Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Frågor kring ny mobiltelefon

Permalänk

Frågor kring ny mobiltelefon

Hej

Jag är lite sugen på att köpa en ny mobil nu när bindningstiden för 3Abonnemang löper ut. Galaxy A5 kostar 4495kr med kontantkort på 3s onlinebutik, men kollar man prisjakt så finns samma modell fast mycket billigare, t.ex. telefonshoppen.se säljer dem för 3795kr. Köper jag den från telefonshoppen går det sen att fylla på med 3Kontant? Eller hur fungerar det? Först tänkte jag säga upp mitt 3Abonnemang, sen köper jag den nya mobilen, låser upp den (?) och fyller på med 3Kontant.

Permalänk
Medlem

Köper du den från t.ex telefonshoppen så är den garanterat olåst.. Och då fungerar det finfint att göra som du beskriver

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Köper du den från t.ex telefonshoppen så är den garanterat olåst.. Och då fungerar det finfint att göra som du beskriver

Och garanterat grå importerad

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

om du väljer att köpa en telefon genom en butik så får du butikspriset på en produkt, om du däremot tar abonnemang till telefonen så är det oftast subventionerade köp, även om telefonen är låst till 3 så funkar 3kontantkort (samma nät), däremot om du väljer tex comviq kommer det inte att fungera då telefonen är låst till ett specifikt nät.

Tar du telefonen i abonnemang dvs tex 399 och du får telefonen i priset så är det subventionerat pris på telefonen, låt oss säga att tex abonnemanget ligger på 329 för fastpris 6 GB och telefonen för 70kr så är ju själva kostnaden för telefonen 1680 kr på 24 mån. (Detta är ett pris exempel bla för samsung s7). men huvudsaken är att du blir nöjd med totalpriset (Abonnemanget + telefon priset).

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk

@Mightybjorn: Nä, planen var att jag ska fortsätta med 3 fast gå över till 3Kontant istället för 3Abonnemang, efter att jag köpt den nya mobilen. Undrade bara om man var tvungen till att köpa mobilen från 3 som är några hundralappar dyrare, eller om det funkar lika bra att köpa från telefonshoppen t.ex. Och sen fylla på med 3Kontant på den nya när bindningstiden på den gamla löper ut. Förstår du vad jag menar? ^^

@b0bber Okej tack ^^

Permalänk
Medlem

@sircarlos101:

Vänta på nya OnePlus. Överlägset bäst prestanda till pris, kanske t o m av alla.

Permalänk

@Robiban: Har aldrig hört talats om den. När kommer den då? Och hur vet du att den har bättre?

Permalänk
Medlem

@sircarlos101: OnePlus, som släpper sin 4e modell nu, har som strategi att vänta tills de mest populära tillverkarna av android-telefoner (samsung, sony huawei etc) har släppt sina flaggskepp och sedan erbjuda en telefon med samma eller bättre hårdvara till ett betydligt lägre pris.

Jag har själv alltid köpt samsung för det är vad man tror är "bäst" men har via jobbet varit i kontakt med ganska många som valt OnePlus för de presterar lika eller bättre men är hälften så dyr, till och med mina kompisar som inte alls är teknikintresserade har fått nys om den. jag ska definitivt testa en, är tvärless på den lilla innovation som nya modeller från samsung och iphone erbjuder samtidigt som de blir minst 1000 SEK dyrare för varje år.

Den har nog inget releasedatum än men tror deras modeller har kommit i juni innan. Googla lite på den och se om den kan vara något för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

om du väljer att köpa en telefon genom en butik så får du butikspriset på en produkt, om du däremot tar abonnemang till telefonen så är det oftast subventionerade köp, även om telefonen är låst till 3 så funkar 3kontantkort (samma nät), däremot om du väljer tex comviq kommer det inte att fungera då telefonen är låst till ett specifikt nät.

Tar du telefonen i abonnemang dvs tex 399 och du får telefonen i priset så är det subventionerat pris på telefonen, låt oss säga att tex abonnemanget ligger på 329 för fastpris 6 GB och telefonen för 70kr så är ju själva kostnaden för telefonen 1680 kr på 24 mån. (Detta är ett pris exempel bla för samsung s7). men huvudsaken är att du blir nöjd med totalpriset (Abonnemanget + telefon priset).

Vad jag vet så är det endast 3 som låser sina telefoner. Alla andra operatörer kör med olåsta telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad jag vet så är det endast 3 som låser sina telefoner. Alla andra operatörer kör med olåsta telefoner

Telenor låser sina också. (Tror dem har börjat släppa på det nu dock och har bara sin egna programvara istället för programvara + operatörslås)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad jag vet så är det endast 3 som låser sina telefoner. Alla andra operatörer kör med olåsta telefoner

stämmer, däremot kan du också låsa upp den telefonen efter bindningstiden, sen har dem också telefoner utan operatörslås också.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sircarlos101:

@Mightybjorn: Nä, planen var att jag ska fortsätta med 3 fast gå över till 3Kontant istället för 3Abonnemang, efter att jag köpt den nya mobilen. Undrade bara om man var tvungen till att köpa mobilen från 3 som är några hundralappar dyrare, eller om det funkar lika bra att köpa från telefonshoppen t.ex. Och sen fylla på med 3Kontant på den nya när bindningstiden på den gamla löper ut. Förstår du vad jag menar? ^^

@b0bber Okej tack ^^

jag förstår vad du menar, jag sitter och jobbar för 3, om du har en telefon som är operatörslåst till 3 så funkar givetvis 3kontant även om telefonen är låst till 3. du kan alltid köpa telefoner från andra ställen som Mediamarkt, elgiganten, kinesiska telefoner på nätet eller telefonshoppen.

Förenklat: med operatörslåst telefon så går det enbart att ringa med tillhörande abonnemang, (3total, 3fastpris, 3kontat, 3hemtelefon T.ex.)
En telefon utan operatörslås så kan du använda vilken operatör som du vill.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Skrivet av Mightybjorn:

jag förstår vad du menar, jag sitter och jobbar för 3, om du har en telefon som är operatörslåst till 3 så funkar givetvis 3kontant även om telefonen är låst till 3. du kan alltid köpa telefoner från andra ställen som Mediamarkt, elgiganten, kinesiska telefoner på nätet eller telefonshoppen.

Förenklat: med operatörslåst telefon så går det enbart att ringa med tillhörande abonnemang, (3total, 3fastpris, 3kontat, 3hemtelefon T.ex.)
En telefon utan operatörslås så kan du använda vilken operatör som du vill.

Okiedokie

Tack för svaren!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Telenor låser sina också. (Tror dem har börjat släppa på det nu dock och har bara sin egna programvara istället för programvara + operatörslås)

Inte ett rätt där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Inte ett rätt där

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Då har dem lagt med operatörslås nu alltså?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jaså? Då har dem lagt med operatörslås nu alltså?

Min S6 Edge va inte låst när ja köpte den julen 2016.. Däremot har dom "sin egen" Android i sina telefoner, Samma mjukvara som alla andra, Bara att dom går igenom Telenors nät för test, sen skickas ut.. "Vanilla" har NEE i Europa, Telenors heter nåt annat..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Telenor låser sina också. (Tror dem har börjat släppa på det nu dock och har bara sin egna programvara istället för programvara + operatörslås)

Telenor har inte låst sina telefoner sedan lagen om att man måste låsa upp en kunds operatörslås efter att bindningstiden har gått ut gratis infördes, vilket var den 1:a maj 2014, så någonstans däromkring så slutade dem sälja operatörslåsta telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig