AMD Ryzen 5 prislistas hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem

Jag skulle i alla lägen försöka spara ihop till en R7 1700 då den inte kostar så mycket mer, men har man en begränsad budget är R5 klart intressant.

Med R5 1600 får du 6 kärnor och 12 trådar till lägre eller samma pris som i5 6600K med 4 kärnor/4 trådar. Det är en ganska stor skillnad och kommer att märkas i många applikationer, dock inte nödvändigtvis i spel. Men som sagt, alla använder inte bara datorn till spelande, och R5 1600 borde ändå räcka till för att ge en bra spelupplevelse utan att flaska den typen av GPU man vanligtvis parar ihop med en CPU i den prisklassen.

De 4-kärniga modellerna känns lite sådär. De är visserligen några hundralappar billigare än i5 6600K och har SMT för 8 trådar mot i5:ans 4, men klockfrekvensen känns för låg. En stor anledning till att man väljer färre kärnor till en speldator är att de oftast kör i en högre klockfrekvens. i5 1500X borde boosta till minst 4.2 GHz och kunna överklockas till 4.5 för att vara intressant. Dessa modeller har också 2 kärnor i varje CCX inaktiverade (även R5 1400, som har halva L3 cachen avstängd i varje CCX), vilket leder till högre latency. Kanske kommer AMD:s APU:er med en CCX/4 kärnor klara högre frekvenser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Skiljer runt 1000-1500 kr mellan 5 och 7?

1600 - 2500kr
1600x - 2900kr
1700x - 3990kr (rea)

Sen handlar det också om små detaljerna. Att 1600x har en lite bättre klockhastighet kan visa sig bättre för spel, trots 2 kärnor mindre o färre trådar. Det handlar om en kompromiss, vad man prioriterar osv.

Ja 1600X har exakt samma klockhastigheter som 1800X och två färre kärnor verkar knappt göra skillnad i några spel. Multitrådad prestanda räcker och blir över för det mesta så den känns som en trevlig kompromiss. Men tänker man som överklockare kanske man hellre skaffar 1700 och klockar den. Men det är inte säkert man får märkbart bättre prestanda i praktiken än en 1600X i standardhastighet. Däremot verkar ju de fyrkärniga Ryzen 5 ha något svårare att hänga med i de simulerade testerna med avstängda kärnor. Men visst de får ju också bra prestanda för pengarna och för de som inte spelar i 720P så är det grafikkortet som sätter gränsen. De kanske hellre satsar pengarna på bra grafikkort då det gör större skillnad än en CPU med många kärnor. Det gäller ju att lägga pengarna där man har mest nytta av dem.

Permalänk
Medlem

ca 2500:- för 6 kärnor och 12 trådar känns ju helt okey. Troligen värt 600:- för att gå upp från ryzen 5 1400. Om man nu kan leva med att den troligen inte går högre än 4ghz och något lägre IPC än kaby lake. Jag skulle inte vilja säga att det är ett sjukt bra pris, utan snarare ett rimligare pris för vad motsvarande prestanda bör ligga vad gäller pris/prestanda. Hoppas även på något lägre priser på sikt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Tycker ändå AMD har ett lite konstigt upplägg på sina Ryzen CPU:er.
Som Ryzen 7, alla upplåsta, alla har SMT och alla klockar ungefär lika. Känns inte värt extra pengarna på en 1800x mot en 1700.
Samma med dom 4 och 6 kärniga.

Jag tror det här är medvetet, man vill få ut massor av 8 kärniga processorer. De vet nog att 1700 kommer säljas mycket bättre än X-modellerna men det finns även de som har för mycket pengar och inte bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Skiljer runt 1000-1500 kr mellan 5 och 7?

1600 - 2500kr
1600x - 2900kr
1700x - 3990kr (rea)

Sen handlar det också om små detaljerna. Att 1600x har en lite bättre klockhastighet kan visa sig bättre för spel, trots 2 kärnor mindre o färre trådar. Det handlar om en kompromiss, vad man prioriterar osv.

Då tar man inte med i beräkningen att 1700 går att klocka till 1800x-prestanda utan större ansträngning.

Sen, visst, idag kanske spel är gjorda för 4 trådar men det bör se annorlunda ut framöver, så varför snåla in?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag skulle kunna lägga tid på att skriva ett långt inlägg om hur fel du har. Men du verkar inte så smart och därmed räknar jag med att hur välformulerad och faktabaserad jag än är så kommer det inte bita, så den här gången nöjer jag mig med att skriva följande:

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra argumenterat där.. - du verkar då inte så smart själv. Här kommer ett vass comeback från mig:

"Jo."

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Just 1400 är den mest intressanta för mig just nu. Den verkar vara just ett CCX cluster, där 1500 är 2+2, vilket gör att latencyn mellan dessa kluster inte är ett problem, så den kan mycket väl vara den bättre för spelen (med 2-4-6 trådar iaf), utan optimering.

Och under 2000kr initialpris (som lär sjunka) är ju helt klart inte mycket pengar för 8 trådars CPU som är upplåst. Kan lätt bli en bra budget maskin med denna och en 1060/480, och inget Intel kan slänga fram för det priset kan ens mäta sig med 4 låsta trådar...

Ja det kan göra dom lite rappare och är intressant och har inte hört något spikat att det kommer vara så men kan absolut stämma och är flera pluss om det är så för 1400an som i vilket fall är intressant cpu som lägre modeller brukar vara när man klockar och ser man den ur ett klockat perspektiv är den god för betydligt starkare gpu än så och kan nog hantera ett 1080ti riktigt bra faktiskt om det är så

Helst i scenarior när man kör på en budget och kan ta en bra cpu som 1400/1500 matcha den med en bra gpu vinner man alltid spelprestanda att lägga pengar på gpu än cpu om man får prioritera lite på en budget är dom här modellerna helt kanon

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Bra argumenterat där.. - du verkar då inte så smart själv. Här kommer ett vass comeback från mig:

"Jo."

Men snälla? Hur kan du hålla med någon som påstår att AMD har gjort "jävligt dyra" 8core-processorer när Intels är dyrare? Den första personen i fråga har ju inte några argument heller.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag bara säga, en processor som funkar för vanliga konsumenter, riktar sig mot gaming, rendering, framtiden. Att förlora 10% FPS i spel för att få 2 extra kärnor och 12 threads för hundringen mindre som är mer framtidssäkert är ju något man inte kan tacka nej till.

En önskan skulle vara att priset sänktes med ca 5-10% detta skulle ställa till för intel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hybinette:

Fast jag skulle tro att andelen gamers är större än andelen renderare. Självklart var det viktigt för AMD att göra en bra spelprocessor, men av det jag har sett hittills är jag inte särskilt övertygad. Tråkigt, för jag ville verkligen att AMD skulle bli ett toppval för mig vars enda prestandakrävande datoraktivitet är just spel.

Som jag har förstått det hela så är det en ren lottoinvestering att köpa 1800X idag. Dagens spel går ju bevisligen snabbare med 7770K, som är mycket billigare, men om kommande spel optimeras för åtta kärnor så har 1800X chansen att briljera på toppnivå. Klurigt det här, särskilt eftersom jag kommer vilja bygga ny dator snart.

edit: Vet att nyheten gäller Ryzen 5, men tyckte detta var relevant här också som kommentar till Clappens inlägg.

Med tanke på vad AMD startade med så är Ryzen ganska imponerande. Ungefär som Nahalem var för Intel. Om man bara låter arkitekturen mogna så kommer den att klocka bättre.. för det är där den faller efter Intel. I ren IPC så lägger sig Ryzen just över Skylake.

Urspårning/§5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog köpa en 1500X och starta något litet tyst vattenkylt, matx eller itx bygge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Fast jag skulle tro att andelen gamers är större än andelen renderare. Självklart var det viktigt för AMD att göra en bra spelprocessor, men av det jag har sett hittills är jag inte särskilt övertygad. Tråkigt, för jag ville verkligen att AMD skulle bli ett toppval för mig vars enda prestandakrävande datoraktivitet är just spel.

Som jag har förstått det hela så är det en ren lottoinvestering att köpa 1800X idag. Dagens spel går ju bevisligen snabbare med 7770K, som är mycket billigare, men om kommande spel optimeras för åtta kärnor så har 1800X chansen att briljera på toppnivå. Klurigt det här, särskilt eftersom jag kommer vilja bygga ny dator snart.

edit: Vet att nyheten gäller Ryzen 5, men tyckte detta var relevant här också som kommentar till Clappens inlägg.

Dock är ju inte Ryzen bara bättre på att rendera. Den gör så gott som allt annat snabbare eller lika snabbt (liten överdrift, men tex. video editing, photo editing, 3D modelering, web design, CAD/CAM etc.) och med lägre strömförbrukning och till ett billigare pris. Och den andelen av människor i världen är större än andelen gamers

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gambit_2K:

Dock är ju inte Ryzen bara bättre på att rendera. Den gör så gott som allt annat snabbare eller lika snabbt (liten överdrift, men tex. video editing, photo editing, 3D modelering, web design, CAD/CAM etc.) och med lägre strömförbrukning och till ett billigare pris. Och den andelen av människor i världen är större än andelen gamers

Det är dock inte sant; i många fall är program begränsade av heltal (skalära eller vektoriserade) i vilket fall Ryzen presterar betydligt sämre än Intels motsvarigheter. De är bra när det är tal om flyttal och hög parallellisering, inga tal om saken, men faktum är att bland de saker du tog upp där är det egentligen inget som är ren flyttalsberäkning.

CAD/CAM är helt klart bättre på Intelprocessorer, som ett exempel, då CAD är väldigt serialiserat (fåtrådigt) och i princip bara jobbar med heltal. Detsamma gäller 3D-modellering (men inte rendering).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Snart kanske tiden kommer tillbaka då man kunde köpa en bra CPU för ca 1000kr. Det är i och med Core i5 och i7 priset har stigit som en raket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Snart kanske tiden kommer tillbaka då man kunde köpa en bra CPU för ca 1000kr. Det är i och med Core i5 och i7 priset har stigit som en raket.

Pentium G4560?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 ser väldigt intressant ut för sitt pris. Med tanke på att de är klockade samma som Ryzen 7 lär spelprestandan inte falla efter allt för mycket samtidigt som priset på under 2000kr gör att den konkurrerar med i3 och de billigaste i5. Av allt att döma från vad vi sett av Ryzen 7 lär Ryzen 5 slå konkurrensen i samma priskategori.

Den kommer det ju alltid finnas någon nöt som jämför Ryzen 5 med någonting som 7700K som går för nästan dubbla priset.

Skrivet av huttala:

Ska bli spännande att se hur Ryzen 5 står sig mot äldre i7 processorer.
Tänker specifikt på min gamla 2700k som tuffar på i 4.6Ghz.

Skillnaden blir nog minimal i spel. Jag skulle investera i grafikkort om det bara handlar om spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är dock inte sant; i många fall är program begränsade av heltal (skalära eller vektoriserade) i vilket fall Ryzen presterar betydligt sämre än Intels motsvarigheter. De är bra när det är tal om flyttal och hög parallellisering, inga tal om saken, men faktum är att bland de saker du tog upp där är det egentligen inget som är ren flyttalsberäkning.

CAD/CAM är helt klart bättre på Intelprocessorer, som ett exempel, då CAD är väldigt serialiserat (fåtrådigt) och i princip bara jobbar med heltal. Detsamma gäller 3D-modellering (men inte rendering).

Nu är ju jag inte lika insatt i detta som du är men i tex. AutoCAD och Solidworks som används flitigt på mitt företag och där ligger 6900K lika eller under Ryzen. Detta till trots att de båda är hårt optimerat för Intel's arkitektur i dagsläget.

Hittade tester: http://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-cpu,495...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någonstanns känns det som att vissa redan bestämt att Ryzen är kass oavsett pris/prestanda.

Själv förstår jag inte uppståndelsen över R5, den är ju sämre än R7 och inte så mycket billigare så varför inte bara köpa R7 istället?

@Ozzed: Jag kan delvis hålla med dig.
När det gäller mig själv. Funderar själv på att lägga krutet på ett bra X370 moderkort och köpa en billig Ryzen 5 och uppgradera min FX-8320@4Ghz och lägga krutet senare på en 8 kärnig Ryzen 2 eller Ryzen 3.

Det sägs att Ryzen 2 (Ryzen+) och Ryzen 3 skall vara kompatibla med dagens AM4 brädor.

Hört att AMD sagt att denna AM4 platformen skall gälla upp till 4 år. Nåja vi får se. Det ryktas om 5-15% IPC höjningar för varje ny Ryzen. Förmodligen kanske flera spel har kommit längre och nyttjar mer än 4 cores längre fram.

Kan tänka mig att de som videoredigerar och streamar är Ryzen 8 cores riktigt prisvärd. Men jag gör inget av det.

Ps. Personligen är det World of Tanks som jag uteslutande spelar. World of Tanks är ganska dåligt optimerat. Mer eller mindre enkeltrådat och AMD FX ligger hopplöst efter Intel i åratal. Jag vet hade kunnat köpa Intel, men jag har tydligen en sjuka som stödköper AMD.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

I ren IPC så lägger sig Ryzen just över Skylake.

Du menar väl Haswell?
I Sweclockers Cinebench vid samma frekvens får Haswell 113 och Ryzen 114 medan Skylake får 122.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns en viss skillnad, men kommer absolut finnas titlar där R7 och 6-kärniga R5 presterar i det närmaste identiskt vid samma frekvens.

Vad är skillnaden? Hans mening var att R5 lär ha samma specs som en R7 där man aktivt stängt av 2 eller 4 kärnor.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk

Går visst hett till ovan i tråden. Dag att kasta på lite på brasan.

Onekligen når inte Ryzen upp på hype-train förväntningarna som gäller singel tråds prestanda. Visst 1400 är inte släppt och vi har inte sett hur bra en överklockar, men troligen klockar den inte bättre än en 1800 med hälften av kärnorna avstängda.

Jag önskade så mycket att det skulle komma en prisvärd CPU som hade gjort det vettigt för mig att byta bort i5 2500k@4.5Ghz men det ser ju ut som att Ryzen nätt och jämnt kommer klå den prestandan på singel tråd. Lite Random Cinbench R15 data:

162 poäng ::: Ryzen R7 1800X Med Turbo 3.8Ghz på. https://www.kotaku.com.au/2017/02/amd-shows-their-ryzen-cpu-b...

150 poäng ::: i5 2500K @ 4.5GHz Samtidigt som det sker video capture på skrivbordet. (Trashar CPU cachen lite smått). https://www.youtube.com/watch?v=j6iiBlvPBns

Å jaja visst 8 kärnor kommer dubbla prestandan men fan hjälper det när det kommer trippel A spel som knappt scalar på 4 kärnor. Typ BF1 och andra Frostbite spel kan använda 8 trådar.

Visst det finns trevliga Ryzen fetures som som ECC på minne så att den kan användas för filservern, men det är inte för gemene man och proffs har råd att betala och betalar glatt 5 tusen extra för lite mera prestanda och mjukvarusupport.

För mig är det snarare en ersättare om datorn går sönder snarare än en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Skulle 6-core Ryzens kunna klocka högre än 8-core varianterna, tro?
Det är trots allt 2 kärnor mindre för processorn att dela ström till, därmed också mindre värme.
Borde väl resultera i en högre överclockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

Kommer nog bli en Ryzen 5 om den nu är mer riktat mot gamers.

Skrivet av huttala:

Ska bli spännande att se hur Ryzen 5 står sig mot äldre i7 processorer.
Tänker specifikt på min gamla 2700k som tuffar på i 4.6Ghz.

Frekvenserna är ju inte högre än för Ryzen 7, däremot är priset lägre.

Skrivet av jappejopp:

Jag har förstått det så med.
Chansen finns ju dock att överklocken är bättre pga de stängda kärnorna, det är ju 4 trådar mindre och 2 kärnor på den "dyra" modellen och 4 kärnor och 8 trådar mindre på de billigare, vilket jag tror kan hjälpa värme och ghzen, jag hoppas detta i alla fall!

Ledsen att krossa drömmen, men allt pekar på att Ryzen har en hård gräns på 4,1GHz som inte kan överskridas oavsett spänning eller kylning.

Skrivet av Windows-95:

Är det någon som lyckats förbeställa något exemplar? Med tanke på att det står slutsålt i butikerna?

Ryzen 5 börjar säljas 11 april.

Skrivet av Paddanx:

Just 1400 är den mest intressanta för mig just nu. Den verkar vara just ett CCX cluster, där 1500 är 2+2, vilket gör att latencyn mellan dessa kluster inte är ett problem, så den kan mycket väl vara den bättre för spelen (med 2-4-6 trådar iaf), utan optimering.

Och under 2000kr initialpris (som lär sjunka) är ju helt klart inte mycket pengar för 8 trådars CPU som är upplåst. Kan lätt bli en bra budget maskin med denna och en 1060/480, och inget Intel kan slänga fram för det priset kan ens mäta sig med 4 låsta trådar...

Men 1400 består ju av 2+2 kärnor.

justerat klockfrekvensen ;)
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, runt 2000kr känns lite dyrt för den billigaste varianten. Jag skulle gissa att dom kommer sjunka i pris framöver, men just nu är det ju inte så mycket bang-for-the-buck.
Det är ju iofs svenska priser, så man kanske inte ska döma AMD för hårt för det.

Nu när det faktiskt finns CPU'er med 8+ cores på PC sidan så kommer det ta fart hos devs. hittills så har dom ju haft max 4 cores att leka med, (räknar 2c4t där), så att optimera för fler cores har helt enkelt inte varit aktuellt. Det är ju trots allt inte så många som har haft fler cores.
Men dom har ju haft konsollerna att öva på, med sina 8 förhållandevis klena cores, så dom borde numera ha kunskapen som krävs för att enkelt kunna dev'a för fler cores på pc sidan.

8 logical cores är helt klart på väg att bli den nya standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Ärligt talat, runt 2000kr känns lite dyrt för den billigaste varianten. Jag skulle gissa att dom kommer sjunka i pris framöver, men just nu är det ju inte så mycket bang-for-the-buck.
Det är ju iofs svenska priser, så man kanske inte ska döma AMD för hårt för det.

Nu när det faktiskt finns CPU'er med 8+ cores på PC sidan så kommer det ta fart hos devs. hittills så har dom ju haft max 4 cores att leka med, (räknar 2c4t där), så att optimera för fler cores har helt enkelt inte varit aktuellt. Det är ju trots allt inte så många som har haft fler cores.
Men dom har ju haft konsollerna att öva på, med sina 8 förhållandevis klena cores, så dom borde numera ha kunskapen som krävs för att enkelt kunna dev'a för fler cores på pc sidan.

8 logical cores är helt klart på väg att bli den nya standarden.

Konsolerna har väl haft 1-2 kärnor reserverade för systemet. Så spelen har haft 6-7 trådar att använda. Men det är ändå bättre än förra generationen.
8GB RAM i Xbox One och PS4 är också rejält mycket mer än tidigare generationer konsoler har haft. Även om det ska räcka till system, spel och grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Frekvenserna är ju inte högre än för Ryzen 7, däremot är priset lägre.

Ledsen att krossa drömmen, men allt pekar på att Ryzen har en hård gräns på 4GHz som inte kan överskridas oavsett spänning eller kylning.

Ryzen 5 börjar säljas 11 april.

Men 1400 består ju av 2+2 kärnor.

Fast många når ju 4,1ghz folk? Men visst, tror inte R5 når mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexThunder:

Går visst hett till ovan i tråden. Dag att kasta på lite på brasan.

Onekligen når inte Ryzen upp på hype-train förväntningarna som gäller singel tråds prestanda. Visst 1400 är inte släppt och vi har inte sett hur bra en överklockar, men troligen klockar den inte bättre än en 1800 med hälften av kärnorna avstängda.

Jag önskade så mycket att det skulle komma en prisvärd CPU som hade gjort det vettigt för mig att byta bort i5 2500k@4.5Ghz men det ser ju ut som att Ryzen nätt och jämnt kommer klå den prestandan på singel tråd. Lite Random Cinbench R15 data:

162 poäng ::: Ryzen R7 1800X Med Turbo 3.8Ghz på. https://www.kotaku.com.au/2017/02/amd-shows-their-ryzen-cpu-b...

150 poäng ::: i5 2500K @ 4.5GHz Samtidigt som det sker video capture på skrivbordet. (Trashar CPU cachen lite smått). https://www.youtube.com/watch?v=j6iiBlvPBns

Å jaja visst 8 kärnor kommer dubbla prestandan men fan hjälper det när det kommer trippel A spel som knappt scalar på 4 kärnor. Typ BF1 och andra Frostbite spel kan använda 8 trådar.

Visst det finns trevliga Ryzen fetures som som ECC på minne så att den kan användas för filservern, men det är inte för gemene man och proffs har råd att betala och betalar glatt 5 tusen extra för lite mera prestanda och mjukvarusupport.

För mig är det snarare en ersättare om datorn går sönder snarare än en uppgradering.

Jag vet inte om det var så många som trodde att AMD skulle slå Intels flaggskepp i enkeltrådsprestanda. Det är inte heller vad AMD utlovade. Däremot lovade AMD prestanda per krona och på den fronten har AMD levererat med Ryzen 7 och ser ut att leverera med Ryzen 5.

Ryzen 7 var för alla som behöver mycket workstationprestanda mycket billigare än vad Intel erbjuder. Ryzen 5 är för de som behöver tillräcklig spelprestanda för billigare än vad du hittar hos Intel.

Men såg man fram emot ett prestandamonster som skulle ta prestandakronan från Intel så är det klart att man kan bli besviken. Dock får man i så fall mer skylla sig själv än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Men 1400 består ju av 2+2 kärnor.

Jasså...
Varför har då 1800, 1700, 1600, 1500 8+8MB Cache och 1400 en 8MB?
Varje CCX har 8MB Cache, och var och en måste kommunicera med denna cachen. Så om där är 2+2... hur fan jobbar de 2 kärnorna utan cache?? Och det är inte 4+4... så det är inte avaktiverad cache. Utan det är 8 MB dvs ett CCX kluster.

Detta är något som tom togs upp i förra fredagspanelen också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jasså...
Varför har då 1800, 1700, 1600, 1500 8+8MB Cache och 1400 en 8MB?
Varje CCX har 8MB Cache, och var och en måste kommunicera med denna cachen. Så om där är 2+2... hur fan jobbar de 2 kärnorna utan cache?? Och det är inte 4+4... så det är inte avaktiverad cache. Utan det är 8 MB dvs ett CCX kluster.

Detta är något som tom togs upp i förra fredagspanelen också.

Men då låter det som det är spikat att det blir så och trodde det bara låg på gissnings stadiet än och kommer bli intressant att se hur stor skillnaden blir och 1400 börjar bli mer intressant än 1500an

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Här är en video med simulerad Ryzen 1600x och 1500x OC 4GHz vs 7350k och 7600k OC 4,8Ghz.
Även 1800x och 7700k OC är med i testet.
Här vinner Ryzen 5 6c/12t vs i5 7600k i 3 av 6 titlar och förlorar endast i far cry primal.

Så i3 och i5 CPUerna börjar redan idag att halka efter, i prestanda, idag så är nog 4c/8t minimum för en spel rigg, ifall man vill ha en dator som håller för nyare spel.
Speciellt om man kollar på minimum frametimes för GTX 1070, för 1060 ligger det jämt då GPUn är flaskhalsen.
Tycker detta är riktigt imponerande av AMD att man får en 6c/12t CPU för samma pris som intels 4c/4t (i5 7600k), Fler trådar är framtiden och man kan redan idag se att det har en prestanda fördel i ett antal spel.
Riktigt gött med mer konkurrens på marknaden!