Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

80km/h är det väl?

80 på allt förutom motorväg/led där det är 90.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Självklart bryter du mot detta om du kör så långsamt MED ANNAN TRAFIK. Det förstår du väl för fan själv?

Jag skiter som sagt i om du kör 90/110 men om det är trafik så ska du fanimig hålla flödets takt.

Så har man släp eller husvagn eller är en långtradare så har man inte på "dina" vägar att göra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Herregud, gå och klipp sönder ditt körkort, människa.

Det heter hastighetsgräns - det innebär att man inte får köra snabbare än utsatt gräns. Det säger ingenting om hur långt under den man får köra - tvärtom är det menat att du ska hålla dig under gränsen.

Som det står i trafikens gundlag: "Inte i onödan hindra eller störa."
Vilket jag och min trafikskolelärare tolkade som är det en 110 gräns på en motorväg med måttligt med trafik så bör man håll 110 om inte yttre omständigheter kräver lägre hastighet.
Så jo det finns en gräns på hur sakta du får kör och den går när du stör trafikrytmen eller hindrar andra trafikanter.

Men många verkar ha glömt bort den biten

Här är de andra grundreglerna också: http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Vad-innebar-...
Alla ska respekteras

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Vilket jag och min trafikskolelärare tolkade som är det en 110 gräns på en motorväg med måttligt med trafik så bör man håll 110 om inte yttre omständigheter kräver lägre hastighet.
Så jo det finns en gräns på hur sakta du får kör och den går när du stör trafikrytmen eller hindrar andra trafikanter.

Här är de andra grundreglerna också: http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Vad-innebar-...
Alla ska respekteras

"Överdrivet" långsamt är en högst subjektiv term. Som tidigare påpekats, andra fordon får inte framföras i högre hastigheter än 80 eller 90 km/h, får de då inte ens framföras på såna vägar menar du?

Vi vänder på det, säg att alla bilar runt mig håller 130km/h på 110-väg, måste jag då gasa över hastighetsbegränsningen för att inte "störa flödet"?

En annan sak om dina grundregler:

* Iaktta omsorg och varsamhet med hänsyn till omständigheterna.

Det finns ingen som kör för fort som kan säga att man följer detta. Så skippa snacket om att det går att köra för långsamt, för problemet är och kommer alltid att vara fortkörare.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Alla ska respekteras

Speciellt:
"Visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och funktionshindrade"
Vilket passar bra in på de som exploderar när dom tvingas hålla hastighetsbegränsningen i 20 sekunder bakom en annan bil.

Så när ni bara ser grill i backspegeln tänk på att föraren har problem långt utöver bilkörningen !

Permalänk
Rekordmedlem

Denna tråd visar tydligt varför vi MÅSTE få fram självkörande bilar så att all mänsklig bilkörning i trafiken kan förbjudas.
Människan är inte kapabel att hantera det, men en snabb lösning i väntan på själkörande fordon vore fartspärrar som helt förhindrar att man kan överskrida hastighetsbegränsningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

[quote postid="16861623" userid="192231" name="Flygman"]
80 på allt förutom motorväg/led där det är 90.
[/quot]

80 med släp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så när ni bara ser grill i backspegeln tänk på att föraren har problem långt utöver bilkörningen !

Själv så kör jag en Prius. Det verkar som att den bilmodellen retar gallfeber på alla som kör bakom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så har man släp eller husvagn eller är en långtradare så har man inte på "dina" vägar att göra ?

Läs hans inlägg igen...

"Giltiga skäl" Om du kör med personbil + släp, personbil + husvagn så har du giltiga skäl likaså om du kör lastbil. En vanlig personbil har inte giltiga skäl att köra för sakta och ska därmed hålla 110.

Om du kommer i 110 och ser ett släp/husvagn/lastbil så släpper du på gasen då du vet att de bara håller 80/90. Men om det bara ligger en vanlig personbil framför så har du ingenaning om att han kör för sakta och därför kommer du in i hans arsle och får vänta på nästa 1+1 för att kunna köra om.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som sagt:
"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Husvagnar och långtradare har väl ändå skäl att köra sin maximala hastighet - tror jag iallafall? Läs....

Skrivet av scienta:

"Överdrivet" långsamt är en högst subjektiv term. Som tidigare påpekats, andra fordon får inte framföras i högre hastigheter än 80 eller 90 km/h, får de då inte ens framföras på såna vägar menar du?

Vi vänder på det, säg att alla bilar runt mig håller 130km/h på 110-väg, måste jag då gasa över hastighetsbegränsningen för att inte "störa flödet"?

En annan sak om dina grundregler:

* Iaktta omsorg och varsamhet med hänsyn till omständigheterna.

Det finns ingen som kör för fort som kan säga att man följer detta. Så skippa snacket om att det går att köra för långsamt, för problemet är och kommer alltid att vara fortkörare.

Men ge dig! För fordon som inte FÅR köras i högre än 80/90 så finns det skäl! Det är väl onödigt för en personbil att minska sin hastighet med hela 20 km/h utan skäl?

Om hela världen kör 20 km/h för fort så är det inte ditt problem nä, då har du åtminstone bidragit till din del av trafiksäkerheten. Det gör du inte om du ligger 20 km/h under alla andra utan skäl.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag skiter i hur fort någon kör, men håller man inte trafikrytmen så är man en fara oavsett om man kör för fort eller långsamt.

Man kan köra vårdslöst snabbt och vårdslöst långsamt. Och skulle nog säga att jag ser ungefär hälften av bägge i trafiken.

Själv brukar jag gasa på om det är fri sikt och bra väder, hålla avstånd och inte göra hastiga inbromsningar, svängar eller annat okontrollerbart. Däremot finns det så sjukt många som har noll koll och respekt i sin körstil att man undrar om de någonsin lyssnade på sina körskolelärare och då är det inte hastighet som är problemet.

Permalänk
Inaktiv

Överdrivet långsamt syftar självklart inte på 90 på 110-väg utan om man kör långt under hastighetsgränsen. Säg 50 på 90-väg utan uppenbar anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Denna tråd visar tydligt varför vi MÅSTE få fram självkörande bilar så att all mänsklig bilkörning i trafiken kan förbjudas.
Människan är inte kapabel att hantera det, men en snabb lösning i väntan på själkörande fordon vore fartspärrar som helt förhindrar att man kan överskrida hastighetsbegränsningarna.

Självkörande vore underbart när man jobbpendlar !

Elektroniska hinder för att stoppa fartdårar kommer kanske vara svårt att få igenom, på nått vis kommer dom får det att låta som att man måste köra för fort för att vara säker i vissa fall.
Men elektronik som kartlägger din körstil och beteende och därefter sätter skatt och försäkringspremie vore mumma !
Liknande finns i andra länder, och är ibland ett krav av vissa försäkringbolag om du är i viss ålder.

Och tänk om man utöver boten för fortkörning även tvingades ha denna låda i skuffen en tid framöver
Vi har ju alkolås som alternativ för alkoholister, så varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Bara så vi är på samma sida här, säger inte att man ska köra fortare än hastighetsbegränsningen utan att man ska hålla den.
Du kan ju se det så här: Samma exempel som 90 bilen fast han kör 130 med resterande bilar i 110 och ligger så när att man kan räkna näshåren på föraren genom backspegeln. Då stressar han och stör trafiken fortfarande.

Och att de andra fordonen inte får framföras fortare än 80/90 som långtradare kan ju vara för att de har en vikt på ett par fler ton mer än din personbil som får ha en maxvikt på 3,5ton

Om det inte är snöfall, ishalka, spöregen eller allmänt dålig sikt så bör du hålla hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Som sagt:

Husvagnar och långtradare har väl ändå skäl att köra sin maximala hastighet - tror jag iallafall? Läs....

Men ge dig! För fordon som inte FÅR köras i högre än 80/90 så finns det skäl! Det är väl onödigt för en personbil att minska sin hastighet med hela 20 km/h utan skäl?

Skäl är irrelevant, du missar poängen i lagen du citerar. "Överdrivet" är subjektivt och som i exemplet jag nämnde menar man troligen att man t.ex. inte får köra i 40km/h på 100-väg om skälet inte är något i stil med att bilen har havererat och därför inte kan framföras fortare.

Skrivet av vicevire:

Bara så vi är på samma sida här, säger inte att man ska köra fortare än hastighetsbegränsningen utan att man ska hålla den.
Du kan ju se det så här: Samma exempel som 90 bilen fast han kör 130 med resterande bilar i 110 och ligger så när att man kan räkna näshåren på föraren genom backspegeln. Då stressar han och stör trafiken fortfarande.

Och att de andra fordonen inte får framföras fortare än 80/90 som långtradare kan ju vara för att de har en vikt på ett par fler ton mer än din personbil som får ha en maxvikt på 3,5ton

Om det inte är snöfall, ishalka, spöregen eller allmänt dålig sikt så bör du hålla hastigheten.

Vad har anledningen till lastbilars lägre hastighetsbegränsning med något att göra? Du viftar ju helt bort det faktum att de fortfarande får framföras på vägar som tillåter högre hastighet än vad lastbilen tillåts.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Överdrivet långsamt syftar självklart inte på 90 på 110-väg utan om man kör långt under hastighetsgränsen. Säg 50 på 90-väg utan uppenbar anledning.

Håller du inte med att "överdriver långsamt" är helt beroende på övrig trafik runt om? Man kör inte 20 km/h långsammare än andra när det är mycket trafik, eller? Då är man inte bara ett hinder men även en fara då alla bakom ska trängas in i vänsterfilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Som sagt:

Om hela världen kör 20 km/h för fort så är det inte ditt problem nä, då har du åtminstone bidragit till din del av trafiksäkerheten. Det gör du inte om du ligger 20 km/h under alla andra utan skäl.

Du kan skrika tills du är blå i ansiktet (och jag gissar på att du gör det när du kör bil).
Men vare sig polis eller åklagare kommer nånsin att hävda att 90 på 110 väg på nåt sätt skulle vara regelvidrigt.
Så lugna ner dig och ratta in p2 istället och acceptera att du kommer hem 30 sekunder senare den dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Skäl är irrelevant, du missar poängen i lagen du citerar. "Överdrivet" är subjektivt och som i exemplet jag nämnde menar man troligen att man t.ex. inte får köra i 40km/h på 100-väg om skälet inte är något i stil med att bilen har havererat och därför inte kan framföras fortare.

I vilken värld är skäl irrelevant? Din subjektiva åsikt är inte bättre än min. För mig är det överdrivet med 20km/h under gränsen utan skäl när trafiken ej tillåter det med ett naturligt flöde. För dig är det inga problem, "låt mig vara, det är subjektivt! :(". Låt oss tänka logiskt - vilken av dessa åsikter verkar rimligast?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan skrika tills du är blå i ansiktet (och jag gissar på att du gör det när du kör bil).
Men vare sig polis eller åklagare kommer nånsin att hävda att 90 på 110 väg på nåt sätt skulle vara regelvidrigt.
Så lugna ner dig och ratta in p2 istället och acceptera att du kommer hem 30 sekunder senare den dagen.

argument

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

I vilken värld är skäl irrelevant? Din subjektiva åsikt är inte bättre än min. För mig är det överdrivet med 20km/h under gränsen utan skäl när trafiken ej tillåter det med ett naturligt flöde. För dig är det inga problem, "låt mig vara, det är subjektivt! :(". Låt oss tänka logiskt - vilken av dessa åsikter verkar rimligast?

Haha, ja återkom då när du har något som styrker din subjektiva åsikt. Inte är det du som är rimlig, det kan jag säga.

En sak med denna tråden är att den borde förbjuda folk under 21 att kommentera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skulle säga att det inte finns mycket bra anledning att köra 90 på en 110-väg om du inte har en klen bil, enligt lag inte får köra snabbare eller dåligt väder/vägbana.

Folk får gärna ge en bra anledning till det med tanke på att vi snackar motorväg/motortrafikled.

Folk blir kuggade i uppkörning om de inte kan hålla vettig hastighet, det är en grund när man har körkort. Men trafikverket kanske har fel?

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid 90 km/h och är det någon som stressar bakom mig så brukar jag sakta ner ännu mer till 70 eller 80 på en 120 väg. Fartdårar ska inte vara på vägarna oavsett om man har en skoda eller bmw m5.

Permalänk
Medlem

Har inga större problem med fortkörare, men nu för tiden är det precis som "wargreymon" är inne på väldigt många som kör vårdslöst och utan respekt för vare sig själva eller sina medtrafikanter.

Bara idag så har jag haft två nära döden upplevelser av nästan frontalkrockar. Bägge gångerna var det fordon som kommer snabbt och skär kurvorna, så de kör vänstertrafik i skymda kurvor.
Andra gången var en motorcykel, som tyckte han kunde gasa järnet på en trång kurvig 70-väg, där det finns minimalt med utrymme för undanmanövrar. Berg på ena sidan och vatten på andra...

Åkte för någon vecka sedan bakom några bilar och det gick väl runt 80-90km/t på 70-väg. De saktar in och jag hade lite bråttom, så jag kör om ett par bilar. Inga konstigheter, då det fanns en bra lucka där jag svängde in.. Då lägger sig den närmsta bakom, någon decimeter bakom.. trodde först att han skulle fastna i min dragkrok.
Så jag saktar in och saktar in tills vi håller 30-40km/t och han ligger fortfarande lika nära. Funderade på om jag skulle stanna och ta ett snack eller gasa och köra ifrån honom. Gjorde det senare.. Nu har jag en dashcam fram/bak och om någon gör något liknande blir det en youtube-video och en länk till polisen...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag bor inte i en storstad. Under sommartider kommer alla stockholmare ut till oss. Då gäller det att hålla sig undan. De kör verkligen som jävla dårar, vet inte hur man blinkar, vet inte vad max hastighetsskyltar innebär, vet inte vad högerregeln är osv osv. både som gångtrafikant och bilförare gäller det att bara hålla sig undan från dårarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag kör alltid 90 km/h och är det någon som stressar bakom mig så brukar jag sakta ner ännu mer till 70 eller 80 på en 120 väg. Fartdårar ska inte vara på vägarna oavsett om man har en skoda eller bmw m5.

Jag hoppas att du trollar eller i alla fall inser hur farligt ditt beteende är. Hoppas även att du inte är stolt över det och tycker det är bra.

Permalänk
Medlem

Varför kan folk inte bara följa trafikförordningen istället för att hitta på egna regler eller ursäkter för varför deras beteende är acceptabelt? Trafikförordningen definierar de regler vi gemensamt har kommit överens om ska gälla på våra vägar. Ifall folk tycker att reglerna borde vara annorlunda ändrar vi dem tillsammans istället för att alla ska hitta på sina egna.

Grundregeln i trafiken är att man ska visa hänsyn, inte onödigt hindra andra och undvika trafikolyckor. Ifall någon bryter mot dom har man inte rätt att hämnas genom att tuta, blinka med helljus, göra farliga omkörningar eller liknade. Man kan inte ursäkta sitt eget beteende på andras.

Vi har en nollvision för dödliga olyckor i trafiken. Följ reglerna och visa hänsyn så gör ni det lättare för oss att nå det målet. Eran bekvämlighet och brådska går inte före andras rätt att inte bli skadade i trafiken.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1§ En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
och:
16§ En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Fråga till dig som tagit dig tid att kolla i trafikförordningen, vad gäller om man kör LGF-fordon? Jag kör en del traktor i arbetet på allmän väg och folk tycker om att tuta, räcka finger etc. pga. att jag håller 30km/h, helt klart verkar jag uppträda störande vilket enl. §1 inte är okej. Samtidigt kör jag så fort jag bara kan, så §16 följer jag.

Är jag som förare av ett tyngre, långsammare fordon skyldig att stanna i varenda jädra p-ficka och släppa förbi alla stollar som inte kan köra hemifrån i god tid? Själv anser jag, vilket kan vara egoistiskt, att de förlorar någon minut av sin dag på att ligga bakom i väntan på att köra om jämfört med tiden jag skulle förlora på att hålla still stup i kvarten, för att inte tala om att starta om i backe med fullt lass.

Senast jag höll på att få spel var när jag avverkade 30 mil i 30km/h samma dag, det tar 10 timmar i full fart för den som inte orkar räkna, och en kärring i SUV med hästsläp låg bakom mig i tio minuter och blinkade med helljus för att jag skulle köra in till sidan. Vägen var rak och fin med bara några få mötande fordon så jag förstod inte riktigt problemet, fick blinka tillbaka med arbetsljusen för att hon skulle inse att jag inte gav efter.

Gjorde jag fel som inte släppte förbi havremopedtransporten?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Sötast

Dvs att ligga i 70 på en enfilig 90-väg är att blockera eller låg hastighet.

Men att ligga i 90 på en 2-filig 110-väg är inte att blockera överhuvudtaget, där har du en hel fil med det ENDA syftet att användas vid omkörning, hälften av bilisterna verkar tro att det är "fast lane" i vänster fält, och lika ofta så anser någon att ligga där i 115 och puttra är HELT OK!! <--- DÄR snackar vi trafikfara och att hindra förare som av -oavsett anledning- kör snabbare än snittet.

Men att ligga i höger fil och chilla med lastbilar är vare sig överdrivet långsamt eller på något vis hindrande på 2 eller flerfiliga vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag hoppas du skämtar. Man är inte fartdåre om man vill hålla laglig hastighet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Om du alltid håller 90km/t, så bör du vara hjälpsam och släppa förbi bakomvarande på lämpligt sätt. Det är sådana som du, som framkallar situationer som är farliga. Men å andra sidan kanske du håller 90km/t på 70-vägar också?
Har sett den varianter också.. Låg bakom en snubbe som stoppade upp trafiken, men höll samma hastighet in på 70-vägen och åkte dit i första bästa fartkamera..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD