Nintendo upphör med produktionen av NES Classic Edition

Permalänk

Fan vad trist, fick mail från Inet att jag förmodligen inte kommer att få min beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Har så svårt att se att de skulle ha dålig marginal på den. R&D:n måste ju vara obefintlig och den är väl byggd på standardkomponenter? Jag tror att de handlar om någon slags politik. De vill att fokus ska ligga på switch och dlc till den istället. Kanske tror de att det är en nackdel för märket i längden om de alltför hårt förknippas med retro.

Skickades från m.sweclockers.com

Har hört att tillverkningskostnad bedöms vara en 200-250 kronor (ganska högt räknat då).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Fan vad trist, fick mail från Inet att jag förmodligen inte kommer att få min beställning.

Trist! Sorry!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Nintendo är i akut behov av pengar. NES classic edition var en garanterad kassako, och de lägger ner den. Helt sjukt.

Jag ville ju ha en

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns egentligen bara tre möjliga anledningar till säljstoppet som jag ser det:

1) Det kommer en ny version av NES Classic i framtiden som har fler spel och ett betydligt högre pris. Nintendo vill helt enkelt inte "kasta bort" den extrema vinst de skulle kunna göra på en odödlig konsol som NES.

2) De vill inte att folk köper en NES Classic istället för en Switch. Kan vara så att de anser att produkterna konkurrerar med varandra, och att de vill allokera all produktionskapacitet till Switch eftersom den endast kan säljas just nu, medan en NES Classic skulle kunna säljas när som helst.

3) De är helt enkelt dumma i huvet.

Så frågan är vilken som är sann.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Asså, Nintendo och deras affärsbeslut. Man undrar vad de röker på marknadsavdelningen egentligen, måste vara bra skit.

Varför upphör man med produktionen av något som det uppenbart finns en rent galen efterfrågan på, och som inte direkt konkurrerar med deras övriga produktutbud?!

Ja man kan undra vad dom röker ? eller har dom fått för mycket fukushima strålning i sig ?
Jag skulle gärna vilja höra deras uttalande varför dom slutar sälja skiten...blir svårt att hitta någon logisk förklaring till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte. Nintendo är i akut behov av pengar. NES classic edition var en garanterad kassako, och de lägger ner den. Helt sjukt.

Jag ville ju ha en

Akut behov av pengar? Vilket bolag kollar du på? Koncernen har 2,3 miljarder biljoner dollar i kassa och kortterms investeringar (per 2016-03-31), 1,2 miljarder biljoner i skulder (långa och korta), och vinst på året. Nu var det länge sedan jag läste andra länders årsredovisningar, så jag kan missa något, men källan är Nintendos officiella årsredovisning

Var har du hört att de behöver pengar?

Sedan är det givet att man kan tycka ett de borde vilja sälja en efterfrågad produkt, men de har säkert bra grund för det, företaget går ju inte dåligt så koll har de tror jag.

Tänkte fel i översättningen av belopp, nu rättat, tack Cyrpus

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBASWilliam:

Hoppas på N64 Classic Edition istället!

Det är ju iprincip nintendo ds å 3ds allt vad dom heter.

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att det är ett märkligt beslut av Nintendo, men jag är säker på att det är ett väl genomtänkt beslut. Visst, marginalen på dessa enheter var helt ok (egentligen för låg sett till hur efterfrågan sett ut), men Nintendo inser att enheten leder till en konkurrens med sina andra produkter, närmre bestämt Switch och Virtual Console. Därför var det ur affärssynpunkt ett naturligt beslut.

Däremot är det givetvis synd om alla de som beställt eller planerat köpa enheten som nu får vända sig till en väldigt het andrahandsmarknad eller helt enkelt avstå... När jag läste detta i morse upptäckte jag att enheten fanns i onlinelager hos Mediamarkt. En kort stund senare var den slut i lager och numera är produkten ej längre tillgänglig för beställning. Jag hann få iväg en order när sidan uppgav att den fanns i lager, men det återstår dock att se om jag faktiskt får hem något. Om så var fallet har jag otrolig tur, men jag tar definitivt inte ut någonting i förskott.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

It's all about the money!

Nes Classic sålde som smör, intäckterna per konsol var dock inte så höga och de vill få ut mer pengar för sina spel. På Wii U kunde man köpa spel för 50kr/st om jag ej minns fel, samma sak tänker de garanterat göra till Switch.
Prissättningen på Nes Classic var också fel, de kunde ha dubblat priset och den hade säkert sålt lika bra, d.v.s mer än vad de kunde producera.

Sålde de verkligen så mycket? Känns mest som en nostalgigrej, de flesta som faktiskt vill spela de spelen kan ju bara emulera dom.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Beställde 1 ex 1 okt 2016

Fick det förra veckan. Tydligen var det smart gjort. Trodde inte jag skulle få någon leverans alls.

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5670|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Skrivet av kaput:

Fast man når ju helt olika målgrupper. Tror få 70-talister som vill återuppleva sina gamla barndomsspel slantar 3500 spänn för en Switch, som dessutom är mycket längre från originalhårdvaran än NES Classic när det kommer till känslan. En R-Pi med Retropie för en femtedel av det priset, eller varför inte en beggad Wii för några hundringar, ter sig mycket rimligare i sådana fall.

Den som skiter i det där med originalkänsla, och inte har några problem med att klabba runt på E-shop och mecka sig runt i menyer innan de får spela, har väl i sådana fall sedan länge redan skaffat en Wii till ändamålet, eller kör i emulator på datorn.

Kort och gott finns det massor av alternativ som både är bättre och billigare än Switch/VC om man bara vill lira gamla NES-spel. Det finns ingen intern konkurrens att tala om. Classic och Switch är i så gott som samtliga relevanta hänseenden helt olika produkter.

Grejen med NES Classic är att det är en plug & play-lösning som kommer jäkligt nära originalet, till ett rimligt pris. Skulle man prissatt den högre börjar det plötsligt röra sig om sådana pengar att det börjar bli värt besväret att kolla på alternativen, och spontanköparna skulle dessutom försvunnit.

Nej de är inte olika målgruppen, folk som köper av Nintendo köper gärna deras skit. Vill man VERKLIGEN ha den upplevelsen finns Raspberry eller vanliga emulatorer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan, men Mediamarkt skickade ut igår att man som kund hos dom kunde beställa från webben... även Ica hade i lager en kort stund..

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Akut behov av pengar? Vilket bolag kollar du på? Koncernen har 2,3 biljoner dollar i kassa och kortterms investeringar (per 2016-03-31), 1,2 biljoner i skulder (långa och korta), och vinst på året. Nu var det länge sedan jag läste andra länders årsredovisningar, så jag kan missa något, men källan är Nintendos officiella årsredovisning

Sedan är det givet att man kan tycka ett de borde vilja sälja en efterfrågad produkt, men de har säkert bra grund för det, företaget går ju inte dåligt så koll har de tror jag.

Åfan... Det visste jag inte. Jag antog väl mest att det gick dåligt för dem då de inte klarat av att utmana Microsoft och Sony på konsolmarknaden på flera år. Allt man hör om är ju Playstation och Xbox.

Jag förstår inte hur det ka vara taktiskt smart att sluta sälja en produkt med hög efterfrågan oavsett, men det kanske finns dolda motiv bakom. Vi lär få se framöver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Var så sugen på den här, men tänkte att det är ingen mening att förboka, jag köper när den finns i lager.
Men den kom ju aldrig in i lager.
Men i går i köptips tråden så såg jag Media markts erbjudande
Har fått en orderbekräftelse så det finns ju hopp

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Åfan... Det visste jag inte. Jag antog väl mest att det gick dåligt för dem då de inte klarat av att utmana Microsoft och Sony på konsolmarknaden på flera år. Allt man hör om är ju Playstation och Xbox.

Jag förstår inte hur det ka vara taktiskt smart att sluta sälja en produkt med hög efterfrågan oavsett, men det kanske finns dolda motiv bakom. Vi lär få se framöver.

Nintendo konkurrerar inte med xbox eller ps.

Sen kan man fråga sig, hur många har dom sålt? Nintendo är bra på att skapa hype, alla ville ha en Nintendo classic men den är ju slut överallt, jaja jag köper en switch istället.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skribent
Skrivet av kaput:

Asså, Nintendo och deras affärsbeslut. Man undrar vad de röker på marknadsavdelningen egentligen, måste vara bra skit.

Varför upphör man med produktionen av något som det uppenbart finns en rent galen efterfrågan på, och som inte direkt konkurrerar med deras övriga produktutbud?!

TL;DR: Allt handlar om att skapa en falsk form av exklusivitet.

Samma sak händer med Amiibos, bara att kolla på Greninja, Pit/Dark Pit och Lucario. Efterfrågan är ENORM men Nintendo tillverkar inte fler - Och min gissning är för att bibehålla ett högt eftermarknadsvärde och därmed skapa någon form av exklusivitet kring varumärket Nintendo.
Problemet jag ser med det och NES Classic, det är att folk inte kommer bry sig längre utan bara köpa en RPI, någon gammal trasig NES att modda in den i och sedan installera RetroOS bara - Det är i alla fall vad jag kommer göra, helt klart.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

TL;DR: Allt handlar om att skapa en falsk form av exklusivitet.

Samma sak händer med Amiibos, bara att kolla på Greninja, Pit/Dark Pit och Lucario. Efterfrågan är ENORM men Nintendo tillverkar inte fler - Och min gissning är för att bibehålla ett högt eftermarknadsvärde och därmed skapa någon form av exklusivitet kring varumärket Nintendo.
Problemet jag ser med det och NES Classic, det är att folk inte kommer bry sig längre utan bara köpa en RPI, någon gammal trasig NES att modda in den i och sedan installera RetroOS bara - Det är i alla fall vad jag kommer göra, helt klart.

Fast en spelkonsol behöver man knappast positionera som samlarobjekt, i och med att den faktiskt har ett användningsområde. Vad det gäller Amiboos lär man väl inte ha så mycket annat val, hur tusan säljer man annars plastgubbar till vuxna människor liksom?

Japp, så är det nog. Är man ute efter att spela spelen och inget annat finns det mängder av bra och bättre alternativ. Själv ville jag ha en NES Classic för att det mer eller mindre bara är att plugga in den och köra, och att det är ett robust system man vågar lämna i händerna på mindre IT-begåvade kollegor, perfekt att ha på hytten på jobbet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Bra, hoppas dom inte återupptar produktionen igen. Skulle dom göra det så hoppas jag att den får säljstopp i EU och inte får säljas.

Dom borde inte få sälja när den har proprietärt kontaktdon istället för en standard som USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Farligt att anta

En tanke är att vinsten inte är tillräcklig jfr alternativ;

Maskinen kostar 800 (rekommenderat), exkl moms är det 640kr. Säg att butikerna tar ~150% av inköp, så Nintendo får 400 per såld enhet (vilket jag tror är högt). Det ska täcka tillverkning, distribuering och vinst.
För samma intäkt behöver de sälja ~10 spel i en online store (kollade lite snabbt att de tar ~$5 per spel för NES spel), och det är i stort sett ren vinst.

Tror maskinen gjort vad den skulle, fått upp intresset för Nintendo och fanservice mellan att de inte ville erkänna att de dödat WiiU och Switch anländer, samt genererat lite vinst. Därtill är det inte dumt att dessa kommer stå hemma hos ett begränsat antal människor, det är inte något som alla har, och folk som inte har en kommer fråga om den (kanske inte nu, men om ett par år) om bli påmind om NES

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av during:

Farligt att anta

En tanke är att vinsten inte är tillräcklig jfr alternativ;

Maskinen kostar 800 (rekommenderat), exkl moms är det 640kr. Säg att butikerna tar ~150% av inköp, så Nintendo får 400 per såld enhet (vilket jag tror är högt). Det ska täcka tillverkning, distribuering och vinst.
För samma intäkt behöver de sälja ~10 spel i en online store (kollade lite snabbt att de tar ~$5 per spel för NES spel), och det är i stort sett ren vinst.

Tror maskinen gjort vad den skulle, fått upp intresset för Nintendo och fanservice mellan att de inte ville erkänna att de dödat WiiU och Switch anländer, samt genererat lite vinst. Därtill är det inte dumt att dessa kommer stå hemma hos ett begränsat antal människor, det är inte något som alla har, och folk som inte har en kommer fråga om den (kanske inte nu, men om ett par år) om bli påmind om NES

Om du tror att återförsäljarna av elektronik har 50% marginal på annat än kablar och andra mindre tillbehör så tror jag att du är ute och cyklar...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Om du tror att återförsäljarna av elektronik har 50% marginal på annat än kablar och andra mindre tillbehör så tror jag att du är ute och cyklar...

Ok,jag tänkte kanske lite väl snabbt, men kan då lägga till att Bergsala ska ha sin del i mellan Nintendo och butikerna, så intäkten för Nintendo är en rimligt uppskattning, och tankegången till varför de inte vill producera maskinen längre är möjlig och min bästa gissning, de kan sälja färre genom kompenentförsäljningen av spel jfr maskinen, utan risk och mellanhänder, för samma resultat på sista raden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av during:

Ok,jag tänkte kanske lite väl snabbt, men kan då lägga till att Bergsala ska ha sin del i mellan Nintendo och butikerna, så intäkten för Nintendo är en rimligt uppskattning, och tankegången till varför de inte vill producera maskinen längre är möjlig och min bästa gissning, de kan sälja färre genom kompenentförsäljningen av spel jfr maskinen, utan risk och mellanhänder, för samma resultat på sista raden.

Återförsäljarna har förmodligen en marginal på absolut max 5% om man ser till branschen i helhet. Bergsala AB rapporterar en vinstmarginal om ca 5% (vinst på mellan 15-20miljoner och hade kostnader på under 10milj) så om man bortser från kostnaderna så har de en total vinstmarginal på ca 10%.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Finns egentligen bara tre möjliga anledningar till säljstoppet som jag ser det:

1) Det kommer en ny version av NES Classic i framtiden som har fler spel och ett betydligt högre pris. Nintendo vill helt enkelt inte "kasta bort" den extrema vinst de skulle kunna göra på en odödlig konsol som NES.

2) De vill inte att folk köper en NES Classic istället för en Switch. Kan vara så att de anser att produkterna konkurrerar med varandra, och att de vill allokera all produktionskapacitet till Switch eftersom den endast kan säljas just nu, medan en NES Classic skulle kunna säljas när som helst.

3) De är helt enkelt dumma i huvet.

Så frågan är vilken som är sann.

Då det är legotillverkning i Kina så har det inget med produktionskapacitet att göra, misstänker jag starkt iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast en spelkonsol behöver man knappast positionera som samlarobjekt, i och med att den faktiskt har ett användningsområde. Vad det gäller Amiboos lär man väl inte ha så mycket annat val, hur tusan säljer man annars plastgubbar till vuxna människor liksom?

Japp, så är det nog. Är man ute efter att spela spelen och inget annat finns det mängder av bra och bättre alternativ. Själv ville jag ha en NES Classic för att det mer eller mindre bara är att plugga in den och köra, och att det är ett robust system man vågar lämna i händerna på mindre IT-begåvade kollegor, perfekt att ha på hytten på jobbet

Har faktiskt inte (som vuxen iaf.) förstått detta med Ambioos. Känns enbart ganska barnsligt, och istället så kunde de ju köra med In Game Purchases, eller sälja uppgraderingar i sin e-shop (som alla normala speltillverkare gör).

Det sagt så tycker jag att NES Mini är helt perfekt för det du beskriver ovan.

Självklart inget för hard core retronördar som vill köra originalmaskiner, eller exklusiva FPGA-implementationer för tusentals kronor och lägga ner både massa tid och pengar på att jaga originalkassetter. Är ju en egen hobby/särintresse i sig självt.

Däremot är NES Mini perfekt för många av oss som är lite lagom nostalgiska eller vanliga Svensson-retronördar. Enkel att koppla in och kul att snabbt komma igång med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Återförsäljarna har förmodligen en marginal på absolut max 5% om man ser till branschen i helhet. Bergsala AB rapporterar en vinstmarginal om ca 5% (vinst på mellan 15-20miljoner och hade kostnader på under 10milj) så om man bortser från kostnaderna så har de en total vinstmarginal på ca 10%.

Det närmaste jag hittar är Svensk digitalhandel, del av Svensk Handel, (Nyckeltal 2014 s.25, Varukostnad 52%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra, hoppas dom inte återupptar produktionen igen. Skulle dom göra det så hoppas jag att den får säljstopp i EU och inte får säljas.

Dom borde inte få sälja när den har proprietärt kontaktdon istället för en standard som USB.

Jo, jag tycker att de främst och klart borde kört på USB som modern koppling (hade fungerat med Switchen då tex.), eller eventuellt i andra hand på en original DB-9-kontakten på "old" NES.

Som nu blev det varken eller. En daterad Wii-koppling, som Nintendo inte använder på nya enheter, men inte heller den riktigt gamla varianten som fungerar med original-original NES-kontrollers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Akut behov av pengar? Vilket bolag kollar du på? Koncernen har 2,3 biljoner dollar i kassa och kortterms investeringar (per 2016-03-31), 1,2 biljoner i skulder (långa och korta), och vinst på året. Nu var det länge sedan jag läste andra länders årsredovisningar, så jag kan missa något, men källan är Nintendos officiella årsredovisning

Vänta lite här, har nintendo 21000 miljarder Kronor i kassa eller är du bara kass på engelska och svenska?

Sen kan man ju önska att Switch krashar och dör ungefär som Wii U och att de överger hårdvara och ger ut sina spel på andra plattformar.
Nu vet jag inte hur mycket de har i kassa, men tyvärr har de så mycket att de kan köra sitt race åtskilliga år framåt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Fyfan vad dålig stil, blir lite smått förbannad rent ut sagt. Ska sluta köpa Nintendo produkter av princip nu, orkar inte med hur de behandlar sina kunder/fans längre.