Dell xps 13 eller HP Spectre x360 13 för studier/programmering/media.

Permalänk
Medlem

Dell xps 13 eller HP Spectre x360 13 för studier/programmering/media.

Hej, jag kan inte bestämma mig för vilken jag ska köpa.

Dell xps 13
http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?oc=cnx93604&mo...

HP Spectre x360
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?sel=NTB&id...

För och nackdelar:

Dell xps 13
Fördelar:

• 4k skärm

Nackdelar:

• Coilwhine(detta går inte om jag ska plugga och programmera)

• Batteritiden kan vara dålig med 4k skärmen

HP Spectre x360
Fördelar:

• 2 in 1(lockar väldigt mycket)

• Penna för touch

Nackdelar:

• 1080p

• Hur blir gångjärnen efter en visstid?

Vilken hade ni tagit? Anledningen varför jag är sugen på HP är för (2 in 1), men är samtidigt lite kluven om det bara är en gimmick.

Båda kostar ungefär lika mycket 15.000kr, men det blir ca 13.000kr med cashback.

Permalänk
Medlem

Om du är student så kan du ju annars plocka spectre X360 med OLED QHD-skärm. Då kringgår du iaf nackdelen med 1080 :).

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0M89EA...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bakgrund: Jag läser för närvarande 5e året på Chalmers (har läst D och numera algoritmer) så jag har skrivit min beskärda del kod. Under min studietid har jag använt en MacBook (den sista vita - <3) och de senaste två åren har jag använt en T450s.

Skrivet av Mrguy:

För och nackdelar:

Dell xps 13
Fördelar:

• 4k skärm

Nackdelar:

• Coilwhine(detta går inte om jag ska plugga och programmera)

• Batteritiden kan vara dålig med 4k skärmen

Jag tror inte att 4k kommer vara till så stor nytta. Nu var det längesedan jag sysslade med någon seriösare form av medieredigering, men ur ett produktivitetsperspektiv tror jag inte att 4K + 13" lirar så bra. Det du vinner i DPI förlorar du (förmodligen) i batteritid. Min 14" 1080p-skärm fungerar alldeles ypperligt och jag upplever inte att den har för lite yta. 2 terminaler, en webbläsare och en .pdf får plats utan problem.

Skrivet av Mrguy:

HP Spectre x360
Fördelar:

• 2 in 1(lockar väldigt mycket)

• Penna för touch

Nackdelar:

• 1080p

• Hur blir gångjärnen efter en visstid?

Jag är inget fan av 2 in 1, men kan eg. inte säga så mycket om någon av punkterna.

Datorval:
Jag hade gått för en 1080p-variant av XPS13, för jag gillar Dell mer än HP. Om jag däremot får komma med tips så skulle jag starkt rekommendera att du spanar in Lenovos T-serie. T470s eller om du tycker det är för mycket peng T460s är underbara maskiner. Det finns sannolikt bättre konfigurationer (eller iaf konfigurationer som passar dig bättre) än de jag länkat, men generellt sett vill du hitta en maskin med: Minst 8 GiB RAM och IPS skärm. Datorerna är extremt modulära och jag kan garantera dig att du kommer bli nöjd!

Övrigt:
Något jag tycker du ska tänka över är vad du mestadels kommer använda laptopen till. Nu skriver du inte vilken form av studier du ska ta dig an, men om din utbildning liknar min skulle jag varmt rekommendera att stifta bekantskap med linux. Jag körde som sagt Mac mina första tre år på Chalmers och det fungerade bra, men mina klasskamrater som körde Windows hade ständiga problem med att få olika språk att fungera ordentligt (typ, var tvungna att importera till Eclipse istället för att bara kompilera i terminalen och köra, men med Eclipse kommer filstrukturproblem och class paths, osv osv). Det fanns situationer då någon föreläsare istället hade gjort något eget program som bara fungerade på Windows -- och då satt man där -- men av de 31 kurser jag tagit så är det bara 3 där man tjänat på att ha Windows medan åtminstone 20 har varit enklare med macOS eller någon version av linux.

Bara en tanke.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag är i samma banor som dig. Har vart väldigt nära på att inhandla Spectre 13 (inte x360), eller xps 13 eller 15. ingen UHD skärm då batteritiden är viktig.
Läser snart andra året på ett civ.ing och har märkt att jag förmodligen inte kommer behöva någon superdator. Är det värt att lägga 12-14k på en laptop för youtube, ms word, excel?
Förmodligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gire:

Om du är student så kan du ju annars plocka spectre X360 med OLED QHD-skärm. Då kringgår du iaf nackdelen med 1080 :).

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0M89EA...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är tyvärr inte student än.

Skrivet av GLaDER:

Bakgrund: Jag läser för närvarande 5e året på Chalmers (har läst D och numera algoritmer) så jag har skrivit min beskärda del kod. Under min studietid har jag använt en MacBook (den sista vita - <3) och de senaste två åren har jag använt en T450s.

Jag tror inte att 4k kommer vara till så stor nytta. Nu var det längesedan jag sysslade med någon seriösare form av medieredigering, men ur ett produktivitetsperspektiv tror jag inte att 4K + 13" lirar så bra. Det du vinner i DPI förlorar du (förmodligen) i batteritid. Min 14" 1080p-skärm fungerar alldeles ypperligt och jag upplever inte att den har för lite yta. 2 terminaler, en webbläsare och en .pdf får plats utan problem.

Jag är inget fan av 2 in 1, men kan eg. inte säga så mycket om någon av punkterna.

Datorval:
Jag hade gått för en 1080p-variant av XPS13, för jag gillar Dell mer än HP. Om jag däremot får komma med tips så skulle jag starkt rekommendera att du spanar in Lenovos T-serie. T470s eller om du tycker det är för mycket peng T460s är underbara maskiner. Det finns sannolikt bättre konfigurationer (eller iaf konfigurationer som passar dig bättre) än de jag länkat, men generellt sett vill du hitta en maskin med: Minst 8 GiB RAM och IPS skärm. Datorerna är extremt modulära och jag kan garantera dig att du kommer bli nöjd!

Övrigt:
Något jag tycker du ska tänka över är vad du mestadels kommer använda laptopen till. Nu skriver du inte vilken form av studier du ska ta dig an, men om din utbildning liknar min skulle jag varmt rekommendera att stifta bekantskap med linux. Jag körde som sagt Mac mina första tre år på Chalmers och det fungerade bra, men mina klasskamrater som körde Windows hade ständiga problem med att få olika språk att fungera ordentligt (typ, var tvungna att importera till Eclipse istället för att bara kompilera i terminalen och köra, men med Eclipse kommer filstrukturproblem och class paths, osv osv). Det fanns situationer då någon föreläsare istället hade gjort något eget program som bara fungerade på Windows -- och då satt man där -- men av de 31 kurser jag tagit så är det bara 3 där man tjänat på att ha Windows medan åtminstone 20 har varit enklare med macOS eller någon version av linux.

Bara en tanke.

Tack för dit långa svar!

Jag kommer förhoppningsvis plugga civilingenjör Datateknik. Med "D" antar jag att du syftar på Datateknik

Jag vill inte ha en matt skärm, dell xps 1080p finns bara i matt. Det är därför 4k var enda alternativet där, men som du säger 4k på 13 tum är lite overkill. Thinkpads har jag kollat runt lite på, har dock inte hittat en som faller mig i smak. Det är väl x1 carbon isf, men den kostar lite för mycket för en laptop enligt mig. Mac är lite överpris.

Tack för tipset angående Linux, fick lite att fundera över där.

Permalänk
Medlem

Btw, pratade med dell customer support idag ang coil wine.
De gav mig detta svaret:

DELL: XPS 13 som er nye fra januar 2017 har ikke coil whine problem.
Ha en fin dag

Jag: Tack! Men OM den skulle ha coil whine, får jag då lämna tillbaks den?

DELL: Nei dessverre. Det kan repareres men ofte er det working as designed.
Ha en fin dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Jag är i samma banor som dig. Har vart väldigt nära på att inhandla Spectre 13 (inte x360), eller xps 13 eller 15. ingen UHD skärm då batteritiden är viktig.
Läser snart andra året på ett civ.ing och har märkt att jag förmodligen inte kommer behöva någon superdator. Är det värt att lägga 12-14k på en laptop för youtube, ms word, excel?
Förmodligen inte.

Okej, har du hittat någon annan dator som är billigare och uppfyller dina krav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Btw, pratade med dell customer support idag ang coil wine.
De gav mig detta svaret:

DELL: XPS 13 som er nye fra januar 2017 har ikke coil whine problem.
Ha en fin dag

Jag: Tack! Men OM den skulle ha coil whine, får jag då lämna tillbaks den?

DELL: Nei dessverre. Det kan repareres men ofte er det working as designed.
Ha en fin dag

Har läst det förut att dom säger "working as designed". Detta får mig att backa lite från Dell Betalar man 10k + så ska det inte vara coilwhine. Oacceptabelt!

Permalänk
Medlem

@Mrguy: Frågan är hur lite det låter efter jan 2017. Kanske inte ens hörs längre. Håller med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Okej, har du hittat någon annan dator som är billigare och uppfyller dina krav?

ASUS har datorer för 7-9k som hade fungerat utmärkt. Dock får man inte ta del av hela microsofts cashback med en billigare dator.

Med cashback + studentrabatt hos dell får man den XPS 15 som kostar 18k för 14.
xps 15/13 för 16k får man för 12k.
Den bästa spectre 13 får man också för 12~.

XPS 15 har mycket bättre specs men lite mindre portabel

Permalänk
Medlem

@Mrguy: Har själv beställt Lenovo yoga 720 för 10499 kr (9549 kr med cashback). Har allt det hp x360 har, dock ingår inte pennan men den har pen-support. Finns tyvärr inte några riktiga tester av den än och på hemsidan står det att det kan fdröja upp till två veckor innan den skickas. Verkar dock vara ett bra köp.

Har riktigt svårt att välja en favorit av datorerna du tar upp. Ogillar att webbkameran är placerad nedtill på xps:en. Xps tangentbordet ska också vara medelmåttigt medan spectre x360 har ett jättebra tangentbord. Angående coil whine så har många datorer det, även hört kommentarer om coil whine på spectre x360, men kanske är problemet större på xps:en eftersom många pratar om det. Trackpaden tror jag är bättre på xps:en, har testat spectre x360 i butik och trackpaden var lite trög att klicka ned på övre halvan.

Nackdelen med en högupplöst skärm är att gamla program kan skala dåligt. Dock ska detta inte vara något problem med vanliga program. Såvida inte batteritiden blir för dålig tycker jag därför att QHD+ skärmen är ett stort plus då allting upplevs mycket skarpare.

Vad det gäller kvalitetskänsla och byggkvalite känns xps tryggare. Känns definitivt som att man kan tappa xps:en i marken utan att bli för orolig, medan jag inte tror att spectre x360 skulle må så bra av det.

Permalänk
Inaktiv

Bara så du vet så tar varenda svensk återförsäljare ut ett kraftigt överpris på Dell XPS. Vidare så exkluderar prisjämförelsesidor såsom Prisjakt och Pricerunner tillverkarnas egna priser.

Dell XPS kostar mao inte 15 000 kr, utan kostar fr.o.m. 12 990 kr exkl. cashback. http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?ref=PD_OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aizen1:

ASUS har datorer för 7-9k som hade fungerat utmärkt. Dock får man inte ta del av hela microsofts cashback med en billigare dator.

Med cashback + studentrabatt hos dell får man den XPS 15 som kostar 18k för 14.
xps 15/13 för 16k får man för 12k.
Den bästa spectre 13 får man också för 12~.

XPS 15 har mycket bättre specs men lite mindre portabel

Hur får man/aktiverar man studentrabatt hos Dell?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aizen1:

Förmodligen inte.

Fast om man inte är Agda 88 år så vet man att även Youtube och intensivt surfande kräver sin prestanda. Lycka till med att spela upp högupplöst på Youtube med någon pissig CPU, eller att spela upp högupplösta videofiler. En tyst dator med bra byggkvalitet förstärker upplevelsen markant, detta gäller såväl om man sysslar lättare program som mer ansträngande.

Permalänk
Medlem

Jag har 2016 Spectre x360 med OLED skärmen och har tittat på en kamrats XPS13 och bägge är mycket fina datorer.
Enda jag kan säga är att jag tycker x360:n är snyggare och jag gillar OLED skärmen på min modell väldigt mycket.
Sen angående gångjärnet på x360:n så har jag inte märkt någon försämring av gångjärnet på mitt exemplar efter ca 9 månaders användande.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Jag har 2016 Spectre x360 med OLED skärmen och har tittat på en kamrats XPS13 och bägge är mycket fina datorer.
Enda jag kan säga är att jag tycker x360:n är snyggare och jag gillar OLED skärmen på min modell väldigt mycket.
Sen angående gångjärnet på x360:n så har jag inte märkt någon försämring av gångjärnet på mitt exemplar efter ca 9 månaders användande.

Stor skillnad på OLED och vanliga spectre?
Tror du 15 tum XPS är för stort/tungt för en student?
Tänker att det är skönt att kunna ha dubbla windows uppe när jag skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Hur får man/aktiverar man studentrabatt hos Dell?

Man får kontakta dom via fb eller skriva till dom här

Permalänk
Medlem

@Aizen1: Toppmodellen av x360 (2016) hade OLED skärmen och Intel Iris grafik, det var de enda skillnaderna från de billigare x360. Sen är x360 (2017) omdesignade med andra portar och kabylake cpu:s
Om XPS 15 är för stor är ju lite av en smaksak, jag skulle säga att 13" är perfekt för mig och en rimlig avvägning mellan storlek och portabilitet. 15" blir lite större och otympligare. Sen är det inga problem att jobba med 2st fönster med en 13" med 1440p upplösning.

Jag undrar lite om batteriet på XPS 15, bara 56 Wh i en dator med 4-kärnig cpu och diskret grafik, det låter i mina öron inte optimalt för batteritiden, vilket är något jag tycker är viktigt. Men om man prioriterar prestanda framför batteritid kan det nog XPS 15 vara ett vettigt val.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

@Aizen1: Toppmodellen av x360 (2016) hade OLED skärmen och Intel Iris grafik, det var de enda skillnaderna från de billigare x360. Sen är x360 (2017) omdesignade med andra portar och kabylake cpu:s
Om XPS 15 är för stor är ju lite av en smaksak, jag skulle säga att 13" är perfekt för mig och en rimlig avvägning mellan storlek och portabilitet. 15" blir lite större och otympligare. Sen är det inga problem att jobba med 2st fönster med en 13" med 1440p upplösning.

Jag undrar lite om batteriet på XPS 15, bara 56 Wh i en dator med 4-kärnig cpu och diskret grafik, det låter i mina öron inte optimalt för batteritiden, vilket är något jag tycker är viktigt. Men om man prioriterar prestanda framför batteritid kan det nog XPS 15 vara ett vettigt val.

Med XPS 15 kan man välja ett 97 wh batteri.. 70% större

Permalänk
Medlem

Varför en inte en XPS 13 2-in-1 (9365)?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Inaktiv

@Aizen1: Ska man skriva till Dell här på forumet?

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med Thunderbolt 3 på en laptop nowdays?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på https://www.komplett.se/product/904568/datorer/datorer-barbar... och http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?sel=NTB&id...

Komplett är i7, 16gb, 512gb

HP från komplett är dubbelt så bra? Eller ser jag fel?

Permalänk
Inaktiv

@Mrguy: Nä, den är marginellt bättre men lika jävla dyr. Mao, båda är dåliga och dyra köp.

Permalänk
Medlem

Har själv tittat på lite nya laptops, men då som jobbdator.
Visst, Dell är trevlig och även HP, men har fastnat lite för Lenovos Thinkpad serie.

Kolla in Carbon x1, Yoga 370 eller kanske x270
Där har du 3 modeller som jag fastnat för.

Skippa 4K osv, det drar bara batteri och prestanda. Full HD räcker gott.
Undviker du touchskärm så kan du även gå på en matt skärm vilket är outstanding, slippa reflektioner är superskönt om du ska sitta mkt framför burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

@Aizen1: Ska man skriva till Dell här på forumet?

Ja.

Varför är ovanstående dator dålig och dyr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Hur viktigt är det med Thunderbolt 3 på en laptop nowdays?

Det beror ju lite på modell och vad du tänker använda den till.
Jag tycker det är bra om du t.ex. kommer köra den med skärm och tangentbord och vill ha en docka till den. Ett uttag gör allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aizen1:

Ja.

Varför är ovanstående dator dålig och dyr?

Hittar inte deras användare. Känner du till den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Har själv tittat på lite nya laptops, men då som jobbdator.
Visst, Dell är trevlig och även HP, men har fastnat lite för Lenovos Thinkpad serie.

Kolla in Carbon x1, Yoga 370 eller kanske x270
Där har du 3 modeller som jag fastnat för.

Skippa 4K osv, det drar bara batteri och prestanda. Full HD räcker gott.
Undviker du touchskärm så kan du även gå på en matt skärm vilket är outstanding, slippa reflektioner är superskönt om du ska sitta mkt framför burken.

Lenovo har extremt mycket flex på sina tangentbord.

Permalänk
Medlem

@anon260898: Vad dillar du om? *Trycker frenetiskt på tangentbordet* det sviktar inte över huvudtaget Att säga att "Lenovo har sviktande t-bord" är som att säga att "äpplen är sura" -- det finns en uppsjö av modeller och jag valde Thinkpad T-serien just pga deras byggkvalité. Lägger man 5 000 SEK på en dator kanske man inte ska förvänta sig så mycket... och inte heller döma ut en hel tillverkare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕