AMD Ryzen 5 prislistas hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem

Spel är en liten del av många människors vardag. Den största delen består av surfande. Man behöver inte ha en 8 kärning ryzen för det, inte en 8kärnig intel heller. Det man behöver ha är en prisvärd 4kärnig processor som jobbar snabbt när det gäller dom här sakerna. Ryzen är inte och kommer troligtvis aldrig bli svaret för mainstream människan.

Skickades från m.sweclockers.com
[/quote]

Skrivet av Ozzed:

För intel har ju billigare 8c/16t-processorer?

Nej, Intel har dyra 8 kärniga processorer. Det jag menar är att inte en käft behöver 8 kärniga processorer förutom folk som håller på med exempelvis rendering och spelutveckling. Ryzen har bevisat att dom har dom bästa 8 kärniga processorerna som anpassar sig till mindre än 1% av världens människor.

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Kan ju inte säga att jag är särskilt imponerad över Ryzen, inte heller anser jag att det är särskilt prisvärt.

I alla fall inte för, ursäkta uttrycket, "vanliga användare" och då menar jag inom entusiastkretsar. Som i huvudsak använder datorn till spel, surf, film musik och kanske vid något enstaka tillfälle renderar något. Jag skulle tippa på att det är förhållandevis få som använder sina datorer på ett sådant sätt att en Ryzen skulle vara ett bättre val än motsvarande Intel.

Låt mig även förklara vad jag menar med att den inte är särskilt prisvärd (för mig). För 3 och halvt år sedan köpte jag (och många andra) en 4770k för ca 2600kr och den är fortfarande lika bra som de bästa Ryzen när det gäller de flesta spel, det för ett pris som nu motsvarar en medel Ryzen (R5 1600?).

Detta är även innan vi börjar prata överklockning, min 4770k har snurrat i 4,6GHz hela tiden utan problem och i de hastigheterna klår den även överklockade Ryzen (för mina syften, spel och "få-trådade" applikationer).

Så att plocka upp en begagnad 4770k / 4790kr / etc och klocka den är i mitt tyckte bra mycket prisvärdare och dessutom snabbare i många fall.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Nej, Intel har dyra 8 kärniga processorer. Det jag menar är att inte en käft behöver 8 kärniga processorer förutom folk som håller på med exempelvis rendering och spelutveckling. Ryzen har bevisat att dom har dom bästa 8 kärniga processorerna som anpassar sig till mindre än 1% av världens människor.

Så 6900K var en värdelös lansering?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så 6900K var en värdelös lansering?

Eeeeh... För en majoritet av människor, ja?

Permalänk
Medlem

När får recensionerna släppas för dessa?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Du menar väl Haswell?
I Sweclockers Cinebench vid samma frekvens får Haswell 113 och Ryzen 114 medan Skylake får 122.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt. Haswell. Inte Skylake. Fel av mig. Enligt samma test är det dock noll % skillnad mellan 6600K och 7700K.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Ärligt talat, runt 2000kr känns lite dyrt för den billigaste varianten. Jag skulle gissa att dom kommer sjunka i pris framöver, men just nu är det ju inte så mycket bang-for-the-buck.
Det är ju iofs svenska priser, så man kanske inte ska döma AMD för hårt för det.

Nu när det faktiskt finns CPU'er med 8+ cores på PC sidan så kommer det ta fart hos devs. hittills så har dom ju haft max 4 cores att leka med, (räknar 2c4t där), så att optimera för fler cores har helt enkelt inte varit aktuellt. Det är ju trots allt inte så många som har haft fler cores.
Men dom har ju haft konsollerna att öva på, med sina 8 förhållandevis klena cores, så dom borde numera ha kunskapen som krävs för att enkelt kunna dev'a för fler cores på pc sidan.

8 logical cores är helt klart på väg att bli den nya standarden.

Det är inte den billigaste varianten som tas upp här. Den billigaste Ryzen är 1100 och inte 1400. 1100 kommer att gå för $129.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Sex kärnor kan nog vara mer framtidssäkert än 4. Känns som fyra snart kommer vara för litet. Vi är i den situationen vi var för ca 9 år sedan när dual core var snabbare än quad för det hade högre ghz men med tiden blev dual core förlegat i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Eeeeh... För en majoritet av människor, ja?

OK, då har vi nog olika definitioner av vad som är värdelöst och vad ett misslyckande är. Inte mycket mer att säga om det.

Som vi sett med intel de senaste åren så är det svårt att bygga "på höjden", alltså ökad frekvens och IPC, och då blir det naturliga att det mynnar ut i fler kärnor istället "att bygga på bredden".

Bulldozer var feltänkt därför att AMD underskattade behovet av enkeltrådig prestanda, men med Ryzen så är den enkeltrådiga prestandan fullt tillräcklig, och den har många kärnor, till lägre TDP än intel. så hur de har "misslyckats" med den förstår jag inte.

En annan aspekt av att lyckas är att görs produkter som säljer bra. Det gjorde inte Bulldozer, men det gör Ryzen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zcenicx:

Det är dock inte sant; i många fall är program begränsade av heltal (skalära eller vektoriserade) i vilket fall Ryzen presterar betydligt sämre än Intels motsvarigheter. De är bra när det är tal om flyttal och hög parallellisering, inga tal om saken, men faktum är att bland de saker du tog upp där är det egentligen inget som är ren flyttalsberäkning.

CAD/CAM är helt klart bättre på Intelprocessorer, som ett exempel, då CAD är väldigt serialiserat (fåtrådigt) och i princip bara jobbar med heltal. Detsamma gäller 3D-modellering (men inte rendering).

Du verkar ha rätt i att CAD är dåligt på att använda många kärnor, däremot tycker jag inte att Ryzen verkar ha någon större skillnad på IPC i de tester som Gambit_2K länkat.

Skrivet av Gambit_2K:

Nu är ju jag inte lika insatt i detta som du är men i tex. AutoCAD och Solidworks som används flitigt på mitt företag och där ligger 6900K lika eller under Ryzen. Detta till trots att de båda är hårt optimerat för Intel's arkitektur i dagsläget.

Hittade tester: http://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-cpu,495...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

@clappen: Räcker bra med en G4560 för surf mail och youtube, funker fint även med AMD:nuvarande APU:r.
Tja även en 10 år gammal CPU räcker för de flesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ett helt korrekt konstaterande.
Å andra sidan så är ju stationära datorkomponenter över lag inte riktigt en lukrativ marknad längre då "mainstream-människan" istället går på laptops

Ja det är nog sant. Men standarden är väl 4kärniga processorer för billiga bärbara nuförtiden också? Jag är ganska så säker på att Intel dominerar på den marknaden också pris/prestanda.

Skrivet av Ratatosk:

@clappen: Räcker bra med en G4560 för surf mail och youtube, funker fint även med AMD:nuvarande APU:r.
Tja även en 10 år gammal CPU räcker för de flesta.

Ja även 2 kärniga som G4560 bör räcka för det mesta. Riktigt fin processor det där. Kul att du tar upp ännu en Intel som exempel ;).

Sedan vet jag inte riktigt hur flaskhalsande den är om man har många tabs öppna, kollar på youtube 1080p/HD film osv. Mycket möjligt att den är lite för klen och datorn blir lite för slö? Men det bryr sig nog inte mainstream människan om så mycket ändå.

Permalänk
Hjälpsam

@clappen: Jag hejar verkligen på AMD, tror att du kommer att ta tillbaka en del av vad du skrivit, om några veckor, men G4560 måste jag bara kapitulera för, en riktigt trevlig CPU, lite mer än bara tvåkärnig, har HT också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jasså...
Varför har då 1800, 1700, 1600, 1500 8+8MB Cache och 1400 en 8MB?
Varje CCX har 8MB Cache, och var och en måste kommunicera med denna cachen. Så om där är 2+2... hur fan jobbar de 2 kärnorna utan cache?? Och det är inte 4+4... så det är inte avaktiverad cache. Utan det är 8 MB dvs ett CCX kluster.

Detta är något som tom togs upp i förra fredagspanelen också.

Har inte tid just nu att leta reda på länk. Men är rätt säker på att det är bekräftat att det blir 2 CCX kluster i alla, även 1400. Och att det är 4MB per CCX i den, eller snarare 8MB som dom delar på.
Har för mig dom nämner det i fredagspanelen också, men kanske minns fel.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

När det väl kommer ut mycket prisvärda produkter så passar svenska återförsäljare på att som vanligt mjölka lite extra så att de bara blir prisvärda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jasså...
Varför har då 1800, 1700, 1600, 1500 8+8MB Cache och 1400 en 8MB?
Varje CCX har 8MB Cache, och var och en måste kommunicera med denna cachen. Så om där är 2+2... hur fan jobbar de 2 kärnorna utan cache?? Och det är inte 4+4... så det är inte avaktiverad cache. Utan det är 8 MB dvs ett CCX kluster.

Detta är något som tom togs upp i förra fredagspanelen också.

AMD har säkert möjlighet att stänga av 4 MB cache per CCX.

http://www.anandtech.com/show/11202/amd-announces-ryzen-5-apr...

Citat:

We have confirmation from AMD that there are no silly games going to be played with Ryzen 5. The six-core parts will be a strict 3+3 combination, while the four-core parts will use 2+2. This will be true across all CPUs, ensuring a consistent performance throughout.

"This will be true across all CPUs" har jag svårt att tolka som något annat än att det även inkluderar 1400, som troligen kommer prestera allra sämst vid en given klockfrekvens p.g.a de dubbla nackdelarna av 2+2 och hälften så mycket L3 i varje kluster.

De APU:er som kommer senare (processorer med integrerad grafikdel) kommer att finna i utföranden med 1 CCX+GPU, så det blir intressant att se hur de presterar. De kommer säkert även bli mycket populära i budgetbyggen, då den integrerade grafikdelen bör räcka till för 1080p-spelande utan alltför mycket kompromissande.

Ryzen 5 känns mest som en tillfällig lösning från AMD för att få ut 4-kärniga modeller och kunna ta tillvara på defekta Ryzen 7-chip.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Nej, spel är inte allt. Spel är en liten del av många människors vardag. Den största delen består av surfande. Man behöver inte ha en 8 kärning ryzen för det, inte en 8kärnig intel heller. Det man behöver ha är en prisvärd 4kärnig processor som jobbar snabbt när det gäller dom här sakerna. Ryzen är inte och kommer troligtvis aldrig bli svaret för mainstream människan.

den är inte riktad till dom heller, den är riktad till entusiaster och folk med krav på hög flertrådad prestanda. ungefär lika lite som att 7700k är riktad till mainstream.
rysens mainstream processor kommer snart och där kan dom tjäna pengar, flaggskepps modeller drar inte in mkt pengar, bara den lilla mängd nördar som köper sådant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@clappen: Jag hejar verkligen på AMD, tror att du kommer att ta tillbaka en del av vad du skrivit, om några veckor, men G4560 måste jag bara kapitulera för, en riktigt trevlig CPU, lite mer än bara tvåkärnig, har HT också.

Ryzen är defnitivt ett steg i rätt riktning för AMD.

Skrivet av Aka_The_Barf:

den är inte riktad till dom heller, den är riktad till entusiaster och folk med krav på hög flertrådad prestanda. ungefär lika lite som att 7700k är riktad till mainstream.
rysens mainstream processor kommer snart och där kan dom tjäna pengar, flaggskepps modeller drar inte in mkt pengar, bara den lilla mängd nördar som köper sådant.

Ja vi får se hur ryzen mainstream processorer kommer prestera. Jag själv tror att AMD har en bra bit kvar för att kunna konkurrera med Intel på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Har inte tid just nu att leta reda på länk. Men är rätt säker på att det är bekräftat att det blir 2 CCX kluster i alla, även 1400. Och att det är 4MB per CCX i den, eller snarare 8MB som dom delar på.
Har för mig dom nämner det i fredagspanelen också, men kanske minns fel.

Skrivet av Pepsin:

AMD har säkert möjlighet att stänga av 4 MB cache per CCX.

http://www.anandtech.com/show/11202/amd-announces-ryzen-5-apr...
"This will be true across all CPUs" har jag svårt att tolka som något annat än att det även inkluderar 1400, som troligen kommer prestera allra sämst vid en given klockfrekvens p.g.a de dubbla nackdelarna av 2+2 och hälften så mycket L3 i varje kluster.

De APU:er som kommer senare (processorer med integrerad grafikdel) kommer att finna i utföranden med 1 CCX+GPU, så det blir intressant att se hur de presterar. De kommer säkert även bli mycket populära i budgetbyggen, då den integrerade grafikdelen bör räcka till för 1080p-spelande utan alltför mycket kompromissande.

Ryzen 5 känns mest som en tillfällig lösning från AMD för att få ut 4-kärniga modeller och kunna ta tillvara på defekta Ryzen 7-chip.

Jag säger så här.
Att påstå att 1400 har 8MB Cache är en felbeskrivning om det är 4+4, då ena CCX kärnorna inte kan använda den andras cache. Mao står där 4+4 så håller jag med er, men det gör det inte. Mao... ska vi stämma AMD för falsk marknadsföring, eller är det kanske ni som litar för mycket på en ensam obekräftad källa som troligen är PR folk?

Så oavsett vad ni läst, om vad någon sagt, och vad någon bekräftat som kanske inte ens vet något om det, struntar jag i, tills jag ser själva CPUn efter 11:e April. För det finns ingen poäng att säga 8+8 i alla andra, för att definiera det som 8+0 i 1400, om det är 4+4, då enda sättet du får just 8MB för alla kärnor, är med en enda CCX. Det går inte annars, utan då får du 4+4, vilket inte är specificerat.

Och med tanke på att AMD inte nämnt allt från just CCX problematiken, till minnes frekvensen som påverkar interna delar, så väljer jag att se vf jag ser, och inte tro på en ensam källa (som vi inte ens vet vf den är), som säger emot AMDs specifikationer, då många påståenden från just PR folk från AMD verkar ha missat en jävla massa viktig info.

Och med tanke på att APUerna ska göras med 1 CCX, så går det uppenbarligen rätt bra att göra just... en CCX.

Mao... vi ser i slutet på April om AMD får en 1400 såld till mig eller inte.

Permalänk
Hjälpsam

@Paddanx: Finns en liten del av mig som fortfarande hoppas att 1400, skall vara en ny krets, en halverad R7.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Om du läser några processor artiklar av Dr. Ian Cutress, Doktor i "Computational Chemistry" från Oxford University, på Anandtech så tror jag du kommer inse att han kan ett och annat om processorer. Anandtech skriver väldigt djupdykande och utförliga artiklar om processorer och övrig teknik, det är den bästa sidan jag känner till för ingående information inom området.

Skriver han "We have confirmation from AMD that there are no silly games going to be played with Ryzen 5. The six-core parts will be a strict 3+3 combination, while the four-core parts will use 2+2. This will be true across all CPUs, ensuring a consistent performance throughout." så ser jag det som väldigt trovärdigt.

Permalänk
Hjälpsam

@Fonclbrich: Jävla glädjedödare!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är inte den billigaste varianten som tas upp här. Den billigaste Ryzen är 1100 och inte 1400. 1100 kommer att gå för $129.

That makes sense

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.5 & §5*

Tagit bort några onödigt provocerande inlägg. Argumentera gärna, men vänligen se till att diskussionen hålls på en saklig nivå.

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Ryzen är defnitivt ett steg i rätt riktning för AMD.

Ja vi får se hur ryzen mainstream processorer kommer prestera. Jag själv tror att AMD har en bra bit kvar för att kunna konkurrera med Intel på den fronten.

priset kommer vara avgörande, om inte annat kommer dom tvinga intel att dumpa sina priser och det vill vi alla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

den är inte riktad till dom heller, den är riktad till entusiaster och folk med krav på hög flertrådad prestanda. ungefär lika lite som att 7700k är riktad till mainstream.
rysens mainstream processor kommer snart och där kan dom tjäna pengar, flaggskepps modeller drar inte in mkt pengar, bara den lilla mängd nördar som köper sådant.

Detta var sant för typ 10 år sedan, men inte längre. Idag finns det betydligt fler entusiaster med större plånböcker (datornördar som växt upp och fått IT jobb), och som inte ser något problem med att lägga 20K+ på en spel/renderings dator.

Detta blir speciellt tydligt på grafikkort marknaden där entusiastmodellerna gått från 4000 SEK till 10000 SEK i pris för att möta efterfrågan från en större entusiast marknad bättre och med fler modeller.

Men det stämmer även för processorer. Företagen tjänar ordentligt med pengar även på sina "7700K" och liknande modeller idag pga den större entusiastmarknaden.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Ledsen att krossa drömmen, men allt pekar på att Ryzen har en hård gräns på 4,1GHz som inte kan överskridas oavsett spänning eller kylning.

Aja, man kan ju alltid hoppas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Detta var sant för typ 10 år sedan, men inte längre. Idag finns det betydligt fler entusiaster med större plånböcker (datornördar som växt upp och fått IT jobb), och som inte ser något problem med att lägga 20K+ på en spel/renderings dator.

Detta blir speciellt tydligt på grafikkort marknaden där entusiastmodellerna gått från 4000 SEK till 10000 SEK i pris för att möta efterfrågan från en större entusiast marknad bättre och med fler modeller.

Men det stämmer även för processorer. Företagen tjänar ordentligt med pengar även på sina "7700K" och liknande modeller idag pga den större entusiastmarknaden.

fortfarande långt ifrån mainstream. finns fler nördar men även fler "vanligt folk". oandra sidan känner jag flest folk som dumpat sina datorer helt och hållet till förmån för plattor och telefoner.
här om dagen pratade vi teknik på jobbet(jobbar inte på it jobb) och yngre folk var faktiskt facinerande att jag hade en stor låda brevid min skärm som dator, fast dom visste iallafall att det var för prestandan mot en platta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

fortfarande långt ifrån mainstream. finns fler nördar men även fler "vanligt folk". oandra sidan känner jag flest folk som dumpat sina datorer helt och hållet till förmån för plattor och telefoner.

Jo precis. Numera har telefonen/plattan/netbooken tillräckligt bra prestanda för att göra allt som man vill göra på en "kontorsdator" endå, så varför skaffa en kontorsdator med billigt "mainstream" GPU/CPU?

Min poäng var att det klassiska mainstream för stationära har minskat och för entusiast har det ökat, de som verkligen vill spela/rendera köper kraftigare grejer, och andra skippar stationär helt.

Alltså blir entusiast segmentet mer lönsamt, och mainstream mindre lönsamt (pga volymer).