Duger denna till 3440x1440 // ASUS ROG Swift PG348Q eller Predator X34A

Permalänk

Duger denna till 3440x1440 // ASUS ROG Swift PG348Q eller Predator X34A

Permalänk
Medlem

Svar: ja. Men den datorn var inget vidare. Vem Fan parar en 6400 med ett 1080??

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad dina mål är. Jag kan köra 3440x1440 på en iGPU om jag så skulle vilja.

Dock tycker jag det är konstigt att du snålar med en dator om du har en skärm värd mer än datorn är

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Osäker om det blir den skärmen. Blir nog en billigare skärm. Men är processorn etc förutom grafikkortet för "dåligt" för att kunna prestera med ultra inställningar t.ex? menar då på en 1080 eller 1440 skärm istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellen Degenerous:

Osäker om det blir den skärmen. Blir nog en billigare skärm. Men är processorn etc förutom grafikkortet för "dåligt" för att kunna prestera med ultra inställningar t.ex? menar då på en 1080 eller 1440 skärm istället

Beror fortfarande på dina mål. Mitt gamla gtx titan klarar 144hz i 3440x1440 i flera spel. Dock är inga av dom AAA spel släppta de senaste 3 åren.
Du måste vara mer specifik vad dina mål är. Hur många fps är du ute efter, vilka spel är du ute efter att köra?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

Beror fortfarande på dina mål. Mitt gamla gtx titan klarar 144hz i 3440x1440 i flera spel. Dock är inga av dom AAA spel släppta de senaste 3 åren.
Du måste vara mer specifik vad dina mål är. Hur många fps är du ute efter, vilka spel är du ute efter att köra?

Inte nå kunnig inom fps etc. men tänkte lira battlefield 1 och csgo.. kanske något strategispel. Är mest för att ha något att spela på efter jobbet men hade ju varit skoj att kunna lira det på höga inställningar och få bättre upplevelse då man lirar.

Permalänk

och allmänt kunna använda datorn till surfande och kolla film. Så hade velat haft en trevlig skärm oxå, men blir nog en 60hz 1080 27" skärm för 1800 istället så länge.

Spenderar nästan ingen tid alls vid soffan, därför jag kollade på en dyrare typ av skärm oxå. sen spel upplevelsen man verkar få med 34" ultrawide verkar jävligt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellen Degenerous:

Inte nå kunnig inom fps etc. men tänkte lira battlefield 1 och csgo.. kanske något strategispel. Är mest för att ha något att spela på efter jobbet men hade ju varit skoj att kunna lira det på höga inställningar och få bättre upplevelse då man lirar.

Skrivet av Ellen Degenerous:

och allmänt kunna använda datorn till surfande och kolla film. Så hade velat haft en trevlig skärm oxå, men blir nog en 60hz 1080 27" skärm för 1800 istället så länge.

Spenderar nästan ingen tid alls vid soffan, därför jag kollade på en dyrare typ av skärm oxå. sen spel upplevelsen man verkar få med 34" ultrawide verkar jävligt roligt!

i csgo kommer du fixa det. dock vill du ha närmare 300 fps där och lägre upplösning är 3440x1440.
i bf1 kommer du inte fixa det.

du vill dock gå efter en 144hz eller högre skärm. oavsätt om du går efter 1080p eller 1440p

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

i csgo kommer du fixa det. dock vill du ha närmare 300 fps där och lägre upplösning är 3440x1440.
i bf1 kommer du inte fixa det.

du vill dock gå efter en 144hz eller högre skärm. oavsätt om du går efter 1080p eller 1440p

Okej, om jag kastar med denna oxå då kanske https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/gamingskarm/aoc-g...

Vilka inställningar kommer man undan med att köra utan lagg o problem i bf1 ?

Mvh

Permalänk

Eller är det värt att köpa en skärm med g-sync?

fan jävla träsk att leta sig runt i, "bara 500kr till" på 20produkter

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera ASUS ROG Swift PG348Q. Köpte mig en sådan skärm tillsammans med gtx 1080 och ryzen 1700 vid släppet. Flyter på fin fint i rise of the tomb raider samt bf1 på ultra settings. Bf 1 ligger fps i medel på 80. Vilket fungerar bra för mig. Sen kanske vissa är mer extrema och vill köra sin FPS spel i 144Hz.
Skärmen är riktigt underbar måste jag säga! En av mina favoriter vad det gäller tekniken i hemmet

Permalänk
Skrivet av TwoFive:

Jag kan starkt rekommendera ASUS ROG Swift PG348Q. Köpte mig en sådan skärm tillsammans med gtx 1080 och ryzen 1700 vid släppet. Flyter på fin fint i rise of the tomb raider samt bf1 på ultra settings. Bf 1 ligger fps i medel på 80. Vilket fungerar bra för mig. Sen kanske vissa är mer extrema och vill köra sin FPS spel i 144Hz.
Skärmen är riktigt underbar måste jag säga! En av mina favoriter vad det gäller tekniken i hemmet

Härligt, hört massa bra saker om den skärmen!

Tror du den datorn jag länkade hade fungerat att köra med den skärmen? kanske inte i ultra men i närheten ?

Permalänk
Medlem

Jag har också en PG348Q med dator i sign. Ska du ha en sådan skärm och vill köra på ultra i diverse spel kommer du få uppgradera datorn och är tveksam till den datorn du länkar till.

I nya expansionen till BF1 t ex som just är ute för premiumanvändare, så går fpsen ned på under 60 på en av banorna. Droppar ned till 55 fps eller så, vilket får mig att kika mot 1080ti. Medelfpsen ligger som tidigare nämnt nog runt 80, pendlar mycket 70-100 förutom på ena nya banan då.

Så jag skulle säga att om pengar är en faktor och du vill köra på Ultra med hög fps, välj en skärm med mindre upplösning. Alternativt, för att svara på din fråga i trådstarten, jag skulle satsat på en dator med bättre CPU och ett 1080ti för PG348Q-skärmen.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

Jag har också en PG348Q med dator i sign. Ska du ha en sådan skärm och vill köra på ultra i diverse spel kommer du få uppgradera datorn och är tveksam till den datorn du länkar till.

I nya expansionen till BF1 t ex som just är ute för premiumanvändare, så går fpsen ned på under 60 på en av banorna. Droppar ned till 55 fps eller så, vilket får mig att kika mot 1080ti. Medelfpsen ligger som tidigare nämnt nog runt 80, pendlar mycket 70-100 förutom på ena nya banan då.

Så jag skulle säga att om pengar är en faktor och du vill köra på Ultra med hög fps, välj en skärm med mindre upplösning. Alternativt, för att svara på din fråga i trådstarten, jag skulle satsat på en dator med bättre CPU och ett 1080ti för PG348Q-skärmen.

Håller fullständigt med i allt du skriver. Har samma skärm och kör också med ett GTX 1080. Det funkar bra med ultrainställningar i de flesta spel jag kör. Frameraten brukar ligga mellan 60 och 90 nånting och G-Sync gör att det flyter fint. Det optimala vore ett GTX 1080Ti för denna upplösningen, SLI har jag helt lagt ner efter min tid med 3st GTX 980 (för lite/dåligt stöd i spel numera).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Ja det blir denna för mig nu..

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10275256/

Sen en Asus PG348Q från netonnet då dom har lite billigare där.

Så borde man få ut högsta möjliga spelupplevelse på den skärmen.

Haft svårt dom senaste 5-10 åren att hitta någon spelglädje.. spelar ingen roll vad man lirar, men tror med ny uppsättning och ny skärm etc. så blir det som på nytt igen... är vad jag har intalat mig själv iaf

Permalänk

Fattas något eller är det för mycket?

Permalänk

Personligen hade jag köpt en bra kylare till min CPU, en större SSD och några till chassifläktar innan jag la 7500 på en skärm, men det kanske bara är jag

Ser inget som fattas, nej.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Hade också valt en bättre kylare, typ en Noctua, 212:n blir ett märkligt budgetval här i mitt tycke.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Personligen hade jag köpt en bra kylare till min CPU, en större SSD och några till chassifläktar innan jag la 7500 på en skärm, men det kanske bara är jag

Ser inget som fattas, nej.

Skrivet av Yorg:

Hade också valt en bättre kylare, typ en Noctua, 212:n blir ett märkligt budgetval här i mitt tycke.

Ja det blir nog en https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#specs så ligger jag på säkra sidan. Hade velat ha större hårddisk oxå, men klarar mig på 250gb. Funderade först på en ultrawide 34" 100hz skärm.. men funderade på den första jag länkade nu.

Förslag på annan skärm annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellen Degenerous:

Ja det blir nog en https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#specs så ligger jag på säkra sidan. Hade velat ha större hårddisk oxå, men klarar mig på 250gb. Funderade först på en ultrawide 34" 100hz skärm.. men funderade på den första jag länkade nu.

Förslag på annan skärm annars?

Jag skulle nöja mig med en Noctua NH-D14.
D15 är stor och kan vara svår att montera. Dessutom är D14 nästan lika bra som D15.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellen Degenerous:

Ja det blir nog en https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#specs så ligger jag på säkra sidan. Hade velat ha större hårddisk oxå, men klarar mig på 250gb. Funderade först på en ultrawide 34" 100hz skärm.. men funderade på den första jag länkade nu.

Förslag på annan skärm annars?

Notera "Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!" på monteringsprodukten. NH-D15 väger 1.3kg.

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Jag skulle nöja mig med en Noctua NH-D14.
D15 är stor och kan vara svår att montera. Dessutom är D14 nästan lika bra som D15.

Skrivet av rarifag:

Notera "Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!" på monteringsprodukten. NH-D15 väger 1.3kg.

D14 väger också över 750g tyvärr.. men får nog bli att montera den själv annars. Tack för feedback!:)

Permalänk

Jag har varit väldigt nöjd med Corsair Hydro H80i v2 hittills, och den kostar inte mkt mer än NH-D15. Är dessutom rätt säker på att vattenkylare är okej att montera innan frakt, eftersom vikten är väldigt mycket mer fördelad än på en luftkylare.

Gällande skärm handlar det ju väldigt mycket om vad man prioriterar. Köra högre upplösning än 1920x1080 är ju trevligt, men samtidigt mycket mer krävande, att ha högre än 60Hz är också väldigt trevligt, men jag föredrar helt klart en bra IPS panel över att ha en 120Hz skärm, och ska man ha allt i samma paket kostar det ju som sagt en del.

Själv tror jag inte jag tycker 120Hz-delen är så viktig att jag hade velat lägga så mycket på den om jag verkligen inte hade så mycket pengar att jag bara ville ha något att slänga dem på, men som sagt, det beror ju helt på vilka delar man tycker är viktiga.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Satte ihop ett ITX-experiment. Om du inte planerar för framtiden med ett till grafikkort så får man idag in mycket i ITX-chassin. Fractal Design Nano S är ett stort ITX-chassi.

Valde samma cpu, grafik, nätagg och skärm. M.2-SSD är krav för en dator som kostar nästan 30000 kr. 32GB ram då moderkortet endast har två minnesplatser. Om du är fönsterkåt så finns detta chassi med fönster men välj då andra komponenter som ser bättre ut.

Radiatorn får monteras i toppen för grafikkortet är för långt att montera den i fronten enligt mina oseriösa kalkoner. Valde vatten då jag inte har energin att forska om det får plats med en stor luftkylare till processorn. Man får kolla hur processorsockeln är monterad mot PCIe-porten och om det sitter något på grafikkortets andra sida som kan krocka med kylaren.

Valet föll på detta moderkort då det var det enda som hade USB 3.1 Gen 2 Typ C.

Jag reagerade på med skärmen är att ditt val inte var 4K. Med hårdvaran du valt är inte 4K-upplösning anledningen?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10277731/

Permalänk

212:an är faktiskt rätt bra.

Har en till en 4690k @4.5 och en till en 3770 @std.

Edit : Mer info.

Permalänk
Skrivet av BABOON_ASS:

212:an är faktiskt rätt bra.

Oja, inget fel på den, men i ett chassi med fönster tillsammans med RGB-GPU & MOBO så kommer det att se illa ut.

Till TS: Skaffa en svart tornkylare från BeQuiet eller Phanteks alt en AIO-vattenkylning med mer LED från tex NZXT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bryr mig inte i något fönster på burken... och kändes som det behövdes en riktig skärm annars onödigt med såpass dyrt grafikkort. vill ju ha en riktig spelupplevelse då man lirar. och försöker hålla priset nere så gått det går.. därför inte extra minne.. extra snabb o stor ssd.. etc etc

Permalänk
Skrivet av Ellen Degenerous:

Bryr mig inte i något fönster på burken... och kändes som det behövdes en riktig skärm annars onödigt med såpass dyrt grafikkort. vill ju ha en riktig spelupplevelse då man lirar. och försöker hålla priset nere så gått det går.. därför inte extra minne.. extra snabb o stor ssd.. etc etc

Då tycker jag du kan köra på ett ASUS Prime mobo istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Då tycker jag du kan köra på ett ASUS Prime mobo istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? är rätt okunnig om datorer..