Grafikkort för att driva 6 skärmar

Permalänk
Medlem

Grafikkort för att driva 6 skärmar

Hej!

Kan någon här rekommendera en lösning för att driva sex likadana skärmar uppsatta 3x2 (3 i bredd, 2 på höjden)? Har redan en display-port-hub från EVGA men mitt Geforce 960 stödjer enbart 4 skärmar oavsett hur man kopplar in skärmarna.

Det är även en möjlighet att köra två enklare AMD-grafikkort i Crossfire, men det har jag ingen erfarenhet av. Mitt moderkort (Gigabyte Z170 Gaming K3 ) ser dock ut att stödja Crossfire.

Datorn används framföra allt till kontorsarbete, så det behöver inte vara ett prestandamonster. Budget är inte jätterelevant men vi kan sätta 5k som någon form av max. Det viktigaste är att det fungerar, och jag prioriterar ett kort över två!

Tack på förhand,
Luap

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Du kan använda ditt 960 tsm med vad som helst för annat grafikkort bara det fysiskt ryms i moderkort och chassi. Detta är nämligen inte ett tillfälle du behöver sli eller crossfire.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du skulle haft ett gammalt 5870 eyefinity edition

http://www.amd.com/en-gb/products/graphics/desktop/5000/5870-...

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

stoppa i ett till grafikkort? gärna av samma märke så du slipper blanda drivare men det är nog inget problem idag.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

5k va ju en monster budget XD

Mitt gamla R9 280X Matrix Platinum kan köra 6st skärmar, så försök hitta ett äldre kort som stödjer det så kommer du undan billigt.

Annars som andra säger så kan du sätta in ett grafikkort för typ 300-1000:- och köra två stycken skärmar på, då det är kontorsarbete och inte gaming så behövs inte sli/cf.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Du kan använda ditt 960 tsm med vad som helst för annat grafikkort bara det fysiskt ryms i moderkort och chassi. Detta är nämligen inte ett tillfälle du behöver sli eller crossfire.

Jo, då GTX 960 endast stödjer 4 skärmar oavsett DP-hub eller inte.

Skrivet av X-Lone:

Var inne på AMD, men har lite svårt att sålla mellan vilka av dagens modeller som stödjer 6 skärmar (5 verkar vara standard)

Skrivet av kakan86:

Du skulle haft ett gammalt 5870 eyefinity edition

Mm, det hade varit något!

http://www.amd.com/en-gb/products/graphics/desktop/5000/5870-...

Mm, det hade varit något!

Skrivet av skippy_pewpew:

stoppa i ett till grafikkort? gärna av samma märke så du slipper blanda drivare men det är nog inget problem idag.

Jo, det hade varit något om moderkortet stödjer SLI (enbart crossfire). Blir därmed byte till Radeon oavsett om det blir ett eller två nya kort.

Skrivet av Extremaz:

5k va ju en monster budget XD

Mitt gamla R9 280X Matrix Platinum kan köra 6st skärmar, så försök hitta ett äldre kort som stödjer det så kommer du undan billigt.

Annars som andra säger så kan du sätta in ett grafikkort för typ 300-1000:- och köra två stycken skärmar på, då det är kontorsarbete och inte gaming så behövs inte sli/cf.

Mm, är inte helt främmande för crossifre av enklare kort. Frågan är dock vilka. Har god koll på Geforce-uppsättningen av kort men AMD Radeon är lite av ett svart hål för mig kunskapsmässigt.

Alla tips uppskattas!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Jo, det hade varit något om moderkortet stödjer SLI (enbart crossfire). Blir därmed byte till Radeon oavsett om det blir ett eller två nya kort.

Mm, är inte helt främmande för crossifre av enklare kort. Frågan är dock vilka. Har god koll på Geforce-uppsättningen av kort men AMD Radeon är lite av ett svart hål för mig kunskapsmässigt.

Alla tips uppskattas!

Du behöver inte köra Crossfire, bara att stoppa i ett extra kort och köra

Permalänk
Medlem

Om budgeten inte är något större problem så är väl AMD's Professional line ett rätt bra val om nu många skärmar efterfrågas.

T.ex.
http://www.amd.com/en-us/products/graphics/workstation/firepro-display-wall/w600#

Sedan är det ju även lite av vikt vad mer specifikt du ämnar använda kortet till, men kontorsarbete lär ju inte vara några som helst problem på ett sådant kort.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Du behöver inte köra Crossfire, bara att stoppa i ett extra kort och köra

Det var något nytt för mig. Så Gigabyte Z170 Gaming K3 skulle fixa två stycken GTX 960 trots att det bara är specat för Crossfire? Isf en riktigt bra lösning! Någon annan som kan bekräfta?

Skrivet av krigelkorren:

Om budgeten inte är något större problem så är väl AMD's Professional line ett rätt bra val om nu många skärmar efterfrågas.

T.ex.
http://www.amd.com/en-us/products/graphics/workstation/firepro-display-wall/w600#

Sedan är det ju även lite av vikt vad mer specifikt du ämnar använda kortet till, men kontorsarbete lär ju inte vara några som helst problem på ett sådant kort.

Väldigt dyra kort, men det är absolut en lösning. Dock vill jag inte slänga pengar rakt i sjön, så i dagsläget lutar det nog åt en setup med två gamingkort om det inte kommer fram några magiskt bra förslag. Om jag inte är fel ute så fixar R9 280 och R9 290 6 skärmar med HUB, men jag är inte helt säker på det. Någon med koll?

Tack på förhand!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Det var något nytt för mig. Så Gigabyte Z170 Gaming K3 skulle fixa två stycken GTX 960 trots att det bara är specat för Crossfire? Isf en riktigt bra lösning! Någon annan som kan bekräfta?

Använder du SLI så kan du ju bara använda uttaget på "master" kortet det vill säga bara 4 skärmar.
Men använder du dom som separata grafikkort för att få mer aktiva utgångar så spelar ju inte SLI någon roll, vilket inte heller skall göra att moderkortets begränsningar skall påverka.

Vad är det för skärmar? Du har ju intern grafik i processorn och moderkortet tillhandahåller ju 2 utgångar (DVI'n stödjer dock bara 1080p).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Det var något nytt för mig. Så Gigabyte Z170 Gaming K3 skulle fixa två stycken GTX 960 trots att det bara är specat för Crossfire? Isf en riktigt bra lösning! Någon annan som kan bekräfta?

Det ska funka så ja, du ska inte sätta någon SLI brygga heller. Det "enda" SLI gör är ju att öka prestandan, vilket du inte behövde. Utan SLI brygga jobbar korten var för sig.

Permalänk

Jag hade nog köpt ett 1080 (4 skärmar) för dom pengarna och sen haft kvar ditt 960 och köra dom andra två skärmarna på

EDIT: såg kontorsarbete, köp ett AMD kort som stödjer 6 skärmar.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen

Det är alltid bra att speca så mycket som möjligt i en supporttråd. I det här fallet bör exakt modell (eller allra minst upplösning, uppdateringsfrekvens och samtliga ingångar) på skärmarna ingå i trådstarten.

Vad är det för skärmar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på ett xfx RX460,470 eller 480 med stöd för mst hub och en kompatibel mst hub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Det var något nytt för mig. Så Gigabyte Z170 Gaming K3 skulle fixa två stycken GTX 960 trots att det bara är specat för Crossfire? Isf en riktigt bra lösning! Någon annan som kan bekräfta?

Väldigt dyra kort, men det är absolut en lösning. Dock vill jag inte slänga pengar rakt i sjön, så i dagsläget lutar det nog åt en setup med två gamingkort om det inte kommer fram några magiskt bra förslag. Om jag inte är fel ute så fixar R9 280 och R9 290 6 skärmar med HUB, men jag är inte helt säker på det. Någon med koll?

Tack på förhand!

Yes, R9 280/290 bör fixa det med DisplayPort adaptrar, kom dock ihåg att adaptrar/HUBBAR kan skilja mycket i hur de presterar och användningsområde. Passiv/Aktiv adapter osv. saker man måste ha koll på.

Ett billigare alternativ är det något äldre men ändå ändamålsenliga VisionTek Radeon 7750 2GB GDDR5 6M som används i nedan video:
https://www.youtube.com/watch?v=zf5pFMNHEsc

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Använder du SLI så kan du ju bara använda uttaget på "master" kortet det vill säga bara 4 skärmar.
Men använder du dom som separata grafikkort för att få mer aktiva utgångar så spelar ju inte SLI någon roll, vilket inte heller skall göra att moderkortets begränsningar skall påverka.

Vad är det för skärmar? Du har ju intern grafik i processorn och moderkortet tillhandahåller ju 2 utgångar (DVI'n stödjer dock bara 1080p).

Se på fan! Det fungerade utmärkt att köra två genom moderkortet! Stort tack!

Skrivet av wooprat:

Det ska funka så ja, du ska inte sätta någon SLI brygga heller. Det "enda" SLI gör är ju att öka prestandan, vilket du inte behövde. Utan SLI brygga jobbar korten var för sig.

Tack! Det blev lösningen ovan, men där lärde jag mig något nytt iaf

Skrivet av Garderoben:

Jag hade nog köpt ett 1080 (4 skärmar) för dom pengarna och sen haft kvar ditt 960 och köra dom andra två skärmarna på

EDIT: såg kontorsarbete, köp ett AMD kort som stödjer 6 skärmar.

Problemet löst, tack för hjälpen!

Skrivet av Alling:

Det är alltid bra att speca så mycket som möjligt i en supporttråd. I det här fallet bör exakt modell (eller allra minst upplösning, uppdateringsfrekvens och samtliga ingångar) på skärmarna ingå i trådstarten.

Vad är det för skärmar?

Du har helt rätt, my bad. Tursamt nog löste det sig ändå, men för den intresserade gällde det 6x Samsung 24" LED S24F352H

Skrivet av x3me00:

Jag hade satsat på ett xfx RX460,470 eller 480 med stöd för mst hub och en kompatibel mst hub.

Problemet löst genom att köra 2st genom moderkortet, tack ändå!

Skrivet av krigelkorren:

Yes, R9 280/290 bör fixa det med DisplayPort adaptrar, kom dock ihåg att adaptrar/HUBBAR kan skilja mycket i hur de presterar och användningsområde. Passiv/Aktiv adapter osv. saker man måste ha koll på.

Ett billigare alternativ är det något äldre men ändå ändamålsenliga VisionTek Radeon 7750 2GB GDDR5 6M som används i nedan video:
https://www.youtube.com/watch?v=zf5pFMNHEsc

Tack för förslaget, men den här gången slapp vi köpa nya hårdvara

Tack allesammans!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Det var något nytt för mig. Så Gigabyte Z170 Gaming K3 skulle fixa två stycken GTX 960 trots att det bara är specat för Crossfire? Isf en riktigt bra lösning! Någon annan som kan bekräfta?

Jag skrev ju exakt det i första svaret. Du kan använda ditt 960 med vad som helst för kort. Behöver inte vara två 960, det behöver inte ens vara Nvidia. Du kan köra ett AMD, ett Nvidia och Matrox om du känner för det.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.