Permalänk
Medlem

CPU vattenkylare bygga egen ?

Hej,

Jag har en h100i v2 som kyler min 6700k som är överclockad till 4.6 Ghz med AI Suite 3 och med TPU II.

Ligger på en max temp på 84C när jag benchmarkar min CPU vilket jag tycker är lite högt, I Corsair Link ligger h100i vatten temp på 36C (37C som max). Är h100i dålig till 6700K borde jag inte få lägre temps? Har väldigt hög volt på min överclockning vilket är en bidragande faktor till de höga temperaturerna. (1.40v)

Om man bygger en egen vattenkyl kan man då få ner temperaturen men en bättre kylplatta. Förstår att man kan få ner temperaturen med större radiator men funderar på om man kommer ha mycket lägre vatten temp än temp på processor?

Tack för svar

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att kolla upp delid, det borde sänka din temperatur en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Skulle rekommendera dig att kolla upp delid, det borde sänka din temperatur en hel del.

Visste inte att man kunde göra så! De är inte farligt att plocka bort det då ? känns lite risky :S

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lager93:

Har väldigt hög volt på min överclockning vilket är en bidragande faktor till de höga temperaturerna. (1.40v)

Behöver du verkligen så hög spänning? Låter rätt högt för en Skylake i 4,6 GHz, tycker jag.

Som @wargreymon skriver, det är inte kylaren som är problemet: Värmen kan inte ens ledas bort från kislet pga den dåliga monteringen av IHS som Intel kör med sedan Ivy Bridge. Värmeutvecklingen ökar kvadratiskt med spänningen, så om jag var du skulle jag i första hand se om det går att sänka spänningen till CPU; i andra hand delidda.

Om du ligger nära gränsen för vad ditt chip klarar av kan det vara så att du kan gå ner ganska mycket i spänning om du bara går ner 100 MHz i klockfrekvens. För att förstå hur stor skillnad en sänkning av spänningen kan göra kan du observera det faktum att du bör ha ca 16 % mer värme per tidsenhet att leda bort vid 1,4 V än vid 1,3 V, om klockfrekvensen är densamma.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Behöver du verkligen så hög spänning? Låter rätt högt för en Skylake i 4,6 GHz, tycker jag.

Som @wargreymon skriver, det är inte kylaren som är problemet: Värmen kan inte ens ledas bort från kislet pga den dåliga monteringen av IHS som Intel kör med sedan Ivy Bridge. Värmeutvecklingen ökar kvadratiskt med spänningen, så om jag var du skulle jag i första hand se om det går att sänka spänningen till CPU; i andra hand delidda.

Om du ligger nära gränsen för vad ditt chip klarar av kan det vara så att du kan gå ner ganska mycket i spänning om du bara går ner 100 MHz i klockfrekvens. För att förstå hur stor skillnad en sänkning av spänningen kan göra kan du observera det faktum att du bör ha ca 16 % mer värme per tidsenhet att leda bort vid 1,4 V än vid 1,3 V, om klockfrekvensen är densamma.

Jag överclockar den med AI suite 3 och då får jag de värderna på processorn. Kanske ska testa och göra allt manuelt?

Men ska testa att sänka spänningen och se om jag kan ha kvar samma klockfrekvens

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Alling:
TEstade att göra om överklockningen och ligger nu och maxar 1.5v på 4700mhz, där max temp e 87C
Men jag vet inte om jag tycker dem gör rätt, Skam an inte höja BCLK något ? den ligger på 100mhz nu och det känns som att jag kan få ner den
Här har ni resultatet va skulle ni ändra?
Resultat bild på imgur av min överklockning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Alling: Ligger nu på 1.4 v(Visar faktiskt 1.440V i AI Suite 3) och 4600mhz med en temp på 67C satte distanser på baksidan av moderkortet för att trycka kylblocket mot CPU. Låg innan detta på runt 80C och nu 67-69C(MAX) Så jag e nöjd Ligger nu mera också på runt 50 C när jag gamear. och med tanke på att de typ e 25C i lägenheten så får man la se de som ok

Visa signatur