Prey-utvecklare: "Steams återköpspolicy gör demo överflödigt"

Permalänk
Medlem

Men det står ju i deras återköp policy att det anses som ett missbruk om man testar spelen som demo? Alltså det kan hända att Steam vägrar betala tillbaka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Bra klipp om varför det inte görs så många demos längre.

https://www.youtube.com/watch?v=7QM6LoaqEnY

Horribel robotröst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Men det står ju i deras återköp policy att det anses som ett missbruk om man testar spelen som demo?

Var står detta?
Jag finner bara att man inte får missbruka det som ett sätt att få gratis spel. Men inget om demo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Göbben har fått allt om bakfoten. En demo är en demo, dvs man låter det gå publikt för att locka och hitta de sista buggarna i spelet. Givetvis är allt ett svepskäl för att spara pengar - hiva över ansvaret på andra och de får i sin tur stå för kalaset. Jävligt lamt om du frågar mig!

Permalänk

Idioti

Men så bekvämt resonemang för Pray. Detta spär ju inte på försäljningssiffrorna och alla är ju så bekväma och orkesfulla att fullfölja et återköp.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Idén är fin, att alla spel har en automatisk demo via Steam. Dock så kunde det skötts lite smidigare.

Man skulle kunna ladda ner spelet utan att betala. Då har man en klocka uppe i hörnet som räknar ner de två timmarna (så man har koll på sin tid), och när tiden gått ut så pausas spelet och man får välja mellan att antingen avinstallera eller köpa. Kanske t.o.m ett tredje alternativ för "jag vet inte om spelet är bra än, jag vill testa i två timmar till" som kostar mindre (som sen dras av det slutgiltiga priset om man faktiskt köper spelet sen).

Permalänk
Medlem

Jag använder sällan återköp och läser på eller rent av testar spelen innan jag köper dom på diverse vis.
Men räknas inte dom 2 timmarna från och med när du köper spelet? så nerladdningen måste ske inom dom 2 timmarna?
I så fall är det ganska menlöst för en annan där det tar en natt att få hem ett spel genom sunkig ADSL.

För övrigt idiotiskt tänk från den idiotiska prey-utvecklaren.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Jag använder sällan återköp och läser på eller rent av testar spelen innan jag köper dom på diverse vis.
Men räknas inte dom 2 timmarna från och med när du köper spelet? så nerladdningen måste ske inom dom 2 timmarna?
I så fall är det ganska menlöst för en annan där det tar en natt att få hem ett spel genom sunkig ADSL.

För övrigt idiotiskt tänk från den idiotiska prey-utvecklaren.

Noo, det är speltid som räknas. Det är antingen under 2 timmars speltid, eller under 14 dagars ägande. Dvs att om du köper men aldrig spelar det så kan du refunda inom 14 dagar.

Jag har använt denna funktion för att testa spel, och kan säga att den fungerar klockrent. Tar oftast bara några timmar att få tillbaka pengarna på bankkontot (reserveras sedan bryts reserveringen).

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att detta är arrogant av dem:
* Kostanden att ta fram ett demo/beta är marginell, och ger dem mycket PR
* Tanken med demo/beta är väl att man skall få tankar som "åh-nej, är det redan slut, jag vill spela mer". Inte "hur många minuter har jag kvar?"
* Om de är smarta bygger de olika demon som ger tillgång till olika delar/banor i spelet. Så kan de släppa ett "nytt" demo efter ett par månader

Permalänk
Inaktiv

Tycker att steams återbetalnings policy är bra, fick refund på senaste Dragon Age då jag tyckte det var tråkigt efter ~2 timmars testande.

Men att använda det som argument för att demo inte skal göras känns lite klent, dock så har jag själv inte spelat ett ända demo på säkert 15 år nu X_x kollar alltid Youtube/Twitch för gameplay och förbokar sällan om jag inte är 100% säker på att jag är nöjd med mitt köp (brukar göra research så som att läsa forums, kolla alfa/beta gameplay etc).

Folk nu för tiden tycker jag inte kollar upp spelen utan bara förbokar och sen när produkten inte var vad dem förväntat sig så är det för sent att skicka tillbaka ^_^

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag kan tycka att detta är arrogant av dem:
* Kostanden att ta fram ett demo/beta är marginell, och ger dem mycket PR
* Tanken med demo/beta är väl att man skall få tankar som "åh-nej, är det redan slut, jag vill spela mer". Inte "hur många minuter har jag kvar?"
* Om de är smarta bygger de olika demon som ger tillgång till olika delar/banor i spelet. Så kan de släppa ett "nytt" demo efter ett par månader

Tidsbegränsade demos var ju dock vanliga även förr.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Bortsett från att Steam kan ta bort din rätt till återbetalning om du "missbrukar" återbetalningssystemet för att få gratis speltid - vilket du kommer göra om du hanterar återbetalningssystemet som en testperiod.

Permalänk
Medlem

Steam lär slår ner din möjlighet att göra en refund om man skulle använda det i testa spel som ett demo i en större utsträckning. Jag har säkert ett eller två dussin spel jag skulle vilja testa i 2 timmar men som sagt, steam skulle nog se det som "refund abuse" och blockera det för mig. Om inte annat så tillfälligt i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keellan:

Det är inte så svårt att skaffa steam. Sen behöver man ett mastercard/visa/etc eller paypal konto vilket de flesta har. Det borde väl vara ganska klara regler med vad som gäller återköp. Har köpt mycket genom steam och aldrig haft något problem, sen hellre genom steam än G2P och alla andra sidor.

Då hade jag hellre sett någon "try" (prova) funktionalitet i i Steam så jag inte behöver göra ett köp och sedan ett återköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Jag använder sällan återköp och läser på eller rent av testar spelen innan jag köper dom på diverse vis.
Men räknas inte dom 2 timmarna från och med när du köper spelet? så nerladdningen måste ske inom dom 2 timmarna?
I så fall är det ganska menlöst för en annan där det tar en natt att få hem ett spel genom sunkig ADSL.

För övrigt idiotiskt tänk från den idiotiska prey-utvecklaren.

Skrivet av Kaikon:

Noo, det är speltid som räknas. Det är antingen under 2 timmars speltid, eller under 14 dagars ägande. Dvs att om du köper men aldrig spelar det så kan du refunda inom 14 dagar.

Jag har använt denna funktion för att testa spel, och kan säga att den fungerar klockrent. Tar oftast bara några timmar att få tillbaka pengarna på bankkontot (reserveras sedan bryts reserveringen).

Speltid är ju också fel, tiden som räknas är starttiden på spelet/programmet på steam. Så fort du trycker igång spelet så börjar klockan att ticka. Så 2timmar är inte mycket med tanka att det räknar in tiden du har när spelet startar upp tills du kommer till startmeny, ändrar inställningar etc samt om du har en hdd som laddar långsamt så förlorar du också tid.

Det fick jag lära mig den hårda vägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Men det står ju i deras återköp policy att det anses som ett missbruk om man testar spelen som demo? Alltså det kan hända att Steam vägrar betala tillbaka

Skrivet av zeg:

Jag använder sällan återköp och läser på eller rent av testar spelen innan jag köper dom på diverse vis.
Men räknas inte dom 2 timmarna från och med när du köper spelet? så nerladdningen måste ske inom dom 2 timmarna?
I så fall är det ganska menlöst för en annan där det tar en natt att få hem ett spel genom sunkig ADSL.

Det står ju klart och tydligt på Steam vad som gäller:

-----
Du kan begära återbetalning för nästan alla köp på Steam, oavsett anledning. Din dator kanske inte möter systemkraven, kanske köpte du spelet av misstag, kanske spelade du det i en timme och helt enkelt inte gillade det.

Det spelar ingen roll. Valve kommer, vid efterfrågan genom help.steampowered.com, utfärda en återbetalning oavsett anledning om det sker inom fjorton dagar efter inköpet, samt att spelet inte spelats mer än två timmar.
----
(http://store.steampowered.com/steam_refunds/)

Jag har själv returnerat ett 30-tal spel via Steam, det är inga problem alls och fungerar jättesmidigt. Det var helt enkelt inte spel som jag tyckte var värda pengarna (mycket VR-skit).

Så att vara upprörd över att Bethesda gör detta är lite onödig storm i ett vattenglas. Steam har dessa villkor, varsegod att använda dig av dem. Skulle Valve känna att "nej detta fungerar inte längre" så ändrar de villkoren.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Rådström:

I så fall skulle väl Steam lika gärna kunna ha demo-funktionen inbyggd? Utan att köpa spelet kan man ladda ner och spela i upp till t.ex. två timmar innan spelet stängs ner och blir inaktivt i ens bibliotek. Man måste då köpa det för att spela vidare.

Samma sak fast inga refunds hit och dit. Väldigt smidigt för användarna och full kontroll för utgivarna.

Halvt om halvt finns det redan, har du ett spel installerat och får din refund beviljad så kommer spelet inte gå att spela, "play" byts ut mot "purchase" som vill ta dig till köpsidan för mjukvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Horribel robotröst.

Han har speedat upp rösten. Han förklarar varför i en av klippen som finns