Permalänk
Medlem

BSOD

Hej! Jag får en BSOD där det står IRQL NOT LESS THAN OR EQUAL TO varje gång jag ska öppna CS:GO, men funkar när datorn startat om sig efter första BSODEN, tills jag stänger ner och öppnar igen. Har uppdaterat alla drivrutiner samt använt memtest. Hur bör jag ta mig vidare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"IRQL NOT LESS THAN OR EQUAL TO" säger i stort sett ingenting om vad som är problemet.
Vad du/vi behöver veta innan vi ens kan börja gissa är vad du får upp för nummer som oftas börjar på 0x och sen en massa nollor följt av nån/några siffror.

Du kan ladda ner tex http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html och kolla på äldre bsod screens.

Sen kan det ju vara bra att ge någon som helst info om vad du har för dator/delar som tex cpu/mb/gpu/minne/psu (och då märke/modell/ålder på psu, watt är det MINST viktiga).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Den här är också värd att testa
http://www.resplendence.com/whocrashed

Permalänk
Medlem

Ok, återkommer efter jag tagit fram info om datordelarna samt använt programvaran för att kolla på äldre BSODS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Datordelarna är en GTX 1080, i7-7700k, 16 GB ram, Fractal Design Integra M 550W, 2x Samsung EVO 250 GB SSD. Jag har använt blue screen viewer och då säger den att det var ntoskrnl.exe som skapade problemen.

BlueScreenViewer

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaKerS:

Datordelarna är en GTX 1080, i7-7700k, 16 GB ram, Fractal Design Integra M 550W, 2x Samsung EVO 250 GB SSD. Jag har använt blue screen viewer och då säger den att det var ntoskrnl.exe som skapade problemen. http://imgur.com/a/rWwA4BlueScreenViewer

Varför köper du en sådan fin dator med ett nätaggregat med broms? Man ska väl sikta på guldstämpel eller högre?

Ledsen för offtopic..

Lite snåldumt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kör en clearcmos och börja om 550w psu känns lite snålt tilltaget med o. Man säger så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Hårdvaruproblem. Kan även vara i kombination med mjukvara som utlösande faktor. Gör samma procedur som Du har idag för att få fram felet, men starta istället för CS:GO FurMark och kör den utan ögongodis på helskärm i 15 minuter. Återkom med resultat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en clear cmos, 550w ska inte vara något problem har räknat på max antal watt datorn kan dra samtidigt ska inte bli mer än 450 om alla komponenter körs på max. Använde FurMark i en halvtimma, GPU temp steg till 80 grader och det stod (min fps:47, mid fps:48, max fps:49). Försökte ta en screenshot men misslyckades, kan göra om testet om det så behövs?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Jag gjorde en clear cmos, 550w ska inte vara något problem har räknat på max antal watt datorn kan dra samtidigt ska inte bli mer än 450 om alla komponenter körs på max. Använde FurMark i en halvtimma, GPU temp steg till 80 grader och det stod (min fps:47, mid fps:48, max fps:49). Försökte ta en screenshot men misslyckades, kan göra om testet om det så behövs?

Nejdå, så länge Du inte fick BSOD så är det lugnt och utförde testet precis på samma sätt som med CS:GO med undantaget att Du startade FurMark. Däremot lät det lite långsamt och jag har en dator från år 2012 som byggdes klart år 2013 och den får lite under dig på ett grafikkort men då är grafikkortet AMD 7970. Stängde Du verkligen av allt ögongodis i FurMark? För temperaturen i sig är lugnt men Du borde ha fått fler FPS med tanke på hur modernt ditt grafikkort är. Därför misstänker jag att grafikkortet belastade inte maskinen till max.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.