Permalänk

Överklocksproblem

Så jag har klockat min 2500k för längesedan, inga bekymmer alls. Sen en tid tillbaka dock har jag fått skumma krascher. Och nu visar det sig att processorn går över vad jag sätt på multipliern. Vilket i sin tur leder till en krasch p.g.a för låg vcore.

What gives? Nån som kan flinka in nåt klokt om detta.

(Jag insåg att jag la denna tråden i fel forum tidigare.)

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-F Gaming
Intel Core i7 8700K @ 4.7Ghz
2x8GB Corsair Vengeance LPX 3000Mhz
Asus GeForce GTX 1080Ti Strix OC
Samsung 850 EVO 250GB +3TB HDD

Permalänk
Medlem

@Rashmeister: Sänk multipliern, min går över 100MHz i klock än vad som är angivet i bios. Kolla så att du har manual mode i bios och inte adaptive mode, det hjälpte till mig med mina krasher.

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk

@Rashmeister: Den kanske är sliten? Att överklockningen på 2500K kraschar bör inte vara pga för hög spänning, det är ju för låg spänning som den får blåskärm utav. Hur hög spänning har du kört den i? 2:a generationens processorer ska man kunna köra i 1.4 Voltage som max.

@Demtrest: Adaptive är väl bara bra så ligger inte processorn och pressar upp max spänningen hela tiden? Den kickar in när den behövs. Att man inte ska stresstesta i Adaptive är en annan sak, för det är Manual Mode bäst. Men har man väl funnit en stabil överklockning så kan man ju lika bra växla över till adaptive efteråt. Det är ju bara win-win.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Händer att klockningen inte är lika stabil efter en längre tid då kylpastan börjar bli dålig/luftfilter börjar bli igensatta utav damm men då fryser oftast datorn eller hänger sig på grund av att cpu kylare inte kan hantera värmeutvecklingen.
Vad har du för temps när du kraschar?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av septembro:

@Rashmeister: Den kanske är sliten? Att överklockningen på 2500K kraschar bör inte vara pga för hög spänning, det är ju för låg spänning som den får blåskärm utav. Hur hög spänning har du kört den i? 2:a generationens processorer ska man kunna köra i 1.4 Voltage som max.

Jag skrev för låg. Det var därför den kraschade. nu ligger den i 1.4 när den maxar 4550MHz. Så nu slipper jag krascher. (än så länge)

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Händer att klockningen inte är lika stabil efter en längre tid då kylpastan börjar bli dålig/luftfilter börjar bli igensatta utav damm men då fryser oftast datorn eller hänger sig på grund av att cpu kylare inte kan hantera värmeutvecklingen.
Vad har du för temps när du kraschar?

Det är inte p.g.a temp, dom värdena är helt normala. Det är låg vcore som är bekymret. Just för att den klockar över min tidigare satt multiplier.

Men fortfarande, varför klockar den över sig själv? Aldrig sett det beteendet förut.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-F Gaming
Intel Core i7 8700K @ 4.7Ghz
2x8GB Corsair Vengeance LPX 3000Mhz
Asus GeForce GTX 1080Ti Strix OC
Samsung 850 EVO 250GB +3TB HDD

Permalänk
Skrivet av Rashmeister:

Jag skrev för låg. Det var därför den kraschade. nu ligger den i 1.4 när den maxar 4550MHz. Så nu slipper jag krascher. (än så länge)

Ok. Vad har du för temperatur på 4550MHz @ 1.400 V? Vad står multiplern på?

Har du senaste BIOS för moderkortet? Om inte uppdatera det.
https://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V_LX/HelpDesk_Download...

Lås/spika alla värdena på Manual Mode? Använd inte XMP eller allt annat som det heter.

Faktiskt ingen aning varför den beter sig som den gör.. Klockat mycket med den på hög spänning?

Här kanske du kan finna någon lösning; #16427387

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU