Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

@issue: Nix, 69w xenons går utan problem så I5-s skulle funka baserat på tdp men det gör de inte så jag funderar på om -t har ecc stöd även om det inte är dokumenterat

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag kör nu en Gen 8 med 8 GB ram och celeron cpu'n, funderar på att uppgradera cpu'n till antingen en 3220 eller en e3-1265lv2 cpu. Alt 1220 tdp 27w proppen.

Vad tror ni om dessa cpu'er för pfSense med Snort, pfBlockerNG och Squid+AW?

1265an drar iväg ekonomiskt men kan tänk amig den om det är den enda som ger en bra skjuts på server.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har installera in Exsi 6.5 på en sd kort och sen datastore på SSD port 5 ODD.
Men exsi 6.5 ser ut som den inte hitta mina 2st 3TB WD red diskar och jag kör de på Ahci mode.
Någon har har lyckas får igång de? Ha lagt in Windows server 2012 r2 som vm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam83:

Hej,
Jag har installera in Exsi 6.5 på en sd kort och sen datastore på SSD port 5 ODD.
Men exsi 6.5 ser ut som den inte hitta mina 2st 3TB WD red diskar och jag kör de på Ahci mode.
Någon har har lyckas får igång de? Ha lagt in Windows server 2012 r2 som vm.

Har du provat att lägga till datastorage?
Configuration -> Storage -> Add storage -> DISK/LUN Next där bör du hitta 2 diskar eftersom du har valt AHCI.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@modaset: tack hitta de och får testa labba lite och lär mig mer om server

Permalänk
Medlem

@sam83: Du lyckades lägga till båda diskarna?

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@modaset: yes och gjort om alla diskar till vmfs6. Nu är hur får de synas i windows server 2012. Får testa mig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam83:

@modaset: yes och gjort om alla diskar till vmfs6. Nu är hur får de synas i windows server 2012. Får testa mig fram.

Denna biten är också ganska simpel om man vet var man ska titta

Välj maskinen du vill ge hårddiskarna till och tryck på "Edit Settings".
Nu väljer du Add -> Hard disk -> Create a new virtual disk > Välj storlek och jag väljer alltid Thin Provision sen kan du välja längst ner "specify a datastore or a datastore cluster" därifrån bör du kunna välja den datastore som du skapade tidigare.

Skillnad mellan Thin Provision, Thick Provision Lazy Zereod och Eager Zereod

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@modaset: tack för tipset. har fått till de och så nu är de bara pröva lite fram och lär mig så mycket man kan

Permalänk
Medlem

Snart fyra år och 1839 inlägg senare har jag lite svårt att ta trådens rubrik på allvar.
HP ovilja att vilja pensionera denna server hade nog ingen räknat med

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:
Hade ju varit kul med en uppdaterad variant. Men annars mycket maskin för pengarna.

Permalänk
Medlem

@Bakteria: Man undrar ju bara om det inte är dags för G9 någon gång...? Men ja, väldigt prisvärd är den när en disk kan kosta mer än hela servern

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:
Ja man kan ju bara hoppas.

Jag hade gärna sett en något större modell också med plats för kanske 6 diskar. Men antar att det kanske inte är så lukrativt segment.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Bakteria: Man undrar ju bara om det inte är dags för G9 någon gång...? Men ja, väldigt prisvärd är den när en disk kan kosta mer än hela servern

Har för mig HP brukar hoppa över en generation för microserver.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Känns väl inte som det hänt så mycket som skulle vara riktigt användbart i det här segmentet sedan IB. Kunde väl vara trevligt med M.2-drive att boota från typ, och DDR4 kanske skulle ge lite extra prestanda, men annars vettetusan asså. Vad det gäller energiförbrukning är de absoluta talen ändå så små att några tiotal avskalade procent inte betyder mycket på elräkningen.

Kör faktiskt hellre en servermodell som fått barnsjukdomarna åtgärdade genom åren, och nu kan kan betecknas som löjligt tried and true, än något helt nytt och oprövat som bara skulle ge obetydligt bättre prestanda. Innan det finns förutsättningar för ett rejält lyft från Gen 8 är i alla fall inte jag ledsen över att de inte släpper något nytt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Då min hemmabyggda server kastade in handduken efter strax under 9års 24/7-tuffande så är det dax att titta på en ersättare och G8:an känns som en bra lösning för mitt behov.

Hade tänkt köra den med en SSD disk men hittar en helt del blandad info runt hur man gör det smidigast. Finns det någon standardlösning idag rörande hur man gör med strömförsörjningen eller kanske man skall se över möjligheten att istället köra OS:et (någon form av linux dist) på en USB-sticka istället?

Något tips när det kommer till minnesmoduler?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frankensteiner:

Då min hemmabyggda server kastade in handduken efter strax under 9års 24/7-tuffande så är det dax att titta på en ersättare och G8:an känns som en bra lösning för mitt behov.

Hade tänkt köra den med en SSD disk men hittar en helt del blandad info runt hur man gör det smidigast. Finns det någon standardlösning idag rörande hur man gör med strömförsörjningen eller kanske man skall se över möjligheten att istället köra OS:et (någon form av linux dist) på en USB-sticka istället?

Något tips när det kommer till minnesmoduler?

Ssd:n kan du lägga i toppen för CD kan placeras, dess upp matning å sata-kabel.
På moderkortet finns det en usb-port, jag kör esxi på en usb-pinne på den interna porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@stgr:

Tackar! Hade fått svar på merparten av mina frågor du jag tog mig tid att läsa genom tråden igår. Det som gäller nu är väl hur länge jag kan vänta på en rea vs "det hade ju varit trevligt att ha den innan helgen"-suger.

Permalänk
Medlem

Någon som fått igång microservern med I3-3220? Min stannar på 90% boot med code 0114

Permalänk
Medlem

Jag kör med 3220 utan problem, har du senaste bios?

Kolla att du har 2015-11-02 typ så ska det funka.

Bild

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xp1ratex:

Någon som fått igång microservern med I3-3220? Min stannar på 90% boot med code 0114

Stoppat in/bytt ramstickor? Du kan annars testa att nolla NVRAM. Finns en liten jumper på brädan. Kolla manualen

Permalänk
Medlem

Hur är 3220n gentemot standard celeronen i den? FUnderar på att byta CPu för pfSense så att cpu loaden släpper lite.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Dax: Om jag fattat det rätt så nyttjar pfSense 2.2 eller senare flera kärnor och då bör du ju få nästan exakt dubbla prestandan men någon annan har säkert bättre koll hur bra det skalar.
Jag gick från runt 2200 passmark med celeron till 4456 typ med 3220.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

Hur är 3220n gentemot standard celeronen i den? FUnderar på att byta CPu för pfSense så att cpu loaden släpper lite.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Pentium-G3220-vs-Intel-Celeron-...

Permalänk
Medlem

Tackar, blir att köpa en sådan då till min Gen8 och hoppas att det inte blir några värme problem med den och standard kylaren.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Dax: Det bör inte vara ett problem men kylaren verkar alltid vara konkav när den kommer från HP.
Jag tjänade 4-5 grader på att lappa den med 400 papper men tyvärr har Intel lotteriet större påverkan.
De 2 3220 jag testat i min burk skiljer det runt 8 grader vid full load, hade jag behållt den första hade jag inte behövt lappa men det andra exemplet gick varmare och därför kändes det bättre. Men 15:- på Classe för ett 400 papper och ett avsnitt av något roligt på tv så var det klart.

Edit: kolla inte på CPU boss 3220 presterar bättre än vad den visar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att dubbelkolla det är denna ni har till Gen8an : Intel Core i3-3220 3.30Ghz - SR0RG ?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Dax: Stämmer bra det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack har hittat ett gäng på tradera .

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag kör med 3220 utan problem, har du senaste bios?

Kolla att du har 2015-11-02 typ så ska det funka.

Bild

Skrivet av anon246659:

Stoppat in/bytt ramstickor? Du kan annars testa att nolla NVRAM. Finns en liten jumper på brädan. Kolla manualen

Verkar vara en defekt cpu som jag fick hem från tradera, fungerade endast med ramminne i slot 2, tack för svar.