Id Software hyllar AMD Ryzen och lovar optimeringar för nästa spelmotor

Permalänk
Melding Plague

Id Software hyllar AMD Ryzen och lovar optimeringar för nästa spelmotor

Med många kärnor till låga prislappar med AMD Ryzen kommer Id Software lägga mer krut på parallellisering för nästa generations Idtech-spelmotor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Man behöver inte fler än 4 kärnor" som många sagt när det gäller multithreading och spel osv.

Själv har jag motsatt mig sånna argument då jag alltid tyckt att det är bra när tekniken utvecklas och vi får tillgång till fler kärnor. Det leder ju till att utvecklare som ID osv. utökar kapaciteten i sina motorer för att kunna ta till vara på den adderade beräkningskraften

Bra skit

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv

Inget förvånande att utvecklare optimerar sina produkter efter vad för typ av hårdvara som deras användare kör med. Det är inte för inget som få spel görs för Motorola 68000 idag..

Det ryktas att en i7 7740K snart ska släppas, men den kan Intel ta och stoppa upp någonstans.. Säkerligen en bra cpu, men uppgradera från i7 7700K?

Skrivet av Sir_Manfred:

"Man behöver inte fler än 4 kärnor" som många sagt när det gäller multithreading och spel osv.

Själv har jag motsatt mig sånna argument då jag alltid tyckt att det är bra när tekniken utvecklas och vi får tillgång till fler kärnor. Det leder ju till att utvecklare som ID osv. utökar kapaciteten i sina motorer för att kunna ta till vara på den adderade beräkningskraften

Bra skit

Jag tror de flesta pratar om att dagens spel inte presterar bättre på en flerkärnig processor än en med bara 4 kärnor, där varje kärna är snabbare. Angående vanliga program så ser jag påstående lite som de som säger att man ej behöver ha ett bättre grafikkort än Nvidia 8400 för spel, ja kanske för de spelen som ni kör med tänker jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inget förvånande att utvecklare optimerar sina produkter efter vad för typ av hårdvara som deras användare kör med. Det är inte för inget som få spel görs för Motorola 68000 idag..

Det ryktas att en i7 7740K snart ska släppas, men den kan Intel ta och stoppa upp någonstans.. Säkerligen en bra cpu, men uppgradera från i7 7700K?

7740K är måttligt rolig, eftersom den sägs vara för X299 vilket är dyra moderkort, fortfarande fyrkärning men med fyrkanaligt minne. Kanske att Intel vill styra över gamers på X299 från Z270 för att bättre möta Ryzen? Kommer ju att släppas upp till tolvkärninga Skylake-X för den plattformen inom kort. Om det stämmer kommer vi att få snart att få se en uppsjö av X299 moderkort, X99 har ju haft ett lite magert utbud.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tur att inte alla lyssnar på vissa bakåtsträvare på detta forum.

Mycket bra att stora spelutvecklare går ut och är tydliga med att nya möjligheter uppstår när den stora massan får enklare tillgång till kraftfull hårdvara.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Spännande! Många olika bud nu från alla de håll. Endera "går det inte" att paralellisera mer och sen rätt var det är så kommer någon och säger att det visst går. Man blir ju förvirrad.

Samtidigt blir man förbannad. Utvecklarna har alltså suttit och tjuvhållt på potentiell prestanda? FX-8350 hade ju 8 kärnor men får skitdålig FPS i spel jämfört med intel.

Men det borde hur som helst betyda att nej, intel är inte bättre för spel, det är bara det att utvecklarna optimerat hårt för intel eftersom det är det de flesta har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

"Man behöver inte fler än 4 kärnor" som många sagt när det gäller multithreading och spel osv.

Själv har jag motsatt mig sånna argument då jag alltid tyckt att det är bra när tekniken utvecklas och vi får tillgång till fler kärnor. Det leder ju till att utvecklare som ID osv. utökar kapaciteten i sina motorer för att kunna ta till vara på den adderade beräkningskraften

Bra skit

Ett påstående som nu hållit i snart ett decennium och beräknas sluta gäll om ca två år, ja håll i hatten vad folk hade fel

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror de flesta pratar om att dagens spel inte presterar bättre på en flerkärnig processor än en med bara 4 kärnor, där varje kärna är snabbare. Angående vanliga program så ser jag påstående lite som de som säger att man ej behöver ha ett bättre grafikkort än Nvidia 8400 för spel, ja kanske för de spelen som ni kör med tänker jag..

Jag vet inte hur alla andra gör när de uppgraderar men när jag uppgraderar hårdvaran i datorn så är det ju inte enbart för "dagens spel" utan även för kommande spel några år framöver samt andra applikationer. Vill ju kunna köra högsta öpgon-godis inställningarna så länge som möjligt till vettig penning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ett påstående som nu hållit i snart ett decennium och beräknas sluta gäll om ca två år, ja håll i hatten vad folk hade fel

Det är ju relativt. Hade fler suttit på fler kärnor tidigare så hade ju såklart utvecklarna också nyttjat detta tidigare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir_Manfred:

Jag vet inte hur alla andra gör när de uppgraderar men när jag uppgraderar hårdvaran i datorn så är det ju inte enbart för "dagens spel" utan även för kommande spel några år framöver samt andra applikationer. Vill ju kunna köra högsta öpgon-godis inställningarna så länge som möjligt till vettig penning.

Min i7 7700K med 64GB ram etc är över 1 månad nu. Antal spel jag har testat inklusive spel som ingår i Windows är 0st.

Nå självklart bör man tänka på längre sikt, orsaken till mitt köp av 7700K var att det uppstod ett akut behov, denna cpu kommer snart flyttas över till annan maskin och mista sitt ram etc som en bättre kandidat får ta över.

Permalänk
Medlem

Detta är ett bra exempel på att spel kommer helt klart att skala med fler kärnor med tiden. Enda anledningen till att vi inte direkt har mer än 4 trådar just idag är ju exakt pga av detta scenario som ID målar upp. Tillräckligt många användare har inte fler än 4 kärnor för att det ska vara värt att ens lägga 3 sek på att programmera för fler än 4 kärnor.

Som studerande inom datorgrafik och programmering så vill jag inget annat än att folk ska släppa tanken om att programmera trådar är svårt, det är busenkelt att göra en tråd, absolut kan problem uppstå. Men att säga att en spelmotor till exempel inte kan effektivt dra nytta av fler än 4 trådar är helt sagolikt felaktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Som studerande inom datorgrafik och programmering så vill jag inget annat än att folk ska släppa tanken om att programmera trådar är svårt, det är busenkelt att göra en tråd, absolut kan problem uppstå. Men att säga att en spelmotor till exempel inte kan effektivt dra nytta av fler än 4 trådar är helt sagolikt felaktigt.

Fast det riktiga problemet är ju om en av dina trådar är mycket tyngre än de andra. Det hjälper inte att du har 300 trådar till småjobb om en av trådarna är supertung, då är det bara IPC och frekvens som gäller.
Det är detta som skiljer spel från exempelvis videoredigering, där det är förhållandevis simpelt att skapa många trådar med lika tungt arbete eller trådar som inte är beroende av varandra.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Med många kärnor till låga prislappar med AMD Ryzen kommer Id Software lägga mer krut på parallellisering för nästa generations Idtech-spelmotor.

Detta är ett exempel på hur Intels monopol hållit tillbaks utvecklingen, inte bra av hårdvara utan även utvecklingen inom mjukvara. Ingen satsade på att utveckla spel för mer än 4 kärnor, eftersom så få hade fler än 4 kärnor. Nu kan man få 6 - 8 kärnor för ett vettigt pris, och när fler har sådana processorer är det plötsligt värt det för utvecklarna att optimera för dem.

Hade Intel släppt 6 - 8 kärniga processorer till mer vettiga priser (istället för deras löjliga 5-10% snabbare 4-kärniga vartannat år) hade spelen redan idag kunnat nyttja dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Detta är ett exempel på hur Intels monopol hållit tillbaks utvecklingen, inte bra av hårdvara utan även utvecklingen inom mjukvara. Ingen satsade på att utveckla spel för mer än 4 kärnor, eftersom så få hade fler än 4 kärnor. Nu kan man få 6 - 8 kärnor för ett vettigt pris, och när fler har sådana processorer är det plötsligt värt det för utvecklarna att optimera för dem.

Hade Intel släppt 6 - 8 kärniga processorer till mer vettiga priser (istället för deras löjliga 5-10% snabbare 4-kärniga vartannat år) hade spelen redan idag kunnat nyttja dem.

Helt rätt och nu när BÅDE PC-användarna och konsolanvändarna kommer att sitta på hårdvara med många CPU-kärnor så kommer äntligen utvecklingen att börja gå framåt rejält. Hoppas jag på iaf!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Fast det riktiga problemet är ju om en av dina trådar är mycket tyngre än de andra. Det hjälper inte att du har 300 trådar till småjobb om en av trådarna är supertung, då är det bara IPC och frekvens som gäller.
Det är detta som skiljer spel från exempelvis videoredigering, där det är förhållandevis simpelt att skapa många trådar med lika tungt arbete eller trådar som inte är beroende av varandra.

Jag är väl medveten om det. Min poäng är att även din tyngre tråd är tyngre än dom andra så är det extremt ovanligt att denna tråd är så sekventiell att den inte kan delas upp i ytterligare små trådar. Anledning till att det finns inte görs idag är ju av pga det jag skrev tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att id också misstänker att Zen-arkitekturen kommer in i spelkonsollerna.
Då är det bra att ha en spelmotor som redan kör bra på både PC och konsol

Permalänk
Medlem

"om ett par år" lul.

Ja det är ju bra att AMD har satt lite press på Intel som nu ska lansera cpuer med fler kärnor också.
Då kanske äntligen spel utvecklarna börjar använda det, men kommer nog ta "ett par år" innan det börjar bli standard.

Och om ett par år kommer man nog vilja byta ändå

Permalänk
Medlem

Kul att ett så stort företag som ID ser potentialen med Ryzen. Jag själv är helnöjd med mitt köp och den har dubblerat min fps i både cs och dayz!

Ska bli kul och se hur pass piggare den är i premiere pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ett påstående som nu hållit i snart ett decennium och beräknas sluta gäll om ca två år, ja håll i hatten vad folk hade fel

Enda anledningen till att påstående hållit är på grund av bristande vilja hos både konsumenter och utvecklare. Sen har konsoler sedan 2006 (Xbox 360 och senare PS3) varit kraftigt parallelliserade. Så hårdvaran och marknaden har faktiskt funnits ett bra tag.

Sen kan man ju fråga sig hur väl det verkligen varit sant när väldigt många sitter på flerskärmsriggar och kör en browser, musik, inspelning eller något annat vid sidan om. Plus alla dessa dussin program som envisas med att ligga i bakgrunden (steam, anti-virus, cloud drive, mjukvara för ljud, AMD/Nvidia mjukvara etc etc.). Så visst har det funnits fördelar för spelare att ha fler kärnor även om spelet inte är väl optimerat för parallellisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Detta är ett bra exempel på att spel kommer helt klart att skala med fler kärnor med tiden. Enda anledningen till att vi inte direkt har mer än 4 trådar just idag är ju exakt pga av detta scenario som ID målar upp. Tillräckligt många användare har inte fler än 4 kärnor för att det ska vara värt att ens lägga 3 sek på att programmera för fler än 4 kärnor.

Som studerande inom datorgrafik och programmering så vill jag inget annat än att folk ska släppa tanken om att programmera trådar är svårt, det är busenkelt att göra en tråd, absolut kan problem uppstå. Men att säga att en spelmotor till exempel inte kan effektivt dra nytta av fler än 4 trådar är helt sagolikt felaktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte bara de, har man tillgång till 16 eller 32 kärnor (32/64 trådar) så kan man säkert implementera andra lösningar som tidigare inte gick.
Tänker t.ex. på GI med bl.a. Monte Carlo, bi-directional pathtracing eller MLT där CPU:n assisterar GPU:n med dessa beräkningar och vi kan då få en riktig trevlig GI lösning.
Detta skulle kanske i sin tur i framtiden leda till att minska behovet av att designa GPU:ers transistorbudget mot t.ex. AA, eller justera pixel shaders för att nyttja ex. MLT med ljusvågs-information istället för x-bitar RGBA samt kanske ändra eller ta bort vertex shaders, geometry shaders och tessellation shader.
Många (samtliga?) av dessa shaders kom till för att avlasta CPU:n, men nu kan vi kanske avlasta GPU:n istället samt även assistera ytterligare med funktioner där CPU:n (x86) är mer lämpad för än GPU:n.

Är jag helt ute och cyklar tro? Vad jag har förstått så får man mycket "gratis" med raytrace där rasterization måste arbeta fram, med en ökat komplexitet idag än tidigare p.g.a. mera funktioner.

Permalänk
Avstängd

Vill se iD Software släppa id Tech 5 motorn open source, likt dom gjort med sina tidigare spelmotorer.

Men nu när Bethesda äger iD Software så kanske det inte blir av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min i7 7700K med 64GB ram etc är över 1 månad nu. Antal spel jag har testat inklusive spel som ingår i Windows är 0st.

Nå självklart bör man tänka på längre sikt, orsaken till mitt köp av 7700K var att det uppstod ett akut behov, denna cpu kommer snart flyttas över till annan maskin och mista sitt ram etc som en bättre kandidat får ta över.

Tror nog de flesta är medvetna om att Windows inte är det operativsystem som du kör.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GarfieldPower:

Tror nog de flesta är medvetna om att Windows inte är det operativsystem som du kör.

99,999% kör jag Microsoft Windows (klient/server), resten övrigt.

Orsaken till valet är att mina appar endast finns till Windows, men jag köpte ej datorn enbart för att spela. Sedan har/jag aldrig fått tid/ork. Datorn ska dessutom vara ledig och den tuggar alltid med något.

*edit*

Detta med att datorn alltid tuggar med något jobb är en orsak till varför man behöver ha fler kärnor. Min hyfsad snabba cpu står nästan dygnet runt i runt 80% belastning med något. Skulle man enbart ha en dator så skulle man då aldrig få spela. Nu har jag fler spelmaskiner som min ps4a.

Permalänk
Hjälpsam

Ähum!
Låt mig ansluta till hyllningskören.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

med i5 prestanda för spel och i7 prestanda i produktion för samma pengar som i5 är valet inte minsta svårt för min del när i5 är nära gränsen att multitrådat bli bottleneck där ryzen med alla kärnor och oc kan nå nära dubbla prestandan men ligger på ungefär samma fps för ipc skillnaden

Det behöver inte vara helt 100% över alla kärnor men fördelas ganska väl så kommer man ha fördel med ryzen och mer långsiktigt kan man få ett rejält lyft och kan se redan nu se att dom ofta har högre lägsta fps och har en jävla massa kraft över

Men att få bättre trådat driver spel och hårdvara framåt och kan hålla ner priset på hårdvaran och både företag och kund och speltillverkaren tjänar att använda hårdvaran fullt ut och ryzen kom i rätt tid har bra prestanda i hela registret och kommer vara ett populärt val

Är klart speltillverkare ska satsa mot dom och intel vart nog lite tagen på sängen och svarar med en rebrand så jag tror amd kommer gå starkt fram ett bra tag genom ryzen och är klart man ska utnyttja det på bästa sätt när alla vinner på det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Nu när taket för frekvens verkar vara nått? (känns långt borta med 5Ghz stock processorer) Undrar när taket för kärnor nås? (man kan ju inte kyla hur många kärnor som helst på ett realistiskt sätt)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv

Snälla använd idTech till nästa Elder Scrolls/Fallout. Bethesdas egen motor är förhistorisk vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Så då blir 6-8 trådar snart mainstream. Amd släpper en 12 kärnig ryzen och Amd folk börjar gnälla på att spel max belastar 8 trådar när intel släpper sina 8-kärniga extremes till samma pris som dagens 4 kärniga i7:or.

Just you wait and see!

Men allt detta är ju kul för oss konsumenter.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Snälla använd idTech till nästa Elder Scrolls/Fallout. Bethesdas egen motor för förhistorisk vid det här laget.

Nu vet jag iof inte hur pass optimerad motorn är i Fallout 4, men jag instämmer med dig. Alltid haft svårt för hur "gubben" beter sig i deras motorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Nu när taket för frekvens verkar vara nått? (känns långt borta med 5Ghz stock processorer) Undrar när taket för kärnor nås? (man kan ju inte kyla hur många kärnor som helst på ett realistiskt sätt)

Skulle nog gå att nå 5ghz stock speed idag och intel skulle kunna göra det men till kostnad av tråkig tdp och få cpu som går igenom mot i dag med lägre hastighet och skulle bli för dyrt men vänder man på det så har dom flesta telefoner 8 cores och en stationär pc skulle kunna ha löjligt många sånna kärnor och ryzen skulle säkert inte vara omöjlig att kyla med 32 kärnor och 64 trådar i 2ghz eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w