Postnord har gjort tjänsten rekommenderat brev värdelös för försändelser från Kina.

Permalänk
Medlem

fick mitt första REK från kina igår. Det var aviserat och jag fick en lapp i brevlådan att det fanns och hämta på postutlämningsstället.

Verkar vara väldigt varierat?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

undra hur mycket kina prylar som "försvinner" nu då tur man inte köper dyra pryttlar där

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

fick mitt första REK från kina igår. Det var aviserat och jag fick en lapp i brevlådan att det fanns och hämta på postutlämningsstället.

Verkar vara väldigt varierat?

Ja. För min del blev ett paket returnerade då den aldrig scannade in vid ankomst till ombudet, den andra fick jag avisering som vanligt (rek) och den tredje är "kvar" i Stockholms utrikesterminal sedan 19 november. Postens kundtjänst kan inte göra något, jag får alltid meddelandet att "avvakta"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

undra hur mycket kina prylar som "försvinner" nu då tur man inte köper dyra pryttlar där

Jodå det är ironiskt att posten inte kan utföra sitt jobb och att paketen försvinner så fort de kommer fram till Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

OK, det är därför 2 paket som jag beställt inte har kommit fram.
Sista scanningen var vid ankomst i Sverige den 8:e oktober....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

OK, det är därför 2 paket som jag beställt inte har kommit fram.
Sista scanningen var vid ankomst i Sverige den 8:e oktober....

Står det att de är fast i Stockholm utrikesterminal?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Står det att de är fast i Stockholm utrikesterminal?

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, på den utländska tjänsten står det bara att det har blivit skannat på utrikesterminalen i Sverige, "2016-10-18 09:09:13 Item arrived at OE in the destination country", det var det senare paketet det första blev scannat i Sverige den 6:e oktober.
Tyvärr inget efter det, men det brukar ju kunna vara så att Postnord drar dit ett eget kollinummer innan det går vidare men just dessa två paket har fastnat eller iaf inte dykt upp hemma hos mig...

Har beställt mera grejjer efter det ska bli spännande att se vad som händer med det.

EDIT: "Paket" var kanske lite att ta i, det handlar nog snarare om två vadderade kuvert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Njae, på den utländska tjänsten står det bara att det har blivit skannat på utrikesterminalen i Sverige, "2016-10-18 09:09:13 Item arrived at OE in the destination country", det var det senare paketet det första blev scannat i Sverige den 6:e oktober.
Tyvärr inget efter det, men det brukar ju kunna vara så att Postnord drar dit ett eget kollinummer innan det går vidare men just dessa två paket har fastnat eller iaf inte dykt upp hemma hos mig...

Har beställt mera grejjer efter det ska bli spännande att se vad som händer med det.

EDIT: "Paket" var kanske lite att ta i, det handlar nog snarare om två vadderade kuvert.

Mjo det är likadant för mig, kommit till utrikesterminal för sortering 19 november och inget har hänt sedan dess. För min del är det paket, rättare sagt en väska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Mjo det är likadant för mig, kommit till utrikesterminal för sortering 19 november och inget har hänt sedan dess. För min del är det paket, rättare sagt en väska.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska bli lite spännande att se nu, har ett paket som kom till Sverige den 27:e också, det är definitivt ett paket, inte så stort men paket är det i alla fall.

Hur mycket tappar de bort eller så egentligen...

Vet att det var bekymmer för några år sen också, då var det en massa gods som hamnade i "limbo", containervis med gods var det.
Det kom till Sverige men posten ville av någon anledning inte hantera det så de skickade tillbaka det till Kina igen...

Permalänk
Medlem

Har ni tips på hur man ska gå tillväga för att få bukt med problemet? Postnord kundtjänst via Facebook eller andra kanaler är lönlöst att kommunicera med. Får alltid samma svar, känns som att det är robotar som sitter där. Har tre paket som är "fast" i Stockholms utrikesterminal. En har varit där sedan 19 november och de andra två sedan i fredags. Två av dessa paket är märkta med "rekommenderad brev" som tjänst och den ena har inget alls.

Har skickat in klagomål till PTS men de kunde inte hjälpa utan tar bara in det för statistiken skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

@underwatch: Näringsministern var ju inte nöjd med kritiken mot Postnord i höstas och krävde att de skulle börja lyssna på sina kunder. Som svar på det så satte de upp denna sida:
http://www.postnord.se/sv/om-oss/kvalitet/Sidor/postnordlyssn...

På första sidan av den enkäten så finns ett fritextfält där skrev jag ned min historia med förhoppning om att det där läses av någon som bryr sig. Chansen är väl inte så stor, men det är vad jag kunnat hitta.

Ett annat sätt kan ju vara att skriva direkt till VD, kan inte adressen men skulle gissa att han finns på hakan.ericsson@postnord.com

Permalänk
Medlem

Har någon märkt ifall REK-brev från Kina alltid ligger jättelänge på utrikesterminal eller om det bara är ibland och vissa kommer fram fort? Brukar ta 1-2 dagar bara för post från andra länder.

När jag beställde sist så låg det 1.5-2 veckor i onödan hos posten innan dom behagade dela ut brevet (som vanligt brev, som topic säger).

Tänker om jag ska skippa den postmetoden helt och bara köra typ singapore post eller estniska posten, eller om det bara är otur ibland med lång tid hos posten får kinesisk post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Har någon märkt ifall REK-brev från Kina alltid ligger jättelänge på utrikesterminal eller om det bara är ibland och vissa kommer fram fort? Brukar ta 1-2 dagar bara för post från andra länder.

När jag beställde sist så låg det 1.5-2 veckor i onödan hos posten innan dom behagade dela ut brevet (som vanligt brev, som topic säger).

Tänker om jag ska skippa den postmetoden helt och bara köra typ singapore post eller estniska posten, eller om det bara är otur ibland med lång tid hos posten får kinesisk post.

När jag fått paket/post från kina så har det inte tagit så lång tid, utan det vanliga, dagen efter att det tagits emot på Arlanda så har de skickats till mitt postombud, nu bor jag visserligen inom stockholmsområdet så det är nära, men ändå

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Har någon märkt ifall REK-brev från Kina alltid ligger jättelänge på utrikesterminal eller om det bara är ibland och vissa kommer fram fort? Brukar ta 1-2 dagar bara för post från andra länder.

När jag beställde sist så låg det 1.5-2 veckor i onödan hos posten innan dom behagade dela ut brevet (som vanligt brev, som topic säger).

Tänker om jag ska skippa den postmetoden helt och bara köra typ singapore post eller estniska posten, eller om det bara är otur ibland med lång tid hos posten får kinesisk post.

Sedan den genomförde denna ändring så har jag fått tre kinarek. Två stycken har tagit sju dagar innan de delats ut och det sista tog fyra dagar. Tidigare så fick jag alltid reken dagen efter om de ankomstskannades i rimlig tid på Arlanda.

Min gissning är att det beror på arbetstrycket då "brev" inte verkar ha någon lovad leveranstid. Sen så verkar de skickas med tåg istället för flyg när man inte bor nära Arlanda.

Permalänk
Medlem

Jag väntar ungefär 8 paket, 4 har gått att spåra att de kommit till Sverige 18dec 27dec 27dec och 30dec ska bli spännande hur länge det dröjer innan de dyker upp? (Inget av dem har gått att spåra alls med PostNord:s söktjänst) Jag tror inte något av dessa är rekommenderat, då de typ kostade max 30 kr eller så stycket.

Tråkigt att de inte går att spåra under transporten i Sverige längre, har också ringt postnord och fått samma besked som på sidan före denna.

Sen fick jag ett paket som inte var från kina, utan från ett europeiskt land, där de skickat avin till en snubbe några kvarter bort med ett annat efternamn annat gatunamn, men samma förnamn och samma husnummer. På paketet stod det korrekt adress, så de hade fantiserat ihop halva avin??????? Detta paket var rekommenderat och frakten var typ dyrare än prylen. strax under en hundring eller så

Permalänk

Nu vet jag inte om detta har skrivits innan, men tre saker som kan vara relevanta är:

1. Hanjin ett av världens största båt frakt bolag från Kina har kursat slutet av förra året (eller nära inpå) därav många förseningar.....

2. Många verkar inte fattat detta med rekommenderat..... Rekommenderat från Kina är något de benämner som "insurance" alltså försäkrat och detta får man vanligtvis betala extra för, för försändelser under 10-15 $ USD.

3. Kinesiska staten har sedan länge (vad jag vet) stått för större delen utav fraktkostnaden vid export (billigaste alternativet), för att främja denna, därav säljer många från Kina på Ebay "fraktfritt" , medans de som "tar betalt" för frakten således tjänar mer till egen ficka (betalar ingen försäljningsprovision på frakten).

God Fortsättning lycka till

Permalänk
Medlem

Under året 2016 skickade jag 6 st vanliga brev till en mottagare i Kanada. 3 av dessa hade kommit fram. Ett av dessa skickade jag dock från Norge. .. och det kom fram Förta veckan detta året skickade jag ett rekommenderat brev till denna adress. Och det är fortfarande fast i "Stockholm utrikesterminal". Jag har dessutom bott i Kanada och inom landet där har posten alltid kommit fram.

Så summa; Postnords rekommenderade brev är slaskigt oavsett var du skickar det.

Permalänk
Medlem

Att skicka rek från Sverige (till Kina) har jag inte haft några problem med.

Mitt största hatobjekt numera är "Posten Varubrev" som gör att de flesta försändelser jag får tar 2-3 dagar istället för en dag trots att jag bor i Storstockholm. Detta för att posten envisas med att ta med försändelsen oavsett hur stor den är och sen försöker leverera den personligen genom att plinga på dörren för att sedan ta med det tillbaka och dagen efter skickad det till utlämningsstället.

Nej jag är inte hemma 11:45 på vardagar då jag jobbar heltid, hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Att skicka rek från Sverige (till Kina) har jag inte haft några problem med.

Mitt största hatobjekt numera är "Posten Varubrev" som gör att de flesta försändelser jag får tar 2-3 dagar istället för en dag trots att jag bor i Storstockholm. Detta för att posten envisas med att ta med försändelsen oavsett hur stor den är och sen försöker leverera den personligen genom att plinga på dörren för att sedan ta med det tillbaka och dagen efter skickad det till utlämningsstället.

Nej jag är inte hemma 11:45 på vardagar då jag jobbar heltid, hur svårt kan det vara?

Åfan så posten skall veta exakt din arbetssituation och schema utantill?

Meningen med varubrev är ju att ifall kunden inte är hemma så aviseras det till ombud direkt efter turen, då är det snarare ombudet som tar 2-3 dagar på sig att läsa in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Åfan så posten skall veta exakt din arbetssituation och schema utantill?

Meningen med varubrev är ju att ifall kunden inte är hemma så aviseras det till ombud direkt efter turen, då är det snarare ombudet som tar 2-3 dagar på sig att läsa in det.

Majoriteten av Sveriges befolkning är inte hemma mitt på dagen på en vanlig vardag. Dessutom står det att om det är för stort för att delas ut så ska det skickas direkt till ombudet, inte att brevbäraren ska släpa med det och plinga på dörren.

Sen är det knappast ombudets fel, de får försändelser en gång om dagen från Postnord och scannar alla tills kanske 12.00. Det är inga problem med postpaket utan det är bara varubrev som tar 2-3 dagar i onödan.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tveksamt påstående om man tänker på alla som har annorlunda arbetstider, är pensionärer eller arbetar hemifrån.

Skrivet av mfm:

Majoriteten av Sveriges befolkning är inte hemma mitt på dagen på en vanlig vardag. Dessutom står det att om det är för stort för att delas ut så ska det skickas direkt till ombudet, inte att brevbäraren ska släpa med det och plinga på dörren.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Majoriteten av Sveriges befolkning är inte hemma mitt på dagen på en vanlig vardag. Dessutom står det att om det är för stort för att delas ut så ska det skickas direkt till ombudet, inte att brevbäraren ska släpa med det och plinga på dörren.

Sen är det knappast ombudets fel, de får försändelser en gång om dagen från Postnord och scannar alla tills kanske 12.00. Det är inga problem med postpaket utan det är bara varubrev som tar 2-3 dagar i onödan.

Kan ge dig ett tips ring ditt lokala brevbärarkontor, och säg att du vill ha allt aviserat så kan det nog lösas. Ring inte kundtjänst bara.

Permalänk
Medlem

Det är nästan så man vill lobba för en småpaket-avgift på ~50kr per försändelse för att göra det mindre attraktivt att köpa kinesiskt bjäfs. I många fall kommer det fortfarande vara värt det, men man låter kanske bli att beställa för 11 kr från ett ställe, 13kr från ett annat och 29kr från ett tredje.

Okynneshandlandet lär ju vara otroligt utbrett när krafset bara kostar några tior och frakten är gratis för konsumenten. I själva verket är ingenting gratis. Det är tämligen oetiskt att lasta över denna kostnad på en annan part, i synnerhet då en så stor andel av produkterna är skräp.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden med det TS säger stämmer. Jag jobbar på ett postombud och 90% av alla rekommenderade brev från Kina saknar underskrift. Det stämmer att man fortfarande behöver legitimera sig, skillnaden är nu bara att personen som hämtar ut brevet inte måste vara samma person som det står på brevet. Vem som helst kan alltså hämta ut ett "kina-rek" sålänge man legitimerar sig. Anledning till detta är enligt Postnord att man saknar avtal med Kina och därmed kan ej erbjuda en "riktig" rekommendering-tjänst. Att posta i Kina kostar några fåtal kronor och postnord får alltså i princip 0-öre av detta.

Kan garantera er att alla ebay-köp ni gör från och med nu som erbjuder gratis frakt från kina är precis som ett vanligt brev, vem som helst kan alltså hämta ut det sålänge man har Kollinummer/avi

Edit: Kan även tillägga att gå och bli arg eller fråga ett ombud varför att de lämnat ut ett brev osv hjälper ingen. Ombuden följer postnords policy och den information de får av dem. Alla som jobbar på postnords ombud måste ta en utbildning 1gång/år som hindrar just sådana här saker. Har man klagomål så ska man alltid gå till Postnord.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Har inte läst hela tråden med det TS säger stämmer. Jag jobbar på ett postombud och 90% av alla rekommenderade brev från Kina saknar underskrift. Det stämmer att man fortfarande behöver legitimera sig, skillnaden är nu bara att personen som hämtar ut brevet inte måste vara samma person som det står på brevet. Vem som helst kan alltså hämta ut ett "kina-rek" sålänge man legitimerar sig. Anledning till detta är enligt Postnord att man saknar avtal med Kina och därmed kan ej erbjuda en "riktig" rekommendering-tjänst. Att posta i Kina kostar några fåtal kronor och postnord får alltså i princip 0-öre av detta.

Postnord ljuger för dig. Så är det. Men det är lugnt, Postnord ljuger för resten av oss också.

För att det ska gå att skicka post mellan länder så krävs det att länderna lyckas sammarbeta och följa standarder. Annars skulle det bli kaos och det skulle bara gå att skicka post inrikes. Vad som är ett rekomenderat spårbart brev med ett spårningsnummer följer ju standard, RB143706728SG. (Registrerat brev från Singapore Post.) Likaså vad som är ett ospårbart vanligt brev och vad som är EMS. Postnord säger att dom vill vara med i spelet, vara med i UPU. Då får dom också spela enligt spelets regler. Postnord sitter inte och upprätthåller separata avtal med närmare 200 olika länder.

När jag ställde samma fråga till Postnord fick jag inte svaret att det inte finns något postavtal mellan Sverige och Kina, utan att Sverige har fått tillåtelse av kinesiska posten att slippa behandla deras REK som REK. Dock tar ju den kinesiska posten mer betalt för ett REK till Sverige än vanlig post. (9-14 kr extra eller vad det nu blir.) I så fall borde dom inte sälja den tjänsten. Då borde den vara otillgänglig för Sverige. Jag som köpare betalar ju den kinesiska posten för tjänsten, men får inte tjänsten för Postnord vägrar.

Att posta post i Sverige till Kina kostar ju ganska många kronor, och kinesiska posten får i princip 0 öre av det. Den som kollar ser snabbt att det kostar 90 kr att skicka ett REK-brev från Sverige till Danmark, eller Djibouti, eller till Aruba, eller till Brittiska Jungfruöarna. Samma. Det är så det fungerar.

Det är problem nummer 1.

Permalänk
Medlem

Problem nummer 2 är att Postnord låter posten från Kina ligga på postterminal 1-1.5 vecka (kanske mer) innan den skickas vidare. Posten gör inte det med post från andra länder. Det är också tillräckligt många som upplever samma sak för att det ska kunna avskrivas som otur eller tillfällig överbelastning av Postnord.

Som den här med Singapore Post;

30/12 Skickad
3/1 16.00 Tullbehandlad
4/1 13.10 Redo att flyga
6/1 13.30 Flyg anländer Sverige
6/1 17.20 Anländer Postens utrikesterminal, ankomstskannad (Fredag som var röd dag)
9/1 09.00 Anländer [min stads postterminal] (Måndag)
9/1 10.40 Anländer [mitt postombud]

Den var alltså här före 11 första vardagen efter att det landat. Det är omöjligt att det skulle kunna gå fortare. Det är exemplariskt till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Problem nummer 2 är att Postnord låter posten från Kina ligga på postterminal 1-1.5 vecka (kanske mer) innan den skickas vidare. Posten gör inte det med post från andra länder. Det är också tillräckligt många som upplever samma sak för att det ska kunna avskrivas som otur eller tillfällig överbelastning av Postnord.

Som den här med Singapore Post;

30/12 Skickad
3/1 16.00 Tullbehandlad
4/1 13.10 Redo att flyga
6/1 13.30 Flyg anländer Sverige
6/1 17.20 Anländer Postens utrikesterminal, ankomstskannad (Fredag som var röd dag)
9/1 09.00 Anländer [min stads postterminal] (Måndag)
9/1 10.40 Anländer [mitt postombud]

Den var alltså här före 11 första vardagen efter att det landat. Det är omöjligt att det skulle kunna gå fortare. Det är exemplariskt till 100%.

Fast nu gör posten lika med Singapore Post också:

2017-03-01 21:05 【8】Despatched to overseas (Country code: SE)
2017-03-03 10:26 Arrive at destination country
2017-03-06 13:03 【SWEDEN】The item has arrived from abroad to Posten´s international terminal for sorting
2017-03-09 07:33 Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe

så sex hela dagar från att paketet kom till Sverige till att det skickas till utlämningsstället. Igår morse vid 08.00 ankomstscannades två andra försändelser (efter att de också legat tre dagar på Arlanda) men skickades de också vidare imorse? Nej, självklart inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Lite off-topic kanske:

Någon annan som har problem med att spåra paket via PostNords hemsida? Står bara:

"Just nu går det inte att spåra brev, paket eller pall. Försök igen om en stund. Leverans av din försändelse påverkas inte av denna störning. Du får som vanligt en avisering när försändelsen finns att hämta eller är klar för leverans."

Permalänk
Medlem

Förslag på debugging av PostNord

@underwatch: Mitt främsta problem med PostNord är att dom ofta struntar i att avisera försändelser. Trots detta markerar dom t.ex. i trackinginformationen för EMS från Kina att man såväl försökt köra ut försändelsen (15 min efter ankomst, visst, hur ska vi tro på det??) såväl som skickat ankomstavisering och påminneavisering. Jag ilsknade till för detta och åkte till postens lokala distributionscentral för att fråga hur detta hängde ihop. En person där förklarade att PostNords avtal med kinesiska posten var att EMS skulle skickas som brev inom Sverige, men "texterna i trackingsystemet stämde ju inte riktigt". PostNords trackinginfo är helt enkelt ren lögn!

Jag ringde till kundombudsmannen och fick svaret ungefär "goddag yxskaft", och skickade sedan en reklamation via PostNords webbformulär på www.postnord.se/kundservice/reklamera och klagade på att jag inte blivit aviserad. Så här svarade dom:

"Vi beklagar om det är så att ni inte blivit aviserad.
Försändelsen gick i retur till avsändaren 2017-xx-xx.
Vänligen kontakta avsändaren och be dem att reklamera detta till sin transportör. Enligt
internationell överenskommelse är det avsändaren som måste reklamera detta i
avsändarlandet, ingen ersättning utgår till dig som mottagare.
PostNord avslutar nu detta ärende i Sverige."

(Som om en kinesisk försäljare på Ebay skulle vilja bråka med PostNord åt mig - ha!)

Senare upptäckte jag att jag skulle kunna ha gått vidare till kundombudsmannen, men det måste göras inom 30 dagar efter att reklamationen nekats. Kundombudsmannen har ett webbfomulär på www.postnord.se/kundservice/reklamera/kundombudsmannen .

Kineserna lärde mig att själv hålla koll på trackingnumret via 17track.net . Jag har nu en försändelse på ingång och jag väntar med spänning på att PostNord skippar aviseringen igen. Jag kommer att tillämpa följande algoritm:

  1. Vänta tills postens trackinginfo påstår att en avi har skickats, och försäkra mig om att ingen har skickats genom att vänta ett par dagar.

  2. Strunta i att ringa kundservice (lönlöst); direkt skicka en reklamation via formuläret.

  3. Så fort reklamationen avslås, gå vidare med anmälan till kundombudsmannen och yrka på löneavdrag och repetitionsutbildning av chefen för brevbäringen (det är de lokala brevbärarna som skall lämna avisering enligt uppgift från PostNord).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Postnord har gjort tjänsten rekommenderat brev värdelös för försändelser från Kina.

Numera behöver inte postombuden kolla leg eller kräva underskrift för rekommenderade brev som skickas från Kina, så vem som helst kan hämta ut försändelserna och Postnord frånsäger sig allt ansvar när något blir stulet utan säger att det är avsändaren i Kina som måste reklamera försändelsen, lycka till med det.

Bara så att ni vet om ni trodde att rekommenderat brev var värt något hos Postnord.

inte hunnit läsa igenom alla inlägg men jag hämtade ut ett rekommenderat brev från Kina igår som stod på sambons namn, trots att jag hade med mig bådas ID så fick jag inte hämta ut paketet, då min sambo var tvungen att åka dit samt skriva under att hon hämtat ut det.