Permalänk
Medlem

Laptop för ingenjörsstudier

Hallå!

Om ett par dagar snor skolan min skoldator :/
Dags att köpa ny inför mina fortsatta studier, har kollat runt lite men litar inte på mitt egna omdöme tillräckligt så frågar er som vet bättre här

Jag vill ha minst 256 GB ssd alternativt att det finns plats för att lägga till mer själv.
Jag spelar inga spel och har inga planer på att börja igen så tror ej något fint grafikkort behövs.
8 GB ram, antagligen behöver jag inte så mycket 9/10 men det är så tråkigt när minnet tar slut.
Skippar gärna optisk enhet.
15'' skärm
Bra högtalare, en kompis köpte en lenovo Z50-70 och de högtalarna är tragiska vid film/serie tittande.
6h + batteritid, vill slippa bära med laddare till skolan så ofta som möjligt.
målvikt är <2 kg men det är mest önsketänkande, allt under 2,5 kg är acceptabelt.

Ska läsa en civilingenjörsutbildning och datorn får gärna vara robust så den håller tiden ut, jag lägger hellre några tusen extra nu och slipper köpa ny om 2 år. Har ingen direkt budget men det ska vara prisvärt, max 10 k är väl rimligt.

Permalänk

Köp en begagnad Macbook pro ifall OSX skulle kunna vara tänkbart?

Jag har en från sent 2011 som fortfarande håller måttet.
Enligt dina önskemål borde en mbp passa bra, min har varit driftsäker under alla de år jag haft den och endast gjort ett batteribyte efter 5 år. OSX är väldigt tacksamt att arbeta med tycker iaf jag.

Permalänk
Medlem

Kolla in en Dell XPS 15. En sån köpte jag nyss, är nöjd!

Permalänk
Medlem

Köpte en XPS 13, läser civ ing. Bästa valet. Den är lika stor om en 11 tum macbook air.
Du kommer inte palla ha med dig 15 tum varje dag. Det är stor skillnad

Permalänk
Medlem

Lenovo ThinkPad X260 eller X270. Mycket bra laptop för pengarna, uppgraderingsvänlig och dessa modeller har 12.5" 1080p skärmar. Min Lenovo X220 som jag köpte vid release 2012 har fungerat väldigt bra sedan dess och använder den än idag för studierna. Visst, de har inte de bästa högtalarna (vilken laptop har bra högtalare egentligen?) men de är OK om du ska se på något YouTube klipp. Investera istället även på ett par bra hörlurar samt en USB DAC om ljudkvalité är av stor betydelse!

EDIT: Rekommenderar att du köper den billigaste X260/X270 med i5 CPU. Du kan därefter själv uppgradera till en SSD och RAM-minnet för en billigare peng på ett väldigt enkelt sätt vilket är oftast billigare än att köpa en av deras modeller med max uppgraderad SSD/RAM.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Pluggar ingenjör på KTH och kör Surface pro 4 med i5 256gb 8gb ram
Funkar jävligt bra då den är skön att bära med sig, dock utanför din budget. Borde gå ner i pris ordentligt nu när Surface pro är på g

Permalänk
Medlem

Kan även rekommendera X260/X270 som Icte, men om högtalare är viktigt kanske det är smartare att gå upp till T460/T470

Permalänk
Medlem

Sp4 i5 8 GB går ju för 11k på elgiganten/netonnet ny i dags läget.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Köp en begagnad Macbook pro ifall OSX skulle kunna vara tänkbart?

Jag har en från sent 2011 som fortfarande håller måttet.
Enligt dina önskemål borde en mbp passa bra, min har varit driftsäker under alla de år jag haft den och endast gjort ett batteribyte efter 5 år. OSX är väldigt tacksamt att arbeta med tycker iaf jag.

Apple i all ära men jag har aldrig kommit väl överens med OSX, Windows lär det bli.

Skrivet av CooingPendulum:

Kolla in en Dell XPS 15. En sån köpte jag nyss, är nöjd!

De är fina, men något dyra om man vill ha ssd :/

Skrivet av Aizen1:

Köpte en XPS 13, läser civ ing. Bästa valet. Den är lika stor om en 11 tum macbook air.
Du kommer inte palla ha med dig 15 tum varje dag. Det är stor skillnad

Tittar en del på video, dels serier och filmer men även dansvideor(jag dansar), har inte tänkt ha någon TV så laptopen lär vara enda skärmen i mitt rum. Jag har idag en skärm på 14 tum, funkar men hade gärna gått upp ett snäpp,

Skrivet av Icte:

Lenovo ThinkPad X260 eller X270. Mycket bra laptop för pengarna, uppgraderingsvänlig och dessa modeller har 12.5" 1080p skärmar. Min Lenovo X220 som jag köpte vid release 2012 har fungerat väldigt bra sedan dess och använder den än idag för studierna. Visst, de har inte de bästa högtalarna (vilken laptop har bra högtalare egentligen?) men de är OK om du ska se på något YouTube klipp. Investera istället även på ett par bra hörlurar samt en USB DAC om ljudkvalité är av stor betydelse!

EDIT: Rekommenderar att du köper den billigaste X260/X270 med i5 CPU. Du kan därefter själv uppgradera till en SSD och RAM-minnet för en billigare peng på ett väldigt enkelt sätt vilket är oftast billigare än att köpa en av deras modeller med max uppgraderad SSD/RAM.

Tack! Ska kollas upp

Skrivet av Sunshine914:

Pluggar ingenjör på KTH och kör Surface pro 4 med i5 256gb 8gb ram
Funkar jävligt bra då den är skön att bära med sig, dock utanför din budget. Borde gå ner i pris ordentligt nu när Surface pro är på g

Något liten skärm bara :/ Ska själv gå på KTH till hösten, hur är det med plats på bänkar i föreläsningssalar?

Det verkar dåligt med 15'' som fyller mina önskemål... Vad säger folk om Asus Zenbook med i5?
EDIT
Tycker att denna ser lockande ut

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte att du hittar någon laptop som uppfyller dina krav, inkl din budget. Om du inte är så kinkig med ljudkvaliten (vilket du knappast är om du väljer att lyssna via en laptophögtalare) så kan en variant vara att du kör med någon trådlös Bluetooth-högtalare. Annars vet jag ingeting som är i närheten av att ha lika bra högtalare som MacBook Pro, men den skjuter rätt rejält över din budget.

Permalänk
Medlem

@improwise:
Nej, jag är inte så petig med ljudet så länge det är okej ljudnivå, för musik har jag ett par M-Audio högtalare som jag brukar koppla in. Och visst är Macbook bra, men jag är inte förtjust i OSX och är inte säker på om jag kan/orkar/har tid till att boota om den med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlewr:

@improwise:
Nej, jag är inte så petig med ljudet så länge det är okej ljudnivå, för musik har jag ett par M-Audio högtalare som jag brukar koppla in. Och visst är Macbook bra, men jag är inte förtjust i OSX och är inte säker på om jag kan/orkar/har tid till att boota om den med Windows.

Att köra Windows på en Mac är idag en rätt smärtfri upplevelse och överlag fungerar det i många fall lika bra som att köra Windows på en "riktig PC". Dock behöver man mappa om lite tangenter och annat och sen är det som sagt det där med priset också, så svårt att rekommendera en MBP för dina behov/förutsättningar.