Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@buddaz: Du bor inte i Sverige om jag inte minns rätt så vet ju inte priserna där du bor men kan komplettera lite för sakens skull eftersom listan med slutna lurar är rätt kort: Oppo PM-3, Audeze Sine, Focal Spirit, B&O H6. Sony MDR-Z7 kanske, men måste nog moddas för att du ska gilla ljudet.

Audeze Sine ser intressant ut. Osäker på on-ear och om lurarna kommer göra mig lika besviken som efter jag provade EL closed back när det var premiär.

B&O H serie är trådlösa vilket går bort.

Oppo PM-1 skulle blå vara Nice, blå är min färg.

Skall även se på Sonus luarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tips: Philips Fidelio x2 för 990kr hos Elgiganten!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Audeze Sine ser intressant ut. Osäker på on-ear och om lurarna kommer göra mig lika besviken som efter jag provade EL closed back när det var premiär.

B&O H serie är trådlösa vilket går bort.

Oppo PM-1 skulle blå vara Nice, blå är min färg.

Skall även se på Sonus luarna.

Skickades från m.sweclockers.com

H6 är trådad, H8 är trådlös.

Permalänk

Någon som har något att säga om en billig dacamp till x2, funderat på dragonfly eller fiio e10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Någon som har något att säga om en billig dacamp till x2, funderat på dragonfly eller fiio e10k

Jag är osäker på om en DAC/Amp verkligen behövs för x2.. Men personligen använder jag FiiO E10K.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrorstork:

Någon som har något att säga om en billig dacamp till x2, funderat på dragonfly eller fiio e10k

Jag kör på en dragonfly v1.2 till mina fidelio x2. Fungerar mycket bra! Kan dock inte säga att jag hör någon jättestor skillnad mot andra källor förutom att man kan spela högre. Ljudkvaliteten skiljer sig inte speciellt mycket mot inbyggda ljudkortet i en macbook, men om man utgår från en sämre källa så kan skillnaden såklart vara mer märkbar.

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Jag är osäker på om en DAC/Amp verkligen behövs för x2.. Men personligen använder jag FiiO E10K.

Kör på en riktigt gammal laptop så tror det påverkar hur högt den klarar av att pusha volymen. Kanske klarar mig då med ett nyare moderkort.

Skrivet av stool:

Jag kör på en dragonfly v1.2 till mina fidelio x2. Fungerar mycket bra! Kan dock inte säga att jag hör någon jättestor skillnad mot andra källor förutom att man kan spela högre. Ljudkvaliteten skiljer sig inte speciellt mycket mot inbyggda ljudkortet i en macbook, men om man utgår från en sämre källa så kan skillnaden såklart vara mer märkbar.

Okej tack för svar! När jag tidigare kopplade dem till min o2amp + dac så upplevde jag bara att man kan höja volymen mer men ingen direkt ljudförbättring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

H6 är trådad, H8 är trådlös.

H7 är också trådlös. Dock vet jag att även H8 går att köra trådat (har dock för mig att trådlösa slutade fungera då). Om de nu inte uppdaterat dem, och då gjort sig av med det. Tror däremot inte Buddaz kommer gilla signaturen.

Permalänk
Medlem

Nu kommer den här beslutsångesten igen.. Jag köpte en Uber-stack från Schiit av en här på forumet. Jag har sedan tidigare en Hegel Super. Tycker inte att det hörs någon skillnad alls i kvalité på ljudet med Schiitstacken, den är dock tystare med mina Momentum OE 1.0 och P7 Wireless i trådat läge. Supern är knäpptyst med mina Philips X1 men inte med de andra två även om det är väldigt lite "brus" som hörs.. Ska man sälja Supern eller ha den kvar? Känns som man får så lite pengar <=1000 att det inte är värt att krångla. Kanske man ska köra X1:orna i Supern och de andra(använder mest Momentum vid datorn då det är dem och X1 som har Modmic-basar på sig) i Schiit-stacken för att slippa koppla ur/i hela tiden.. Vad hade ni gjort?

En tanke är ju att köpa en 3,5mm till RCA och köra Hegeln som DAC till min NUC och installera en AirPlay-receiver på den som komplement till min HEOS Link som inte har AirPlay..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

H6 är trådad, H8 är trådlös.

Alla modellerna som säljs är trådlösa.
Nu ser jag, H6är ej trådlös
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

H7 är också trådlös. Dock vet jag att även H8 går att köra trådat (har dock för mig att trådlösa slutade fungera då). Om de nu inte uppdaterat dem, och då gjort sig av med det. Tror däremot inte Buddaz kommer gilla signaturen.

Ser bara trådlöst på H modellerna.
H8 är trådlös. H6 såg jag nu är ej trådlös.

Står nog mellan 3 modeller

KEF Space One NC går att stänga av
Pryma by Sonus Faber
Audeze Sine

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Farbrorstork:

Kör på en riktigt gammal laptop så tror det påverkar hur högt den klarar av att pusha volymen. Kanske klarar mig då med ett nyare moderkort.
Okej tack för svar! När jag tidigare kopplade dem till min o2amp + dac så upplevde jag bara att man kan höja volymen mer men ingen direkt ljudförbättring

HiFime Sabre 9018 DAC jämförs med 10 gånger dyrare dac förstärkare. Kostar bara 790kr och Hembiobutiken har öppet köp på den. Brukar köra den i min stationära men prövade på min bärbara, fungerar lika utmärkt, inga drivrutiner behövs, ger kraftigt välljud, volymen regleras på datorns vanliga volymkontroll. Copy paste krånglar, bara att söka upp på Prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ligger ett par AKG K1000 ute nu för 5500.. lite sugen är man allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Србо:

HiFime Sabre 9018 DAC jämförs med 10 gånger dyrare dac förstärkare. Kostar bara 790kr och Hembiobutiken har öppet köp på den. Brukar köra den i min stationära men prövade på min bärbara, fungerar lika utmärkt, inga drivrutiner behövs, ger kraftigt välljud, volymen regleras på datorns vanliga volymkontroll. Copy paste krånglar, bara att söka upp på Prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack ska kika lite på den. ☺️

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

H8 är trådlös. H6 såg jag nu är ej trådlös.

H8 får du sladd med. Att den främst är gjord för att användas trådlöst och därför har lite flashiga funktioner är en annan femma
Men jag tror som sagt inte att B&O ljudet är din grej.

Från deras hemsida:
INCLUDED IN THE BOX
Audio cable with 3.5 mm jack.

Permalänk

Oj då, det kom visst en Schiit Valhalla 2 i posten igår som följde med hem.

Permalänk
Medlem

snabb fråga, vilket datorheadset är det bästa för runt tusenlappen just nu? Prio på tung bas och klart ljud. Micen behöver inte vara så bra kvalitet sålänge den inte brusar eller dylikt

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av TroubleBaker:

snabb fråga, vilket datorheadset är det bästa för runt tusenlappen just nu? Prio på tung bas och klart ljud. Micen behöver inte vara så bra kvalitet sålänge den inte brusar eller dylikt

Fel tråd, tror att det finns en för just headsets. Min röst ligger på hyper X cloud II dock.

Permalänk
Medlem

Jag har lite lagom impulsivt köpt på mig en Little Dot 2 Mk2. Tänkte ha den på jobbet och funderar på att para den med ett par Beyerdynamic DT770 för en "rolig och fartig" upplevelse. Frågan är om jag ska ha 32, 80 eller 250 Ohm. Förstärkaren ska klara 32-600 Ohm vilket gör att jag tänker att jag lika bra kan köpa 32 Ohm så kan jag även köra med min telefon ibland. Finns det något som talar för att köpa med ett högre Ohm-värde? Vissa lurar gör sig bättre med ett högre värde har jag förstått men spelar det någon roll i den här prisklassen?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av wixia:

Jag har lite lagom impulsivt köpt på mig en Little Dot 2 Mk2. Tänkte ha den på jobbet och funderar på att para den med ett par Beyerdynamic DT770 för en "rolig och fartig" upplevelse. Frågan är om jag ska ha 32, 80 eller 250 Ohm. Förstärkaren ska klara 32-600 Ohm vilket gör att jag tänker att jag lika bra kan köpa 32 Ohm så kan jag även köra med min telefon ibland. Finns det något som talar för att köpa med ett högre Ohm-värde? Vissa lurar gör sig bättre med ett högre värde har jag förstått men spelar det någon roll i den här prisklassen?

Nu har jag inte hittat vad en mk2 har for utimpedans men man får nog räkna med ett den är relativt hög i jämförelse med många solid states.

Mot rören kommer förmodligen 250 ohm passa bäst och om du inte vill spela riktigt högt så funkar dom även i en telefon också om det skulle knipa ( dock med relativt låg volym ) 770/880/990 behöver inte ha speciellt mycket för att spela högt, men om det blir för stort glapp i impedans mellan förstärkaren och luren så kan det påverka ljudet. Negativt eller positivt blir nog upp till dig.

Kanske mellanlanda på en 80? Den kommer i alla fall spela rätt bra ur telefon rent volymmässigt.

Permalänk
Inaktiv

Rör är ju till för att förvränga, och jag har för mig att LD har extremt hög output impedance. Så.. Ta med till butik och prova? Rör-lösningar är ju verkligen något där allt handlar om kombon folk själva gillar. Men ja.. Desto lägre ohm det är på lurarna desto mer förvrängning. Tror att 32ohm DT770 blir en intressant upplevelse, minst sagt.

Edit: Här är Nwavguys review på 80ohm-varianten. I "tech section" ser man lite grafer som stödjer min tro att det skulle bli väldigt intressant med hög outputimpedance..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wixia:

Jag har lite lagom impulsivt köpt på mig en Little Dot 2 Mk2. Tänkte ha den på jobbet och funderar på att para den med ett par Beyerdynamic DT770 för en "rolig och fartig" upplevelse. Frågan är om jag ska ha 32, 80 eller 250 Ohm. Förstärkaren ska klara 32-600 Ohm vilket gör att jag tänker att jag lika bra kan köpa 32 Ohm så kan jag även köra med min telefon ibland. Finns det något som talar för att köpa med ett högre Ohm-värde? Vissa lurar gör sig bättre med ett högre värde har jag förstått men spelar det någon roll i den här prisklassen?

Njä, det tycker jag inte. Finns lite info här om du vill läsa:

http://www.head-fi.org/t/513393/guide-sonic-differences-betwe...

Men jag kan ju säga som så att det kan vara värt att titta på 32 och 80 Ohm som har raka kablar till skillnad mot 250 Ohms varianten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg, det får bli 80 Ohm, borde bli lagom att börja med i alla fall

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Behöver ett par lurar för runt 1000-lappen (kan gå lite högre) som gärna är slutna, trådlösa, helst over-ear och anpassade för Iphone. Ska användas till att ta mig in och hemifrån skolan utan att behöva explodera av ilska pga alla högljudda barn på bussar/spårvagn. Någon som har nåt tips för min budget?

Permalänk

Är mina fostex för dyra? Ingen som är intresserad?

Permalänk
Medlem

@Farbrorstork: Ligger helt ok i pris tycker jag, men SweC är knappast bra för att sälja ljudutrustning på. Lägg ut dem på Hifimagasinet istället.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

@Farbrorstork: Ligger helt ok i pris tycker jag, men SweC är knappast bra för att sälja ljudutrustning på. Lägg ut dem på Hifimagasinet istället.

Ja säg inte det, sålde mina hd800 S här 😁 Har dem ute där redan faktiskt

Permalänk
Medlem

Har fått min rörförstärkare nu (Little Dot 2+), skoj liten pryl! Har dock ett problem. Att spela från min telefon går hur bra som helst men när jag kopplar in den till min dator (vanlig 3.5 mm ut från ett Creative X-Fi) får jag mycket störningar, framförallt när jag rör något på skärmen. Går detta att göra något åt?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wixia:

Har fått min rörförstärkare nu (Little Dot 2+), skoj liten pryl! Har dock ett problem. Att spela från min telefon går hur bra som helst men när jag kopplar in den till min dator (vanlig 3.5 mm ut från ett Creative X-Fi) får jag mycket störningar, framförallt när jag rör något på skärmen. Går detta att göra något åt?

Ja troligen, det blir bättre om du separerar kretsarna galvaniskt, ofta löser det problemet helt, ibland blir det bara mycket bättre.
Du kan prova att använda en transformator eller di-box och ska det vara bättre kvalitet finns det hos musikhandlarna men enklare/billigare modeller finna tex på Kjell eller hos bilstereobutiker.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av wixia:

Har fått min rörförstärkare nu (Little Dot 2+), skoj liten pryl! Har dock ett problem. Att spela från min telefon går hur bra som helst men när jag kopplar in den till min dator (vanlig 3.5 mm ut från ett Creative X-Fi) får jag mycket störningar, framförallt när jag rör något på skärmen. Går detta att göra något åt?

Köp dig en bättre källa. Något externt som separerar ljudkortet från datorn. Finns en del alternativt redan nämnda i tråden ( nästan samma fråga dyker upp var å varannan dag )