Är det ok att ta med mobiltelefonen på semestern?

Permalänk
Avstängd

Är det ok att ta med mobiltelefonen på semestern?

Jag har köpt mig en ny mobiltelefon. En iPhone 7 plus som jag betalade 10.000:- för.

Som ni säkert förstår är jag mycket rädd om den då den är ny. Alldeles för rädd om den är jag.

Nu är det så att vi åker på semester om två veckor. Och vi åker till ett ställe där det är 30+

Jag undrar då om det är säkert att ta med sig mobiltelefonen utomlands?

Jag läste nånstans att det inte är bra att lägga mobiltelefonen i solljus eftersom det kan skada batteriet då telefonen blir varmare. Är detta en myt?

Min polare sa att jag kunde sitta i skuggan med mobiltelefonen.

Men är inte det också dåligt? Det är ju trots allt 30+ så det är mycket varmt i luften också.

Jag funderar på att lämna mobilen hemma men då blir jag utan bilder.

Nu vet jag inte om allt detta är en myt? Någon som är kunnig?

Är det okej att sitta med mobiltelefonen i solen där det är 30+ utan att batteriet ska ta skada?

Permalänk
Medlem

Personerna som bor på varmare breddgrader har också telefoner, så absolut går det bra att ha med sig...
Sen behöver du inte lägga och koka den i solen bara för det, men att använda den normalt och att tänka på att lägga den skyddat/i skugga när du lägger ifrån dig den så ska det inte vara några problem alls.

Tänk förresten på att ifall du har ett svart skal på den så suger det åt sig solljus och håller värmen inne.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Temperatur vid användning: 0 °C till 35 °C
Temperatur vid förvaring: –20 °C till 45 °C
https://www.apple.com/se/iphone-7/specs/

Inga problem alls, kan ju faktiskt vara 30+ i Sverige vissa dagar Så länge man inte låter den ligga i direkt solljus i en halv evighet är det helt lugnt.

Permalänk

Jag har tagit med min mobil flertal gånger utomlands i samma temperaturer och har bara haft en handduk eller liknande för att täcka skärmen/baksidan av telefonen. Du borde klara dig finemang utan att behöva tänka på att telefonen kommer att skadas

Visa signatur

5800x - 16 GB - B550-F - 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Mobilen stänger av sig själv om det blir för varmt för att skydda batteriet. Du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

Är lugnt så länge du inte låter den ligga i direkt solljus

Permalänk

Är väl större risk att den blir stulen än att ta skada av värme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Är lugnt så länge du inte låter den ligga i direkt solljus

Och om telefonen ligger i direkt solljus vad händer då? Tar batteriet stryk då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Min mobil är två och ett halvt år gammal, aluminuimchassi och har haft med den till thailand i totalt 4 veckor. Batteriet åker upp i ca 45 grader ganska snabbt när den ligger i direkt solljus. Spela spel på den utomhus i skuggan och den åker också upp till runt 45 grader snabbt. Men har fortfarande inga problem alls med batteriet. Skulle inte oroa mig så länge du inte är en sån som skulle kunna råka lämna den framme i solen i någon timme utan att ens tänka på det, då skulle jag börja oroa mig lite.
Är bara rulla in den i tshirten eller nåt om du ska ligga i solen osv, inga problem :^)

Permalänk
Medlem

Om du är så rädd om din telefon kanske du bör överväga att skaffa en bra försäkring till den?

Permalänk

har med min varje gång jag åker på semester det viktiga är att inte lägga den i direkt soljus samt ha den i en ficka med blixtlås eller liknade
då du inte använder den
samt ha en bra försäkring på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Får väl tänka på att direkt solljus blir extremt mycket varmare än temperaturen i luften. Bara att tänka på hur varmt sand kan bli att gå på utomlands när solen ligger på.

Vet själv att jag har smält ett flertal plastprylar här i Sverige när jag lagt de i fönstret under sommaren. Så du bör väl tänka att lägga den i solen kan vara som att lägga den i en ugn, något du kanske inte vill göra?

Men bortsett från de så skulle jag vara tveksam att ta med den på en resa, beroende på vart man ska. Ficktjuvar brukar vara populära på turistorter och då känns de väl inte superbra att ha en ny dyr mobil med sig. Ta med dig din gamla istället skulle jag säga. Poängen är väl ändå inte att sitta i telefonen hela tiden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BonoBono:

Mobilen stänger av sig själv om det blir för varmt för att skydda batteriet. Du behöver inte oroa dig.

Det spelar ingen roll om den är av eller på utan det är temperaturen som påverkar,
Värme får saker att expandera och tex en viss nyare Samsung brann upp om batteriet expanderade och tidigare Applemodeller har spräckts, den typen av problem skulle kunna uppstå av solvärme också, kanske inte om telefonen ligger fritt utomhus men det kan tex bli extremt varmt i en bil som står parkerad och 70-80 C är inte ovanligt.

Skrivet av onezerotwo:

Det mesta tar stryk, dels blir det varmt och alla problem som kan uppstå av det pga spänningar i materialen men ytan utsätts för uv strålning också och det bryter ner den snabbare än om den inte bestrålats, men varför ha en telefon liggande direkt i solsken, den mår inte bra av det och den fungerar knappt att använda ändå för displayen är svårläst om du är i direkt solljus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.