SweClockers läsarundersökning inför Computex 2017

Permalänk
Melding Plague

SweClockers läsarundersökning inför Computex 2017

Snart är det äntligen dags för årets stora teknik- och komponentfest Computex! Inför startar SweClockers och EHA en ny undersökning, där du även har chansen att vinna ett MSI Geforce GTX 1060 Aero ITX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på något roligt ni skulle kunna hitta på men avslutade med att jag har ingen fantasi.

SLI/CF frågan så tyckte jag att det fattades svar för: "Jag har kört SLI/CF förut och kommer inte göra det igen."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av LeVvE:

Satt och funderade på något roligt ni skulle kunna hitta på men avslutade med att jag har ingen fantasi.

SLI/CF frågan så tyckte jag att det fattades svar för: "Jag har kört SLI/CF förut och kommer inte göra det igen."

Bra förslag! Tar med oss det till framtiden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Så klart så va sista frågan en "motivera varför"-fråga...

Kom inte heller på något vettigt så skickade bara in.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Motivera var inte så svårt, problemet var att det skulle vara "roligt" också...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

De va rätt enkla frågor dom första, tills man kom till den sista fråga som va lite klurig att komma på något, men jag tro att ja lyckades de skulle va intressant och se något sådant bygge samt roligt bli ju alltid automatiskt när man bygger med datorkomponenter.

Ser framemot Computex 2017 och läsa intressanta artiklar eller videos från er.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Entusiast

Rolig undersökning! Även om min motivering inte tar mig i mål så ser jag fram emot att få se resultaten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

"primärt ljudsystem" dedikerat ljud eller headset.

jag använder båda lite av och till beroende på vad jag känner för, blev en coin flip, så dedikerade högtalare tydligen

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

"primärt ljudsystem" dedikerat ljud eller headset.

jag använder båda lite av och till beroende på vad jag känner för, blev en coin flip, så dedikerade högtalare tydligen

Tänkte också på den. Man borde kanske kunna svara båda?
Jag störde mig också på att man bara kunde välja headset och inte hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Jacob: Misstänker att svaren skall vara med idag som utgångsdatum, så att svaren blir 0% om man redan gjort inköpet trotts att de kan vart så när som igår.
Har jag tänkt rätt då?

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ni väljer mitt förslag på vad ni ska bygga även om jag vinner eller inte då det faktiskt är något det flesta här på Sweclockers skulle vara intresserade att veta mer av om vilka lösningar man kan få ihop.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Var inte fråga 13 om ssd konstig förresten?
Även i nej-svaret så var man tvungen att välja m2 eller sata??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:
Eller inte klicka i något alls då man inte planerat att köpa något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Roger W:
Eller inte klicka i något alls då man inte planerat att köpa något?

Kanske man kunde gjort! (provade inte)
Men det stod ju tydligt "Nej" vid första alternativet vill jag minnas. (och ändå fanns valet M2/Sata där)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så klart så va sista frågan en "motivera varför"-fråga...

Den finns med för att det inte skall vara ett lotteri vilket skulle vara olagligt.

Citat:

Alla som deltar och besvarar den sista frågan har chansen

Istället för att lotta ut en vinnare så kommer några att välja det bästa svaret.

Mer intresserad om man kan ha ett lysande svar på frågan samtidigt som man vägrar att svara på undersökningen och om man fortfarande kan vinna. Finns ju inga egentliga krav på att svara på de andra frågorna...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zilanto:

@Jacob: Misstänker att svaren skall vara med idag som utgångsdatum, så att svaren blir 0% om man redan gjort inköpet trotts att de kan vart så när som igår.
Har jag tänkt rätt då?

Du tänker rätt! Det är hur man tänkt göra framåt som är intressant.

Skrivet av Roger W:

Var inte fråga 13 om ssd konstig förresten?
Även i nej-svaret så var man tvungen att välja m2 eller sata??

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du rätt i! Tack för feedback.

Skrivet av Gropenator:

Mer intresserad om man kan ha ett lysande svar på frågan samtidigt som man vägrar att svara på undersökningen och om man fortfarande kan vinna. Finns ju inga egentliga krav på att svara på de andra frågorna...

Klart man kan välja att göra det, men att vi tar med möjligheten att vinna ett pris är tänkt som ett incitament att hjälpa till och bidra till undersökningen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

På frågan om viktiga parametrar vid köp av GPU borde ni haft med "jag har vattenkylning så bryr mig inte om factorykylning".

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift

@Jacob: Även om mitt förslag inte vinner (bryr mig egentligen inte) så tycker jag ni kan låta någon automatisera hemmet med El, tv apparaten osv ! Styr allt via smartphonen våga vägra dissa fjärrkontroller till allt Alltid varit sugen på det men är svårt att få en riktig prisbild då olika lösningar varierar så mycket. Vore grymt roligt om någon på redaktionen gör det och visar hur man på en rimlig budget och tidsplan kan ordna detta

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kommer ni publicera resultaten i någon form?

Permalänk
Medlem

Bildskärmsfrågan borde haft med ett alternativ för paneltyp: "crap" (TN) eller "bra" (IPS/VA). HDR är ju lite i den riktningen, men en väldigt specifik teknologi.

Grafikkortsfrågan borde haft något om kompabilitet med vattenblock, för oss som vattenkyler är det ju vikitigt att kortet endera är av referensdesign, eller att tillverkaren har samarbete med ex. EK för att det ska finnas vattenblock ute relativt snabbt efter kortet släppts.

Permalänk
Medlem

Nästa gång vore det även trevligt med frågor kring vilket operativsystem man använder. Exempelvis: Vilket operativsystem använder/föredrar du främst på din primära stationära dator? - respektive - Vilket operativsystem använder/föredrar du främst på din primära bärbara dator? Vore ju kul att få se lite statistik på det.

Edit: Fråga om smartphone preferens (Android, iOS, Windows) vore också bra.

Kom på en till fråga.
Permalänk
Medlem

En annan reflektion: var det bara jag som saknade en nivå mellan "helt oviktigt" och "ganska viktigt"?
(eller vad nu valen hette)

Dvs nått i stil "nästan oviktigt" eller "inte speciellt viktigt" eller liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andra94:

@Jacob: Även om mitt förslag inte vinner (bryr mig egentligen inte) så tycker jag ni kan låta någon automatisera hemmet med El, tv apparaten osv ! Styr allt via smartphonen våga vägra dissa fjärrkontroller till allt Alltid varit sugen på det men är svårt att få en riktig prisbild då olika lösningar varierar så mycket. Vore grymt roligt om någon på redaktionen gör det och visar hur man på en rimlig budget och tidsplan kan ordna detta

Finns inte direkt någon vettig lösning vad jag har sett, åtminstone inte som motiverar prislappen för ren och skär lathet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite kritik för vissa av svarsalternativen:

18. Ljudsystem
Saknar ett alternativ för hörlurar (finns bara headset eller högtalare) samt ett alternativ för både hörlurar och högtalare (möjligtvis kunde det vart en flervalsfråga här?).

Anledningen är att jag har dedikerade high-end lurar komplett med hörlursförstärkare och hela den biten samt ett dedikerat högtalarsystem som jag växlar mellan för olika tillfällen. Spel, kvällslyssnande och överlag mer koncentrerad musiklyssning t.ex. går oftast genom lurarna för mig medan musiklyssningen dagtid, videor och filmer mer ofta går genom högtalarna. (Svårt att därför välja det ena eller det andra, valde dock "Dedikerat högtalarsystem" då det ända alternativet var headset).

19. Val av grafikkort
Saknar ett alternativ för kompatibilitet med vattenblock då detta är den absolut viktigaste punkten för mig som kör på custom loop.

Kunde också ha haft ett blankt "annat svar" fält för att lägga till egna åsikter här.

20. Val av skärm
Ni tar upp många bra punkter här men hur kan ni ha missat de två absolut viktigaste; Färgåtergivning och bildkvalitet?!

Med ett hobbyintresse för foto så är ju, för mig, det långt viktigare om skärmen är bra på dessa punkter än om den har en hög uppdateringsfrekvens eller låg responstid.

Kunde även här haft ett blankt "annat svar" fält för att lägga till egna åsikter.

24. Informationskällor
Kanske iofs. kan räknas som Användaromdömen men här skulle ni kanske även kunna lagt till en punkt för "Rekommendationer från forum".

Ni har en punkt för rekommendationer från vänner och familj men om man frågar om råd på ett forum och får rekommendationer den vägen så kan ju det också ha lite påverkan för många även om de inte är lika närstående.

Jag la till detta i mitt svar under den blanka "Annat svar"-boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

"primärt ljudsystem" dedikerat ljud eller headset.

jag använder båda lite av och till beroende på vad jag känner för, blev en coin flip, så dedikerade högtalare tydligen

Skrivet av Roger W:

Tänkte också på den. Man borde kanske kunna svara båda?
Jag störde mig också på att man bara kunde välja headset och inte hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zilanto:

@Jacob: Misstänker att svaren skall vara med idag som utgångsdatum, så att svaren blir 0% om man redan gjort inköpet trotts att de kan vart så när som igår.
Har jag tänkt rätt då?

Skrivet av Roger W:

Var inte fråga 13 om ssd konstig förresten?
Även i nej-svaret så var man tvungen att välja m2 eller sata??

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CyberVillain:

På frågan om viktiga parametrar vid köp av GPU borde ni haft med "jag har vattenkylning så bryr mig inte om factorykylning".

Skrivet av Roger W:

En annan reflektion: var det bara jag som saknade en nivå mellan "helt oviktigt" och "ganska viktigt"?
(eller vad nu valen hette)

Dvs nått i stil "nästan oviktigt" eller "inte speciellt viktigt" eller liknande.

Skrivet av Timmy Fox:

Lite kritik för vissa av svarsalternativen:

18. Ljudsystem
Saknar ett alternativ för hörlurar (finns bara headset eller högtalare) samt ett alternativ för både hörlurar och högtalare (möjligtvis kunde det vart en flervalsfråga här?).

Anledningen är att jag har dedikerade high-end lurar komplett med hörlursförstärkare och hela den biten samt ett dedikerat högtalarsystem som jag växlar mellan för olika tillfällen. Spel, kvällslyssnande och överlag mer koncentrerad musiklyssning t.ex. går oftast genom lurarna för mig medan musiklyssningen dagtid, videor och filmer mer ofta går genom högtalarna. (Svårt att därför välja det ena eller det andra, valde dock "Dedikerat högtalarsystem" då det ända alternativet var headset).

19. Val av grafikkort
Saknar ett alternativ för kompatibilitet med vattenblock då detta är den absolut viktigaste punkten för mig som kör på custom loop.

Kunde också ha haft ett blankt "annat svar" fält för att lägga till egna åsikter här.

20. Val av skärm
Ni tar upp många bra punkter här men hur kan ni ha missat de två absolut viktigaste; Färgåtergivning och bildkvalitet?!

Med ett hobbyintresse för foto så är ju, för mig, det långt viktigare om skärmen är bra på dessa punkter än om den har en hög uppdateringsfrekvens eller låg responstid.

Kunde även här haft ett blankt "annat svar" fält för att lägga till egna åsikter.

24. Informationskällor
Kanske iofs. kan räknas som Användaromdömen men här skulle ni kanske även kunna lagt till en punkt för "Rekommendationer från forum".

Ni har en punkt för rekommendationer från vänner och familj men om man frågar om råd på ett forum och får rekommendationer den vägen så kan ju det också ha lite påverkan för många även om de inte är lika närstående.

Jag la till detta i mitt svar under den blanka "Annat svar"-boxen.

Så här blir det alltid när kreti och pleti ska sätta ihop en enkät... Jag får lätt slaganfall av enkäter som dessa... merparten var ok, men många frågor saknade en mängd alternativ och kändes skrivna på en kafferast. Uppskattade dock humorn i att alternativet för användandet av optisk läsare hade ett fint spann på ett år sedan och sedan var nästa mer än sju år sedan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Motivera var inte så svårt, problemet var att det skulle vara "roligt" också...

Nää? vare så den här gången, att man skulle skriva en rolig motivering? De gjorde inte jag, iaf inte direkt rolig/fyndig. Däremot tycker jag att mitt bidrag är intressant och jag hoppas att det sätter griller i huvuden hos Sweclockers-redaktionen

Permalänk

också glömde man att fylla i sitt användarnamn på den sista frågan...

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Fan vad ni dissade optiska läsare

Skrivet av trickeh2k:

... Uppskattade dock humorn i att alternativet för användandet av optisk läsare hade ett fint spann på ett år sedan och sedan var nästa mer än sju år sedan

Bah!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Inser förstås att man måste begränsa undersökningens omfattning, men det var fler frågor där jag förmodligen framstår som helt ointresserad. Ett bra exempel kunde ju vara den om vilka komponenter man tänkt köpa den närmsta tiden, som blev helt tom för min del. Det är inte för att jag inte är intresserad, utan för att min gamla i7 3770k-burk fortfarande är bra nog, och att dagens hårdvara inte är lyft nog för att motivera någon uppgradering.

Angående RGB-belysning så skulle jag velat ha ett svarsalternativ som reflekterar "vill inte behöva betala för en onödig funktion jag aldrig använder". Fick svara att jag hatar det, då det kom närmast, och var det enda alternativ som indirekt betyder "sluta upp med det, tack!".

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Skitlaptop, musplattan klickade (av vidröring med handflatan) innan jag skrivit klart... Mitt namn står inte med längst ner, jag skrev om Dator i bilen. Nu inaktiveras drivrutinen.

Jag har även använt Optisk läsare senaste veckan (upprepade gånger) Först så installerade jag ett nytt spel på min Amiga 1200, sen installerade jag Windows 98 på en av mina retro PC (dock bara för att kopiera skivan till hårddisk för snabbare installation) och sen bränt en skiva med framförallt nätverksdrivrutiner och men även allt annat tänkbart för till nyinstallerad retroburk som ej har USB, visst kan jag ta hårddisken och använda med en PATA->USB men går så fort att bränna en skiva ändå (och beroende på läsaren i retroburken så går det använda RW skivor).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.