Vad är det värt att lägga på laptop?

Permalänk
Medlem

Vad är det värt att lägga på laptop?

Tjena,

Ska börja studera på högskolan snart och behöver då införskaffa mig en laptop. Antar att det jag kommer använda den till är typ Word, powerpoint kanske någon filmrulle då och då men annars har jag mig en stabil stationär för dem andra grejerna.

Med andra ord så ska jag inte ha den till så mycket så vad är ett rimligt pris? Samt vilken tum räcker? 14/15? Ska ju helst inte vara mega stor och tung då man bär runt på den men inte för liten så jag måste trycka huvudet i skärmen för att se något.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Hur mycket det är värt vet ju bara du. Visst finns det någon typ av sweetspot för vad hårdvaran klarar i relation till användningsområdet men man kan ju också pröjsa extra för exempelvis design. Har man råd är ju en macbook pro eller surface book riktigt sjyssta och smidiga. det finns ju även surface pro som 2 i 1 alternativ.

Struntar man helt i design skulle jag ändå läsa på om Intels alla olika processorer till laptops som finns i en jävla massa olika utföranden beroende på storlek etc och välja den billigaste laptop med en kraftigare cpu, ssd och 16gb ram man kan hitta som ligger inom ramarna för dina krav på mått.

Permalänk
Medlem

För användningsområdet behöver man i princip inte spendera mer än 3-5000 kr för en 15.6" och 6000 kr för en 13.3". Det enda du behöver är en ssd hårddisk, 1080p skärm, intel core i3/i5 från någon av de senaste 2-3 generationerna och 6+ gb ram. För denna budgeten får du dock rätt plastiga datorer. Om du redan har en stationär hemma och ska ha den mest som bärbar är 13.3" antagligen det bästa valet, enklare att ta med på föreläsningar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Hur mycket det är värt vet ju bara du. Visst finns det någon typ av sweetspot för vad hårdvaran klarar i relation till användningsområdet men man kan ju också pröjsa extra för exempelvis design. Har man råd är ju en macbook pro eller surface book riktigt sjyssta och smidiga. det finns ju även surface pro som 2 i 1 alternativ.

Struntar man helt i design skulle jag ändå läsa på om Intels alla olika processorer till laptops som finns i en jävla massa olika utföranden beroende på storlek etc och välja den billigaste laptop med en kraftigare cpu, ssd och 16gb ram man kan hitta som ligger inom ramarna för dina krav på mått.

Har man råd med en MBP eller en Surface Book så lär man inte ställa denna typ av fråga

Annars håller jag med, lite "hur långt är ett snöre?" varning på frågeställningen, är bara OP som kan avgöra det. Beror ju till stor del på vilken ekonomi man har i övrigt, dvs hur mkt man kan unna sig att spendera.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad det är för utbildning du går, men det låter som att du mest kommer ha datorn till anteckningar och lite surf och då spelar det inte någon roll vad du väljer rent prestandamässigt, se till att få med en SSD på minst 120gb och 8gb ram. 4gb ram går ann men är i snålaste laget. Jag hade nog prioriterat vikt/design, om du ska bära runt datorn dagarna i ändan är det skönt om den är lätt och tål lite stötar. Tangentbord & touchpad är detsamma oavsett prisklass om du inte kör på en Apple.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ah macbook är väl inte min grej direkt. Letar inte efter något flashig dator. Är den här något att ha?

http://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-e5-574-52cx-15-6-bar...

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du ska använda datorn till, hur mycket du ska använda den och vilka preferenser du har. Här har du en filtrering på prisjakt som jag tycker är "minsta möjliga" för en bärbar dator för att jag ska tycka att den är vettig.

TL:DR
Minst 6 990 SEK

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drazharm:

Ah macbook är väl inte min grej direkt. Letar inte efter något flashig dator. Är den här något att ha?

Ingen aning, bra speccs men skärmen är antagligen perverst dålig.
Hade rekommenderat någon Kina tablet, de flesta är väldigt prisvärda och har grym byggkvalite. Garanti får man också, men det tar ett tag att få hjälp. Finns många recensioner här: https://techtablets.com/ Cube och Chuwi gör grymma grejer. Har själv använt en Cube i7 stylus i snart 2 år för daglig programmering, antecknandr osv, fungerar fortfarande bra men det är snålt med minne.
I mina ögon får man bara skit för de pengarna här i Sverige.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drazharm:

Hårdvaran är ju tillräcklig + att den har SSD, men största problemet är ju skärmen vilket bör vara en TN panel, samt den usla upplösningen, skulle själv bli galen efter 2 minuter vid 1366x768, är enbart nått för seriösa självplågare....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5011015644/thinkpad-13

Sjukt prisvärd enligt mig.

IPS, FUll HD, Intel CP i7 (näst senaste gen), 256 SSD, 8GB, win10 pro.
USB-C (inte senaste gen dock) och fått bra betyg överlag.

Plus att det är en thinkpad med allt vad det innebär (bra drivrutiner osv)

6995 ink moms

Permalänk
Medlem

Personligen brukar mina bärbara nästan alltid hamna runt 12 papp. Senast skaffade jag en Surface Pro 4 för lite dryg ett år sedan och den är jag supernöjd med. Innan den så var det en slimmad Samsung för ungefär samma pengar. Så som svar på frågan, 12 000:- är det värt att lägga på en laptop.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Personligen brukar mina bärbara nästan alltid hamna runt 12 papp. Senast skaffade jag en Surface Pro 4 för lite dryg ett år sedan och den är jag supernöjd med. Innan den så var det en slimmad Samsung för ungefär samma pengar. Så som svar på frågan, 12 000:- är det värt att lägga på en laptop.

För dig är det värt 12 000kr.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För dig är det värt 12 000kr.

Precis, utger mig inte för att tala för hela mänskligheten.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Avstängd

Tycker man kan få en ganska bra om man lägger sig på 4990kr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Yepp.. och här sitter jag och kollar på laptops/Surface Book i 20 000 kroner klassen (snuskigt nära 30k) .

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Inaktiv

Som flera har sagt så beror det på vad du läser. På min tid så behövde man ej ha någon laptop före slutet och samma sak gäller nog nu i många program. Generellt så 256GB ssd och 8GB är bekvämt, sedan duger det mesta åt de flesta. Det är framförallt sista åren inom IT utbildningarna som bättre kan behövas. Som en exjobbare som vi har nu, men vi låtar han fjärrstyra en bättre dator.
Det skulle dock kunna vara så att om man läser Datateknik så är datorn man köpte första året i klenaste laget för exjobbet i sista året.

Permalänk
Medlem

Kan vara ganska skönt att hitta någon som är fri från crapware så man slipper börja med att installera om allt. De dyrare företagsburkarna eller signature edition är fria från sånt.

Skärmen är sjukt viktig som någon sa, allt under fullHD går bort om man ska ha något större än 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som flera har sagt så beror det på vad du läser. På min tid så behövde man ej ha någon laptop före slutet och samma sak gäller nog nu i många program. Generellt så 256GB ssd och 8GB är bekvämt, sedan duger det mesta åt de flesta. Det är framförallt sista åren inom IT utbildningarna som bättre kan behövas. Som en exjobbare som vi har nu, men vi låtar han fjärrstyra en bättre dator.
Det skulle dock kunna vara så att om man läser Datateknik så är datorn man köpte första året i klenaste laget för exjobbet i sista året.

Beror ju helt på vad man gör för exjobb också men rent allmänt så kräver inte någon it inriktad utbildning en "bättre" dator än någon annan utbildning imo. Som student kommer man knappast bygga något såpass komplext att man får sitta och kompilera i en halv dag.
Dock så kommer man som stundet på något it inriktat program använda datorn mer och då blir ju skärmen, tangentbordet&touchpaden lite viktigare tycker jag.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

AMDs APU processorer skulle duga bra och även ge lite extra skjuts om datorn ska användas för multimedia (...och kanske lite spel ).
En dator med 15,6 skärm med:A10-8700P, A10-9600P processor (med inbyggd grafik) fås för mellan 4000-6000kr.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/hp-notebook-15-ba009no/234952.8908/
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/hp-notebook-15-ba017no/234954.8908/
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/lenovo-500-15acz-80k4005pmt/234792.8889/
Det fanns fler modeller med AMDs APU processorer bara på Netonnet.

Kolla upp om det finns möjlighet att köpa extra batteri och laddare billigt till datormodellen.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Beror ju helt på vad man gör för exjobb också men rent allmänt så kräver inte någon it inriktad utbildning en "bättre" dator än någon annan utbildning imo. Som student kommer man knappast bygga något såpass komplext att man får sitta och kompilera i en halv dag.
Dock så kommer man som stundet på något it inriktat program använda datorn mer och då blir ju skärmen, tangentbordet&touchpaden lite viktigare tycker jag.

Självklart beror det på vad för exjobb man gör och de som gör krävande saker brukar ofta få låna dator.
I exjobbaren som jag handleder är 4 core i7, 16GB ram, 256GB SSD minimum, ja då låter vi han låna en sådan dator och problemet är löst.

Men som jag skrev det brukar ej vara någon brådska med datorer, då man i alla fall på min tid läste en massa matematik, el i början, programmering så fanns det stationära datorer som har bättre skärm och tangentbord än de flesta laptop, speciellt när man tar hänsyn till att dessa är större.

Permalänk
Medlem

Har aldrig studerat på högskolan så vet inte riktigt hur det är där men jag ska in på sjuksköterskeprogrammet, kommer som sagt inte använda min dator för annat än ha med den i skolan/pilla på tåget eller what not. När jag är hemma sitter jag på min stationära dator.

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen egen dator i skolan. Penna och kollegieblock är vida överlägset.
Om du redan har en stationär dator, nöj dig med den.

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Nja tar väl med mig den till jobbet också för att plugga(har en del död tid där) Jo 1366x768 är ju döden -.-

Räcker det med 128gb ssd? Kommer ju inte direkt ha något på den förutom lite dokument antar jag. Om det är film blir det netflix/extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

Som sagt, kolla in den Thinkpad 13 jag länkade till. Bra grejjer och kommer räcka länge.
Thinkpad är bra kvalitet också.

När det gäller noteringar så rekommenderar jag varmt OneNote och det går ju att synka till diverse mobila enheter. Som högskolestudent har du ofta gratis Office 365.

Permalänk
Inaktiv

Sweetspot just nu.

Permalänk
Medlem

Hej! Lånar tråden lite...

Har en Probook 6560b.
i5 Dualcore 2.5 GHz
1366x768 15" (Riktigt fula färger)
Stor och klumpig 2.6 kg

Fläkten låter galet högt på maxvarv rätt ofta för att man har öppet Chrome eller windows laddar ner uppdateringar. Upplösningen gör en illamående och den är på tok för tjock o tung.
Vad rekommenderar ni för dator som inte väger för mycket, minst 1080p, håller nere ljudnivån men ändå är lätt kraftfull (i5/i7/Zen?).

Spelar inga tyngre spel då jag har en stationär men vill ha en smidig bärbar som man kan jobba lite med videoredigering / musikproduktion / lättare bildredigering... Är Apple det enda alternativet? (Föredrar Windows)

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.