FREESYNC 1ms, 30-144Hz 1440p AOC AG271QX

Permalänk
Medlem

FREESYNC 1ms, 30-144Hz 1440p AOC AG271QX

Verkar som en trevlig liten sak? (Edit: Trodde det var IPS först då Scan.co.uk listade den som IPS-panel, men
vid närmare betraktelse verkar det vara en TN-panel....)

http://aoc-europe.com/en/products/ag271qx

Description

The AOC AGON AG271QX brings gaming to a new level with a high-speed, 27-inch display. 144Hz and 1ms response time give you the edge when gaming at a resolution of 2560x1440. This combination guarantees crystal-clear and ultra-smooth images. Thanks to Adaptive-Sync Technology (FreeSync™ compatible, at a 30-144Hz range), the days of stuttering and tearing are over.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Och vad, om man får fråga, är pinnen på sidan till? Hänga hörlurar / headset? Inte en chans med mina head-bands...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Var såg du att det ska vara IPS? De verkar inte nämna det i beskrivningen och på Prisjakt står det TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannikur:

Var såg du att det ska vara IPS? De verkar inte nämna det i beskrivningen och på Prisjakt står det TN

Jepp Sorry. Det var en engelsk e-handel som listade den som IPS:
https://www.scan.co.uk/products/27-aoc-ag271qx-agon-amd-frees...

Sorry. My bad.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

330£ utan moms är ett bra pris. Förhoppningsvis så blir den svenska prislappen under 5kkr med momsen inräknat. Går väl upp mot XF270HU (defekt freesync implementation) och FS2735 (mycket dyrare). Till viss del även MG279Q, men denna verkan väldigt mycket bättre då den har såpass brett FS spann.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

330£ utan moms är ett bra pris. Förhoppningsvis så blir den svenska prislappen under 5kkr med momsen inräknat. Går väl upp mot XF270HU (defekt freesync implementation) och FS2735 (mycket dyrare). Till viss del även MG279Q, men denna verkan väldigt mycket bättre då den har såpass brett FS spann.

Den har varit listad länge nu, Webhallen 5499 kr

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Har väntat på att nåt nytt ska komma ut i den här genren av skärmar och förbeställde denna direkt när jag såg den på Webhallen. De har inget leveransdatum än men andra leverantörer säger 2016-07-15 så hoppas att det stämmer.

Har tidigare lämnat tillbaka 2st BenQ XL2730Z, den första pga riktigt kass BLB och den andra pga BLB och död center-pixel. Tror att denna AQ271QX använder samma eller liknande panel från AUO men isf ligger hoppet i att det är en ny revision. Sitter och hökar över att de första pålitliga recensionerna ska komma ut och är beredd att avboka om den visar sig ha samma problem som de andra 27" 144hz 1440p skärmarna.

Permalänk
Medlem

Se man på, nu har det kommit in några stycken på Webhallens centrallager och de har även höjt priset till 7990 kr (!!!). Jävligt saftigt för en TN-panel men det är väl för att det inte finns så mycket supply än. Tur att man förbeställde när den var på 5500 kr.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man köpa denna över gamla MG279Q som har ips? Ja bredare FS kanske. Men därför jag vill ha en uppdaterad 279Q. Inte för jag ens har AMD så bryr mig inte direkt om FS.
Nej väntar fortfarande på en billig nyare IPS 144hz skärm, verkar snålt med intresse. Antingen är det TN eller ultra mega dyra deluxe 9k g-sync super 200k hz skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Varför skulle man köpa denna över gamla MG279Q som har ips? Ja bredare FS kanske. Men därför jag vill ha en uppdaterad 279Q. Inte för jag ens har AMD så bryr mig inte direkt om FS.
Nej väntar fortfarande på en billig nyare IPS 144hz skärm, verkar snålt med intresse. Antingen är det TN eller ultra mega dyra deluxe 9k g-sync super 200k hz skärmar.

Om man vill ha en skärm med döda pixlar, BLB och IPS glow så kan man ju alltid köpa en MG279Q Jättebra skärm i teorin men panelen har ordentliga problem med pålitlighet och Asus QC är inte den bästa (näst intill non-existent på den skärmen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vxl:

Om man vill ha en skärm med döda pixlar, BLB och IPS glow så kan man ju alltid köpa en MG279Q Jättebra skärm i teorin men panelen har ordentliga problem med pålitlighet och Asus QC är inte den bästa (näst intill non-existent på den skärmen).

Mjo.
Menade mer att varför släpps det inte en uppdaterad 279Q med liknande pris ;/
Det släpps antingen värdelösa TN skärmar eller snordyra skärmar. Vart är mellansegmentet, enda som finns är typ 279Q.

Allt jag vill ha är liksom 1440p, IPS, 120+hz, vill inte betala massa pengar för G-sync o sådant skräp.
Och vägrar lägga typ 5500+ på en TN skärm, kommer aldrig hända, även om panelerna är "ok"

Permalänk
Medlem

Har haft skärmen sedan i måndags och är riktigt nöjd!

Inga döda pixlar, inga problem med inversion-artefakter eller crosstalk. Ingen hemsk blå BLB i kanterna som mina två BenQ XL2730Z hade. Uniformityn är bra och färgerna är bra, behövdes inte mycket kalibrering där men behöver nog kalibrera lite till för att få till kontrast och gamma.

Texter är klara och antiglare-coatingen på panelen är lagom i mitt tycke, ser ut att vara mindre aggressiv jämfört med BenQ:ns coating.

Finns en liten ojämnhet i monteringen av stativet men det påverkar inte stabiliteten - bara en visuell petitess.

27" 144hz 1440p är sååå underbart när man går från 24" 60hz 1080p och jag har äntligen hittat en som är problemfri!

Permalänk
Medlem

Fick hem skärmen idag, riktigt nöjd. Måste vänja mig vid högre upplösning. Tycker allt känns så liten.
Någon som märkt när man scrollar tex google så ser man lite som grön ghosting?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Någon som har lite mer info om denna skärm? Lite oroväckande med grön/gul ghosting kring objekt som rör sig över skärmen... Utgår från att det är en effekt av alldeles för aggressiv overdrive, är det något som lösts med firmware månntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@megamats: Jag har ingen märkbar ghosting. Finns inställningar i skärmens OSD för "low input lag" och Overdrive som jag alltid har avstängt. Märker inte av nån ghosting även med dem på. UFO testerna ser bra ut.

Kan tillägga att det jag skrev tidigare i tråden om ojämnheten i konstruktionen är falskt - det finns ingen ojämnhet, det var helt enkelt att jag inte sett att man kunde rotera skärmen horisontellt

Kan varmt rekommendera denna skärm efter att ha använt den flitigt i 9 månader. Inga döda pixlar eller någon slags försämring i form av backlight bleed etc. 144hz är underbart. Det gör lite ont att använda 60hz skärmar efter att man blivit van vid detta. Men det är trots allt en TN-panel så förvänta dig inte något utöver det vanliga där. Jag tycker skärmen är värd pengarna trots detta men jag är väl inte så kräsen när det kommer till färgåtergivning och betraktningsvinklar - inte än iaf.

Permalänk
Medlem

@vxl: Hur viktig är freesync i den här skärmen? Jag funderar på att köpa den men kommer nog aldrig köpa en AMD-gpu och undrar då om det är dumt att köpa just den här skärmen pga det.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@vxl:

Det låter ju som att det är en rätt bra skärm ändå. Smolket i bägaren verkar vara att input lag blir runt 10 ms med Freesync aktiverat då skärmen inte längre kan använda "low input lag mode". Andra rapporterar att skärmen har en bugg där den helt enkelt inte förstår när Freesync är avstängt och ändå tvingar en att köra utan "low input lag mode". Hade det ovan fungerat hade jag slagit till direkt, nu får det bli en funderare ett tag till. Det positiva är ju att Elgiganten brukar vara klockrena när det kommer till återköp så om skärmen inte är riktigt bra så får man väl helt enkelt lämna tillbaka den.

@Release:

Förutom det jag skrivit ovan så verkar det vara en riktigt fin skärm, speciellt för att vara en skärm med TN-panel. Då det ovan endast påverkar den med ett AMD-kort så är det säkert en utmärkt skärm för dig med Nvidia-kort även fast du inte kan ta del av den adaptiva uppdateringsfrekvensen. Dra på "low input lag" inne i inställningarna så har du nog en av de snabbaste skärmarna på marknaden med 1440p.

Permalänk
Medlem

@megamats: Tack för tipset, blir nog till att slå till på den här på elgigantens påskrea då.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Release:

Jag har som sagt inte sett skärmen själv utan utgår bara från det jag kunnat läsa mig till. Här finns en lista med reviews av skärmen (scrolla nedåt, första skärmen är inte samma som AG271QX):
http://wecravegamestoo.com/forums/monitor-reviews-discussion/...

Det verkar som att man får ratta lite med inställningarna för att få till rätt färger osv men i övrigt verkar det helt klart vara en vettig skärm!

Permalänk
Medlem

@megamats: Jo, läste Tom's Hardware's review av den och de hade nån kalibreringsguide för den som de tyckte fixade färgproblemen. Jag ska ögna igenom de övriga recensionera och sedan knata ned till Elgiganten och kolla om man kan få se skärmen igång.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz