Köpa ny Philips TV, vad skiljer på dessa två?

Permalänk
Medlem

Köpa ny Philips TV, vad skiljer på dessa två?

Tjenare tjenare!

Nu är det så att jag ska köpa en ny TV och är ute efter en Ambilight och såg att Philips släppt sina 2017 års modeller av 7000 serien i prisklassen jag söker.

Men VAD exakt är skillnaden på dessa två? :/

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55PUS7272/phil...

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55PUS7502/phil...

Har inte hittat så mycket reviews på dessa heller.

Tack på förhand!

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Avstängd

Den billigare verkar ha en scart kontakt och en mer usb kontakt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4251237,4231528

Sen skiljer det väldigt mycket i vikt på dom.
I övrigt så tror jag du får ta dig till en elgiganten som har båda så du kan titta på dom.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tapi0:

Tjenare tjenare!

Nu är det så att jag ska köpa en ny TV och är ute efter en Ambilight och såg att Philips släppt sina 2017 års modeller av 7000 serien i prisklassen jag söker.

Men VAD exakt är skillnaden på dessa två? :/

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55PUS7272/phil...

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55PUS7502/phil...

Har inte hittat så mycket reviews på dessa heller.

Tack på förhand!

Inte så bra med ips och lcd:

Citat:

7101 är naturligtvis baserad på en IPS LCD panel. Efter vår mycket begränsad kalibrering mätte vi den svarta nivån 0,13 cd / m2, vilket är trevligt för en IPS LCD panel, men dåligt i jämförelse med VA LCD-paneler - och naturligtvis en långt ifrån OLED. Du kanske inte riktigt märker det under dagen men på kvällen är det ganska uppenbart att bilden saknar djup och kontrast. Detta är fallet för alla LCD-TV med IPS paneler, såvida de inte använder sig av någon form av lokal nedtoning.

https://goo.gl/fvJvTa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Inte så bra med ips och lcd:https://goo.gl/fvJvTa

Kan du utveckla för nån som mig som inte kan så mycket om TVs, ips, lcd osv

Jag ska förövrigt ha tvn på väggen

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Bildexpert 📺

Man kan inte lita helt på Prisjakts användargenererade information för direkta jämförelser då det ofta saknas komplett information. Philips har en jämförelsefunktion på sin sida och då kan man stöta på exakta skillnader. Förhoppningsvis.

Annars är det väldigt svårt att skilja apparaterna åt hos just Philips. Detta underlättas inte av att det kan finnas modeller på marknaden som inte förs av Philips i Norden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tapi0:

Kan du utveckla för nån som mig som inte kan så mycket om TVs, ips, lcd osv

I min signatur finns en länk till en introduktion och video om sådana detaljer för TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I min signatur finns en länk till en introduktion och video om sådana detaljer för TV-apparater.

Fan va fint, men lite väl mycket läsning, men tror du jag hittar något sammankopplat där till dessa två? Mina krav är ju typ 55" som båda har och 3 sidig ambilight som båda har, sen är ju bra eller bättre bild bara ett stort +.

Men kan inte du undersöka lite som kan de här? Skiljer endå 3500kr i pris på dessa två :/

Ser att den dyrare TVn har nått som heter P5 Perfect Picture Engine medans den billigare har nått som heter Pixel Precise Ultra HD i bildbehandlingsmotor och den dyrare har 2200 istället för 2000 i bildförbättringsteknik (PPI) Vilket av dessa är bättre, märker man ens nån skillnad?

Hittar ju typ INGA reviews på dessa :/

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Sen står det att den dyrare är "kantbelyst" och den billigare "bakbelyst" under "Typ av LED-belysning" liksom whaat?

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Har testat jämföra lite nu på Philips sida, och vad jag kan se i stort är ljudet något som den dyrare TVn verkar ha mycket av och bättre, men samtidigt väger typ det dubbla. Den dyrare TVn har nått som heter P5 Perfect Picture Engine medans den billigare har nått som heter Pixel Precise Ultra HD i bildbehandlingsmotor och den dyrare har 2200 istället för 2000 i bildförbättringsteknik (PPI)

Verkar ju vara dessa TRE saker som gör dom mest "olika" Ljudet, bildbehandlingsmotorn 2200 PPI vs 2000 PPI och tyngden 21,41kg vs 16,75kg

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tapi0: Jag rekommenderar att du läser och tittar på videon. Det förklarar iofs främst att det mesta av det du frågar om, likt PPI och "Super duper mega engine pixel fücker" bara är rent skärt trams.

Alla LCD-tv är bakbelysta och den absoluta majoriteten har lysdioderna i kanten. Väldigt många vill läsa in kvalitetsskillnader i detta. I praktiken är det mer komplext än att man kan titta på lysdioderna placering för att avgöra skillnader.

Skillnaden i vikt kan handla om sådant som stativ och glasskiva.

Permalänk

Vad är det för skillnad mellan Philips 7272 och 7502

@Tapi0: Hej. Det 7502 har som är utöver 7272 är följande: Philips nya bildprocessor P5 som också sitter i den kommande OLED-modellen 9002, Wide Color Gamut-panel för ett större färgspektra, edge-LED-panel för tunnare design med ram i metall samt bättre ljud med diskant/mellanregister riktat emot dig istället för dolt, ger tydligare ljud . Båda modellerna har 3-sidig Ambilight, Android TV och fjärrkontroll med QWERTY-tangentbord på fjärren. Kort sagt så har 7502:an vår bästa bildbehandling någonsin. Pär på Philips TV

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pär på Philips TV:

@Tapi0: Hej. Det 7502 har som är utöver 7272 är följande: Philips nya bildprocessor P5 som också sitter i den kommande OLED-modellen 9002, Wide Color Gamut-panel för ett större färgspektra, edge-LED-panel för tunnare design med ram i metall samt bättre ljud med diskant/mellanregister riktat emot dig istället för dolt, ger tydligare ljud . Båda modellerna har 3-sidig Ambilight, Android TV och fjärrkontroll med QWERTY-tangentbord på fjärren. Kort sagt så har 7502:an vår bästa bildbehandling någonsin. Pär på Philips TV

Hahahahah, var tvungen och fundera en och två gånger om du var på skämt eller inte, du hade roligt namn, "Pär på Philips TV" Men nu blev ju detta klarare för mig.

Men HUR stor skillnad är det på bilden då? Är det 3500kr bättre bild man får då? Är inte "Pixel Precise Ultra HD" ganska super duper också? Eller menar du att det suger?

Vad jag fattar i det stora hela är att ljudet och utseendet är det som är största skillnaden. Bild verkar ju inte skilja jätte mycket alls om jag greppat det.

Nått jag ser är att båda TVs har IPS, vad jag hört SUGER det i mörker där VA är MYCKET bättre och ger ett starkare och MYCKET klarare ljus i bilden vid tex effekter, vad kan du säga om det?

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Vad jag har upplevt med Philips apparater är att de är otroligt seeeega i menyer. Nu vet jag inte om årets generation har blivit bättre, men jag hade inte klarat av det. Får panik på dom vi har på jobbet.

Har du inte möjlighet att gå till någon butik som kan visa dig apparaterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vad jag har upplevt med Philips apparater är att de är otroligt seeeega i menyer. Nu vet jag inte om årets generation har blivit bättre, men jag hade inte klarat av det. Får panik på dom vi har på jobbet.

Har du inte möjlighet att gå till någon butik som kan visa dig apparaterna?

Mjoo, mjukvaran har ju varit en hel del lidande med Philips in the past iaf. Kanske, 1 timma bort dock Och vet inte säkert om dom har uppe dom i butik enu, kanske får ringa höra med elgiganten/mediamarkt om nån av dom har inne dom och stående i affär

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Om du har 15 att lägga på en 55PUS7502. Lägg till lite till och kör på en 65PUS7601 istället. Det är en sällsynt galen TV i detta sammanhanget

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om du har 15 att lägga på en 55PUS7502. Lägg till lite till och kör på en 65PUS7601 istället. Det är en sällsynt galen TV i detta sammanhanget

Fan, nu är du och sätter hjärnspöken och förstör i mitt redan förvirrade huvud

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Fan, nu är du och sätter hjärnspöken och förstör i mitt redan förvirrade huvud

Dom du listat är edge led. En 7601 (vet inte varför Philips ingengörerna gjorde så) är en 128 zoners back lit LED med äkta
local dimming. Det är något helt annat. Det är taget ifrån deras gamla 9-serie konstruktion. Svärtan och kontrasterna är något helt annat. Det roliga är just det att dom sen släpper 65PUS7502 som är AVSEVÄRT sämre som en ersättare till både 7101 och 7601. 65PUS7601 kommer gå till historien som en avstickare som saknade syfte och mer eller mindre bara förstörde deras egna line-up.
Jag skall iaf beställa en och jag rekomenderar dig också att göra det helt enkelt

"Slutsats
Det är ingen mening att hymla med det faktum att detta är den absolut bästa LED-TV vi testat under 30 000 kronor. Det finns i stort sett ingenting att klaga på här och vi delar därmed ut vårt alla högsta betyg. Att det går köpa Philips 65PUS7601 just nu för 19 900 kronor måste betraktas som årets brakdeal. Så otroligt bra är den, inte minst som spel-TV." - Gamereactor

Det sa dom vid 19.990:-. Den kostar 16.990:- just nu.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Bildexpert 📺

Nu är Gamereactor knappast något förstahandsval för insiktsfulla tester. Brittiska HDTV-test gör de bästa testerna i mitt tycke och det är mer rimligt försiktiga: http://www.hdtvtest.co.uk/news/65pus7601-201610294376.htm

Med det sagt, 65PUS7601 är nog den bästa Philips-modellen jag sett på väldigt länge. Så där kan ha hålla med om att det är ett säkert val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu är Gamereactor knappast något förstahandsval för insiktsfulla tester. Brittiska HDTV-test gör de bästa testerna i mitt tycke och det är mer rimligt försiktiga: http://www.hdtvtest.co.uk/news/65pus7601-201610294376.htm

Med det sagt, 65PUS7601 är nog den bästa Philips-modellen jag sett på väldigt länge. Så där kan ha hålla med om att det är ett säkert val.

Självklart, Gamereactor kanske inte är förstahandsvalet när det gäller reviews. Säger dock. När dom introducerade detta på 9XXX serien snackade vi 40.000kr för en sådan TV med sån svärta. Att den finns i denna prisklassen är mycket intressant.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Bildexpert 📺

@AkUs: 65PUS7601 mäter uppemot 3000:1 i panelkontrast vilket är ganska normalt för en VA-panel. Så "svärtan" är inget nytt eller exklusivt för prisklassen. Apparater med FALD-bakbelysning brukar vara dyra i början och sjunka rejält i pris längre fram, så egentligen inget nytt där heller. Fast ja, helt klart en intressant modell som rätt många källor kan intyga om att den faktiskt fungerar väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni 65PUS7601 kommer finnas tillgänglig? Året ut? Så man inte väntar för länge så den försvinner, antar att det kan hända på närmaste tid då ersättarna kommer?

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tapi0: Kolla prisstatistiken på Prisjakt så ser du hur gammal modellen är. En typisk TV brukar existera på marknaden i ett år. Men de kan förstås finnas kvar längre och de kan försvinna tidigare.

Permalänk
Medlem

är med sugen på 65PUS7601 hur är det med 4k har netflix stöd för alla 4k modeller är väldigt dåligt insatt då jag aldrig haft en 4k tidigare

Antingen denna eller LG OLED55B6V svårt fal vill bara få grym bild

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tapi0: Kolla prisstatistiken på Prisjakt så ser du hur gammal modellen är. En typisk TV brukar existera på marknaden i ett år. Men de kan förstås finnas kvar längre och de kan försvinna tidigare.

Är svärta lika bra som en plamsa på den här modellen eller stör mig idag på många led smart tv som ser ut som skräp.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Bildexpert 📺

@pompa_kumla: Beror helt på hur man jämför.

Förmågan hos FALD:en i PUS7601 är att den kan släcka ned i större ytor till en nivå som motsvarar en bättre plasma från förr, och även är bättre än många enklare gamla plasmamodeller, likt LG:s många budgetplasma. Så en svart yta bredvid en vit yta blir verkligen nästan svart. Men det är bara så stort som zonerna tillåter och med 100+ zoner kommer det bli klurig att få perfekt passning på grafiken. Så man får lite gloria-effekter vilket syns tydligast runt vit text på svart bakgrund.

Plasma och OLED kan däremot släcka ned på pixelnivå så att en vit pixel kan lysa bredvid en så gott som nedsläckt pixel. Då kommer kontrastintrycket att förbättras även på detaljnivå och det blir inte gloria-effekter runt text och grafik.

VA-panelen hos 7601 gör också att kontrastförhållandet minskar i vinkel. Så beroende på vad man jämför för situation kommer intrycket av kontrast att flyta mellan att vara som vilken vanlig LCD som helst till något som faktiskt liknar en bättre plasma från förr.

Permalänk

Och panelen i den modellen finns inte i någon mindre TV från Philips gissar jag? Är på jakt efter en ny TV och är sugen på ambilight men de flesta Philips har ju fått ganska svala omdömen. Den här modellen låter ju däremot väldigt trevlig men storleken funkar inte riktigt för mig.

Permalänk
Medlem

Idag + imorgon kör komplett.se den för 15.990:-

@cakemonster: Det är en udda fågel. Tyvärr inga andra storlekar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Relik 📜

Jag blev hastigt och lustigt med 65PUS7601 när vår tv hemma började krångla. Har kört den i lite över en vecka nu och börjar få hyfsad koll på grejerna.

Generellt är jag rätt nöjd, speciellt då jag fick den "ny begagnad" till ett bra pris. Svärtan och kontrasten med FALD är mycket bra (även ställt mot ersatta Panna-plasman), och halo-effekterna förhållandevis under kontroll vid IRL-scenarion. Mörka scener med få ljuspunkter ger (givetvis) mer märkbart sken. Som @Laxpudding förklarat blir det dock stor skillnad rätt snabbt vid vinkel, typiskt VA-panel.

Grundinställningarna är något av en katastrofzon, så har pillat runt en del där med stöd av nätet. Går ju inte att plocka andras kalibrering rakt av såklart, men har försökt få till något "snitt" av vad de flesta proffs är överens runt runt till exempel kontrast och ljusstyrka. Tycker personligen bilden ser riktigt bra ut nu, vilket ändå är det viktigaste. Alla "förbättrande" effekter för rörelse etc är i känd stil rena skräpet.

Android TV är vad det är. Bättre nu än innan, men fortfarande rätt omständligt i mitt tycke. Har fått någon enstaka app-krasch och en reboot, i båda lägen när jag pillat runt i menyer. Vid "normal" användning fungerar allt bra, speciellt då jag för nästan all input kör ensam HDMI switchat i recevier. Undantaget är Netflix, där vi faktiskt kör inbyggda klienten nu. Den rullar på riktigt bra.

Ambilight rullar även på bra (tur det). Vi gillar verkligen den effekten, vilket var största anledningen till just denna tv över andra modeller. Har kört lösningar från tredje part innan, men skönt att slippa nu - speciellt då 4K-varianterna är rätt dyra.

Summa summarum, nöjd och rekommenderar till den som vet vad som eftersöks så att säga. Var beredd på att trimma in bilden efter smak och tycke bara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har beställt en nu jag själv Vad tror ni om detta väggfäste btw? https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/vaggfaste-mobler-...

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T