Telefonförsäljning, varför är så många emot det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Så man är en sämre person om man tar det jobb man kan få så man kan sätta mat på bordet medan man letar efter något bättre än om man bara vägrar ta vad som finns med argumentet vill inte? Tror inte många av de som arbetar med telefonförsäljning ser det som ett jobb de vill behålla länge men det är ett jobb så man kan sätta mat på bordet i väntan på ett bättre jobb som man inte vet när man lyckas få.

Ja det är mycket sämre att folk jobbar med att lura och ta upp tid för folk som inte är intresserade.
Jag tycker inte att telemarketing har någon som helst samhällsnytta. Jag betalar hellre 20kr i månaden i bidrag till arbetslös än att någon ringer och terroriserar mig och andra.

Vart ser du nyttan? För individen som försöker överleva så kan jag förstå att man kan jobba med vad som helst för att klara sig men vi lever väl ändå i ett samhälle idag?

Med retoriken att "man ska klara sig" så kan man lika gärna stjäla mat eftersom nöden inte har någon lag.

Telemarketing är ett systemfel.

Permalänk
Medlem

Av alla ni som är otrevliga i kommentarerna, tänk på att personen som ringer kanske inte får något annat jobb, faktiskt är trevliga och endast gör sina uppgifter för att ha en inkomst?

Jag svarar nästan alltid på telefonförsäljare, inte för att jag vill köpa deras produkter, utan för att försöka förgylla någons dag. Jobba på callcenter har jag fått nog av själv och jag vet själv hur dåligt man kan må av en sån arbetsplats.

Vill ni inte köpa det, så gör inte det, men svara inte argt bara för att det företaget har varit otrevlig eller för att din kusins kusin har blivit lurad. Tänk på att ni pratar med en person.

Blir säljaren för påstridig, säg att det får vara nog nu tack, önska trevlig dag och lägg på. Många callcenter har "tuffa" krav för att behålla jobbet.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De svaga kan tex vara dementa men ändå vara myndiga, det är ju ganska vanligt att man ringer och lurar äldre som har skogsfastigheter eftersom man för det mesta räknas som företagare i det läget, det gör ju även att andra lagar gäller än för privatpersoner och det utnyttjas helt samvetslöst av en del.

Exakt vad som hände min mormor när hon började bli dement och hade stor lantbruks fastighet och var lite större skogsägare och var helt hopplöst med jävla telefon försäljare som ringde till henne även nån som lurade på henne telefon abonnemang och mobil abonnemang och skit medans hon låg i stadiet då hon fortfarande var funktionell men sårbar och ett enkelt byte och är inte helt lätt att bli av med sånt skit ***bort/mod***

§1.2 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@iFerz: Så för att en okänd ringer på din telefon/dörr så är det självklart att man ska uppskatta detta?
Gistasligen vill mänska ha ett j*vla skit jobb så får han/hon fatta nackdelarna å.

Jag har testat lite med din attityd å mot dessa, slutar med att man får säga flertal ggr nej nej nej nej nej.
Säg upp dig är mitt bästa tips om du inte tycker om jobb med kunder som ogillar dina metoder.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Tagit bort några lite väl otrevliga formuleringar (läs: hot/uppmaningar till brott). Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna.
§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag är själv utbildad säljare och jobbar idag med bilförsäljning. Har gjort det i snart fem år så tycker att jag själv har ganska bra koll på hur det funkar.

Jag gjorde en rolig grej för ett tag sedan.

Jag brukar i regel inte svara när telefonförsäljare ringer då dom oftast inte respekterar ett nej.
Men denna gången fick jag för mig att, vafasen. Jag ger dom en chans.
Hon ringde från c-more / Comhem.

Hon tyckte givetvis att jag skulle ha c-more play och jag fick ett specialerbjudande på 99kr/månad och efter 12månader börjar det kosta 249kr/månad. Då fick jag ett utbud med c-more kanaler samt c-moreplay med film samt serier etc.

Jag frågade om det var någon bindningstid.

-Nej det är ingen bindningstid, svarade hon

Är det någon startsavgift?

-Nej helt uppläggningsfritt Svarade hon

Är det någon uppsägningsavgift?

-Nej det är fritt att avsluta Svarade hon

Sen sa jag. -För att sammanfatta så kostar det 99kr/månad istället för 249, Det är ingen bindningstid och ingen startavgift, och priset 99kr/månad gäller i ett år. Sen blir det 249 om man inte säger upp det innan dess?

- Ja detta stämmer svarade hon.

Nu klipper jag många hörn i storyn men det är för att försöka sammanfatta hela samtalet lite. Det pågick i en kvart med info samt frågor.

Jag tar det, sa jag.

Jag tänkte att jag kan ju testa utbudet och känner jag mig inte nöjd så kan jag säga upp det utan någon avgift.

Det gick några dagar. Fick inloggningsuppgifter etc.

Efter några veckor fick jag första fakturan. Kommer inte ihåg vad den var på med strax över 300kr. Startavgiften som inte skulle finnas där, fanns tydligen där.

Försökte ringa dom och säga upp det. Bundet i 12 månader.

Jag får ju så klart skylla mig själv. Jag lekte med elden. Jag tänkte att det kanske var någon varmhjärtad tjej på andra änden luren som bara försökte göra sitt jobb. Men jag blev helt tokblåst.

Har en annan historia jag kan dra en annan gång när tjejen kom hem och hade haft ett fantastiskt samtal med tre där hon "Fick" en Ny iphone och en "Gratis" Ipad. Sen las allt till på hennes befintliga faktura där hon redan betalade av sin gamla iphone och ipaden kom med ett separat abonnemang samt det kom hem en faktura på 4500kr. Men den tar vi en annan gång..

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Jag är själv utbildad säljare och jobbar idag med bilförsäljning. Har gjort det i snart fem år så tycker att jag själv har ganska bra koll på hur det funkar.

Jag brukar i regel inte svara när telefonförsäljare ringer då dom oftast inte respekterar ett nej.

Hon tyckte givetvis att jag skulle ha c-more play och jag fick ett specialerbjudande på 99kr/månad och efter 12månader börjar det kosta 249kr/månad. Då fick jag ett utbud med c-more kanaler samt c-moreplay med film samt serier etc.

Sen sa jag. -För att sammanfatta så kostar det 99kr/månad istället för 249, Det är ingen bindningstid och ingen startavgift, och priset 99kr/månad gäller i ett år. Sen blir det 249 om man inte säger upp det innan dess?

Nu klipper jag många hörn i storyn men det är för att försöka sammanfatta hela samtalet lite. Det pågick i en kvart med info samt frågor.

Jag tar det, sa jag.

Jag tänkte att jag kan ju testa utbudet och känner jag mig inte nöjd så kan jag säga upp det utan någon avgift.

Efter några veckor fick jag första fakturan. Kommer inte ihåg vad den var på med strax över 300kr. Startavgiften som inte skulle finnas där, fanns tydligen där.

Jag får ju så klart skylla mig själv. Jag lekte med elden. Jag tänkte att det kanske var någon varmhjärtad tjej på andra änden luren som bara försökte göra sitt jobb. Men jag blev helt tokblåst.

Har en annan historia jag kan dra en annan gång när tjejen kom hem och hade haft ett fantastiskt samtal med tre där hon "Fick" en Ny iphone och en "Gratis" Ipad. Sen las allt till på hennes befintliga faktura där hon redan betalade av sin gamla iphone och ipaden kom med ett separat abonnemang samt det kom hem en faktura på 4500kr. Men den tar vi en annan gång..

Com hem ringde för ca 4 år sen.
Jag hade bredband men dom ville att jag skulle ta telefon och grundpacketet med tv kanaler.
Det skulle kosta 10kr extra i månaden vilket lät bra, så jag tacka ja även fast att jag redan hade 90% av kanalutbudet.

Sen när första fakturan kom så kostade det 200kr mer istället. Jag pratade med kundtjänst och dom löste det hela men jag förlorade förtroendet för deras säljare sen dess. Antingen så ljög hen eller så hade personen ifråga väldigt dålig koll och borde inte sälja produkter som hen inte var insatt i...

Jag har en släkting som är egenföretagare och över 65år. Han har inget intresse av elektronik och hör lite dåligt. Honom lurade dom såklart på ett halvtrasiga abonnemang i 36 månader. Ibland så kommer man sporradiskt inte fram vilket inte är så bra för småföretagare, han har ingen aning om hur många jobb som han går misste om....

Tragiskt att vi får ta skiten medans dom som styr inte påvärkas mer än att dom får fina middagar med lobbyn där dom kan diskutera hur man formulerar det hela till oss folket....

Permalänk
Medlem

Jag pratade med "tokig i huvvet röst" till sista telefonförsäljaren jag pratade med då det brast för mig efter en veckas telefonförsäljarmaraton de verkade haft då. Tror dom noterade mig som *idiot, ring ej honom*. Verkade i alla fall hjälpt då jag inte fått något samtal mer efter det.

Jag är med i nix-registret. De företag som ringt mig har jag inte varit kund hos och inte på något sätt haft någon kontakt med innan. Hur kan man ha något förtroende och våga vilja köpa något av sådana företag som ringer fast man är med i Nix?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Jag tar det, sa jag.

Skulle vägrat betala, det är ju knappast lagligt att sitta i telefon och rakt uppochner ljuga om vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag tycker argument som att "dom gör bara sitt jobb" inte riktigt håller. Det är ingen ursäkt för att störa folk.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som telefon försäljer också och skulle inte ha några problem om det är en produkt eller tjänst som jag vill ha till ett förmånligt pris. Problemet är att jag vill alltid kolla upp prisjämförelser och alltid köpa till det billigaste priset. Sen dessutom de priserna som man blir erbjuden kan man alltid hitta samma eller oftast billigare och när det kommer till abonnemang så kan man väldigt ofta pruta till och med på erbjudanden om man ringer direkt till bolagen.

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljning är dött.

Det har med förtroende att göra.
Scenario1:
En okänd person kommer fram till dig på en parkering och vill sälja ett paket från hans bagagelucka.
Fråga. Kommer du och handlar av denna okända person?

Scenario2:
En okänd person ringer till dig och vill sälja en produkt till mig.
Fråga. Kommer du att handla av denna okända person?

Det kan vara samma okända person i båda fallen...
Scenario 1 är olagligt Scenario 2 är lagligt ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Av alla ni som är otrevliga i kommentarerna, tänk på att personen som ringer kanske inte får något annat jobb, faktiskt är trevliga och endast gör sina uppgifter för att ha en inkomst?

Jag svarar nästan alltid på telefonförsäljare, inte för att jag vill köpa deras produkter, utan för att försöka förgylla någons dag. Jobba på callcenter har jag fått nog av själv och jag vet själv hur dåligt man kan må av en sån arbetsplats.

Vill ni inte köpa det, så gör inte det, men svara inte argt bara för att det företaget har varit otrevlig eller för att din kusins kusin har blivit lurad. Tänk på att ni pratar med en person.

Blir säljaren för påstridig, säg att det får vara nog nu tack, önska trevlig dag och lägg på. Många callcenter har "tuffa" krav för att behålla jobbet.

Om man jobbar med telefonförsäljning och låter det gå ut över humöret för att någon är otrevlig så är man inte på rätt arbetsplats.
Om någon inte vill köpa så vill jag avsluta samtalet snarast möjligt. Det är respektfullast både mot mig som ringer och den som svarar i andra änden.

Tror inte du förgyller någons dag genom att spela intresserad utan att vara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

En fråga till trådskaparen: hur många försök har ni på er att ringa ett och samma nummer? 20? 50? Eller finns det ingen gräns överhuvudtaget?

Jag minns inte vilket företag som ringde mig för några år sedan. Bredbandsbolaget eller något liknande. Bara för att jag gjorde misstaget att svara på första samtalet och sen "klicka" försäljaren, så fortsatte samtalen komma ifrån samma nummer. Detta pågick under kanske ett halvår. Inte varje dag, men jäveln som hade mitt nummer på min lista tänkte tydligen inte ge sig. Det kunde gå några dagar eller kanske vecka innan han/hon ringde igen. Jag svarade aldrig.

Hur kan detta inte räknas som trakasserier? Hade en privatperson gjort detta mot en annan privatperson hade han/hon garanterat blivit polisanmäld till slut.

Naturlig följdfråga: Varför polisanmälde jag inte företaget? Bra fråga. Men jag var ung, dum och ville se hur länge personen på andra sidan luren skulle orka fortsätta.

Den på andra sidan luren är en dator. Så det är inte direkt någon person du tröttar ut.

Det är ett system som ringer ett antal telefonnummer per minut. Sedan kopplar den till lediga säljare om någon svarar. Så det är inte direkt så att dom sitter med gula sidorna och slår manuellt numrerna... Eller att det skulle vara någon specifik person som försöker nå dog.

En telesäljare slår aldrig några nummer. I sitt datorprogram som de har så markerar de bara sin status som aktiv (är ju defaultstatusen).

Däremot om du inte svarar någon gång på säg ett halvår så skrivs du ur databaslistan som inaktiv.

Permalänk
Medlem

Jag blev blåst av en viasat säljare här om dagen. Han lovade att jag skulle få hd kanalerna i deras silver abonnemang. Ringde deras support idag och något sånt erbjudande hade dom aldrig haft. Blev till att nytja ångerrätten direkt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

förstå inte hur en verksamhet där det nuförtiden är standard att lura folk och framföralt gamla inte kan klasses som organsiserat brotslighet. förbjud skiten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iFerz:

Är deras jobb att blåsa folk och ljuga så kan de dra åt helvete.
I Sverige behöver man inte ägna sig åt någon oärlig verksamhet för att överleva.

Folk som rånar äldre har inte heller något jobb och gör det för att tjäna pengar.

Permalänk

Den främsta anledningen till att jag har svårt för säljare i det stora hela, vare sig över telefon eller på golvet i något köpcentrum är att de sällan inte respekterar ett nej. Får inget förtroende för någon som försöker trycka på mig något som jag inte behöver. Men på senare tid har jag faktiskt svarat och på en gång vänligt hälsat och tackat nej på en gång, samt be dom ta bort mitt nummer.
Har nu inte haft något säljare som ringt på väldigt länge så det går faktiskt att vara trevlig och få vettigt bemötande från bra många fler än vad man kan tro.
Har också haft säljare som lovat guld och gröna skogar men sen när man får hem avtal/faktura så stämmer inte alls det som man kommit överens om. Tänk om man själv hade spelat in alla ens samtal och haft underlag. Som tur är så finns ju ångerrätt!

Jag jobbar själv som butikssäljare men vårt fokus är nöjda kunder, inte att sälja in massor av extra produkter i onödan utan sådant som kunden behöver för att kunna utföra jobbet, verktyg, tillbehör, sånt som underlättar men som absolut inte är nödvändigt.
Personligen tycker jag om personkemin som skapas vid personliga möten, ibland söker folk bara information och vill ha råd.
Är man då trevlig och hjälpsam utan att tvinga på köp så kommer faktiskt kunden tillbaka självmant. Har flera egna exempel där vi som butik har varit dyrare men pga servicen så väljer de ändå att handla hos oss och då har man plötsligt fått en stamkund som tipsar vänner och bekanta.

Jag tycker även att det är väldigt intressant med hur man ska bemöta olika personligheter, man kan inte behandla alla på samma sätt. Något som man lär sig och även utvecklas av som person, har fått mycket komplimanger från chef och kunder om att jag är väldigt social och trevlig.
För min del är jag bara mig själv, social. Litar på vårt varumärke och är stolt över vad det står för.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Kylare: be quiet! Pure Rock
CPU: i7 6700K@4.0Ghz | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 8GB SC2 Gaming ICX
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming | Minne: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133Mhz | Hårddisk: Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 840 EVO 120GB | Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Avstängd

Min mobil ger möjligheten att automatiskt avvisa oönskade nummer.
Varje gång det kommer fram en försäljare så lägger jag in automatisk avvisning av 10 till 100 serie av det telefonnr som kom fram.
Mängden skitprat har genom funktionen minskat dramatiskt.

Annars tycker jag Norges lösning är bättre där alla försäljare tvingas att ha ett telefonnr från typ samma riktnummer (De ska börja på vissa siffror). Då är det enkelt att få bort dom eller se att det är försäljare.
Sen borde det finnas en lag på att man som abonnent ska kunna lägga in vilka telefonnr som inte ska kunna ringa mitt telefonnummer.

I börja kunde det ringa typ 5 trevliga försäljare varje dag. De hade krav på att framföra sin produkt och accepterade inte ett nej eller att man la på luren. Vid 3:e påringningen brukar jag ställa luren framför en högtalare och sätta på musik, tyvärr blir man utan telefon ett t tag men vad ska man göra.

Numer lägger jag på direkt då jag märker att det är försäljning. Läggs sen till i spärrlistan.

Försäljarna har i princip förstört telefonsystemet.

Permalänk
Medlem

För att majoriteten av telefonförsäljare inte verkar ha förståelse för att folk inte har tid.
Jag var på ett köpcenter idag med min flickvän och en telefonförsäljare ringde 7 gånger på cirkus 20 minuter.
Visst, ring, men ring inte 7 gånger på 20 minuter...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det räcker med reklamen man ser på TV och Internet. Det behövs inte tjat om produkter via telefon också. Vill jag köpa något så gör jag det själv och inte på förfrågan.

Permalänk
Medlem

Det är väl inget konstigt att man avskyr telefonförsäljning. Är jag seriöst intresserad av något så kollar jag upp vad jag vill köpa och tar kontakt med en säljare eller beställer via nätet.

Hela idén med att kontakta potentiella kunder via telefon tyder på att man säljer en så pass usel produkt att den inte hade kunnat sälja sig själv. Det värsta är när säljaren maskerar det som någon marknadsundersökning och sedan ska pracka på en någon form av undermålig produkt, typ en nonametandborste vill jag minnas att jag råkat ut för.

Permalänk
Inaktiv

Man känner sig inte trygg med att man får all information om en produkt från er, man är helt enkelt rädd att bli lurad alt ångra sig senare - och det med rätta, för det finns skäl till att försäljare har fått så dåligt rykte.
Du har kanske hört talesättet "Lita aldrig på en försäljare"
Om man då redan har en grundläggande negativ inställning så spelar det faktiskt ingen roll vad du erbjuder, även om du faktiskt har något bra. Det är lite synd att det är så, men så är det. Därav principen som du nämde vissa har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Min personliga erfarenhet är att det bara finns två typer av personer som jobbat med sälj ( till privatpersoner )

1.) De som är oärliga
2.) De som inte längre är säljare

Det ligger i sakens natur att pga hur provision fungerar så kommer automatiskt de som lovar mer att sälja mer... Det är ofrånkomligt. De som säljer mest (blir mest lyckade säljare) är alltså de som ljuger mest, eftersom det (enligt min begränsade erfarenhet) finns mycket få sätt för kunder att bevisa exakt vad en säljare sagt i efterhand, och eftersom det inte ligger i företagets intresse heller.

Skulle du själv vilja köpa något eller ingå ett avtal med någon som du vet med 99% säkerhet ljuger, för att få en produkt eller tjänst som du inte själv tagit initiativ till att vilja skaffa dig, och som du dessutom inte har någon som helst möjlighet att kontrollera i förhand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Själv försöker jag se till att en telefonsäljare aldrig kan nå mig, tex med appen truecaller som har färdiga spärrlistor samt väldigt enkelt att blocka nummer om det nu inte redan skulle vara det redan, spar ju tid både för mig och säljaren som ringer upp och som då får mer tid ringa upp någon annan att försöka blåsa....

Anser för övrigt att hemtelefonförsäljning ska förbjudas i lag, telefonförsäljarterrorn + bedrägeriverksamhet av olika slag har ju idag sett till att man inte svarar på ett nummer man inte känner igen utan att ha kollat upp numret först eller om det är dolt/okänt, är ett nummer dolt anser jag att uppringaren är suspekt, ej har rent mjöl i påsen, har nått att dölja mm.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Jobbade på Tvättex i 3 dagar i Uppsala i början av 2000-talet. Sålde riktigt många tunnor av tvätt, speciellt till unga mödrar. Var faktiskt näst bäst av alla säljare, även de som sålde till återkommande kunder på bara 3 dagar. Ansåg dock att det var oetiskt och omoraliskt att fortsätta så sa åt chefen att dra åt helvete och gick därifrån som en fri människa.

Har ingen förståelse för majoriteten av säljare, som skryter om hur de lurar kunder på de värsta sätt. Speciellt de som riktar in sig på gamla, mådde illa av sällskapet de få gånger man pratade med sina "kollegor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Om telefonförsäljare och mina erfarenheter och mina synpunkter:

1. de ringer när jag är på jobbet
2. det rings när jag har ledigt
3. jag lyssnar på vad de säger, säger att jag inte är intresserad, men de vill aldrig säga hejdå. där lägger jag på.
4. jag svara aldrig jakande på någon fråga eftersom jag är en skeptiker och tror att mitt samtal bandas och kan användas emot mig
5. nej - jag är inte intresserad av några biobiljetter eller något gratismaterial!
--> tack för mig!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

förstå inte hur en verksamhet där det nuförtiden är standard att lura folk och framföralt gamla inte kan klasses som organsiserat brotslighet. förbjud skiten.

Hmm, "standard att lura folk"... Känns som det kan finnas en viss koppling till politik där, så det kanske förklarar varför politikerna tydligen tycker att verksamheten kan få fortgå utan skriftliga avtal gentemot kunderna. "Professional courtesy" alltså?

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är deras jobb att blåsa folk och ljuga så kan de dra åt helvete.
I Sverige behöver man inte ägna sig åt någon oärlig verksamhet för att överleva.

Folk som rånar äldre har inte heller något jobb och gör det för att tjäna pengar.

*facepalm*

men du är kanske en av de som tror att våra sociala skyddsnät är felfria och att diverse lönebidrag etc är någonting annat än världens bästa sätt att använda skattemedel för att optimera vinster åt privata aktörer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder Nix sedan många år och det fungerar bra, men inte till 100%..

Den telefonförsäljare jag nog aldrig kommer glömma, är den kille som skulle kränga allt möjligt..
Det var allt från bränslerabatt till toalettpapper på något kundkort, med en årsavgift.

Jag lyssnade artigt som jag brukade då, men tackade nej när han frågade om jag var intresserad. Men han gav inte upp utan fortsatte sitt säljsnack och en kvart senare, efter att ha försökt avsluta samtalet ett flertal gånger, så la jag på.
Då börjar han sms:a mig ett flertal gånger och till slut skulle jag få prata med hans chef, för en bra deal........

Dagens telefonförsäljare får ett annat bemötande.. väldigt kort.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD