Hur slutar man bli arg när man spelar?

Permalänk
Medlem

Börja meditera.

Det låter på din beskrivning av dig själv som att du behöver det.

Tycker det är lite dåliga råd att be någon spela andra spel då det inte är speltypen som är problemet. Problemet kvarstår ju med aggressiviteten och den låga självkänslan som gör att hen blir arg vid motgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@AmdX2:

Spelet är League of legends, ranked games. Allmänt dåliga spelare, afkers, feeders och trollers gör mig vansinnig. Det värsta är när laget man möter börjar skriva " Easy" i all-chat när dem enbart vinner pga de punkterna jag listade ovan.

Säger bara en sak, börja ditt game genom att muta alla. I league of legends räcker pings for att förstå varandra. Jag är inte den "dampiga" personen av mig men så fort jag hör någon börja ta i lite för mycket så blir det mute direkt, gäller csgo.

Att lira med polare hjälper väldigt mycket då man oftast inte klankar ned på dem även om de är dåliga xD

Permalänk

Drick lite vatten. Fungerade för mig när jag var en arg nörd för 7 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon264921:

@AmdX2:

Spelet är League of legends, ranked games. Allmänt dåliga spelare, afkers, feeders och trollers gör mig vansinnig. Det värsta är när laget man möter börjar skriva " Easy" i all-chat när dem enbart vinner pga de punkterna jag listade ovan.

Själv har jag 3st permabannade konton pga. samma problem som dig.
Jag var nog inte långt ifrån min 4.e permanenta ban när jag frågade mig själv: "Är det här värt det?"

Svaret var att det inte var värt det. Efter 4½ år av det spelet(inkl. BETA'n), flera bannade konton och tusentals kronor ner i avloppet så bestämde jag mig för att inte röra skiten igen. F2P spel är en stor circlejerk-feast av trolls, leavers/ragequitters, dåliga spelare/idioter och allmänt dryga snorungar bara.

Och ja, jag känner att jag kan kalla andra dåliga spelare då jag låg i Diamond 1(högsta innan Challenger kom - top 1% för den som inte är insatt i ranked systemet för LoL) samt tävlat på internationell nivå under 2 års tid.

EDIT:
Idag spelar jag bara spel som har en kostnad av inköp för multiplayer då det sollar bort en stor våg av ovannämnda problemspelare. Men mest är det Singleplayer spel och endast MP med vänner.
Lirar en hel del Overwatch just nu, runt 3.5k SR(rank) där nu med. Det är som dag/natt skillnad när folk riskerar att bli bannad och förlora ett spel de köpt för 4-500kr.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av anon264921:

Tjena,

behöver tips och råd hur man kan lugna ner sig vid spelande, att förlora gör mig fullständigt vansinnig, att stänga av spelet hjälper iheller inte, damp känslan gror i hjärnan tills den punkten att jag måste använda fysiskt våld mot något, ( stol, vägg, dörr m.m ). Dessa utbrott har också resulterat i ett extremt toxic beteende gentemot andra spelare.

Är det någon som har varit i samma sits och lyckas ta sig ur det? Alla tips uppskattas.

Mvh

Jodå detta kommer med jämna mellanrum. Dock oftast när jag spelar csgo av någon konstig anledning... hehe, jag brukar sitta o skrika några sekunder så lugnar jag oftast ner mig. Sen ser jag alltid till att jag inte har något runt mig som är lätt att kasta iväg osv osv för då brukar allting bara bli mer skit. Har på senare tid börjat tänka o ställa mig in på att det är bara ett spel inte verkligt liv han som dödar dig hela tiden gör det för att det är spelets gång och tillvägagånssättet är så.. Visst man blir lack ibland fortfarande men inte på samma sätt som innan! Har också börjat spela för att det är kul inte för o vinna o då går det så himla mkt bättre!

Visa signatur

Intel Core i5-7600 Kaby Lake@3.5Ghz|MSI Z270-A Pro|MSI GeForce GTX 1060 3GB|Crucial Ballistix Sport DDR4 8GB|Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black|Samsung PM961 SSD 256GB PCIe|Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Sluta spela!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Måste bara ta och ge lite heder till trådskaparen, jag sitter ofta i den mottagande änden och blir ofta oerhört uppgiven och ledsen av arga spelare som tappar allt när det går dåligt, grymt bra att du inser att det är ett problem, inte bara för dig.

Som vissa är inne på så har det här knappast särskilt mycket med det specifika spelet att göra, det handlar förmodligen mer om bekräftelse och självkänsla. Vilket du inte lär bygga upp i spelet, det måste du göra i "riktiga" livet genom att bygga djupa meningsfulla relationer med människor runt omkring dig och lära känna dig själv genom dem. Lättare sagt än gjort kanske, många växer upp utan att få lära sig särskilt många verktyg för att göra detta, men det är ack så viktigt och värt all tid och allt jobb i världen om du frågar mig.

Permalänk

Prata med en kurator och berätta hur du känner när du väl får dina utbrott....

lolololol, köp en stressboll, finns på teknikmagasinet. Har en sån hemma jag brukar misshandla...Fast oftast går den sönder så har 10st+ backup hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Mitt tips... Ha ett par tagentbord o möss liggandes vid sidan om... Så du kan byta fort när de går sönder

haha, bästa!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Tjena,

behöver tips och råd hur man kan lugna ner sig vid spelande, att förlora gör mig fullständigt vansinnig, att stänga av spelet hjälper iheller inte, damp känslan gror i hjärnan tills den punkten att jag måste använda fysiskt våld mot något, ( stol, vägg, dörr m.m ). Dessa utbrott har också resulterat i ett extremt toxic beteende gentemot andra spelare.

Är det någon som har varit i samma sits och lyckas ta sig ur det? Alla tips uppskattas.

Mvh

Får man fråga hur gammal du är? Min pojkvän var sådär också innan, blev helt skogstokig och slog sönder väggen, stolar, skrek så hunden blev rädd osv. Detta försvann dock när han blev lite äldre (typ 23-24 år)... ^^

Permalänk
Medlem

De flesta som har normal adrenalin-produktion blir arga när frustrationen når max. Det är naturligt. Folk som inte blir arga känner helt inget engagemang (inget engagemang = ingen frustration = ingen aggression) eller så har de jobbat hårt på att hantera det bättre.

Finns bara 2 alternativ;

1. Lära sig hantera det. Detta är tuffaste alternativet men egentligen det bästa. Att agera ut sin frustration är det sämsta tänkbara, det gör bara att du bildar ett beteende som blir svårare och svårare att bryta sig ur. När man får överslag och vill skrika eller sätta näven i väggen så lägg all makt du har över dig själv på att inte göra något alls. Lägg dig ner tills det går över, detta är fruktansvärt svårt dock. Detta blir man inte bra på en dag, det får ta sin tid.

2. Sluta med spelen som leder till sådana överslag. Vissa spel är cancer och inte värt din tid. Släpp dem. Detta alternativ är ofta lika bra som alternativ #1.

Permalänk
Medlem

The subtle art of not giving a fuck!
Desto tidigare man lär sig att inte bry sig om småsaker som inte spelar någon roll desto snabbare kan man bli lycklig på riktigt.

Permalänk
Medlem

I min värld är handlar det inte om att "sluta bli arg" för att man förlorar. Jag tror det är en sund tävlingsinstinkt som får ett lite okontrollerat utlopp. Det gäller att inte sluta försöka vinna utan snarare att analysera varför man förlorar och vad man kan göra åt saken.

Att bli arg när man förlorar skulle jag säga är något bra, det visar att man har viljan och drivet att vinna och gå långt men att bli arg för saker man inte kan kontrollera är som att slå huvudet i väggen.
Om du spelar med afk:are och / eller feeders ofta, och det är det som gör dig arg. Lös problemet: Hitta en stack och lira.

Permalänk
Medlem

omg förstår inte folk som blir sura när dom spelar, Dock älskar jag att jävlas med dom
(en av dom större anledningarna till att jag spelar)

som tips kan jag bara säga, lär dig hantera lite motgångar, Det är ett bara ett spel... har du sådana problem att hantera din ilska skulle jag nog hängt upp en sandsäck eller liknade, om inte annat så blir det billigare i längden att slå på den i stället för att riskera slå sönder datorn.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Alla spel som spelas competetive eller med andra spelare, har väldigt lätt att göra dig arg. Jag tror att det har lite med grundinställning att göra. I mitt fall så vill jag alltid prestera, när jag inte lever upp till min egen förväntning så blir jag irriterad.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Försök observera dig själv och se hur skrattretande och löjligt du beter dig. Humor hjälper.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Man blir äldre. Jag var ganska hetsig när jag var yngre, men det har försvunnit nu.
Är 49 år.

Permalänk
Medlem

Ha youtubeklipp med kattungar lättillgängligt!

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta har utvecklat impulskontroll när de väl blir vuxna, det brukar vara klart kring 25 års ålder eftersom det normalt sett är en av de sista sakerna som händer i hjärnan innan den blir helt vuxen och det är också därför man har dyrare fordonsförsäkring innan dess
Ibland kan det också gå fel och då bör man försöka få hjälp av sjukvården för att få en diagnos och lämplig hjälp utifrån diagnosen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@anon264921: Om problemet inte går över (som det mycket väl kan göra när du blir mer vuxen/mogen) så föreslår jag att du slår en signal till din vårdcentral och ber att få komma till en kurator. De är duktigare på att lösa sådant här än vad man kan tro.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Personligen så händer det väl att man blir lack då det går rent åt helvete och då kommer jag även på mig själv att det är JAG som eggar upp mig själv på att bli irriterad och då går det bara utför, då stänger jag bara av och spelar ett Singleplayer spel ett tag tills jag lugnat ned mig. Jag orkar inte lägga negativ energi på "bara ett spel", men det är mitt tanke sätt, du måste lista ut vad som fungerar för dig.

Jag brukar alltid tänka: "So what?" om det går åt helvete eller någon skriver "easy" eller vad som, det är ju trotts allt bara ett spel och inte något "jätteviktigt"

Notera jag lägger ca: 10 timmar om dagen på spel så jag har det väldigt kärt, men det är ändå bara "ett spel"

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk

Genom att sluta ta spelet seriöst (har själv bekymmer med de doe så ska inte säga nåt)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Klena:

Se det som ett spel...spela inte för att vinna, spela för att umgås och ha trevligt.

Jag blir lite arg när jag ger allt, men förlorar stort..men inte i samma liga som du TS beskriver.

Vem bryr sig om man vinner? Det är ett spel som spelar mindre roll i ens liv..visst att vinna är väl skoj, men vad ger det?

Man spelar för att vinna? Är ju det spelet går ut på.

Men att bli arg, visst lite sådär inombords, men bonka och slå i grejer är ju lite onödigt
Lite anger management på det kanske.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@mrqaffe:

Tror också det har med åldern att göra.
Blev vansinnig för typ 15 år sedan när man spelade CS och så, men nu är det inte alls samma ilska när man passerat de 30.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@AmdX2:

Spelet är League of legends, ranked games. Allmänt dåliga spelare, afkers, feeders och trollers gör mig vansinnig. Det värsta är när laget man möter börjar skriva " Easy" i all-chat när dem enbart vinner pga de punkterna jag listade ovan.

Ett tips! bli ett troll så kommer du ha roligare i spelet och inte bry dig lika mycket om du förlorar.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Många bra tips redan, men hur står det till i resten av livet? Stressar du mycket i vardagen och har du andra hobbies som gör att du får återhämtning?

Om du har problem med stress, ta dig till en rejäl sökning online och se hur du kan hantera det själv. Om det inte funkar att göra det själv, lyft luren och ring eller hör av dig till någon. Säger ju inte att det är så, men stress, särskilt långvarig leder till att man lever ut sin stresspersonlighet och ilska och aggressioner är en del av det som stressen triggar upp.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Man slutar spela helt enkelt.

Lirade mycket dota innan men insåg efter ett tag att jag bara blir sur och besviken på folk hela tiden så det slutade vara kul. Är det inte roligt att spela längre så lägg av, eller ta en längre paus i alla fall

Permalänk
Medlem

Fidget-cube. Köpte en för jobbet, funkar klockrent för mig vid ilska i Overwatch. CS:GO var dock mitt gift, jag har slutat spela det i princip helt nu. Blir alltid så enormt arg över allt bullshit som händer

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@AmdX2:

Spelet är League of legends, ranked games. Allmänt dåliga spelare, afkers, feeders och trollers gör mig vansinnig. Det värsta är när laget man möter börjar skriva " Easy" i all-chat när dem enbart vinner pga de punkterna jag listade ovan.

Det sitter i inställningen. Det är något man får jobba på om man inte har den.
Jag har inte 100% rätt inställning själv alltid så jag måste jobba på det ibland.

1. Stäng av all chat. När jag spelade league så fanns det en inställning för det. Kanske ska du till och med stänga av team chat?

2. Jag brukar säga till mig själv när jag blir lite upprörd i lagbaserade onlinespel - "Fokusera på det du kan kontrollera".
Så länge det inte är du som spelar dåligt, afkar, feedar eller trollar så kan du inte påverka det på något annat sätt än via chat.

3. Ödmjukhet. Många i ranked brukar sitta och skriva att de alltid hamnar i skitlag och att det är därför dom förlorar.
Faktum är att matchmakingsystemet ser, i det stora hela, till att man hamnar med spelare av liknande skill. Precis som du inte presterar 100% varje match så kan just denna matchen vara den där den "dåliga" lagmedlemen inte presterar sitt bästa.

4. Få av oss är guds gåva till gaming. Du kanske tycker att du gör allt rätt men kan det vara så att du inte gör det? Matchmakingen är samma för alla och bara genom att vara ett tillägg till ditt lag kan du avancera. Att det finns matchmaking innebär inte att exakt varje match är 100% jämn. Det är inte så statistik fungerar. Om du är helt average och spelar 10000 matcher på rätt skillnivå så vinner du ungefär 5000 av dessa. Det kan vara så att du förlorar 10st i rad men statistik fungerar inte på enstaka förteelser. Ta ett steg tillbaka.

5. Ödmjukhet igen! Tankemönstret man hamnar i om man tänker att man bara får dåliga teammates, att man själv gör så mycket rätt och de så mycket fel är bara destruktivt. Om du dog och tänker att det berodde på att du inte fick backup av ditt lag så kan du antingen tänka: -"Jävla noobs som inte går in i teamfighten med mig" eller -"Nu när jag har teammates som inte ser exakt när de ska engagea i en teamfight så kanske jag ska vara mer försiktig". Fokusera alltså på den biten du kan kontrollera. Vad är bäst för laget för att vinna matchen? Att du går in och dör själv för att de andra var för dåliga att se att det var en teamfight på gång, eller att du överlever tills nästa gång då de kanske faktiskt ser att det är en teamfight på gång.

6. Du kan inte kontrollera exakt hur dina lagmedlemmar spelar men se till dig själv. OM du gör något fel och någon påpekar det på ett konstruktivt och positivt sätt så kanske du rättar till det. Tror du att någon spelar bättre av hårda och elaka ord? Om du vill förändra en lagmedlems beteende - se till att skriva det så att de inte drar öronen åt sig.

7. Negativiteten. Kapa allt negativt så fort det uppstår. Ska man orka spela ordentligt och länge så får man inte mata sig själv med negativitet. Så fort en negativ tanke uppstår så stoppar du den annars är spiralen igång. Som Yoda sa: "All chat leads to anger - anger leads to hate - hate leads to rage quit". Tror det var något sådant iaf.

8. Ta en paus. Ibland blir det för mycket även om man har rätt mentalitet. Pausa i stället för att fortsätta gå ner i träsket.

9. GL HF betyder faktiskt något. Good luck HAVE FUN.
Har du inte kul så är det väl ingen mening?
Det kan ju vara spelet det är fel på. Ibland får man bara acceptera att vissa spel inte passar en.

Detta är lite av det som jag använder mig av för att hålla mig positiv och för att bli bättre hela tiden.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

när man väl ragear så hoppar man av all communication och skiter i att prata med någon, så fort matchen är klar så blir det alt+f4 och sen något annat, mest för att inte dra ner teamet på något sätt.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.