Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Hur är det med Canary som är länkad på Chromiums developer-sida (det är google chrome också)? Är Canary = Chrome beta?
Använder dock Chromium på laptopen. Tänka på är att man manuellt får uppdatera Chromiums windows-version.

Chromium är typ motorn(?) för Chrome. Så alla webbläsare kommer att ha samma problem som är baserad på Chromium. Chromium devs måste lägga till stöd för att kunna blockera detta. Tror inte att en tredje part kan lägga till stöd för blockering av de saker jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag har kört PC sedan 1993 men fattar inte riktigt vad du menar. Jag har flyttat bokmärken hej vilt under många år och aldrig haft några problem med det.

Senast så lät jag Edge suga åt sig bokmärken från Internet Explorer utan problem. Har gjort samma manöver många gånger tidigare ex. Explorer till Chrome mm.

Om man slår på synk i Edge får man dubbletter från helvetet. Samma med Chrome. Xmark fixar biffen men finns inte bland de 19 tilläggen.
Hur gör du när du flyttar runt dina bokmärken till Edge. Stället där de sparas har ju ändrats, från uppdatering till uppdatering?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar:
Windows Store är trasig. Här finns uBlock Origin:
https://www.microsoft.com/en-us/store/p/ublock-origin/9nblggh...

Finns långt fler tillägg till Edge än vad svenska Windows Store klarar av att lista.

"about:flags" fungerar även i Edge för att komma åt lite fler inställningar. Som exempelvis att kunna installera tillägg manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om man slår på synk i Edge får man dubbletter från helvetet. Samma med Chrome. Xmark fixar biffen men finns inte bland de 19 tilläggen.
Hur gör du när du flyttar runt dina bokmärken till Edge. Stället där de sparas har ju ändrats, från uppdatering till uppdatering?

Har inget intelligent svar. Har bara använt de funktioner som finns i programmen. I Edge har jag för mig att jag bara lät programmet suga åt sig alla bokmärken från Internet Explorer och det funkade utan strul.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Jo Google Chrome brukar räknas som den säkraste webbläsaren, bl.a. pga design som sandboxing. Att Google äger den är också bra, de är väldigt kompetenta på säkerhet och har världens främsta på det området som Justin Schuh, Tavis Ormandy och hela project zero.

Finns vissa som anser den vara säker, men det är inte en universal sanning dock. Sandboxing är helt klart en fördel Chrome har mot Firefox men det är nog också den enda, och är dessutom något Mozilla arbetar med att få in i Firefox.

Google är dock i huvudsak ett annonsföretag, jag litar verkligen inte på detta företag blandannat av den anledningen. Huruvida de har någon slags expertis inom säkerhet låter jag vara osagt.

Skrivet av GilbertG:

Jag anser att argumentet med versionsnumrering är en undanflykt och visar bara hur hårt tomtarna var sålda på Google och ville apa efter allt. I övrigt håller jag med. Symbiosen funkade bra innan Chrome kom, sedan blev det bananer i Mozilla-lägret.

Kollar du på rapporteringen från den tidpunkt detta hände så var det uppenbart att Googles val av versionshantering gjorde Mozilla väldigt skraj. Ingen efterapning vid denna tidpunkt, Firefox var fortfarande Firefox på den tiden, utan oro för att tappa marknadsandelar. Vilket vi idag vet att också har skett. Men Chromifieringen inleddes tyvärr efteråt.

Riktigt trist att den på den tiden bästa webbläsaren med tiden började klona utseendet för att efterapa den minst sagt simpla och featurelösa Chrome. Som tur är ju Firefox open source och den har ju tacksamt nog forkats en del under åren (på gott och ont). Själv fortsätter jag med orginalet tills något bättre kommer, vill ha seriösa och stabila utvecklare med mjukvara jag kommer använda i princip dygnet runt dag och in i evigheten. Se bara på FreeNAS och deras überfail med Corall. Och jag skulle vilja dra upp Ubuntu men med senaste tidens nyheter från det lägret så börjar det se rätt lovande ut igen. Död åt Unity!

Skrivet av Bascule666:

Med tanke på inläggen i tråden blir jag väl halshuggen när jag säger att jag gått över till Edge. Bytte från Chrome när Edge fick stöd för Adblock Plus och jag ångrar inget. Surfar mycket mer på min Surface Pro 4 i soffan än vid min speldator i signaturen och där gör sig Edge riktigt bra. Gillade egentligen aldrig Chrome men det kanske beror på att jag är "uppfödd" med Netscape och Internet Explorer.

Jag är inte mer besvärad av att MS kan se vad jag gör än om Google kan det, lika jäkla illa vilket som. Jag är inte överdrivet paranoid för intrång, var många, många år sedan jag drabbades av det. Var nog på Win XP-tiden.

Har inte heller märkt några kompabilitetsproblem senaste året med Edge (var lite knackigt i början, speciellt med vissa banksajter).

Inget fel på Edge, gillar du webbläsaren och du upplever att den gör vad du vill ha ut av den så kör på. Det är en enorm förbättring över Internet Explorer trots allt och skulle inte förvåna mig om Microsoft, om de lyckas med det omöjliga, kan börja ta tillbaks just Chrome-användare. En relativt feature-lös browser är ju vad dessa två har gemensamt trots allt. På gott och ont.

Vad gäller det omöjliga: Microsoft har fastnat lite i de engelskspråkigas "damned if you do, damned if you don't". Sjukt petigt hur Microsoft marknadsför Edge, gör de något som på minsta möjliga (storm i ett vattenglas/höna av en fjäder) vis får folk att känna sig påtvingade Edge kommer det gnällas så tapeterna vissnar. Marknadsför inte Microsoft tillräckligt så får de skit för det med. Zune någon?

Jag kör Edge på jobbet förutom på företagets tidrapporteringssystem som Edge är inkompatibel med. Använder IE där istället. Jag har stött på någon mer sida där Edge inte fungerar som den ska men kommer inte ihåg vart det var. Använder Firefox till 99,9% av den tid jag surfar så har inte lagt det på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns vissa som anser den vara säker, men det är inte en universal sanning dock. Sandboxing är helt klart en fördel Chrome har mot Firefox men det är nog också den enda, och är dessutom något Mozilla arbetar med att få in i Firefox.

Google är dock i huvudsak ett annonsföretag, jag litar verkligen inte på detta företag blandannat av den anledningen. Huruvida de har någon slags expertis inom säkerhet låter jag vara osagt.

Kollar du på rapporteringen från den tidpunkt detta hände så var det uppenbart att Googles val av versionshantering gjorde Mozilla väldigt skraj. Ingen efterapning vid denna tidpunkt, Firefox var fortfarande Firefox på den tiden, utan oro för att tappa marknadsandelar. Vilket vi idag vet att också har skett. Men Chromifieringen inleddes tyvärr efteråt.

Riktigt trist att den på den tiden bästa webbläsaren med tiden började klona utseendet för att efterapa den minst sagt simpla och featurelösa Chrome. Som tur är ju Firefox open source och den har ju tacksamt nog forkats en del under åren (på gott och ont). Själv fortsätter jag med orginalet tills något bättre kommer, vill ha seriösa och stabila utvecklare med mjukvara jag kommer använda i princip dygnet runt dag och in i evigheten. Se bara på FreeNAS och deras überfail med Corall. Och jag skulle vilja dra upp Ubuntu men med senaste tidens nyheter från det lägret så börjar det se rätt lovande ut igen. Död åt Unity!

Inget fel på Edge, gillar du webbläsaren och du upplever att den gör vad du vill ha ut av den så kör på. Det är en enorm förbättring över Internet Explorer trots allt och skulle inte förvåna mig om Microsoft, om de lyckas med det omöjliga, kan börja ta tillbaks just Chrome-användare. En relativt feature-lös browser är ju vad dessa två har gemensamt trots allt. På gott och ont.

Vad gäller det omöjliga: Microsoft har fastnat lite i de engelskspråkigas "damned if you do, damned if you don't". Sjukt petigt hur Microsoft marknadsför Edge, gör de något som på minsta möjliga (storm i ett vattenglas/höna av en fjäder) vis får folk att känna sig påtvingade Edge kommer det gnällas så tapeterna vissnar. Marknadsför inte Microsoft tillräckligt så får de skit för det med. Zune någon?

Jag kör Edge på jobbet förutom på företagets tidrapporteringssystem som Edge är inkompatibel med. Använder IE där istället. Jag har stött på någon mer sida där Edge inte fungerar som den ska men kommer inte ihåg vart det var. Använder Firefox till 99,9% av den tid jag surfar så har inte lagt det på minnet.

Trevligt att någon inte lynchade mig för att använda Edge. Ju längre jag använder Edge desto bättre känns det. Jag är inte så jäkla petig med min webbläsare, funkar det tillfredställande så är jag nöjd.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Trevligt att någon inte lynchade mig för att använda Edge. Ju längre jag använder Edge desto bättre känns det. Jag är inte så jäkla petig med min webbläsare, funkar det tillfredställande så är jag nöjd.

Hehe, ni är ju en del som kör Edge här. Fler än jag hade gissat på faktiskt. I övrigt verkar det mest ha varit olika Firefox-användare (inkl forkar) som svarat, vilket jag heller inte räknade med. Brukar mest vara Chrome hit, Inet dit på detta forum.
Men ja, viktigaste är ju att man är nöjd förstås och vi vill ju alla ha ut olika saker ur den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, ni är ju en del som kör Edge här. Fler än jag hade gissat på faktiskt. I övrigt verkar det mest ha varit olika Firefox-användare (inkl forkar) som svarat, vilket jag heller inte räknade med. Brukar mest vara Chrome hit, Inet dit på detta forum.
Men ja, viktigaste är ju att man är nöjd förstås och vi vill ju alla ha ut olika saker ur den.

Om jag ska vara riktigt ärlig så vill jag bara att min webbläsare fungerar på alla sajter jag besöker. Det ska också finnas en möjlighet för ett anti-annons plugin, fungerar allt detta så är jag nöjd ihop med att säkerheten är OK. Just nu tillfredsställer MS Edge mina behov alldeles utmärkt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns vissa som anser den vara säker, men det är inte en universal sanning dock. Sandboxing är helt klart en fördel Chrome har mot Firefox men det är nog också den enda, och är dessutom något Mozilla arbetar med att få in i Firefox.

Google är dock i huvudsak ett annonsföretag, jag litar verkligen inte på detta företag blandannat av den anledningen. Huruvida de har någon slags expertis inom säkerhet låter jag vara osagt.

Det är ok, du behöver inte säga något. Jag kan låta det sägas istället, det är drygt 500 experter i säkerhetsteamet på Google. Det är ett ganska stort företag vi pratar om.

Men man behöver naturligtvis inte gilla det, och det verkar ju lite vara den röda tråden i den här tråden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är ok, du behöver inte säga något. Jag kan låta det sägas istället, det är drygt 500 experter i säkerhetsteamet på Google. Det är ett ganska stort företag vi pratar om.

Men man behöver naturligtvis inte gilla det, och det verkar ju lite vara den röda tråden i den här tråden.

Frågan är nog vad Google räknar som säkerhet, eftersom de själva definitivt är en av de mest snokande aktörerna på nätet så handlar det väl mer om att eliminera konkurrens snarare än att skydda den vanlige användaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Använder brave, riktigt bra webbläsare som har inbyggd ad block och script block mm.

Riktigt snygg designe okså , ser ut lite som ubunto i designen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Frågan är nog vad Google räknar som säkerhet, eftersom de själva definitivt är en av de mest snokande aktörerna på nätet så handlar det väl mer om att eliminera konkurrens snarare än att skydda den vanlige användaren.

Här är några exempel på vad Google räknar som säkerhet:

- Kontrollera utbildning, tidigare anställningar, referenser, brottsregister och krediter innan anställning
- Utbildning i säker design, programmering och verktyg för sårbarhetstestning
- Löpande säkerhetsutbildning under anställningen
- Nyhetsbrev om nya hot, attackmönster och tekniker för begränsningar
- Seminarier om säkerhetsrelaterade frågor
- Konferenser för att öka medvetenheten och driva innovation inom datasäkerhet och dataskydd
- Tech talks med ämnen som ofta handlar om säkerhet
- Utveckling av försvarssystem och granskningsprocesser
- Skanning av hot med kommersiella och egna verktyg
- Penetrationstestning
- Kvalitetssäkringsmätningar
- Mjukvarugranskningar
- Översyn av säkerhetsplaner för nätverk, system och tjänster
- Övervakning av misstänka aktiviteter i nätverk
- Regelbundna säkerhetsutvärderingar och säkerhetsgranskningar
- Anlita externa företag för regelbundna säkerhetsbedömningar
- Team för att förbättra säkerheten i andra företags produkter (Project Zero)
- Upptäckter av sårbarheter som Cloudbleed, Poodle och antivirusprodukter
- Organisera och delta i opensource-projekt och akademiska konferenser
- Publicering av forskningsrapporter
- Granskning av efterlevnaden av säkerhetslagar och förordningar som gäller runtom i världen
- Buggbountyprogram med belöning på tiotusentals dollar
- etc (har bara läst ca en tredjedel av säkerhetsdokumentet)

Jag känner då inte till något företag med bättre säkerhet än Google.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Här är några exempel på vad Google räknar som säkerhet:

- Kontrollera utbildning, tidigare anställningar, referenser, brottsregister och krediter innan anställning
- Utbildning i säker design, programmering och verktyg för sårbarhetstestning
- Löpande säkerhetsutbildning under anställningen
- Nyhetsbrev om nya hot, attackmönster och tekniker för begränsningar
- Seminarier om säkerhetsrelaterade frågor
- Konferenser för att öka medvetenheten och driva innovation inom datasäkerhet och dataskydd
- Tech talks med ämnen som ofta handlar om säkerhet
- Utveckling av försvarssystem och granskningsprocesser
- Skanning av hot med kommersiella och egna verktyg
- Penetrationstestning
- Kvalitetssäkringsmätningar
- Mjukvarugranskningar
- Översyn av säkerhetsplaner för nätverk, system och tjänster
- Övervakning av misstänka aktiviteter i nätverk
- Regelbundna säkerhetsutvärderingar och säkerhetsgranskningar
- Anlita externa företag för regelbundna säkerhetsbedömningar
- Team för att förbättra säkerheten i andra företags produkter (Project Zero)
- Upptäckter av sårbarheter som Cloudbleed, Poodle och antivirusprodukter
- Organisera och delta i opensource-projekt och akademiska konferenser
- Publicering av forskningsrapporter
- Granskning av efterlevnaden av säkerhetslagar och förordningar som gäller runtom i världen
- Buggbountyprogram med belöning på tiotusentals dollar
- etc (har bara läst ca en tredjedel av säkerhetsdokumentet)

Jag känner då inte till något företag med bättre säkerhet än Google.

Jag tror vi avser olika "säkerhet" naturligtvis vill de ha koll på säkerheten själva men den stora frågan är "big data" för Google vill snarare ha monopol på informationen om användarna så de kan sälja den till högstbjudande, de bryr sig inte om att användaren skyddas så att ingen data läcker ut från användarens datorsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Men dom är extremt långsamma på att fixa buggar i Chromium som möjliggör malvertising genom WebRTC och websocket med mera. Flera år senare så har de åtminstone patchat websocket, men långt ifrån innan skadan var skedd. Sen att folk kan skapa scripts som ser när en användare har öppet dev tools så att de kan gömma skum kod när nån försöker inspektera en sida. Inget av det fungerar i Firefox som tur är. De är i första hand ett annonsföretag som kanske sett möjligheten med ad-reinsertion/Big Data i vissa buggar/features som borde patchas bums. För oss som bidrar till adblock filters är Chromium ett läckande såll. Annonsföretagen utnyttjar minsta lilla exploit de kan hitta, och det finns gått om dom i Chromium. Sen säger jag inte att Firefox är perfekt. Det finns säkert hål som kan utnyttjas där med, men kanske inte har så stor prioritet hos de som utnyttjar hålen med tanke på Chromiums stora marknadsandel.

Visa signatur
Permalänk

@torbjorn_75
Fast de blockerar inte farliga sidor/ads från att förstöra din dator. Om du är på en legit sida som har en rouge ad så kan du få stora problem där webbläsaren inte klarar av att blockera sådan kod. Jag vet att Firefox + NoScript kan blockera detta.

Fast det finns ju många sätt att hacka en webbläsare, dock så föredrar jag skyddet som Firefox ger än vad Chromium har. Delvis för att jag kan blockera kod innan den laddas ner till min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnapptEnHammock:

Använder brave, riktigt bra webbläsare som har inbyggd ad block och script block mm.

Riktigt snygg designe okså , ser ut lite som ubunto i designen.

Skickades från m.sweclockers.com

Testar Brave nu och riktigt go webbläsare men få plugins. Saknar LastPass och svensk stavningskontroll annars klockren.
Efter all hacking av gamla webbsidor man varit/är medlem på så har jag numera olika generade lösenord på alla sidor och då är Lastpass, eller liknande som stödjer de flesta webbläsare, ett måste!

PS - Läste detta om Brave: that it reportedly blocks ads and replaces them with ads from the browser manufacturer's supported advertising networks - jaha, blockerar annonser och ersätter dem med egna?

Fast jag gillar Brave Browser men ska även testa https://www.slimjet.com/ om man kan ställa in att webbläsaren tex släpper igenom relevant reklam på sidor som Swecklockers... och det gick utmärkt Installerade Slimjet som portable.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag blir galen på alla nya (versioner av) webläsare som tar bort eller döljer funktioner. Opera på Windows har ju inte ens en vanlig menyrad längre, turligt nog funkar menyerna "som vanligt" om man kör Opera på MacOS så det har spelat in i att jag nu kör Windows allt mindre. Jag har svårt för Chrome, IE och Edge, men skulle gärna köra Edge mer på sikt om jag bara vänjer mig...Tycker om Firefox men tycker mouse gestures funkar bättre i Opera.

Finns som nämnts många andra browsers baserade på exv Chromium, som nu blivit så "moget" att det för många inte spelar nån större roll om de ligger lite efter Chrome i uppdateringarna. Jag vill gärna kunna använda samma webläsare någorlunda synkat mellan Windows, MacOS, Linux Mint och Android. Där funkade Opera rätt bra ett tag, är inte helt nöjd med "nya" synkfunktionerna dock.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pale moon använder FF plugins och jag kör med noscript i den också och har inte märkt några direkta skillnader.

Det funkar likadant på Firefox-deriverade webbläsare.

Det var några år sedan jag var insatt men åtminstone då gällde att Firefox (och dess derivator) var den enda webbläsaren som implementerade tillägg på ett sådant sätt att skript inte bara blockerades från att köras utan aldrig laddades in från första början samt att NoScript inte gick att kringgå. Något sådant.

Skrivet av Bascule666:

Med tanke på inläggen i tråden blir jag väl halshuggen när jag säger att jag gått över till Edge. Bytte från Chrome när Edge fick stöd för Adblock Plus och jag ångrar inget. Surfar mycket mer på min Surface Pro 4 i soffan än vid min speldator i signaturen och där gör sig Edge riktigt bra. Gillade egentligen aldrig Chrome men det kanske beror på att jag är "uppfödd" med Netscape och Internet Explorer.

Jag är inte mer besvärad av att MS kan se vad jag gör än om Google kan det, lika jäkla illa vilket som. Jag är inte överdrivet paranoid för intrång, var många, många år sedan jag drabbades av det. Var nog på Win XP-tiden.

Har inte heller märkt några kompabilitetsproblem senaste året med Edge (var lite knackigt i början, speciellt med vissa banksajter).

Fast numer märks ju i regel inte intrång

Skrivet av anon5930:

Kollar du på rapporteringen från den tidpunkt detta hände så var det uppenbart att Googles val av versionshantering gjorde Mozilla väldigt skraj. Ingen efterapning vid denna tidpunkt, Firefox var fortfarande Firefox på den tiden, utan oro för att tappa marknadsandelar. Vilket vi idag vet att också har skett. Men Chromifieringen inleddes tyvärr efteråt.

Riktigt trist att den på den tiden bästa webbläsaren med tiden började klona utseendet för att efterapa den minst sagt simpla och featurelösa Chrome. Som tur är ju Firefox open source och den har ju tacksamt nog forkats en del under åren (på gott och ont). Själv fortsätter jag med orginalet tills något bättre kommer, vill ha seriösa och stabila utvecklare med mjukvara jag kommer använda i princip dygnet runt dag och in i evigheten. Se bara på FreeNAS och deras überfail med Corall. Och jag skulle vilja dra upp Ubuntu men med senaste tidens nyheter från det lägret så börjar det se rätt lovande ut igen. Död åt Unity!

Jo, jag minns det rätt så väl. Jag var ganska insatt i utvecklingen vid den tiden och tyckte redan då att det var kodynga och en förevändning att få apa efter sina idoler.

Skönt att det börjar ske en tillnyktring. De kan och ska inte spela enligt samma ramar som kommersiella aktörer.

För mig är det ofattbart att så många hoppat på Google-bandvagnen, särskilt här på Swec. Microsoft är blä, men Google är av någon anledning superbt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Använde FF tills den dagen att Chrome släpptes. Inte kollat tillbaka en enda gång sedan dess. För mig fyller Chrome alla mina behov. Har väldigt svårt för firefox och andra webbläsare idag.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

För mig är det ofattbart att så många hoppat på Google-bandvagnen, särskilt här på Swec. Microsoft är blä, men Google är av någon anledning superbt.

Sällan verkar det handla om säkerhet utan om att man helt enkelt bara är emot Microsoft (som det ofta handlar om). Personerna har ofta dubbla värderingar och använder tjänster som är värre än vad Microsoft är. Som exempelvis Google.

Lite intressant att Linux-folket lyckats få vanligt folk att bli så misstänksamma mot Microsoft. Inte byter de till ett Linux-baserat operativsystem utan måste gnälla över verkliga och påhittade problem med Microsofts operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sällan verkar det handla om säkerhet utan om att man helt enkelt bara är emot Microsoft (som det ofta handlar om). Personerna har ofta dubbla värderingar och använder tjänster som är värre än vad Microsoft är. Som exempelvis Google.

Lite intressant att Linux-folket lyckats få vanligt folk att bli så misstänksamma mot Microsoft. Inte byter de till ett Linux-baserat operativsystem utan måste gnälla över verkliga och påhittade problem med Microsofts operativsystem.

Tror inte det handlar om att man ogillar Microsoft och därmed inte väljer IE/Edge. Det handlar snarare om att både webbläsarna är riktigt dåliga rakt igenom på alla sätt och vis..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xcluzive:

Tror inte det handlar om att man ogillar Microsoft och därmed inte väljer IE/Edge. Det handlar snarare om att både webbläsarna är riktigt dåliga rakt igenom på alla sätt och vis..

Chrome är nog den webbläsare som är opålitligast så hur kan den vara så populär ? Flikhanteringen är katastrofalt opålitlig och jag blir lika förbaskad varje gång jag provar att använda flikar i Chrome för det slår aldrig fel att de fortfarande kan stängas "när som helst"
Visserligen är det knapert med funktioner i MS webbläsarna men de som erbjuds fungerar men vill man ha funktioner och kontroll så får man välja nått med rötterna i Mozilla.
Postat från Pale moon körandes i Mint.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@xcluzive:
Kan du räkna upp vad som är så dåligt med IE samt Edge?

Har inte haft några problem alls med Internet Explorer sedan IE9. Microsoft Edge i sig är den smidigaste och snabbaste webbläsaren för pekskärm till Windows (sedan Anniversary Update).

Firefox, Opera, Comodo Dragon, Pale Moon och Chrome har alla varit lite av rysk roulette för mig. Superstabila i ett par versioner, sedan kommer en uppdatering som ständigt laggar/hänger sig. Även stöd för pekskärm kommer och går (smått värdelöst i Firefox). Då är det skönt att veta att IE faktiskt fungerar som det ska.

Jag kör Chrome i normala fall, men tyvärr har Google misslyckats med Chrome i 32-bitars versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@xcluzive:
Kan du räkna upp vad som är så dåligt med IE samt Edge?

Har inte haft några problem alls med Internet Explorer sedan IE9. Microsoft Edge i sig är den smidigaste och snabbaste webbläsaren för pekskärm till Windows (sedan Anniversary Update).

Firefox, Opera, Comodo Dragon, Pale Moon och Chrome har alla varit lite av rysk roulette för mig. Superstabila i ett par versioner, sedan kommer en uppdatering som ständigt laggar/hänger sig. Även stöd för pekskärm kommer och går (smått värdelöst i Firefox). Då är det skönt att veta att IE faktiskt fungerar som det ska.

Jag kör Chrome i normala fall, men tyvärr har Google misslyckats med Chrome i 32-bitars versionen.

Pratar inte om pekskärmar eller smartphones eller vad du nu pratar om.

IE har varit enormt långsam genom sina dagar och dessutom väldigt osäker.
Edge är extremt dåligt utformat och saknar funktioner och massor med olika stöd.

För MINA behov och MINA smaklökar. Allt är en smaksak och smaken är som baken.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

IE har varit enormt långsam genom sina dagar och dessutom väldigt osäker.
Edge är extremt dåligt utformat och saknar funktioner och massor med olika stöd.

För MINA behov och MINA smaklökar. Allt är en smaksak och smaken är som baken.

Visst är val av webbläsare är en smaksak, men du skrev dock följande:
"Det handlar snarare om att både webbläsarna är riktigt dåliga rakt igenom på alla sätt och vis.."

Sedan förstår jag inte vad Edge saknar? Stöd för extensions såsom uBlock samt Ghostery, Developer Tools på F12 etc finns. På about:flags kan mer aktiveras. Edge har förbättrats enormt iom Anniversary Update samt Creators Update.

Får mer känslan av att du inte kört IE sedan 6.0 samt baserar din uppfattning kring Edge på något du läst dig till (eller testat första versionen i Windows 10 1507).

Jag flydde själv IE som pesten tidigare, men iom lanseringen av Windows 8 så lyckades Microsoft även göra IE till något bra. Edge var däremot ett skämt i de tidigare versionerna av Windows 10 jfm IE för Metro UI i Windows 8.1. Men ny har MS även fixat Edge.

Av anledningen ovan testkör jag även Opera, Firefox, PaleMoon samt Comodo Dragon emellanåt. Men dessa browsers har inte hängt med Chrome och Edge i utvecklingen enligt mig. Chrominum är tyvärr en blek kopia av Chrome, vilket märks i webbläsarna.

Däremot känns både Edge och Chrome tveksamma kring personlig integritet. Kör aldrig dessa browsers utan privacy-plugins eller anti-beacon.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Testar Brave nu och riktigt go webbläsare men få plugins. Saknar LastPass och svensk stavningskontroll annars klockren.
Efter all hacking av gamla webbsidor man varit/är medlem på så har jag numera olika generade lösenord på alla sidor och då är Lastpass, eller liknande som stödjer de flesta webbläsare, ett måste!

PS - Läste detta om Brave: that it reportedly blocks ads and replaces them with ads from the browser manufacturer's supported advertising networks - jaha, blockerar annonser och ersätter dem med egna?

Fast jag gillar Brave Browser men ska även testa https://www.slimjet.com/ om man kan ställa in att webbläsaren tex släpper igenom relevant reklam på sidor som Swecklockers... och det gick utmärkt Installerade Slimjet som portable.

ja den är riktigt go jag gillar den skarpt, jo dom har lite för dåligt urval med plugins det är dock nackdelen men för min del gör det inget då jag i vanliga fall bara använder adblock och tampermonkey.

låter konstigt det där med att dom ersätter reklamen med sina egna, inget jag märk iallfall.... har haft helt reklamfrittt.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnapptEnHammock:

ja den är riktigt go jag gillar den skarpt, jo dom har lite för dåligt urval med plugins det är dock nackdelen men för min del gör det inget då jag i vanliga fall bara använder adblock och tampermonkey.

låter konstigt det där med att dom ersätter reklamen med sina egna, inget jag märk iallfall.... har haft helt reklamfrittt.

Stämmer delvist. Finns en inställning där man väljer att ersätta reklam med deras eller stänga av reklam helt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer förtjust i http://www.slimjet.com/ och använder den ofta i Windows och som standard-webbläsare i Linux Ubuntu. Drar nog in den i Manjaro också. Webbläsaren är baserat på Chromium.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Update.

börjat köra vivaldi och sleipner och gillar dom grymt mycket, mycket skönare UI mässigt och dess funktioner.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk

Ja använder mest Google Crome och det fungerar bra, men det är bara lite synd att de inte accepterar Adobe Flash. Det innebär att när jag ska spela spel so, kräver det tillägget måste jag använda Firefox.

Visa signatur

Pethead