Skrivet av Dax:
Tänk på att det är du som kommer få skiten då dokument försvinner etc. Backup är ett måste. Skulle aldrig ta på mig det där utan service avtal med någon firma.
Vad händer om nätet går ned? UPS system. Vem ska ta hand om servern dyker, dom kommer inte acceptera att nätet är nere under längre tider då dom inte kommer åt sina dokument etc.
Offsite lagring för att sprida ut risken av förlorade dokument.
Tror du får öka budgeten en hel del.
Tänk på att det är en skola nu på 60 elever, inte ett multimiljonärs företag som är beroende av sin uppkoppling.
De har gått dagar utan sin uppkoppling, det är en kass ADSL lina ute på landet som lever sitt eget liv.
De är vana vid att saker inte fungerar, sen är de själva duktiga på o rycka accesspunkter och undrar varför Wi-Fi inte fungerar i den byggnaden.
En spegling på några hårddiskar sen + en regelbunden backup på annan hårddisk som ligger hemma.
Så ska det ju inte vara någon fara..
Skrivet av jocke92:
En microserver eller ml330 säger jag. En UPS och redundanta diskar. Lokal backup med USB-disk och Windows inbyggda. Gärna stötta upp med en moln-backup på det viktigaste (typ Storegate).
Tack! Tror ni tänker i för stora banor, det är en skola..
Att läraren inte kommer åt sina dokument på en vecka gör inte att de förlorar några pengar, fördrygar deras arbete visst..
Men har jag backups så är det ju bara för mig och koppla upp mig och köra en återläsning.
Skrivet av Dax:
Innan du sjösätter detta så se till att få ned ett avtal innan du gör någonting annars kommer all support och den kostnaden hamna på dig.
Samt se till så skolan vet vad dom kan förvänta sig i vilka tidsramar du kan vara på plats med ny hårdvara om det kraschar.
Som sagt.. detta är något jag gör mest för att hjälpa skolan.
Får en liten slant i timmen som tack.
De förväntar sig inget från mig, att Wi-Fi inte fungerar i en byggnad där rektor ska ha möte med föräldrar är väl det med högst prio.
Skrivet av Hugligan:
Dropbox med delad mapp och individuella konton röstar jag på, du kan mappa den till "Mina Dokument" om du nu vill det.
Egen server låter som en usel idé. Bara licenser till 50st kommer kosta 10ggr din budget. AD och användarkonton låter onödigt och krångligt.
Hade ändå behövt något och koppla upp mig via.
Teamviewer slipper jag helst.
Och sitta och sätta statiska ip-adresser och öppna upp portar för dessa är inte heller så optimalt.
Där hade en server/dator som alltid är igång kommit bra till hands. Kopplar upp mig på den, och kommer då åt alla andra datorer genom datornamn då man är inne på nätverket.