Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Soundbar med subwoofer, placering?

Permalänk
Medlem

Soundbar med subwoofer, placering?

Hej,

Jag bytte nyligen ut min Yamaha förstärkare plus högtalare och subwoofer mot en Samsung soundbar + Subwoofer och är mycket nöjd med ljudet. Bättre än jag hade innan.

Jag köpte Samsung HW-K560 på Elgiganten. Subwoofern är trådlös och därför har jag placerat den lite avskilt från TVn.
För det första, så här ser den ut:

Det ni ser på bilden på subwoofern är en sida där själva högtalaren INTE sitter utan där sitter bara en lysdiod.
På andra sidan sitter själva högtalarelementet plus ingång för ström.

Man kan ju tro att Samsung tycker att den sida som har lysdioden på sig samt Samsungloggan ska vara frammåt i rummet, men om jag placerar den så, så kommer basen spela bakåt in i hörnet mot där den är placerad. Spelar detta någon roll ljudmässigt? Bör den spela framåt mot soffan eller går det lika bra bakåt in i hörnet?

Så här har jag placerat den:

Hur skulle ni ha gjort?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

sidan om din soffa eller bakom

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

sidan om din soffa eller bakom

Har också tänkt på det, men Samsung rekommenderade att baslådan skulle vara placerad framifrån.
Har dom fel?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Har också tänkt på det, men Samsung rekommenderade att baslådan skulle vara placerad framifrån.
Har dom fel?

Det är endast en rekommendation, lyssna själv och känn efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Barbro:

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Prova. Samsung vet inte hur ditt rum ser ut, eller är möblerat. Ett vanligt tips är att ställa subbasen där du i vanliga fall sitter och sedan traska runt i rummet och lyssnar. Där det låter bäst ställer du sedan subben.

Men som sagt, du måste prova.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inaktiv

Det beror väl på vilka inställningar du har.
Kör du bara ut basen under ca 100 Hz så är inte den riktningskänslig på samma sätt som bas över den nivån. Frågan är väl hur långt ner själva limpan klarar av att leverera bas.

Permalänk
Medlem

Kör på som du gör. Att ha den bredvid soffan/bakom känns inte klokt med en subwoofer i denna kalibern, och inte heller klokt när du inte har några inställningsmöjligheter.

Där fram, så nära baren som möjligt, ger generellt sett bäst ljud (även om en bas inte är lika placeringskänslig som andra högtalare).

Kör vidare som du har det om du inte orkar testa metoden som zyberzero berättade om.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Prova. Samsung vet inte hur ditt rum ser ut, eller är möblerat. Ett vanligt tips är att ställa subbasen där du i vanliga fall sitter och sedan traska runt i rummet och lyssnar. Där det låter bäst ställer du sedan subben.

Men som sagt, du måste prova.

Tänkte precis skriva samma sak.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men gällande riktningen på baselementet som jag undrade om. Måste den spela framåt eller kan den spela in i hörnet också?

Som sagt, baslådan är gjord så att på den sidan högtalaren sitter så sitter också strömanslutningen och på motsatt sida sitter lysdioden som visar att den är igång och har anslutning till baren.

Det verkar ju som att Samsung tycker att basen ska spela bakåt in i väggen, varför skulle de annars sätta strömanslutningen på samma sida som högtalaren?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tack för svaren, men gällande riktningen på baselementet som jag undrade om. Måste den spela framåt eller kan den spela in i hörnet också?

Som sagt, baslådan är gjord så att på den sidan högtalaren sitter så sitter också strömanslutningen och på motsatt sida sitter lysdioden som visar att den är igång och har anslutning till baren.

Det verkar ju som att Samsung tycker att basen ska spela bakåt in i väggen, varför skulle de annars sätta strömanslutningen på samma sida som högtalaren?

Ingen kan säga vad som är rätt. Vänd på basen in i hörnet och lyssna. Inte svårare än så!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag fick lära mig att den ska vara in i ett hörn just, för att ljudet då sprider sig på ett bättre sätt. För en sub då, inte vanliga högtalare

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tack för svaren, men gällande riktningen på baselementet som jag undrade om. Måste den spela framåt eller kan den spela in i hörnet också?

Som sagt, baslådan är gjord så att på den sidan högtalaren sitter så sitter också strömanslutningen och på motsatt sida sitter lysdioden som visar att den är igång och har anslutning till baren.

Det verkar ju som att Samsung tycker att basen ska spela bakåt in i väggen, varför skulle de annars sätta strömanslutningen på samma sida som högtalaren?

Den kan förmodligen spela in i väggen. Vänd den och se om du hör skillnad, men jag tror inte det.

Skrivet av pekkasteele:

Jag fick lära mig att den ska vara in i ett hörn just, för att ljudet då sprider sig på ett bättre sätt. För en sub då, inte vanliga högtalare

Nja. Skiljer sig från rum till rum. Att ställa en subwoofer i hörnet kommer med ungefär lika många fördelar som nackdelar. Vad som passar bäst får man testa sig fram. Det beror både på rum och lyssnare

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har testat att ha den vänd in i hörnet och ut från hörnet. Jag tycker mig höra ett bättre ljud när den är vänd ut mot rummet. När den är vänd in i hörnet tycker jag att bases mullrar mer, alltså mindre klara toner, men jag kanske "hör i syne"

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Glöm inte att registrera köpet på Samsung hemsida så får du 2 gratis bakhögtalare också

"Registerera ditt köp enligt nedan instruktion och erhåll ett kit som innehåller 2 st högtalare och en trådlös modul artnr: SWA8000SXE. Erbjudandet gäller tom 31/3 2017.

Gör så här: Besök www.samsung.com/se/offer/soundbar och registrera ditt köp. Registrering måste ske före 30/4 2017."

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Jag har testat att ha den vänd in i hörnet och ut från hörnet. Jag tycker mig höra ett bättre ljud när den är vänd ut mot rummet. När den är vänd in i hörnet tycker jag att bases mullrar mer, alltså mindre klara toner, men jag kanske "hör i syne"

Basen ska väl mullra? Människan är inte så bra på att känna av riktning på låga toner, vilket är anledningen till att man kan placera basen nästan var som helst. Placeringen spelar så klart roll för hur väl ljudet sprider sig i rummet etc. Om man vänder basport eller högtalare mot en vägg så kan man dra nytta av att studsa ljudet i väggen, men som du själv upplever så blir effekten beroende av hur väggen ser ut osv. Spelar man rakt ut i rummet så slipper man ju mycket av väggens påverkan på ljudet. Så jag tror inte att du hör fel. Ställ lådan så att det låter bäst i dina öron.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Glöm inte att registrera köpet på Samsung hemsida så får du 2 gratis bakhögtalare också

"Registerera ditt köp enligt nedan instruktion och erhåll ett kit som innehåller 2 st högtalare och en trådlös modul artnr: SWA8000SXE. Erbjudandet gäller tom 31/3 2017.

Gör så här: Besök www.samsung.com/se/offer/soundbar och registrera ditt köp. Registrering måste ske före 30/4 2017."

Japp, jag har redan försökt mig på det. Tyvärr fungerade inte det så bra. Det var så att den dag jag skulle dra och köpa denna på Elgiganten, så var det slut och det var tydligen slut i hela Sverige på grund av hög efterfrågan.

Så jag beställde från nätet istället och fick då utskickat så fort nästa nya batch var tillverkad. När jag försökte registrera den så tycker den inte mitt serienummer är godkänt. Kontaktade Veddesta som har hand om kampanjen och de hade tydligen inte fått in se senaste serienumren från Samsung, så de skulle kontakta Samsung om det, så jag lär få vänta på mina bakhögtalare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Något jag kan rekommendera är lösa högtalarelement. Det kan vara det tillägg som gör att hela ljudupplevelsen blir det lilla extra, så var det för mig iaf i min Volvo v70. När jag köpte extra högtalarelement så fick jag ett kompakt system med hög diskant men samtidigt låg distortion vilket lät helt sjukt bra. Köpte mitt system på CD bilradio om jag inte minns fel. Här har de sina lösa högtalarelement: https://cdbilradio.se/hogtalare/losa-hogtalarelement/