Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kyrkoavgiften var 3600kr, om jag hade gått ur kyrkan, hade jag fått de pengarna tillbaka på skatten?

Brytpunkten är den 1a november, är de medlem då måste du betala för följande år så det är inga pengar du kan få tillbaka. Går du ur idag kommer du inte att betala något 2018

http://www.uturkyrkan.se/
https://www.svenskakyrkan.se/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Permalänk
Medlem

Pengar till påsk får man väl även om man får deklarationen med analog post, så länge konto för skatteåterbäring fanns 1 Mars och man deklarerat innan 29:e?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Llhweiir:

@SimpanDirr:

Är du döpt i Svenska Kyrkan så är du medlem - om du inte gjort ett aktivt val att gå ur.

Är du född före 1996 blev du inskriven automatiskt vid födseln om dina föräldrar var medlemmar.

Anyhoo - jag har ingen e-brevlåda eller vad det nu heter så jag har inte fått något än men som student som bara jobbar på somrarna misstänker jag att jag får en summa tillbaks. Undviker att jämka av den anledningen, att de drar mer skatt än vad jag behöver betala är inget jag märker av men det är trevligt att få en liten bonus framåt våren.

Permalänk
Medlem

147 kr får jag tillbaka. Blir att dra på spenderarbyxorna och unna mig nåt för den stora summan.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Du får netflix men ingen pizza :/

Permalänk
Skrivet av PierreB:

147 kr får jag tillbaka. Blir att dra på spenderarbyxorna och unna mig nåt för den stora summan.

Får du under 200 tillbaka så tar skatteverket de pengarna så du får 0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kastroullen:

Får du under 200 tillbaka så tar skatteverket de pengarna så du får 0

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är under 2000kr måste du begära att få det utbetalt men det är ändå dina pengar så hur skulle Skatteverket bara kunna "ta dem"?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Om det är under 2000kr måste du begära att få det utbetalt men det är ändå dina pengar så hur skulle Skatteverket bara kunna "ta dem"?

Ojdå, måste uppfattat fel. Har för mig att om det är en summa under 200kr så gör de sig inte besvär att skicka ut de utan behåller de själva.

Men jag kanske har hittat på det själv haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fick mitt igår, ser ut att komma in drygt 6000 kr på mitt konto. Men får nog vänta till midsommar då jag har lite att ändra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kastroullen:

Ojdå, måste uppfattat fel. Har för mig att om det är en summa under 200kr så gör de sig inte besvär att skicka ut de utan behåller de själva.

Men jag kanske har hittat på det själv haha

Skickades från m.sweclockers.com

Är det under 100kr så får det väl inte utbetalt har jag för mig utan det förs vidare till nästa år men det är ju ändå inte så att Skatteverket "tar" dina pengar utan de är ju ändå dina.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Pengar till påsk får man väl även om man får deklarationen med analog post, så länge konto för skatteåterbäring fanns 1 Mars och man deklarerat innan 29:e?

Du måste ha anslutit dig till en digital brevlåda också. 1 mars var brytpunkten för det.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

16 papp tillbaka... måste fixa jämkning på bolånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Du måste ha anslutit dig till en digital brevlåda också. 1 mars var brytpunkten för det.

Jag vet ju att det står så på skatteverkets sida, men jag fattar inte grejen med att utskicksmetoden skall spela någon roll så länge du deklarerat innan deadline den 29:e mars.
Jag tror/hoppas att den punkten mer innebär att det är ett krav för att garanterat få den i tid, men att det sen inte spelar någon roll hur du fått deklarationen så länge den skickas in i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Pengar till påsk får man väl även om man får deklarationen med analog post, så länge konto för skatteåterbäring fanns 1 Mars och man deklarerat innan 29:e?

Skrivet av heffaklumpmamma:

Du måste ha anslutit dig till en digital brevlåda också. 1 mars var brytpunkten för det.

Som sagt, du måste även ha skaffat digital brevlåda senast 1 mars.

Då får du dina pengar 7 april.

Annars får du pengarna 7 juni.

Skaffa digital brevlåda nu, så har du det klart inför 2018!

Det är även suveränt för att få all slags post från företag och myndigheter; allt från arbetsförmedlingen, försäkringskassan, kreditkortsföretag till pensionsmyndigheten m.m.

Du slipper brev i postlådan, du får brevet snabbare, avlastar miljön m.m.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag vet ju att det står så på skatteverkets sida, men jag fattar inte grejen med att utskicksmetoden skall spela någon roll så länge du deklarerat innan deadline den 29:e mars.
Jag tror/hoppas att den punkten mer innebär att det är ett krav för att garanterat få den i tid, men att det sen inte spelar någon roll hur du fått deklarationen så länge den skickas in i tid.

Praktiskt så skulle de säkert kunna lösa det, men det handlar inte om det.

Det är en morot från Skatteverket så att fler skaffar digital brevlåda, helt enkelt.

Så att Skatteverket sparar pengar på att slippa skicka ut en massa deklarationer i pappersform. Även för att de vill skona miljön, får man hoppas.

Det är precis som vanligt - det handlar i slutändan om pengar

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Brytpunkten är den 1a november, är de medlem då måste du betala för följande år så det är inga pengar du kan få tillbaka. Går du ur idag kommer du inte att betala något 2018

http://www.uturkyrkan.se/
https://www.svenskakyrkan.se/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Tack för tipset!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Får knappt 2k SEK, inget jag tackar nej till men stor skillnad från de nästan 10k jag fick förra året.
Kyrkoavgiften var 3600kr, om jag hade gått ur kyrkan, hade jag fått de pengarna tillbaka på skatten?

Har ingen koll på det där med milersättning men är det värt att pilla med det? Kör bara 1500 mil per år.

Du hade fortfarande varit tvungen att betala begravningsavgiften, kommer inte ihåg hur mycket det är men runt 1000kr så du hade fått tillbaka ca 4,5k om du hade gått ur kyrkan.
Går du ur i dag så blir du tvingad att vara medlem resten av året så även nästa deklaration så kommer du ha skänkt ca 3k till kyrkan.

https://www.svenskakyrkan.se/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av FEA:

Praktiskt så skulle de säkert kunna lösa det, men det handlar inte om det.

Det är en morot från Skatteverket så att fler skaffar digital brevlåda, helt enkelt.

Så att Skatteverket sparar pengar på att slippa skicka ut en massa deklarationer i pappersform. Även för att de vill skona miljön, får man hoppas.

Det är precis som vanligt - det handlar i slutändan om pengar

Läste någonstans att SKV:s portokostnader låg på ett par hundra miljoner kronor. Så visst finns det pengar att spara!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Raderat något inlägg som befann sig några ljusår från trådens ämne

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

@SimpanDirr:

Är du döpt i Svenska Kyrkan så är du medlem - om du inte gjort ett aktivt val att gå ur.

Minns ej om jag gått ur eller inte, men det står ju inget under % jag betalar till svenska kyrkan så borde vara lugnt?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

någon som har på ett ungefär en aninng hur skatteverket räkna ut det man faktist få ut ner man gör avdrag för resersättning?

vet ju att man räkna ut det via (1 mil = 10 km) :
antal dagar x antal mil x 18.50 kr - 10 000 kr i år = det man ska skriva in i deklarationen

men hur vet jag vad jag få ut i ersättning? är igentligen bara nyfiken och veta det innan deklarationen öppna den 21te.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

någon som har på ett ungefär en aninng hur skatteverket räkna ut det man faktist få ut ner man gör avdrag för resersättning?

vet ju att man räkna ut det via (1 mil = 10 km) :
antal dagar x antal mil x 18.50 kr - 10 000 kr i år = det man ska skriva in i deklarationen

men hur vet jag vad jag få ut i ersättning? är igentligen bara nyfiken och veta det innan deklarationen öppna den 21te.

Ett avdrag är ju ett belopp som undantas från beskattning. Så du kan räkna väldigt grovt på att avdragets genomslag blir beloppet genom den procent du betalar i skatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: detta här då?
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

dvs det jag skriva in i deklarationen x 0. antal procent beroende på min inkomst = det jag få ut i ersättningen.

har jag förstått det rätt då?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

någon som har på ett ungefär en aninng hur skatteverket räkna ut det man faktist få ut ner man gör avdrag för resersättning?

vet ju att man räkna ut det via (1 mil = 10 km) :
antal dagar x antal mil x 18.50 kr - 10 000 kr i år = det man ska skriva in i deklarationen

men hur vet jag vad jag få ut i ersättning? är igentligen bara nyfiken och veta det innan deklarationen öppna den 21te.

Du ska väl skriva in hela summan, sen räknar skatteverket bort 9000:- (10 000:-?)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Som sagt, du måste även ha skaffat digital brevlåda senast 1 mars.

Då får du dina pengar 7 april.

Annars får du pengarna 7 juni.

Gäller detta om man deklarerar 21 Mars, eller kan man göra det tidigare och få ut degen till 7:e April?

Edit; blev dubbelpost.
Mod fårn gärna slå ihop inläggen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@Kastroullen: jäkla staten, sno mina pengar!

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

@heffaklumpmamma: detta här då?
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

dvs det jag skriva in i deklarationen x 0. antal procent beroende på min inkomst = det jag få ut i ersättningen.

har jag förstått det rätt då?

Om jag förstår dig rätt nu har du förstått rätt

Du ska dock skriva summan innan reducering, den görs automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: ok bra. upplösningen få vi se den 21 då

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning hur mycket man får detta år

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har alla tidigare år får 10+ tillbaka, loggade in nu med ett smile på ansiktet och får se "Du ska betala tillbaka 135:-". Fick lite ångest och en skum känsla i maggropen.. Den enda förändring som har skett från tidigare år är att jag fyllt 30 och att jag under hela 2016 haft ett annat jobb med 6K högre lön innan skatt (från 20K till 26K).

Vad kan ha hänt? Har jag hamnat på en annan skattesats, betalade mitt gamla jobb in för mycket skatt och mitt nya mer korrekt?

Har försökt logga in på skatteverket och få ut skattebesked för 2015 för att jämföra men får tekniskt fel så har skickat ett meddelande till skatteverket..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------