Har ni fått de nya Visa-korten med blipp-funktion?

Permalänk
Medlem

Kör hellre med samsung pay men om de kör chip express och mitt saldo medger det så kör jag in kortet

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av mikael_a1:

Sorry, det skall vara Mastercard såklart.

Har du fått det, och vad tycker du isåfall?

Ja jag fick det för några veckor sen jag har inte aktiverat blipp. Jag funderar på att byta ifrån SEB till en annan bank som har VISA men har inte hittat någon än som har VISA.

Så jag har ingen uppfattning om det är bra eller dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Källa på detta?

Har du läst övriga inlägg i tråden? Det finns ju ett antal länkar som är postade angående säkerheten och möjliga sätt att kringgå / utnyttja den trådlösa tekniken i korten.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja jag fick det för några veckor sen jag har inte aktiverat blipp. Jag funderar på att byta ifrån SEB till en annan bank som har VISA men har inte hittat någon än som har VISA.

Så jag har ingen uppfattning om det är bra eller dåligt.

Går att få VISA på Swedbank.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt poängen med detta. Att det ska gå snabbare i kassan? Sverige har redan löst problemet: man skriver in koden medan varorna scannas, sen trycker man bara OK för att godkänna summan. Här i Finland kan man skriva koden först när summan dyker upp, vilket slösar otroligt mycket tid då det även känns som att det är först då läsaren öppnar upp en länk till banken.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av SUMITOMO:

Går att få VISA på Swedbank.

Jaså de gick väl också över till mastercard det var därför jag byte från dem först? Ska ringa och kolla med dem på tisdag då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Klart jobbigt att man ska behöva en separat skärmbur till korten, de är en skrämmande dålig lösning säkerhetsmässigt och man kan ju undra hur de tänkte när de lanserade dessa kort som blir sämre att använda eller så får man offra säkerheten.
Ta en titt på denna >
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimm...

Hur får tjuven koden till kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Jaså de gick väl också över till mastercard det var därför jag byte från dem först? Ska ringa och kolla med dem på tisdag då.

Jo officiellt kör de Mastercard, men stretade emot så de gav med sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thompson:

Har du läst övriga inlägg i tråden? Det finns ju ett antal länkar som är postade angående säkerheten och möjliga sätt att kringgå / utnyttja den trådlösa tekniken i korten.

Jo, men efter 5 ggr som du har blippat måste du knappa in koden till kortet.
Kortet kommer även att be dig knappa in koden till kortet med jämna mellanrum.

Hur får bedragaren koden till kortet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Ser inte riktigt poängen med detta. Att det ska gå snabbare i kassan? Sverige har redan löst problemet: man skriver in koden medan varorna scannas, sen trycker man bara OK för att godkänna summan. Här i Finland kan man skriva koden först när summan dyker upp, vilket slösar otroligt mycket tid då det även känns som att det är först då läsaren öppnar upp en länk till banken.

Inte när du har självscanning på t ex ICA, då måste du göra vissa steg i terminalen innan du skall betala.

Men det visste du eller?

Permalänk
Skrivet av Simoneriksson:

Känns som man borde kunna typ göra en maskin som scannar av folks kort i plånboken och drar säg en struntsumma som 100 spänn, sen bara gå och scanna folks fickor hela dagen och sno lite pengar?

Men om jag skiter i säkerheten, jag älskar den nya blippfunktionen. Lite mindre tid att nervöst stå och små prata med kassörskan. Bara blippa och dra fort som tusan. Man hinner med ett tack bara.

Japp det går. För mig aftonbladet eller någon gjorde precis det här som ett test.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av SUMITOMO:

Jo officiellt kör de Mastercard, men stretade emot så de gav med sig.

Jo jag har hört om det (om man hade VISA innan de bytte till master card kunde man streta emot men den möjligheten har inte jag då jag har SEB). Det enda jag ser är VISA business card. Så det kortet är inte möjligt för mig.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Länsförsäkringar kör VISA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Vadå foliehattar? Det är klart man ska vara försiktig / tvekande inför ny teknik i våra betalkort, som dessutom är osäkrare än tidigare. På de äldre korten utan rfid chip var man i alla fall tvungen att bli av med kortet (om vi bortser från internetbedrägerier) innan man riskerade att bli av med pengar. Nu kan du ju bli av med stora mängder pengar utan att du ens vet om det bara genom att någon sätter sig bredvid dig på t.ex. bussen.

https://blog.kaspersky.com/contactless-payments-security/9422...

I den aspekten är de nya korten osäkrare än de allra äldsta med enbart magnetremsa.

Ja visst det finns (oftast) begränsningar i hur stora summor som det går att betala kontaktlöst men det är inte enda risken, det går att läsa av kortnummer och utgångsdatum ur chippet och med detta kan någon använda ditt kort och betala stora summor på många internetsidor, långt ifrån alla sidor kräver cvc kod, speciellt utländska sidor.

https://blog.kaspersky.com/contactless-payments-security/9422...

Nej du kan inte bli av med större summor pengar, kommer någon över dina uppgifter och använder det för att göra köp
så har banken också ett ansvar, så länge du inte varit oansvarig tex gett ut ditt kort och kortnr till någon så är du väldigt safe.

Om man nu leker med tanken att man kan bli av med större summor pengar, varför ha dessa pengar på samma konto som kortet är knutet till? Alla banker erbjuder så att du kan öppna flera bankkonton, sedan när du vill göra ett köp så kan du på någon sekund överföra från ditt sparkonto till ditt köpkonto där kortet är knutet.

plus att du idag har så att du kan spärra ditt kort för internetköp samt köp utanför sverige. Så en eventull kriminell som snor dina uppgifter kan inte komma över större mängder som jag skrev innan de flesta banker har så du måste ange pinkod med jämna mellanrum.

Skrivet av lappen81:

Behöver du verkligen trycka ner människor för att få fram ditt budskap?

Förlora en 500'ing kanske inte är hela världen, mindre roligt att bli av med eventuella kortnummer/personuppgifter

"Betallösningen gör det dock möjligt för hackare att komma åt känsliga personuppgifter, menar ekonomen Troels Holmberg på danska konsmentföreningen Forbrugerrådet."

Var tycker du att jag "trycker ner folk"? att bli av med kortnummer är väl inga större bekymmer, bara beställa ett nytt kort med nummer. Plus att bankerna har ett ansvar ifall du skulle bli av med pengar om du inte varit oansvarig med ditt kort och någon kommer över dina uppgifter så är det banken som får stå för det eftersom det är också de som är ansvariga för "säkerheten".

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ser inte riktigt poängen med detta. Att det ska gå snabbare i kassan? Sverige har redan löst problemet: man skriver in koden medan varorna scannas, sen trycker man bara OK för att godkänna summan. Här i Finland kan man skriva koden först när summan dyker upp, vilket slösar otroligt mycket tid då det även känns som att det är först då läsaren öppnar upp en länk till banken.

Då jag jobbar säljer, installerar och servar kassa system så är jag väldigt insatt i denna fråga och jag ser vad du missat, detta gäller alla kassasystem och inte bara butiker, tänk dig en lunchrestaurang med 50 personer i kö...

Butiker vinner redan tid med chipexpress bara de löser det med sin bank, in med kortet och under en viss summa ingen kod. samma gäller förstås med alla andra verksamheter. Frågar du mig vad som skiner på marknaden just nu så är det Samsung pay, fram med telefonen eller klockan....klart, eventuella problem för de som provar nu ligger hos butiken/banken och inte lösningen i sig.

Blip funktion är ett steg i rätt riktning men nu vill vi se ett bump upp i säkerhet

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silfverzor:

Såg att det är många som är oroliga för att bli av med pengar trådlöst. Men måste bara fråga hur ni tänker? jag får i alla fall för mig att terminalen som blippar kortet måste vara kopplad till ett bankkonto, det är inte så att när jag har min blipp dosa att jag kan gå runt och scanna och helt plötsligt ha en rulle med rödingar i fickan. Är mest intresserad av att veta hur ni får för er att tekniken fungerar

Det kallas erfarenhet.
1. Ny teknik strular alltid.
2. Finns det pengar så finns det en brottsling i närheten.

När Västtrafik införde ett liknande system där man blippar när man går på och av vagnen så var det väldigt många som fick fel belopp dragna, och det drogs alltid för mycket pengar.

Har det hänt förut så varför skulle det inte hända igen?

Skrivet av Tiamat:

Ja jag fick det för några veckor sen jag har inte aktiverat blipp. Jag funderar på att byta ifrån SEB till en annan bank som har VISA men har inte hittat någon än som har VISA.

Så jag har ingen uppfattning om det är bra eller dåligt.

Jag bytte från SEB till skandia banken, dom har visa, bank id och swisch, Sen kostar internetbanken och visa kortet inget det första året. Sen tror jag det var visa kortet som börjar kosta men man slipper betala 25kr i månaden för att betala mina räkningar med mina pengar.

Såg att storbankerna gjorde rekordvinst igen senaste kvartalet...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Var tycker du att jag "trycker ner folk"? att bli av med kortnummer är väl inga större bekymmer, bara beställa ett nytt kort med nummer. Plus att bankerna har ett ansvar ifall du skulle bli av med pengar om du inte varit oansvarig med ditt kort och någon kommer över dina uppgifter så är det banken som får stå för det eftersom det är också de som är ansvariga för "säkerheten".

Här "En foliehatt är en pejorativ benämning på en person som anammar, sprider och tror på pseudovetenskap och diverse konspirationsteorier. Obefintlig eller bristande källkritik är utmärkande drag."

Skrivet av RoleX:

Men såklart ni foliehattar använder väl kontanter för att det är säkrare så ni tar ut hela lönen och har det i plånboken, tills ni tappar den.

Hur vet du att du har blivit av med kortnumret och personuppgifterna?
Hur bevisar du till banken att du inte har varit oansvarig?

----
"har du drabbats av ett kortbedrägeri är det du själv som måste bevisa att du råkat ut för ett brott. Kan du inte göra det betalar bankerna i regel inte ut någon ersättning."

"konsumenttidningen Which? som nyligen genomförde ett test av hur kortuppgifter kan hamna i orätta händer. Deras granskande reportrar laddade ner ett gratisprogram för att kunna läsa av ett kontaktlöst korts information.

De stulna uppgifterna användes för köp på internet. Det ena köpet var en tv som kostade 3 000 pund, motsvarande nästan 38 000 kronor. På den sajten gick det att handla utan att veta kortinnehavarens namn eller kortets tresiffriga CVV-kod. Reportrarna uppgav kortnummer och utgångsdatum och det räckte."

Permalänk
Medlem

För en som är lite efter, vad innebär blippa rent praktiskt? Så när man ska betala håller man bara fram kortet mot terminalen så dras pengarna? Utan kod eller någonting?

Skrivet av johnny:

Då jag jobbar säljer, installerar och servar kassa system så är jag väldigt insatt i denna fråga och jag ser vad du missat, detta gäller alla kassasystem och inte bara butiker, tänk dig en lunchrestaurang med 50 personer i kö...

Butiker vinner redan tid med chipexpress bara de löser det med sin bank, in med kortet och under en viss summa ingen kod. samma gäller förstås med alla andra verksamheter. Frågar du mig vad som skiner på marknaden just nu så är det Samsung pay, fram med telefonen eller klockan....klart, eventuella problem för de som provar nu ligger hos butiken/banken och inte lösningen i sig.

Blip funktion är ett steg i rätt riktning men nu vill vi se ett bump upp i säkerhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Källa på detta?

Inte så svårt att hitta.
"Top hacker shows us how it's done | Pablos Holman | TEDxMidwest"
https://youtu.be/hqKafI7Amd8?t=549

Beroende på bank osv så kan du få ut ganska mycket på 5 blips per dag. Hos Nordea, som jag har, är det 200kr per dag som man kan betala trådlöst. Efter det krävs en PIN kod. 200kr är mycket för en student som jag i ett annat europeiskt land. Kanske inte så stor skillnad i just Sverige då de flesta verkar tycka 200kr är godispengar, skämt åsido.. 200kr kan användas för köp av olagliga grejer som du sedan blir ansvarig för eftersom du inte kan bevisa något med dessa så kallade "Secure 3D chip".

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Marhabba:

@Tiamat: Länsförsäkringar kör VISA.

Skrivet av kaya:

Jag bytte från SEB till skandia banken, dom har visa, bank id och swisch, Sen kostar internetbanken och visa kortet inget det första året. Sen tror jag det var visa kortet som börjar kosta men man slipper betala 25kr i månaden för att betala mina räkningar med mina pengar.

Såg att storbankerna gjorde rekordvinst igen senaste kvartalet...

Tack för info få se om jag tar skandiabanken. Ett meck att reklamera med SEB ingen polisanmälan Swedbank obligatorisk med polisanmälan.
Tja banker är de störta bovarna anser min farsa dra in så mycket pengar.

Permalänk
Skrivet av thompson:

Nej inte fått ännu och efter vad jag har läst, hoppas jag att det går att välja bort. Låter fantastiskt osäkert.

Fick det använt första gången på krogen igår, bartendern bara plockade kortet och blip så var det klart.. fick inte se beloppet innan eller något. Hade utan problem gått att köra med ett kort man hittat/plockat på plats om man var lagd åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Fick det använt första gången på krogen igår, bartendern bara plockade kortet och blip så var det klart.. fick inte se beloppet innan eller något. Hade utan problem gått att köra med ett kort man hittat/plockat på plats om man var lagd åt det hållet.

Borde vara ganska lätt att stjäla folks pengar, speciellt när de flesta har sina kort tillsammans i sitt mobilfrodral, så det är ju ständigt ute och flyger.

Permalänk
Medlem

BOI-Visat jag hade 2010-2013 hade "blipp", alltså wifi-symb för trådlös överföring, om jag inte minns fel. Nångång mellan 2010 och 2013 iaf eftersom jag arbetade där då och undrade lite varför ingen i Sverige ens ryckte på axlarna när jag nämnde det(svaret är att de flesta mänskor inte bryr sig om andra länder). Nåväl, vi får väl se var det leder här.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har haft det ett tag nu men jag fattar inte hur man gör.
Kan någon förklara?
1. Kassörskan säger 128kr
2. Jag tar upp mitt blippvänliga kort och....gör vadå?
Drar jag kortet eller håller jag bara upp det?
Ska jag trycka på någon knapp eller säger man blipp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Jag har haft det ett tag nu men jag fattar inte hur man gör.
Kan någon förklara?
1. Kassörskan säger 128kr
2. Jag tar upp mitt blippvänliga kort och....gör vadå?
Drar jag kortet eller håller jag bara upp det?
Ska jag trycka på någon knapp eller säger man blipp?

Du drar kortet mot en specifik enhet som har en symbol som liknar den på ditt VISA/ Mastercard som då finns i kassan.

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För en som är lite efter, vad innebär blippa rent praktiskt? Så när man ska betala håller man bara fram kortet mot terminalen så dras pengarna? Utan kod eller någonting?

Blippa innebär trådlös identifiering av betalkort mot betalterminal, håll kortet intill terminalen och den läser av dina uppgifter och köpet slutförs beroende på handlarens avtal med sin kortinlösare.

Beroende på avtal mellan handlare och inlösare kan belopp eller kod behövas men som det ser ut nu så är det oftast kod fritt under 200 kronor.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Du drar kortet mot en specifik enhet som har en symbol som liknar den på ditt VISA/ Mastercard som då finns i kassan.

Tack för svar.
Det är alltså en extra enhet, man kan inte bara dra det i kortläsaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Du har jag NFC-symbolen på sidan av alla terminaler det fungerar med eller hur?

Det betyder att terminalen i sig är förberedd för tekniken, men affärsinnehavaren måste också välja att använda den. Har stött på ett antal ställen där det borde funka, men kassapersonalen säger att de inte "fått det än".

Skrivet av thompson:

Nej inte fått ännu och efter vad jag har läst, hoppas jag att det går att välja bort. Låter fantastiskt osäkert.

På Swedbank och Sparbankerna kan man i alla fall välja att inte få sitt nya kort med "blipp". Men du måste nog säga till då att du vill ha ett nytt utan funktionen, då alla nya kort som standard har den.

Skrivet av Captain Crunch:

Tack för svar.
Det är alltså en extra enhet, man kan inte bara dra det i kortläsaren?

Nej det brukar vara själva kortterminalen. Vanligast är att man lägger kortet platt mot vänster sida av terminalen, har också sett en del där man lägger kortet mot terminalens skärm på ovansidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv

Det är lite kul, men som sagt, säkerhetshål ala plenty.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikael_a1:

Hur får tjuven koden till kortet?

Kod behovs inte alltid och framförallt är säkerheten bedrövligt låg i många utländska butiker, Sverige har relativt hög säkerhet jämfört med många andra länder och banker, kortföretag och betallösningsföretag tar inte säkerheten på allvar.
Jag undviker alla onlineställen där jag inte kan använda e kort och jag lär även undvika att bära med mig ett oskyddat blipkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.