Backlight bleeding, hur generös är elgigantens öppna köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jag ville byta till en ny eftersom den PREMIUM tv jag köpt inte fungerade som den skulle, min 10 år gamla tv var bättre clouding-mässigt. Klart man ska vara nöjd när man köper något för 11k, fattar inte vad ditt problem är!

Till den som n skrev att man byter tv för att det är kul; nej det är inte kul att spendera halva dagen på att packa ner allt och bära ner den gigantiska lådan till bilen och åka o byta.

Mitt problem som du säger , är att jag inte förstår ditt resonemang.
Du har köpt en vara på rea som du inte är nöjd med och nu vill du bytta ut den mot en ny för ordinarie pris?
Vi kommer inte längre så lycka till och hoppas din nya tv är bättre.
Mvh / Mange

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Mitt problem som du säger , är att jag inte förstår ditt resonemang.
Du har köpt en vara på rea som du inte är nöjd med och nu vill du bytta ut den mot en ny för ordinarie pris?
Vi kommer inte längre så lycka till och hoppas din nya tv är bättre.
Mvh / Mange

Det var en rea, inte utförsäljning av halvtfungerande produkter vet du. Jämförelse, om du köper en bil som inte går på alla cylindrar, så är det OK eftersom du fick den på rea?

Du måste vara alla försäljares våta dröm...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det var en rea, inte utförsäljning av halvtfungerande produkter vet du. Jämförelse, om du köper en bil som inte går på alla cylindrar, så är det OK eftersom du fick den på rea?

Tänk om alla hade gjort som du , köpt saker på rea bara för att lämna tillbaka dom och kräva en ny till fullt pris.
Sen hade jag aldrig köpt en bil som inte hade gått på alla cylindrar ,det är bara korkat.
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem

En sak som ni verkar ha missat är att om det är så att du fått en defekt produkt och kräver omleverans så är det inte öppetköp du vill nyttja, utan du vill reklamera produkten vilket betyder att butiken har rätt att ta in den på service för att konstatera fel. När produkten har blivit undersökt av behörig verkstad då kan butiken i fråga ersätta dig med samma modell utan extra kostnad.

Det kan skilja sig från butik till butik även om alla Elgiganten har samma rutiner vid reklamationer och öppetköp så kan butiken själv välja att lösa kunden på sitt eget sätt och byter dom mot samma modell trots högre pris så är det ren goodwill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Fast det är ju inget fel på den, det kommer dom konstatera om du försöker hävda det också. Håller med att LCD är kasst men det är inte elgigantens fel. Kolla på OLED om du inte tål bleeding.

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

En sak som ni verkar ha missat är att om det är så att du fått en defekt produkt och kräver omleverans så är det inte öppetköp du vill nyttja, utan du vill reklamera produkten vilket betyder att butiken har rätt att ta in den på service för att konstatera fel. När produkten har blivit undersökt av behörig verkstad då kan butiken i fråga ersätta dig med samma modell utan extra kostnad.

Det kan skilja sig från butik till butik även om alla Elgiganten har samma rutiner vid reklamationer och öppetköp så kan butiken själv välja att lösa kunden på sitt eget sätt och byter dom mot samma modell trots högre pris så är det ren goodwill.

Helt rätt. Min Elgiganten var väldigt tydliga med att de 30 dagarna öppet köp inte spelar roll i mitt fall. Det är en reklamation av en vara de kunnat bedöma på mina bilder som defekt. De hade kunnat säga att de skulle ta in den för reparation utan att ersätta under tiden men det hade varit ren badwill för dom. Istället får jag nu behållas en tills den nya TVn jag köper kommer in. Schysst deal för mig. Det enda jag saknar är info i butiken om att dessa TVs ofta lider av just clouding.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om tv är defekt får du en ny fullpris tv, detta bedömer Samsung. Är den efter kontroll ok enligt hur den ska prestera betalar du typ 1500kr till teknikern som felsöker den.

Är du säker den är defekt ring Samsung och boka in ett besök. Men häver du köpet med öppet köp får du inte en ny till samma pris om detta ändrats. Skilj på öppet köp och reklamation.

Att grina över dålig kundservice då den verkat fungerat felfritt och man själv köpt fel tv är lite mjeh.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hej,

Köpte en KS9005 på elgigantens rea förra veckan och är ganska missnöjd med backlight bleeding. Det är främst nere i vänstra hörnet som är mest störande, då den lyser starkare där än övrig backlight bleeding. Man ser även hur det lyser lite starkare nere i hörnet än på övriga bilden när man ser på scener som inte ens innehåller några särskilt mörka partier.

Min fråga är således om man på elgiganten kan byta till en ny tv? Vill alltså inte ha pengarna tillbaka, utan testa ett nytt exemplar som förhoppningsvis inte har lika kraftig. Nästa fråga är då om man kan göra bytet i en annan butik än den jag köpte den i?

Hur stor tv är det du köpt?
Är det över 55" är det i stort sett omöjligt att hitta en tv som inte har bleed och banding när de kör edge lightning teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Är du nöjd med din ks8005? , no hard fellings? Vi är ju ändå Skåne pågar
Är själv på jakt efter en ny tv , men har än så länge bara haft problem med Samsung när det gäller just tv och mobil.
Mvh / Mange

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Är du nöjd med din ks8005? , no hard fellings? Vi är ju ändå Skåne pågar
Är själv på jakt efter en ny tv , men har än så länge bara haft problem med Samsung när det gäller just tv och mobil.
Mvh / Mange

Yes är nöjd med 8005, bra svärta och nästan ingen clouding. Visst saknar man den kurvade panelen lite när man ser på den avstängd, alltså designmässigt, men ser man på film tänker man inte på det alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag inte orkade med "bytesjoxet". Har mina tre KS9005 kvar (köpte på El-Giganten). Kör kanske en vända direkt med Samsung vid senare tillfälle. Ville ha kurvat med tunnast möjliga ram i och med Nvidia Surround setup.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand