HPE ProLiant MicroServer Gen10

Permalänk

HPE ProLiant MicroServer Gen10

Då har HPE släppt lite info om Gen10 serien.

Technical Specifications

Processor family

AMD Opteron™ X3000 Series

Number of processors

1

Processor core available

2 or 4

Processor cache

1MB L2
2MB L2

Processor speed

3.4GHz

Form factor (fully configured)

Ultra Micro Tower

Form factor chassis

MicroServer

Power supply type

(1) 1 built-in power supply Multi-output

Expansion slots

(2) For detail descriptions reference the QuickSpecs

Memory, maximum

32GB

Memory slots

2 DIMM slots
Maximum

Memory type

DDR4 UDIMM

Memory protection features

Unbuffered ECC

Drive description

(4) LFF SATA
Non-hot plug, depending on model

System fan features

Non-hot plug non-redundant

Network controller

Broadcom 5720 2 Ports
Applicable to all models

Produkt info HPE Gen10 Microserver

Quickspecs

Permalänk
Avstängd

Åh, äntligen! Intressant att det är dubbla DP på den. (Hoppas dock att SMT finns på dessa APUerna, annars blir det en nergradering mot Gen8)

Ingen iLO längre.
32GB RAM (ECC UDIMM igen...)

https://www.hpe.com/h20195/v2/GetDocument.aspx?docname=a00008...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Lite (med betoning på lite) info från HPE i Nederländerna:
https://www.hpe.com/nl/en/product-catalog/servers/proliant-se...

Permalänk
Avstängd

Priser direkt från HPE:

https://www.hpe.com/nl/en/product-catalog/servers/proliant-se...

460 Eur för Entry (X3216)
666 Eur för Perfomance (X3421)

Inte överdrivet upphetsad över processorvalen...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Inte upphetsad över CPUn. Inte heller över den inbyggda kontrollern för HDDs. Avsaknad av ILO. Så de har alltså tagit en miniserver och konverterat den till en glorifierad NAS för dubbla priset av en NAS?

Bra jobbat HP. Bra jobbat.

Permalänk
Avstängd

Argh, ju mer jag läser desto mer besviken blir jag. Det finns bokstavligen bara en enda uppgradering och det är att det går att köra 32GB RAM. Resterande är nergraderingar eller helt enkelt borttagna funktioner. APUn är ju iförsig trevlig om det om 10 år kommer en publik Plex-version med hårdvaruaccelering.

Jag tänkte köra nästa generations microserver som huvudserver och min Gen8 som sekundär. Nu blir det två Gen8 istället.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Fint med 2x PCIe-slots och 32GB RAM, men annars inte så intressant. Jäkligt trist med avsaknaden av ILO också.

Hur var det med priset på Gen8 när den kom? Var det lägre än priserna på HPE:s hemsida, eller sjönk priset med tiden? Köpte min för 2290kr när det begav sig.

Permalänk
Medlem

Kan nog leva med den inbyggda kontrollern för HDDs. Intalar mig lite att den kan vara som B210-kontrollern i gen8. Behöver man mer köper man ett sådant kort.
Undrar dock mer över avsaknaden av ILO. Kommer det att vara helt kört att få till det eller kommer det att gå att köpa till som på N36/N40/N54?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Santrium:

Fint med 2x PCIe-slots och 32GB RAM, men annars inte så intressant. Jäkligt trist med avsaknaden av ILO också.

Hur var det med priset på Gen8 när den kom? Var det lägre än priserna på HPE:s hemsida, eller sjönk priset med tiden? Köpte min för 2290kr när det begav sig.

Vart att tänka på är att det finns en god risk att processorerna är fastlödda då förra generationen i samma serie var BGA.

Det kan alltså bli en dyr historia om man vill ha en bra processor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hmm, spontant blir jag inte speciellt upphetsad av denna.
Då känns en variant från Supermicro mer intressant, typ en sådan här: http://mullet.se/product.html?product_id=340581

Vill man pressa priset kan man köra på enklare/billigare Xeon-D.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Från pepp till depp på 10 inlägg
Dubbla DP istället för ILO? x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Från pepp till depp på 10 inlägg
Dubbla DP istället för ILO? x2

Besvikelsen är enorm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad jag ser efter i en trevlig NAS är 16+ GB ECC minne och en okej CPU. Om de fortsatt med Intel hade det väl varit Apollo-Lake som som motsvarat bäst? För ett C-chipset, LGA1151-sockel och en CPU med ECC stöd (Celeron/Pentium/i3/E3) blir en dyr affär.

Permalänk
Medlem

Sjukt besviken. Enda som var något att ha var >16GB ram. Säger som andra. Från bli en 8 gen till alt börja med rack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Det där var ju bara skit. Blir att skaffa en tredje Gen8 istället.
Varför i hela friden 2 st DP !?
Ingen iLO ?

Edit:

Hade gärna sett 10 GbE portar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jaha det här var ju verkligen inget man kissade på sig för. Min Gen 8 med 1265l springer nog 8:or runt. Det enda vettiga var 32gb ram.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Nåja, då gjorde man ju i alla fall rätt som skaffade en Gen8 trots att man hade på känn att Gen10 var på gång ILO vill jag verkligen inte vara utan nu när jag vant mig vid att ha det.

En till 4GB-sticka och uppgradering av processorn, så lär väl Gen8 hålla jämna steg med denna allraminst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte en gen8.
Uppgraderade min till 16GB ram och så satte jag en SSD som OS disk och en Xeon E3-1265l lv2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Själv kör jag esxi på SD-kort och sen diskar för virtuella burkarna. Love booting från SD

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Inaktiv

Här har vi ett solklart fall av "vi struntar i att lyssna på kunden de köper produkten ändå"

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Vad jag ser efter i en trevlig NAS är 16+ GB ECC minne och en okej CPU. Om de fortsatt med Intel hade det väl varit Apollo-Lake som som motsvarat bäst? För ett C-chipset, LGA1151-sockel och en CPU med ECC stöd (Celeron/Pentium/i3/E3) blir en dyr affär.

16+GB RAM i en NAS?!

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

16+GB RAM i en NAS?!

FreeNas är väldigt minneskrävande.

http://www.freenas.org/hardware-requirements/
"1GB ram per 1TB storage is a good rule of thumb"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

FreeNas är väldigt minneskrävande.

http://www.freenas.org/hardware-requirements/
"1GB ram per 1TB storage is a good rule of thumb"

Visst ja - det är därför man inte använder FreeNAS

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@Micke O: RAM istället för en L2ARC till ZFS. Dessutom så behövs några containers/VMs för diverse streaming appar.

Permalänk
Inaktiv

Hm, bra sugen. Jag gillade min HP N54L skarpt men vore bra med något modernare. I dagsläget använder jag en Dell T20 med en i5-Xeon men känns rätt bortkastat för att köra FreeNAS. Blir att kika närmare på vid lansering, gillar kompakta system.

Inte helt perfekt på alla punkter men samtidigt finns det inte så mycket som konkurrerar i formatet. Möjlighet at bygga ut med Aquantias produkter för snabbare åtkomst känns också bra, lycka till med detta i en ren NAS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Hm, bra sugen. Jag gillade min HP N54L skarpt men vore bra med något modernare. I dagsläget använder jag en Dell T20 med en i5-Xeon men känns rätt bortkastat för att köra FreeNAS. Blir att kika närmare på vid lansering, gillar kompakta system.

Inte helt perfekt på alla punkter men samtidigt finns det inte så mycket som konkurrerar i formatet. Möjlighet at bygga ut med Aquantias produkter för snabbare åtkomst känns också bra, lycka till med detta i en ren NAS.

Gen8 är ju ett betydligt bättre val i väldigt många fall. Jämför man med Gen10 blir det inte lika lockande att hoppa på den nya generationen. Har sammanställt lite nedan, möjligt jag missat något.

+ Stöd för 32GB RAM
+ Mediabay istället för optisk läsare. Lär kunna sätta in en SSD utan att behöva köpa en adapter för Floppy ström -> Sata-ström.
+ Dubbla DP och en relativt potent GPU
+ Två PCI-e platser*
+ USB 3.0 även fram
+ Dubbla Displayport

- Ingen iLO
- Betydligt sämre processorer (Inte Ryzen-baserade, detta är Excavatorbaserade - Bristol/Stoney Ridge)
- Processorer med BGA, går ej att byta ut
- Mycket högre prislapp
- Ingen Micro-SD internt
- *PCIe x8 samt en PCIe x4 som kör x1
- Marvellkontroller för lagring (ingen möjlighet till framtida FBWC)
- Broadcom nätverkskontroller
- Totalt färre USB-portar

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@anon5930: Köp en gen8 Dustinhome har sänkt priset på den.
Så kan du uppgradera till 16GB ram och sätta in en Xeon CPU då har du en bättre maskin än gen10.
Och gällande SSD i opticbay så finns det adaptrar för det till gen8.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Gen8 är ju ett betydligt bättre val i väldigt många fall. Jämför man med Gen10 blir det inte lika lockande att hoppa på den nya generationen. Har sammanställt lite nedan, möjligt jag missat något.

+ Stöd för 32GB RAM
+ Mediabay istället för optisk läsare. Lär kunna sätta in en SSD utan att behöva köpa en adapter för Floppy ström -> Sata-ström.
+ Dubbla DP och en relativt potent GPU
+ Två PCI-e platser*
+ USB 3.0 även fram
+ Dubbla Displayport

- Ingen iLO
- Betydligt sämre processorer (Inte Ryzen-baserade, detta är Excavatorbaserade - Bristol/Stoney Ridge)
- Processorer med BGA, går ej att byta ut
- Mycket högre prislapp
- Ingen Micro-SD internt
- *PCIe x8 samt en PCIe x4 som kör x1
- Marvellkontroller för lagring (ingen möjlighet till framtida FBWC)
- Broadcom nätverkskontroller
- Totalt färre USB-portar

Skrivet av Calby:

@anders190: Köp en gen8 Dustinhome har sänkt priset på den.
Så kan du uppgradera till 16GB ram och sätta in en Xeon CPU då har du en bättre maskin än gen10.
Och gällande SSD i opticbay så finns det adaptrar för det till gen8.

Gen8 är för dyr och ointressant för min del. Hade en Xeon-baserad modell kostat det Pentium-versionen kostat hade det varit betydligt intressantare.

Hade personligen gärna sett något mer i stil med N54L men med en modern plattform. Gen8 gick i en annan riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gen8 är för dyr och ointressant för min del. Hade en Xeon-baserad modell kostat det Pentium-versionen kostat hade det varit betydligt intressantare.

Hade personligen gärna sett något mer i stil med N54L men med en modern plattform. Gen8 gick i en annan riktning.

Köp gen8 pentium sen beställer du xeon cpu från eBay och byter själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

@Micke O: RAM istället för en L2ARC till ZFS. Dessutom så behövs några containers/VMs för diverse streaming appar.

Jag hoppas du har dubbla PSU:er också - om du är rädd för datakorruption alltså

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX