Permalänk
Medlem

@anon193054: Jäklar !

Du måste verkligen sitta med dåliga lån om du får 16000 tillbaka pga bolån...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

@dix_xib: Jäklar !

/Homer_S

Eller ganska stort lån.
16 000/0,3/0,01~5 333 333

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Har alla tidigare år får 10+ tillbaka, loggade in nu med ett smile på ansiktet och får se "Du ska betala tillbaka 135:-". Fick lite ångest och en skum känsla i maggropen.. Den enda förändring som har skett från tidigare år är att jag fyllt 30 och att jag under hela 2016 haft ett annat jobb med 6K högre lön innan skatt (från 20K till 26K).

Vad kan ha hänt? Har jag hamnat på en annan skattesats, betalade mitt gamla jobb in för mycket skatt och mitt nya mer korrekt?

Har försökt logga in på skatteverket och få ut skattebesked för 2015 för att jämföra men får tekniskt fel så har skickat ett meddelande till skatteverket..

Fram till för tre år sedan fick jag alltid tillbaka ca 16-20.000kr men i år får jag betala ca 1.300kr istället. Min enda förändring är att lönen stigit något. Räntenivåerna har inte ändrats nämvärt.

Frugan har varit arbetssökande i 3 år. Föregående två år har hon fått ut ca 8.000kr, men i år får hon betala ungefär som jag.

Har också försökt få it tidigare skattebesked.

Klart intressant läge, skriv gärna om du får något svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homer_S1:

@dix_xib: Jäklar !

/Homer_S

Hehe nedå, jobbet som drar alldeles för mycket skatt. Bolånen är väl så slimmade de kan bli med ränterabetter osv från fruns arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Gäller detta om man deklarerar 21 Mars, eller kan man göra det tidigare och få ut degen till 7:e April?

Edit; blev dubbelpost.
Mod fårn gärna slå ihop inläggen.

Det går inte att deklarera online tidigare än 21 mars.

21 mars är det datum då Skatteverket öppnar sin sajt för deklarationer.

Om du deklarerar på det 'gamla' sättet på papper får du pengarna 7 juni, och även om du deklarerar online och inte har en digital brevlåda. Det är bara de som har digital brevlåda som får pengarna 7 april (till påsk)

Så här skriver Skatteverket:

Vem kan få pengar till påsk?

Du som är privatperson.
Du som skaffat en digital brevlåda senast den 1 mars.
Du som bara godkänner din deklaration i appen eller e-tjänsten senast den 29 mars, utan att lägga till eller ändra något.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Det går inte att deklarera online tidigare än 21 mars.

21 mars är det datum då Skatteverket öppnar sin sajt för deklarationer.

Om du deklarerar på det 'gamla' sättet på papper får du pengarna 7 juni, och även om du deklarerar online och inte har en digital brevlåda. Det är bara de som har digital brevlåda som får pengarna 7 april (till påsk)

Så här skriver Skatteverket:

Du som är privatperson.
Du som bara godkänner din deklaration i appen eller e-tjänsten senast den 29 mars, utan att lägga till eller ändra något.

Vi borde kanske släppa det här, men...

punkt 2 i skatteverkets lista är inte helt entydig. Jag har haft min digitala brevlåda i flera år nu, men jag har inte valt att få min deklaration skickad dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Du som är privatperson.

Den delen sög ordenligt. Många som kommer välja mellan att göra giltiga avdrag, eller ta pengarna i "förtid" som lånats ut gratis till staten.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Får 3400:- tillbaka, alltid något. Pengarna ramlar in i Påsk.

Permalänk
Medlem

Får 13.2 och även jag får dem under påsken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Den delen sög ordenligt. Många som kommer välja mellan att göra giltiga avdrag, eller ta pengarna i "förtid" som lånats ut gratis till staten.

Då är man ju ärligt talat på gränsen till shoppaholic, och planerar man sin ekonomi runt att få tillbaks på skatten 2 månader tidigare än vad man brukar - ja..

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 14k och har digital brevlåda sedan långt tillbaka, så får det till påsk

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Då är man ju ärligt talat på gränsen till shoppaholic, och planerar man sin ekonomi runt att få tillbaks på skatten 2 månader tidigare än vad man brukar - ja..

Ja, men många ser fram mot den, vilket jag kan tänka mig skatteverket räknat ut. Finns ingen annan anledning att betala ut den tidigare.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Fick mitt besked för några dagar sedan via digitala brevlådan men har inte kunnat deklarera något då den har varit stängd. Hur har ni gjort ni som säger att ni kommer få pengarna till påsk? Finns det andra ställen att godkänna denna på?

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

Fick mitt besked för några dagar sedan via digitala brevlådan men har inte kunnat deklarera något då den har varit stängd. Hur har ni gjort ni som säger att ni kommer få pengarna till påsk? Finns det andra ställen att godkänna denna på?

Du har rätt.

Det går bara att deklarera hos Skatteverket, och den sajten öppnar 21 mars.

Du ser däremot redan nu hur mycket du får tillbaka/får betala längst ner på deklarationen du fick i din digitala brevlåda.

Om du deklarerar mellan 21-29 mars utan att ändra något och har anmält ett bankkonto sedan tidigare så får du pengarna 7 april (innan påsk)

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

Ja på 21mars..nu du får läsa på, skatteverket öppnar 21mars och du har till 29mars på dig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vi borde kanske släppa det här, men...

punkt 2 i skatteverkets lista är inte helt entydig. Jag har haft min digitala brevlåda i flera år nu, men jag har inte valt att få min deklaration skickad dit.

Går det med snigelpost kommer deklarationen senare, men tycker det borde gå att deklarera på deras sida utan den (allt finns ju på deras hemsida upp skrivet med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men många ser fram mot den, vilket jag kan tänka mig skatteverket räknat ut. Finns ingen annan anledning att betala ut den tidigare.

Snarare att slippa betala dyra pengar i frakt. Är en morot för att skaffa e-brevlåda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hälften så mkt i år som förra året. Utan större skillnad i lön, lån, vab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Fram till för tre år sedan fick jag alltid tillbaka ca 16-20.000kr men i år får jag betala ca 1.300kr istället. Min enda förändring är att lönen stigit något. Räntenivåerna har inte ändrats nämvärt.

Frugan har varit arbetssökande i 3 år. Föregående två år har hon fått ut ca 8.000kr, men i år får hon betala ungefär som jag.

Har också försökt få it tidigare skattebesked.

Klart intressant läge, skriv gärna om du får något svar.

Tjejen drar 200kr extra varje månad, hon får ändå betala.
Jag brukar normal få tillbaka lite då man har huslån/billån etc, men i år måste jag betala.

Någonting måste ha förändrats.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Mattecoach

Alla ni som skriver att det ändras från år till år:

Jag trodde att även Skatteverket strävade mot att folk ska betala så rätt som möjligt och därför justerar baserat på om man har fått tillbaka året innan, stämmer inte det? Trodde det gick en signal till lönekontoret att de ska dra mer eller mindre. Kan ni inte kolla lönespec jämfört med tidigare år och se om det är någon skillnad?

Själv fick jag att jag skulle få tillbaka ca 12k, men upptäckte också att en arbetsgivare inte har rapporterat att jag jobbat hos dem, så får se hur det påverkar senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Har alla tidigare år får 10+ tillbaka, loggade in nu med ett smile på ansiktet och får se "Du ska betala tillbaka 135:-". Fick lite ångest och en skum känsla i maggropen.. Den enda förändring som har skett från tidigare år är att jag fyllt 30 och att jag under hela 2016 haft ett annat jobb med 6K högre lön innan skatt (från 20K till 26K).

Vad kan ha hänt? Har jag hamnat på en annan skattesats, betalade mitt gamla jobb in för mycket skatt och mitt nya mer korrekt?

Har försökt logga in på skatteverket och få ut skattebesked för 2015 för att jämföra men får tekniskt fel så har skickat ett meddelande till skatteverket..

Du bör ju ha full koll på vad som hänt då du tidigare försäkrat skatteverket om att de uppgifter du lämnat är korrekta och du kommer göra detsamma i år. Vad är det som gjort att du fått 10+ tillbaka tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du bör ju ha full koll på vad som hänt då du tidigare försäkrat skatteverket om att de uppgifter du lämnat är korrekta och du kommer göra detsamma i år. Vad är det som gjort att du fått 10+ tillbaka tidigare?

Som jag skrev så har ingen större förändring skett. Anledningen till att jag fått tillbaka tidigare är mestadels räntan för lån. Dessa lån har jag fortfarande idag som jag betalar ränta på.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Som jag skrev så har ingen större förändring skett. Anledningen till att jag fått tillbaka tidigare är mestadels räntan för lån. Dessa lån har jag fortfarande idag som jag betalar ränta på.

Ja men du får ju kolla på siffrorna, vad betalade de in i skatt tidigare? Vad skulle du betala då? Hur har den siffran ändrats till nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men du får ju kolla på siffrorna, vad betalade de in i skatt tidigare? Vad skulle du betala då? Hur har den siffran ändrats till nu?

Lite svårt att veta då jag som sagt haft lite problem med att få ut mina tidigare skattebesked, har skickat en felanmälan till tekniska avdelningen hos Skatteverket. Första steget är ju att jämföra skillnader mellan dessa.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: jo det förstår jag och vet utan jag fick bara den känslan om att dessa som skrev här redan hade fått besked om att pengarna skulle komma vid påsk.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skrivet av Electrix:

Lite svårt att veta då jag som sagt haft lite problem med att få ut mina tidigare skattebesked, har skickat en felanmälan till tekniska avdelningen hos Skatteverket. Första steget är ju att jämföra skillnader mellan dessa.

Hur mycket som dras i skatt står ju på ditt lönebesked varje månad. Det står även i kontrolluppgiften du får i början på året

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Som FEA skriver ovan kan du ju bara kolla på det underlaget du använde för att stämma av summan när du deklarerade tidigare. Har du inte det kvar det brukar de flesta lönesystem kunna visa det enkelt.

Permalänk
Medlem

Står att jag får tillbaka 500 kr, ska lägga in avdrag för arbetspendling den 21 mars så då borde jag få tillbaka cirka 5.5 tkr.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Fick 70kkr i restskatt (pga avgångsvederlag), hade räknat med 50 så lite surt. Får se om det hjälper om man anmäler ackumulerad inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag tänkte skriva nåt syrligt men för att göra det behövde jag kolla upp reavinstbeskattningen vid bostadsförsäljning. Då hittar jag den här texten:

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsa...

100 000 * 0,22/0,30 * 0,3 = 73 333 * 0,3 = 0,22 * 100 000
http://i.imgur.com/sSPxnZ4.jpg

Tips till skatteverket: "Vinstskatten är 22%. Multiplicera vinstbeloppet med 0,22."

Och för att komma till det syrliga: Du har gjort en vinst på nästan 1.1M efter skatt. Med tanke på vår välfungerande bostadsmarknad så vore det inte ett dugg förvånande att du bara haft tur. Men ja e int bitter.

Skatteverkets definition av hur många gånger om året du ska deklarera:
1/1+(1*1^3)-10(1/10)... bara för att det ska vara tydligt vad som gäller.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB