Teknikdemo visar Project Scorpios potential i 4K UHD och 1080p

Permalänk
Melding Plague

Teknikdemo visar Project Scorpios potential i 4K UHD och 1080p

Nya bilder visar hur Microsofts kommande konsol ska förbättra den grafiska upplevelsen i både 4K- och 1080p, med bland annat större texturer och supersampling-teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt. Konsolerna behöver verkligen ett uppsving rent grafiskt. Har man spelat på PC och sedan spelar samma spel på konsol så känns det jävligt lökigt i jämförelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt. Konsolerna behöver verkligen ett uppsving rent grafiskt. Har man spelat på PC och sedan spelar samma spel på konsol så känns det jävligt lökigt i jämförelse.

Om du maxar inställningarna i 1440p eller högre upplösning ja, pratar vi 1080p är den mest påtagliga skillnaden att det är låst till 30fps. Är det någon som behövs på konsol så är det 60fps. Finns många spel som ser fantastiska ut på konsol.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Om du maxar inställningarna i 1440p eller högre upplösning ja, pratar vi 1080p är den mest påtagliga skillnaden att det är låst till 30fps. Är det någon som behövs på konsol så är det 60fps. Finns många spel som ser fantastiska ut på konsol.

Även vid 1080p är skillnaden löjligt stor!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Samtidigt ska både Scorpio och PS4 Pro vara kompatibla med nuvarande Xbox One och PS4. Jag har svårt att se meningen med uppgraderad hårdvara när kommande spel ändå måste göras till de äldre modellerna?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Samtidigt ska både Scorpio och PS4 Pro vara kompatibla med nuvarande Xbox One och PS4. Jag har svårt att se meningen med uppgraderad hårdvara när kommande spel ändå måste göras till de äldre modellerna?

Det är väl ganska givet att de nya konsollerna kommer kunna driva bättre grafik, eller vad är det du inte förstod?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det är väl ganska givet att de nya konsollerna kommer kunna driva bättre grafik, eller vad är det du inte förstod?

Jag begriper det också men oavsett lär spelen i grunden vara begränsade till de gamla konsolerna. Sen kan de alltid sminka upp spelen med Scorpio och PS4 Pro givetvis..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

I vissa titlar är det påtaglig skillnad, absolut. Men att säga att det är löjligt stort i alla spel skulle jag inte hålla med om för fem öre.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag begriper det också men oavsett lär spelen i grunden vara begränsade till de gamla konsolerna. Sen kan de alltid sminka upp spelen med Scorpio och PS4 Pro givetvis..

Spydig? jag frågade bara vad du inte förstod. Det är din tolkning om du tror att jag försökte vara spydig. (OP tog bort att jag var spydig)

Spelen är väl inte begränsade till Low settings på pc bara för att low settings finns? Detsamma gäller på konsol, de kommer köra motsvarande typ medium på gamla och high på nya.

Permalänk
Medlem

Har du svårt att se meningen med alla grafikkort över säg 1000 kr oxå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker som så att när spelet sedan portas till PC så kan utvecklarna utgå ifrån Scorpio och Pro, så steget till finare grafik på PC blir mindre. Om de bara har de lökiga "last gen"-versionerna att utgå ifrån så är ju klivet större, och inciamentet att lägga ytterligare arbete för att få till ögongodis på PC är ju oftast inte så stort. Men finns det redan en "fin" version kan de utgå ifrån den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Men är det värt investeringen? Ser vi på ps4 Pro så är det väldigt få titlar som utnyttjar kraften i den, och gör dom det är det oftast inte stora skillnader från vanliga ps4.

Känns som att Pro och scorpio är Microsoft och Sonys varianter av rebranding med lite uppskruvade inställningar pga förfinad tillverkningsteknik. I grund och botten ett sett att sälja samma produkt till en existerande kund.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Spydig? jag frågade bara vad du inte förstod. Det är din tolkning om du tror att jag försökte vara spydig. (OP tog bort att jag var spydig)

Spelen är väl inte begränsade till Low settings på pc bara för att low settings finns? Detsamma gäller på konsol, de kommer köra motsvarande typ medium på gamla och high på nya.

Jag gjorde det för att det inte är lönt att argumentera om detta. Jag har min åsikt och du din. Jag ser fortfarande inte någon mening med de kraftfullare konsolerna som Scorpio och PS4 Pro.

Skrivet av ipac:

Det är också en väldans skillnad. Ett konsolspel på PC med Low inställningar tex lär garanterat se sämre ut än Xbox eller Playstation utgåvan. Så givetvis ser jag en stor anledning att köpa grafikkort för mer än 1000 kronor..

Skrivet av Ozzed:

Jag tänker som så att när spelet sedan portas till PC så kan utvecklarna utgå ifrån Scorpio och Pro, så steget till finare grafik på PC blir mindre. Om de bara har de lökiga "last gen"-versionerna att utgå ifrån så är ju klivet större, och inciamentet att lägga ytterligare arbete för att få till ögongodis på PC är ju oftast inte så stort. Men finns det redan en "fin" version kan de utgå ifrån den.

Så de ska utgå från de kraftfullare konsolerna men ändå få det att fungera på de svagare modellerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så de ska utgå från de kraftfullare konsolerna men ändå få det att fungera på de svagare modellerna?

Ja. När de ska fixa grafiken för PC-versionerna sen så har de ju redan det jobbet gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är också en väldans skillnad. Ett konsolspel på PC med Low inställningar tex lär garanterat se sämre ut än Xbox eller Playstation utgåvan. Så givetvis ser jag en stor anledning att köpa grafikkort för mer än 1000 kronor..

Nu var det ju inte den exakta prislappen det relevanta i frågan...men ok då, säg 1500-2000 kr?

Citat:

Ja precis som de gör för pc-spel. Vilket är väldigt lätt eftersom grafik är väldigt skalbart.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en trevlig konsol, undra vad priset blir? runt 5000 kr kanske?

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk

Från Xbox One's sida är det nog snarare en marknadsgrej, misstänker att den kanske bara kör spelen emulerade, medans mellan PS4 och PS4 pro är de ju exakt samma pissiga hårdvara fast lite högre klockad.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Bra utvecklare har ju fått spel att spela på datorer med allt ifrån en GTX 660ti upp till ett GTX1080

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Microsoft som gör operativsystemen på både PC och XBone. Båda kör x86 och liknande hårdvara. Om dom lyckas få ihop detta till en enhet, med en gemensam plattform, så skulle det bli många vinnare - Microsoft, spelutvecklare & konsumenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Några exempel?

Uncharted 4 är väl fortfarande mer imponerande grafiskt än tyyp allt (ej moddat) på PC.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Tycker tvärtom att det är ett riktigt smart och bra upplägg av både Sony och Microsoft.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Exakt!

De som spelar på PC borde lätt förstå konceptet med de nya konsolerna.

Skrivet av ipac:

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det för att det inte är lönt att argumentera om detta. Jag har min åsikt och du din. Jag ser fortfarande inte någon mening med de kraftfullare konsolerna som Scorpio och PS4 Pro.

Då borde det inte heller vara lönt med en kraftfullare PC (om du skall vara rimligt konsekvent).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Några exempel?

Uncharted 4 är väl fortfarande mer imponerande grafiskt än tyyp allt (ej moddat) på PC.

https://i.ytimg.com/vi/nkZU4870bzg/maxresdefault.jpg

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Några exempel?

Meh, Crysis från 2006 ser fortfarande bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Några exempel?

Fast just det spelet spelas i upp till 30 FPS och full HD på en vanlig PS4. Tar hellre lite fulare texturer men högre upplösning och bilduppdaterings frekvens till actionspel. Men vsist de bilder jag sett av uncharted 4 ser bra ut för att vara en ps4 har ej spelat det så svårt att komma med motexempel, men battlefront crysis ser båda bra ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

?

Skrivet av Sapiens:

Meh, Crysis från 2006 ser fortfarande bättre ut.

Nop.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast just det spelet spelas i upp till 30 FPS och full HD på en vanlig PS4. Tar hellre lite fulare texturer men högre upplösning och bilduppdaterings frekvens till actionspel. Men vist de bilder jag sett av uncharted 4 ser bra ut för att vara en ps4 har ej spelat det så svårt att komma med motexempel, men battlefront crysis ser båda bra ut.

Texturer påverkar inte prestandan, Uncharted 4 körs i 1440p på PS4 Pro.

Battlefront ser bra ut ja, men det är typ det enda spelet som faktiskt ser riktigt bra ut på PC.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

?

Nop.

Texturer påverkar inte prestandan, Uncharted 4 körs i 1440p på PS4 Pro.

Battlefront ser bra ut ja, men det är typ det enda spelet som faktiskt ser riktigt bra ut på PC.

De spel som finns till både PS4 och PC ser bättre ut på en PC med bra komponenter annars är det personer med felaktig kompetens som programmerat spelet. Och jag vet att uncharted 4 körs i högre upplösning på pro därför jag skrev "vanlig Ps4" dock trodde jag de i alla fall såg till att köra 4k på PS4 pro men tydligen inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

De spel som finns till både PS4 och PC ser bättre ut på en PC med bra komponenter annars är det personer med felaktig kompetens som programmerat spelet. Och jag vet att uncharted 4 körs i högre upplösning på pro därför jag skrev "vanlig Ps4" dock trodde jag de i alla fall såg till att köra 4k på PS4 pro men tydligen inte.

Det körs i låtsas 4K med nåt checkerboardpattern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Från Xbox One's sida är det nog snarare en marknadsgrej, misstänker att den kanske bara kör spelen emulerade, medans mellan PS4 och PS4 pro är de ju exakt samma pissiga hårdvara fast lite högre klockad.

Nej Scorpio emulerar inte och nej, Pro är inte bara en högre klockad OG PS4.

Marknadsgrej? Ehm ja, om bättre grafik är en "marknadsgrej", oavsett om vi pratar om PC eller konsol, så är den det ja.