Permalänk
Medlem

Cirka 30-40.000 dator

Hej! Skulle vilja ha lite råd på denna kundvagn jag plockat ihop.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10266302/finalanswer
(+2st ASUS Strix 1080 Ti, när den släpps)

Jag har redan nätagg och lagring.
Är det någon ni skulle ändra på?

EDIT: Kommer spela på 3st Dell S2716DG, alltså upplösningar från 2560x1440 till 7680x1440 på 144Hz.

Permalänk
Medlem

@Chiffer: Minnen kan va bra att ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Chiffer: Minnen kan va bra att ha!

Just de! Glömde nämna dom! Hade tänkt mig ett par G.skill Trident, men vet ej om Inet kan köpa hem dom än, eller om jag måste köpa dom på ett annat ställe. Det är därför dom inte ligger med i korgen.
Tack för påminnelsen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Jo, förstår att många tycker det är ovärt. Och det ser faktiskt ut som att SLI optimisering blir sämre och sämre, även fast själva tekniken funkar bättre och bättre.
Den största anledningen till att jag satsar på 2st är att jag vill köra vissa spel i 7680x1440, vilket mina 980Ti klarar till viss del, men inte riktigt.
Inget slår Dirt Rally med Nvidia surround påslaget
Men ska definitivt kolla på mer Benchmarks när fler personer testat dom i SLI.
Tackar för länken, bra information där!

Permalänk
Medlem

om jag vore du skulle jag vänta lite och se hur partner korten blir, typ EVGA FTW eller liknande. De ska tydligen börja dyka upp i april (https://www.nordichardware.se/nyheter/pris-partnertillverkade-gtx-1080-ti.html). Så om du inte har bråttom kan du kanske få ut lite mer prestande ur de korten.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfie91:

om jag vore du skulle jag vänta lite och se hur partner korten blir, typ EVGA FTW eller liknande. De ska tydligen börja dyka upp i april (https://www.nordichardware.se/nyheter/pris-partnertillverkade-gtx-1080-ti.html). Så om du inte har bråttom kan du kanske få ut lite mer prestande ur de korten.

Jo precis! Det blir ingen FE för mig, utan jag väntar på Asus Strix versionen
Blev lite besviken på att de bara hade 2st Displayport, men det får väl funka ändå.
Får försöka hålla borta fingrarna från beställningsknappen..
Hoppas verkligen att länken du skickade talar sanning när de nämner "början av april" bara

Permalänk
Medlem

@Chiffer: jo jag sitter själv i planer på ett bygge och vill se hur de olika tillverkarna presterar. De skriver att vissa kan dyka upp då, så då borde inte resten vara allt för långt efter. bara försöka hålla sig från den där lockande knappen

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

@Chiffer
Eftersom du har hög budget och går full retard med delarna så kan jag rekommendera dessa minnen då det inte finns nån anledning att snåla

16GB:
G.Skill TridentZ RGB 4133MHz
G.Skill TridentZ RGB 4000MHz
G.Skill TridentZ 3866MHz

32GB:
G.Skill TridentZ RGB 3866MHz
Corsair Vengeance LPX 4000MHz

Med din kundvagn + 32GB minnen + 2xTi blir priset ca: 35 000
Med din kundvagn + 16GB minnen + 2xTi blir priset ca: 32-33 000

Vattenkylning behövs bara om du ska klocka cpun högt, eller att du vill ha massa utrymme runt cpun. Annars finns de flertal luftkylare som gör ett mycket bra jobb och är tystare.

Vad är det för lagring du har idag? Låter ju som att du har råd med en 1TB 960 Evo

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Jo, är precis de G.skill minnena jag är intresserad av! Men är det verkligen värt att ha så hög hastighet? Blir det någon skillnad mot 3000-3200MHz?
Jag har tänkt klocka CPUn hyfsat högt. Runt 5-5.1GHz. Så tänkte att vattenkylningen kan hjälpa till att hålla ner tempsen
Men har du något förslag på någon luftkylare som klarar det så tar jag gärna en titt!
Lagringen jag har idag är 120GB SSD + 250GB SSD + 500GB SSD + 1TB HDD + 3TB HDD.
Alla SSDs är Samsung 850.
Har däremot tänkt på något typ av M.2 minne. Anser du det är värt att skaffa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

@SpeedRebirth: Jo, är precis de G.skill minnena jag är intresserad av! Men är det verkligen värt att ha så hög hastighet? Blir det någon skillnad mot 3000-3200MHz?
Jag har tänkt klocka CPUn hyfsat högt. Runt 5-5.1GHz. Så tänkte att vattenkylningen kan hjälpa till att hålla ner tempsen
Men har du något förslag på någon luftkylare som klarar det så tar jag gärna en titt!
Lagringen jag har idag är 120GB SSD + 250GB SSD + 500GB SSD + 1TB HDD + 3TB HDD.

4000vs3000 skulle absolut säga ger en boost i prestanda. Det finns både spel och program som skalar riktigt bra med högre minnesfrekvens. Tex Overwatch älskar högt klockade minnen.
Filkompremering använder sig väldigt mycket av RAM så om du zippar upp en fil i tex 7-zip så går det snabbare ju snabbare minnen du har.

Man skulle kunna jämföra det med skillnaden mellan att ha en i5 vs i7. Vilken är mest framtidssäker? i7 såklart. Ser man en ökad boost i alla spel/program? Nej absolut inte. Men för de spel/program som skalar bra med frekvensen så vill man ju såklart få ut max prestanda.

Det är ungefär som att ha en överklockade cpu fast man inte ens har överklockat den än

Bra luftkylare är, NH-D15, NH-D15s, Dark Rock Pro 3, Cryorig 7
Men för att hålla så låg temp som möjligt i 5GHz eller mer så är nog en fet vattenkylning bättre. Eller att man deliddar cpun. De kommer jag göra sen.

Du har redan bra SSDer så jag tror inte du märker nån större skillnad med en m.2 ssd. Förutom om du håller på med stora filer för det är där PCI-e gränssnittet gör stor skillnad

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

4000vs3000 skulle absolut säga ger en boost i prestanda. Det finns både spel och program som skalar riktigt bra med högre minnesfrekvens. Tex Overwatch älskar högt klockade minnen.
Filkompremering använder sig väldigt mycket av RAM så om du zippar upp en fil i tex 7-zip så går det snabbare ju snabbare minnen du har.

Man skulle kunna jämföra det med skillnaden mellan att ha en i5 vs i7. Vilken är mest framtidssäker? i7 såklart. Ser man en ökad boost i alla spel/program? Nej absolut inte. Men för de spel/program som skalar bra med frekvensen så vill man ju såklart få ut max prestanda.

Det är ungefär som att ha en överklockade cpu fast man inte ens har överklockat den än

Bra luftkylare är, NH-D15, NH-D15s, Dark Rock Pro 3, Cryorig 7
Men för att hålla så låg temp som möjligt i 5GHz eller mer så är nog en fet vattenkylning bättre. Eller att man deliddar cpun. De kommer jag göra sen.

Du har redan bra SSDer så jag tror inte du märker nån större skillnad med en m.2 ssd. Förutom om du håller på med stora filer för det är där PCI-e gränssnittet gör stor skillnad

Ok! Tack för informationen! Då får det bli lite högre klockade minnen. Får se vilka det blir exakt, men förmodligen ett par Trident
Då avvaktar jag även med M.2 SSD. Moderkortet har 2 platser, så får kanske bli någon gång i framtiden.
Återigen, tack för informationen​

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Jag har en swiftech H240 - x på en 4670k @4.5 ghz, 1.25v. Mina temps ligger på 48-55 average när jag kör stress test, I spel runt 30-40. Den är I princip helt knäpp tyst om jag inte kör full load (man hör fläktarna gå upp i varv). Nästan lite förvånande tyst ;p rekommenderar swiftech starkt om du vill ha en tyst och bra kylare! Detta är min första overclock så jag har inte mycket att jämföra med visserligen

Icke delidad*

Permalänk
Medlem

Om du vill hålla nere ljudnivån så är vattenkylning bäst för grafikkort om du frågar mig. Tornkylare till CPU är väldigt effektiva sett till ljudninvån, grafikkort däremot låter väldigt mycket när de blir varma och får öka på varvtalet på fläktarna för att hålla nere temperaturerna. Ska du dessutom köra SLI så är FE att föredra eftersom de blåser ut varmluften rakt bakåt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Om du vill hålla nere ljudnivån så är vattenkylning bäst för grafikkort om du frågar mig. Tornkylare till CPU är väldigt effektiva sett till ljudninvån, grafikkort däremot låter väldigt mycket när de blir varma och får öka på varvtalet på fläktarna för att hålla nere temperaturerna.

Håller inte med om att dagens eftermarknadskylare på GPU låter mycket. I full load når mina fläktar ca 1300rpm och är riiiiktigt tysta. Max temp då är 65-70 kanske.
Plus att många gtx1000 kort har passiv kylning i low load.
Är det enbart FE kylaren du jämför med så absolut, de låter och kyler mycket sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis byggt ihop en "monsterburk" och det jag kan rekommendera är en stor och riktigt snabb M.2-disk.
Denna köpte jag, då det är typ samma som 960 PRO: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3798921
1 tb med läshastighet 3500 MB/s.
Bästa köpet jag gjort.

Så här ser resten av min burk ut: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3184605&view=b
(Har lånat ett grafikkort fram tills att 1080TI släpps.)
Kör min 7700K i 5 GHz utan några konstigheter, så det blir bra fart när jag väl får mitt 1080ti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Håller inte med om att dagens eftermarknadskylare på GPU låter mycket. I full load når mina fläktar ca 1300rpm och är riiiiktigt tysta. Max temp då är 65-70 kanske.
Plus att många gtx1000 kort har passiv kylning i low load.
Är det enbart FE kylaren du jämför med så absolut, de låter och kyler mycket sämre.

Det är väldigt subjektivt vad man anser som riktigt tysta. Sitter på på FE 1080 eller ett eftermarknadskort? Av temperaturerna att döma låter det som eftermarknadskort. Sen har ju TS för avsikt att köra SLI, då kommer det bli en del mycket varmare och krävas mer av fläktarna för att de ska kunna hålla samma temperatur. Passiv kylning under low load är trevligt dock, men sällan man brukar höra ett grafikkort ändå när datorn inte belastas speciellt mycket, men det har å andra sidan att göra med vad du har för chassi, övriga fläktar, kabeldragning osv.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Inget slår Dirt Rally med Nvidia surround påslaget

Hmm, har du testat Dirt Rally med Oculus Rift eller HTC Vive?

Permalänk
Medlem

@Cadzon: Låter kanon! Får ta en titt på den Swiftech kylaren då!
Själv kör jag en i7 4790k på 4.7GHz för tillfället, och den kan komma upp till ca 65 under full load.
Då kyler jag med en Deepcool Captain 240X.

@trickeh2k: Intressant input. Tror du verkligen att FE kylarna blir tystare än 3:e parts kylarna p.g.a att SLI kommer blockera?
Har funderat på vattenkylning, men vill helst inte sätta igång med en custom loop just nu, och 2st AIO-kylare vet jag inte om det blir så bra. Men får väl ta en titt på benchmarks med AIO kylare också då!

@SpeedRebirth: Tror samma sak som dig, att 3:e parts kylare är att föredra, så länge man har bra luftflöde i chassit. Såg att ASUS Strix 1080 Ti har 33dB och 69 grader under load.
( https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_1080_Ti_Strix_OC... )

@FL3JM: Ok, så enligt dig är det värt att skaffa M.2 SSD? Vad upplever du är största skillnaden mellan en "vanlig" SSD och en M.2?

@dblade: Har en HTC Vive hemma, men ej fått det funka med Dirt Rally. Har testat Project Cars däremot. Störde mig lite på upplösningen, annars var det lite häftigt!

Permalänk
Medlem

Alltså, jag hade ju nästan skruvat ner detaljnivån i spel vid 3 skärmar och kört 1x 1080ti o sen nåt ballt från X99 plattformen istället för de pengarna. Men det är jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

@FL3JM: Ok, så enligt dig är det värt att skaffa M.2 SSD? Vad upplever du är största skillnaden mellan en "vanlig" SSD och en M.2?

Största skillnaden är väl att den är mycket snabbare, men även att den tar typ noll plats och kräver inga sladdar.
Här har du skilladen mellan den jag har och en 850 Pro SSD: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2724063,3798921
Kolla in IOPS också, utöver write/read speed.

Det är den enda disken jag har i min dator så jag är jävligt nöjd med att få slippa sata- och sata-powerkablarna.

Permalänk
Medlem

@pwntato: Problemet är att jag vill köra 3st skärmar i surround, samt med G-sync. Då måste man köra Displayport. Tyvärr så ser det ut som de flesta kör 2xHDMI + 2xDP, vilket är lite tråkigt.
Vill helst köra SLI, då man får fler val med multimonitor
Har funderat på X99, men kändes onödigt nu när X299 släpps senare i år. Blir mycket pengar för lite performance.

Permalänk
Medlem

@FL3JM: Ser ut att vara stor skillnad på pappret. Men hur märks detta vid spelande/dagligt bruk?
Ska absolut spara den där M.2 SSDn, ser ut att vara bra prestanda för pengarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Hej! Skulle vilja ha lite råd på denna kundvagn jag plockat ihop.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10266302/finalanswer
(+2st ASUS Strix 1080 Ti, när den släpps)

Jag har redan nätagg och lagring.
Är det någon ni skulle ändra på?

EDIT: Kommer spela på 3st Dell S2716DG, alltså upplösningar från 2560x1440 till 7680x1440 på 144Hz.

Hade kört på en Ryzen 1800X om jag var du. Den fixar alla spel strålande nu, och kommer förmodligen gå om 7700K efter en kortade period. Generellt så krossar den 7700K i övrigt och den fixar streaming betydligt bättre när du spelar också. En bonus är att du slipper byta moderkort sen när Zen2 kommer

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

@wirefire: Har en HTC Vive hemma, men ej fått det funka med Dirt Rally. Har testat Project Cars däremot. Störde mig lite på upplösningen, annars var det lite häftigt!

OK, Dirt Rally fungerar betydligt bättre än pCars med Viven! Antagligen bättre optimerat eftersom man kan maxa grafiken i Dirt Rally. I pCars får man ju sänka ner till Low för att klara 90Hz. Det var bara att följa en kort instruktion på Revives wiki-sida om hur man får det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

@FL3JM: Ser ut att vara stor skillnad på pappret. Men hur märks detta vid spelande/dagligt bruk?
Ska absolut spara den där M.2 SSDn, ser ut att vara bra prestanda för pengarna!

Tester har gjorts med m.2 ssd vs Sata SSD och i de flesta fall gjorde det NADA skillnad. Och det är pga hur spel är uppbyggda. Vissa spel laddar bara data från lagringsdisken i 1-5MB/s. Skillnaden var tex 33 vs 32s. Så där är det helt ovärt med m.2 även om det aldrig skadar att ha det snabbaste även om det inte utnyttjas.
Jag ska själv köpa en 960 Evo 250GB snart men den ska jag ha till Windows då mina SSDer är väldigt gamla och budgetmodeller. Har du spel på en 850 Evo så är du Good to go!

Jag rekommenderar inte FE i SLI, kommer låta som ett jetplan och det översta kortet kommer throttla som satan

@trickeh2k
Jag har Palit Superjetstream vilket har lika bra kylare som Asus Strix, MSI Gaming X, Zotac AMP Extreme. Håller man sig till de med bäst kylare så slår luftkylarna vattenkylning hands down när de gäller ljudnivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Tester har gjorts med m.2 ssd vs Sata SSD och i de flesta fall gjorde det NADA skillnad. Och det är pga hur spel är uppbyggda. Vissa spel laddar bara data från lagringsdisken i 1-5MB/s. Skillnaden var tex 33 vs 32s. Så där är det helt ovärt med m.2 även om det aldrig skadar att ha det snabbaste även om det inte utnyttjas.
Jag ska själv köpa en 960 Evo 250GB snart men den ska jag ha till Windows då mina SSDer är väldigt gamla och budgetmodeller. Har du spel på en 850 Evo så är du Good to go!

Jag rekommenderar inte FE i SLI, kommer låta som ett jetplan och det översta kortet kommer throttla som satan

@trickeh2k
Jag har Palit Superjetstream vilket har lika bra kylare som Asus Strix, MSI Gaming X, Zotac AMP Extreme. Håller man sig till de med bäst kylare så slår luftkylarna vattenkylning hands down när de gäller ljudnivå.

Ehh, va? Hur tänkte du nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om man endå ska lägga en halv förmögenhet på en dator ska man inte invänta radeon vegas release bara se vad som händer, ti kanske bara är snabbast ett litet tag. kan ju vara nice att se benchmarks iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

@trickeh2k: Intressant input. Tror du verkligen att FE kylarna blir tystare än 3:e parts kylarna p.g.a att SLI kommer blockera?
Har funderat på vattenkylning, men vill helst inte sätta igång med en custom loop just nu, och 2st AIO-kylare vet jag inte om det blir så bra. Men får väl ta en titt på benchmarks med AIO kylare också då!

Svårt att säga på rak arm, det beror lite på hur varmt hela ditt system kommer att bli. Klart är att två kort i SLI kommer att generera mer värme om de kör med luft enbart. Det beror också till stor del hur pass mycket utrymme det är mellan korten och övriga komponenter. Om det är ett kompakt systembygge så blir det svårare att kyla två kort med luftkylare.

Man får ha i åtanke att alla komponenter värmer upp varandra, så dubbla grafikkort som får svettas lite kommer värma upp rätt bra inne i lådan. Fördelen med att ha vattenkylning i form av loop är att väldigt mycket värme försvinner så tornkylaren på cpun behöver inte jobba lika mycket och man kan ha chassifläktarna på lägre varvtal för att minska ljudnivån ytterligare.

AIO-gör väl ett bra jobb men de brukar inte vara speciellt tysta och tycker mig läst många som haft problem med att pumpar ger upp rätt tidigt. Ska man köra vattenkylning så är det lika bra att köra en custom loop. Byggde min första loop själv utan tidigare erfarenhet för två år sedan drygt, tog lite tid och var en del pill men gick överraskande bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sen bara en notis angående att ta en 7700k är väl onödigt iallafall du kommer ju inte flaskhalsa cpun i vilket fall som helst, förutom i 720p duh, men tror att det är värt pengarna för en r1700 eller så för det kommer bli ca samma prestanda i spel på högre upplösningar och du har en prosessor som klarar av mulitasking(encoding osv) och tyngre program samtidigt som spel bättre, samtidigt funkar ju sli i am4 också.