Duger denna till 3440x1440 // ASUS ROG Swift PG348Q eller Predator X34A

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av BABOON_ASS:

212:an är faktiskt rätt bra.

Skaffa inte en 212 EVO, Be Quiet! Pure Rock är mer prisvärd!

Dold text

Skrivet av Ellen Degenerous:

Bryr mig inte i något fönster på burken...

Ta då istället Fractal Design Define C som är på rea just nu, så får du ljuddämpning också.

Dold text

Köp för guds skull inte ett "gamingpaket", titta på dessa bra, men billiga, tillbehör istället:

Tangentbord

Tesoro Durandal G1N Cherry MX Red (Nordisk)

479 :-

MaxGaming

Mus & pekdon

Mionix Castor

399 :-

CDON

Hörlurar

Superlux HD668

299 :-

Conrad.se

Mikrofon

McCrypt AD-2S

85 :-

Conrad.se

Summa:

1 262 :-

Dold text
  • Tesoro Durandal G1N Cherry MX Red (Nordisk)

Billigaste Cherry MX brädan just nu.

Dold text
  • Mionix Castor

http://www.sweclockers.com/test/22344-mionix-castor

Dold text
  • Superlux HD668

Dold text

Detta är vad jag hade tittat på om jag var i dina skor:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3337101&view=l

Skrivet av Leoms:

Jag reagerade på med skärmen är att ditt val inte var 4K. Med hårdvaran du valt är inte 4K-upplösning anledningen?

2K 144Hz är perfekt för 1080Ti i många titlar.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Varför? är rätt okunnig om datorer..

För att du kan spara lite pengar på det då skillnaden till största del är kosmetiska saker.

Sen som killen under mig så slår jag ett slag för Define C chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av StuntmanMike:

För att du kan spara lite pengar på det då skillnaden till största del är kosmetiska saker.

Lite bättre överklockning på Strix brädorna dock, men det spelar ingen roll om man inte tänkt att verkligen pressa sin CPU.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Hade avvaktat till april och valt ett partnerkort istället för Nvidias Ref/Founders. Stockkylaren är ett bra val ifall man bygger sff eller har tänkt vattenkyla, annars är det bara nackdelar som högre temp, mer fläktljud och ojämnare klockfrekvens.

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Ta då istället Fractal Design Define C som är på rea just nu, så får du ljuddämpning också.

Köp för guds skull inte ett "gamingpaket", titta på dessa bra, men billiga, tillbehör istället:

Tack för svar!
Ser väldigt bra ut, men eftersom jag tänkte ta det på räntefri avbetalning 12månader så vill jag samla alla köp under samma butik helst.. och jag vill ha det monterat och klart, så jag hade lagt upp det såhär nu istället.. vet är lite kluven,

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10280271/

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Dåligt tangentbord och dåligt headset.

Köp datorn på Inet och kringutrustning separat.

Luftkylning är tystare:

Dold text
Visa signatur

Permalänk

Dåligt tangentbord och dåligt headset.

Köp datorn på Inet och kringutrustning separat.
Luftkylning är tystare:

Okej okej ja jag köper nog det på sidan av istället, tror det blir dom du länkade.
Svårt att hitta något passande luftkylare som dom kan montera och skickas färdig då det inte får övergå 750g

Permalänk

Nu ser det ut såhär..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10280530/

är fläkten för dålig?

är ganska nöjd med upplägget annars. behöver ej mer minne lr hd för stunden.

Permalänk
Medlem

Använder du bara datorn till spel så har jag ett par frågor:
Är 30k mycket pengar för dig? Om det är det så skulle jag tipsa om att gå över till AMD RYZEN tex.

Är det bara spel du ska ha datorn till? I så fall tycker jag att en i7 7700k är lite overkill.

Med den GPU'n skulle jag vänta och se vad som kommer från tredjepart istället för att satsa på en Founders. Men det gör du som du vill med givetvis. Kan vara tråkigt att se något galet kort komma om någon månad för nästan samma pengar.

Absolut större SSD, dåligt med diskutrymme är något du kommer märka av väldigt snabbt tyvärr.

Bättre och tystare kylare, absolut. Eller i alla fall en kylare som kan gå semipassivt, om något sådant finns till en 7700k.

Sen så skulle jag nog kolla på ett par RAM stickor med en lägre CL rating om jag ändå ska lägga sådana summor på en dator.

Btw, glöm att försöka framtidssäkra. Den här datorn kommer vara långt förbigången i prestanda om 10 år, kanske till och med tidigare om nu marknaden börjar röra på sig iom AMD. Köp den prestandan du behöver eller blås pengar på ett monster om du har dem utan problem
Med det sagt så är det verkligen ingen dålig dator, den kommer att döda allt du vill utan problem ^^

Skulle nog också vilja ha ett tystare chassi, Fractal's chassin har alltid varit bra imo.

Btw, en M2 SSD kommer du inte att använda fullt ut så lägg pengarna på en 500GB ordinär version istället. Tester visar 0% prestanda ökning över 580 skriv/läs hastighet på diskar idag.
Men visst fan är dem häftiga!

Välj också mus, tangentbord och hörlurar efter vad DU gillar. Testa, lyssna och kläm i butik så kommer du bli mycket nöjdare

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

@Pan.Pan: kanske byter ut mot en 500gb hårddisk istället o kör med en "vanlig ssd" som du säger, men tror jag behåller den fläkten o testar köra så. men vad menas med CL ? varför ska man kolla efter lägre? Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

@Ellen Degenerous *Trådar sammanfogade*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Observera att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp), se §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Pan.Pan:

Är 30k mycket pengar för dig?

Verkar som det...
[quote postid="16730979" userid="282738" name="Ellen Degenerous"]
Eftersom jag tänkte ta det på räntefri avbetalning 12månader så vill jag samla alla köp under samma butik helst..
[quote]

är fläkten för dålig?

Ganska små fläktar på den så den kommer att låta en del...

Skrivet av Pan.Pan:

Välj också mus, tangentbord och hörlurar efter vad DU gillar. Testa, lyssna och kläm i butik så kommer du bli mycket nöjdare

Word ↑

De jag länkade var endast exempel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Pan.Pan: kanske byter ut mot en 500gb hårddisk istället o kör med en "vanlig ssd" som du säger, men tror jag behåller den fläkten o testar köra så. men vad menas med CL ? varför ska man kolla efter lägre? Mvh

Lägre CL betyder en lägre Latency på korten, dock bara en väldigt väldigt låg förbättring mellan tex cl 15 och cl 16 (ca 0.3%) så det är egentligen inte viktigt men kan vara kul att även maximera även den aspekten

Verkar som det...
[quote postid="16730979" userid="282738" name="ominominomi"]
Eftersom jag tänkte ta det på räntefri avbetalning 12månader så vill jag samla alla köp under samma butik helst..
[quote]

Hm, visst kommer han ha grym prestanda i minst tre år framöver men det känns vanskligt att spendera sådana mängder pengar om avbetalning är ett nödvändigt alternativ. Speciellt iom värdeförminskning av beg. datordelar, prispressningar etc. Men det är givetvis upp till TS vad han gör med sina cash. Sen så har ju jag nada kunskap om hur hans ekonomi ser ut, kan vara annat som kommer före just precis nu.

Visa signatur

Futureproofing explained
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Btw, 550w kan vara för lite för den burken. Tycker att 600w är att föredra (väldigt törstigt kort, inte för att tala om cpu).

Visa signatur

Futureproofing explained

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Pan.Pan:

Btw, 550w kan vara för lite för den burken. Tycker att 600w är att föredra (väldigt törstigt kort, inte för att tala om cpu).

Jag som tänkte vanligt GTX 1080...
-_-

650W är att rekommendera till 1080Ti.

Visa signatur

Permalänk

@Pan.Pan: mja jag förstår hur du tänker.. men jag har ingen avbetalning på någon bil.. och det är just, räntefritt jag är ute efter. kan köpa den kontant idag, men skulle bara bli ett hål i plånboken. så hellre betala av den under 12 månader isf. men om jag köper för en dator för 10-20 tusen så hade ju även den åldrats snabbt och då i ännu större behov av att köpa upp mig och uppgradera. Så vet inte riktigt... då det kommer till datorer är det lite svårt att "vänta några månader" .. med den synen så kommer man aldrig köpa något, för det kommer alltid något bättre och billigare runt hörnet. Jag är 30 nu, så blir nog inte så mkt mer efter denna. Hade velat haft en riktig spelupplevelse bara.

Permalänk
Medlem

@Pan.Pan: mja jag förstår hur du tänker.. men jag har ingen avbetalning på någon bil.. och det är just, räntefritt jag är ute efter. kan köpa den kontant idag, men skulle bara bli ett hål i plånboken. så hellre betala av den under 12 månader isf. men om jag köper för en dator för 10-20 tusen så hade ju även den åldrats snabbt och då i ännu större behov av att köpa upp mig och uppgradera. Så vet inte riktigt... då det kommer till datorer är det lite svårt att "vänta några månader" .. med den synen så kommer man aldrig köpa något, för det kommer alltid något bättre och billigare runt hörnet. Jag är 30 nu, så blir nog inte så mkt mer efter denna. Hade velat haft en riktig spelupplevelse bara.

Jag förstår dig helt, vill bara inte att människor köper produkter som dem kan bli besvikna över (då pratar jag om människor som tror att 30k kan framtidssäkra en dator i 10+ år framöver och fortfarande vara värd pengar efter det). Det viktigaste som konsument, för att få njuta så mycket som möjligt imo, är att veta vad köpet innebär.

Jag vill att människor ska ha en så bra spelupplevelse dem kan och där i kommer kunskap om vad som behövs och inte. Vill du lägga dina pengar på en monsterdator som du inte förväntar dig kunna spöa sk'ten ur mega spelen om 5 år utan problem, så gör det! Ingen del i den kundvagnen är dålig och du kommer absolut kunna maxa vartenda spel som finns ute på marknaden idag, utan att behöva oroa dig över lagg. Så länge du inte försöker spela på 60fps+ och 4k samtidigt, inget kort klarar dem nya spelen på dem inställningarna idag och där ligger ändå 1080 TI på den absoluta framkanten.

Där finns alltid en avvägning mellan pris och prestanda, vill bara att du ska vara medveten om vad du köper innan du köper det Det finns inget värre än att köpa något dyrt som inte uppfyller förväntningar eller ger dig det du vill ha.

Med väntan menar jag att du ska kolla vad som kommer om någon månad. Du har en hel del väldigt duktiga företag som tar AMD och Intel kort och hottar upp dem. Det kan sänka temperaturer, sänka ljudnivå och samtidigt öka prestandan på kortet, oftast för knappt 1000kr mer.

En informerad konsument är en glad konsument. En glad konsument är en glad gamer Lycka till med din nya dator och ha det väldigt gött i paradiset Skulle kunna tipsa om Steelseries Siberia lurar om du ändå ska kolla efter sådana. Bra ljud, lätta, sköna och luftiga. Allt man behöver under långa gaming pass.

Hade jag samma förmåga som du så hade jag absolut kört på samma spår jag också!

Btw, vad hade du tänkt att spela? Kan starkt tipsa om The Witcher 3, BF 4 och 1, Mass Effect serien och givetvis GTA 5!

Visa signatur

Futureproofing explained