FSP lanserar nätaggregatsserien Dagger i formfaktorn SFX

Permalänk
Melding Plague

FSP lanserar nätaggregatsserien Dagger i formfaktorn SFX

Taiwanesiska FSP ansluter sig till skaran tillverkare att framställa högpresterande nätaggregat för den mindre formfaktorn SFX, där den nya serien Dagger kommer i både 500 och 600 W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gott! Det behövs fler SFX-agg att välja mellan för att få ner priserna. Tycker att köra ATX moderkort utan CF/sli är helt meningslöst, så vill se att trenden fortsätter går mot mindre byggen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Konstigt att de bara använde en 80 mm fläkt, tittar man på insidesbilden så bör det ju fått plats med en 92 mm eller till och med en 100 mm åtminstone.
Annars är det alltid kul med fler små nätaggregat, kan ju hoppas att det leder till fler möjligheter till att bygga små datorer.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av loefet:

Konstigt att de bara använde en 80 mm fläkt, tittar man på insidesbilden så bör det ju fått plats med en 92 mm eller till och med en 100 mm åtminstone.
Annars är det alltid kul med fler små nätaggregat, kan ju hoppas att det leder till fler möjligheter till att bygga små datorer.

En större fläkt gör inte mycket annat än att föra oväsen om inte hålen på baksidan också är dimensionerade för den, vilket är svårt på SFX.

Hoppas prislappen är låg med en kullagrad fläkt och saknaden av semi-passiv drift.

Permalänk
Medlem

@Laine: Tycker 92 mm fläkten som sitter i mitt Corsair SF450 låter något speciellt, inte heller verkar den ha mer hål bak på för att släppa ut luft heller. Fördelen med en större fläkt ät ju dock att du kan ha lägre varvtal jämfört med en mindre och ändå ha samma luftflöde och då spelar ju inte hålen på baksidan någon roll, men resultatet blir ändå tystare kylning.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av loefet:

@JaZid: Tycker 92 mm fläkten som sitter i mitt Corsair SF450 låter något speciellt, inte heller verkar den ha mer hål bak på för att släppa ut luft heller. Fördelen med en större fläkt ät ju dock att du kan ha lägre varvtal jämfört med en mindre och ändå ha samma luftflöde och då spelar ju inte hålen på baksidan någon roll, men resultatet blir ändå tystare kylning.

En teori om fläktvalet:

Det stämmer att Corsair har en tyst 92mm, skillnaden är att denna nätdelen inte verkar ha effektiviteten hög nog att kunna köras semi-passiv, och därmed behöver konstant kylning. Kör du fläkten med konstant aktiv drift så kan du bara flytta ner varvtalet till en viss gräns, efter det är motståndet i fläktmotorn större än kraften som finns att driva fläkten.

En mindre fläkt har oftast lägre motstånd och kan gå till ett lägre varvtal än den större modellen. Det skulle resultera i lägre ljudnivå dels från motorn men också från luft som krockar med fläktgaller och har för högt motstånd för att slussas ur chassit på ett effektivt sätt. I princip alla andra situationer än idle skulle en stor fläkt i samma låda jobba mot sig själv.

SFX-nätdelar som bara har aktiv drift (och sämre verkningsgrad än Corsair) har historiskt haft 80mm, t.ex. SilverStone ST45SF-G, BeQuiet SFX Power 2.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Gott! Det behövs fler SFX-agg att välja mellan för att få ner priserna. Tycker att köra ATX moderkort utan CF/sli är helt meningslöst, så vill se att trenden fortsätter går mot mindre byggen.

Meningslöst? Jag tänker tvärtom.
ATX ger bättre luftflöde och är enklare att bygga i (inte så himla tight).
Förövrigt står min dator, jag har inget behov av att flytta den, så tyngden/storleken har 0 betydelse för min del. Plats har jag också för den, inte så att jag behöver den platsen till något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

I vilka chassin kan man använda ett SFX-nätagg?

Permalänk
Medlem

@JaZid: Kan köpa den teorin, de har väl en specifik budget att komma under. Men det är ändå skönt att FSP kommer med fler SFX nätaggregat för att ge fler möjligheter.
Dock kan ju nämnas att Silverstone nyare versioner av sina 80+ Brons SFX aggregat har fått 92 mm fläktar samtidigt som de bytte OEM från FSP till Sirtec, så nog vore det möjligt att sätta en i en större fläkt om man vill.
Sen är ju: SilverStone ST45SF-G faktiskt 80+ Guld (OEM: Enhance Electronics), vilket nu även Corsairs variant är (OEM: GreatWall), och då har ena 80 mm fläkt som alltid är på och andra en 92 mm med semipassiv drift.

Så mycket beror på hur olika OEM hanterar förpackningen av komponenter inuti, samt vilka krav som beställaren som skall sälja produkten under sitt namn ställer och slutligen vad budgeten tillåter.

@anon114264: I alla där det får plats i.
Då det är mindre än ett ATX aggregat så passar det ju fint i de flesta lådor, dock krävs att man har en adapter platta så att man kan montera i platsen för ett ATX nätaggregat. I vissa fall följer den med nätaggregatet, i andra fall så får man köpa den lös (https://www.inet.se/produkt/6900054/corsair-psu-sfx-bracket#s...), eller så kan man modda ihop en själv.

Permalänk
Medlem

Seriöst, så begränsat med kontakter, och de väljer att inkludera Floppy? Och två Molex? Ha det på en Sata-adapter för sjutton. Vill man bygga tight vill man inte ha en massa onödiga gamla kontakter liggande.

Och ja, om någon undrar, de sitter på samma kablar som Sata-kablarna, ej separat...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

I vilka chassin kan man använda ett SFX-nätagg?

I alla om du använder en ATX-monteringsadapter, typ en sån här. Annars så krävs det i många nya mini-ITX-chassin där ATX är för stort

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Meningslöst? Jag tänker tvärtom.
ATX ger bättre luftflöde och är enklare att bygga i (inte så himla tight).
Förövrigt står min dator, jag har inget behov av att flytta den, så tyngden/storleken har 0 betydelse för min del. Plats har jag också för den, inte så att jag behöver den platsen till något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag tycker det är meningslöst, jag sa inte att det är dåligt. Jag ser helt enkelt inte fördelarna med att bygga i ATX när mITX fungerar precis lika bra när du bara har ett grafikkort. Källa på att ATX ger bättre luftflöde? Beror ju såklart på chassi du väljer, men att göra det antagandet rakt av är rent fel. Det flåsar på rätt ordentligt i mitt evolv ITX med 200mm fläkt fram, mitt gamla bitfenix Prodigy flödade alldeles utmärkt också. När det kommer till kabeldragning så är det samma visa där, väljer du rätt chassi så är det inga problem.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Meningslöst? Jag tänker tvärtom.
ATX ger bättre luftflöde och är enklare att bygga i (inte så himla tight).
Förövrigt står min dator, jag har inget behov av att flytta den, så tyngden/storleken har 0 betydelse för min del. Plats har jag också för den, inte så att jag behöver den platsen till något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

För att inte tala om att man behöver mer plats om man gör något annat än bara spelar och njuter av skit ljud som kommer ur de flesta inbyggda ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För att inte tala om att man... ...njuter av skit ljud som kommer ur de flesta inbyggda ljudkort.

Vad jämför du med nu?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Vad jämför du med nu?

På en ATX-bräda har du ju fler expansionsplatser, om du nu skulle vilja ha ett ljudkort med t.ex. bättre hörslursförstärkare, och varför inte ett annat nätverkskort, RAID-kort, PCI-E-baserad SSD etc. Och sist men inte minst så har du sällan 4 minnesplatser på mini-ITX. Har du plats så är ATX mer flexibelt helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

På en ATX-bräda har du ju fler expansionsplatser, om du nu skulle vilja ha ett ljudkort med t.ex. bättre hörslursförstärkare, och varför inte ett annat nätverkskort, RAID-kort, PCI-E-baserad SSD etc. Och sist men inte minst så har du sällan 4 minnesplatser på mini-ITX. Har du plats så är ATX mer flexibelt helt enkelt.

Ska man ha allt det där så kan man ju lika gärna köra mATX.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ska man ha allt det där så kan man ju lika gärna köra mATX.

Inte nödvändigtvis. Kör du ett grafikkort så har du max två platser kvar sen. Och vill du inte ha något som ligger direkt mot grafikkortet och stryper luftflödet så har du bara en plats kvar... Om jag då vill ha både ljudkort och något mer? Plus att mATX ändå är lika brett, så rymliga sådana chassin är sällan mycket mindre än ATX. Mitt Fractal Design Mini (mATX) är till exempel ungefär lika stort som mitt Jonsbo UMX4 (ATX).

MEN, det börjar bli lite Off-topic känner jag. Mini-ITX är bra, men inte för alla helt enkelt. Och för dem som vill bygga litet är det bra med fler SFX-agg

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Inte nödvändigtvis. Kör du ett grafikkort så har du max två platser kvar sen. Och vill du inte ha något som ligger direkt mot grafikkortet och stryper luftflödet så har du bara en plats kvar... Om jag då vill ha både ljudkort och något mer?

Om du ska köra två grafikkort, extra ljudkort och någonting mer i en pci-e bana så tillhör du förmodligen det övre 1% segmentet och ja, då kan du köra ATX då du inte har plats i någonting mindre, det är ju ganska självklart. Jag predikar för den gemene svensson här, vilket är den största privata marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

Vad jämför du med nu?

Dedikerade ljudkort för hörlurar och vettiga hörlurar inkopplade. Använder man beats eller bosse kan man lika gärna ha kvar inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Dedikerade ljudkort för hörlurar och vettiga hörlurar inkopplade. Använder man beats eller bosse kan man lika gärna ha kvar inbyggt.

Köper du ett nytt moderkort idag som inte är rent budgetorienterat så får du generellt bra inbyggt ljud. Driver mina DH569 med moderkortet i signaturen och det fungerar utmärkt. Skulle jag vilja ha någonting maffigare att driva lurarna med så kan man lika gärna köpa externa produkter.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

En mindre fläkt har oftast lägre motstånd och kan gå till ett lägre varvtal än den större modellen. Det skulle resultera i lägre ljudnivå dels från motorn men också från luft som krockar med fläktgaller och har för högt motstånd för att slussas ur chassit på ett effektivt sätt.

Mjae, det verkar ju inte speciellt svårt att få 120/140 mm fläktar att snurra i några ynka hundra varv i minuten, och då är det väl minst lika enkelt att göra detsamma på en 92mm fläkt...
Kliver man under typ 400-500rpm nånstans borde en vettig 92mm fläkt inte märkas alls. Jag kan inte se att det är en ursäkt för att välja en mindre fläkt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Om du ska köra två grafikkort, extra ljudkort och någonting mer i en pci-e bana så tillhör du förmodligen det övre 1% segmentet och ja, då kan du köra ATX då du inte har plats i någonting mindre, det är ju ganska självklart. Jag predikar för den gemene svensson här, vilket är den största privata marknaden.

Jag skrev 1 grafikkort... vilket väl är det de flesta har?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Är det inte dags för hela industrin att gå över från ATX till SFX eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag skrev 1 grafikkort... vilket väl är det de flesta har?

Ja det gjorde du visst, och detta är för OfT som sagt, men vi förstår varandras poäng

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är det inte dags för hela industrin att gå över från ATX till SFX eller nåt?

Litet är bra, men i större format så är det lättare att få vettig värmeavledning till lägre ljudvolym samt få ner tillverkningskostnaderna. Men tekniken går ju framåt, så att det kommer fler SFX är ju bra, men det är ju en viss kompromiss man måste göra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Recension på denna Jonas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Litet är bra, men i större format så är det lättare att få vettig värmeavledning till lägre ljudvolym samt få ner tillverkningskostnaderna. Men tekniken går ju framåt, så att det kommer fler SFX är ju bra, men det är ju en viss kompromiss man måste göra

Jo visst, men känns mindre relevant nu med SSD än förr då det var HDD och Intel Pentium 4 "Prescott". Nu har vi ju 14 nm och Kaby Lake. Komponenter nuförtiden är väl tystare, strömsnålare och avger mindre värme.

Det känns som att Intel är inne på rätt spår med NUC.

Permalänk
Medlem

"VR Ready" HAHAHAHAHAHAH

orkar ej mer.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Inaktiv

Bra riktning på strömkontakten, Ncase M1-kompatibel. Mitt gamla Silverstone 450W SFX-nätagg sitter den åt "fel" håll vilket gör att man måste skaffa en vinklad adapter för att kunna dra kabeln vettigt.

Jag är småsugen på en lite färskare nätdel och denna kanske är ett aktuellt alternativ. Lite tveksam till att den inte förhåller sig till normal storlek dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Gott! Det behövs fler SFX-agg att välja mellan för att få ner priserna. Tycker att köra ATX moderkort utan CF/sli är helt meningslöst, så vill se att trenden fortsätter går mot mindre byggen.

Håller med! Gott med fler SFX/ITX-komponenter för oss som skiter i dubbla grafikkort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/