köpa ny processor , något jag måste tänka på?

Permalänk
Medlem

köpa ny processor , något jag måste tänka på?

Hej!

Tänkte köpa en ny processor (Uppgraderingspaket - AMD Ryzen 5 1600 ASUS) från inet.
Kanske är ett par dumma frågor detta (men är helt nybörjare så tänkte fråga först) Hur vet man det passar till sitt chassi?
Har ett In Win 703 Midi Tower Svart/Röd. Har ett Cooler Master B600 VER.2, 600W PSU nätaggregat funkar det till paketet jag tänkt köpa?
Spelar i stort sett bara wow och diablo 3, duger det med dom 8gb ram som kommer med eller ska man köpa till 8gb till?
Processorkylaren som även den kommer med är den ok eller behöver den byttas?

Som sagt kanske dumma frågor men better safe than sorry

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@brodan85

1. Du vet att det passar i ditt chassi därför att moderkortet är ATX formfaktor och ditt chassie har stöd för ATX.

2. Ditt nätaggregat räcker gott och väl, ditt system drar nog som mest 500 W.

3. 8gb räcker, är enkelt att uppgradera ifall du känner att det är lite snålt.

4. Processor kylaren är väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Ok super! Tusen tack för snabbt svar!

Permalänk

Allt går efter en standard som heter ATX. den standarden gäller 90% av alla datorer som är desktop. Så när du letar delar som nätaggregat/chassie/moderkort osv. Så titta att allt är ATX kompatibelt. Så allt du listat här är kompatibelt.

Det kan stå ATX mATX och liknande med. det betyder bara att det även finns fästpunkter även för ett mindre moderkort.

Edit: jag var 3:a på pucken. Det är för att jag lirar i 3:e kedjan.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

En sista fråga bara.
När man tittar runt på alla data hemsidor som komplett , inet osv så har dom lite olika paket erbjudanden som tex finns ett med ryzen 1600 och ett med ryzen 1600x.
Vilket är mest prisvärt ? Lutar åt 1600 eller gör jag bort mej då?

Permalänk
Medlem

1600X paketet har en lite bättre processor
och dessutom 16GB minne och något bättre kylare, som behövs för 1600X.
OM det är värt 1.200 kr mer är upp till dig.

Det billigare paketet är nog ganska tillräckligt för dina behov. För tillfället.
Men om du har pengarna, skulle jag rekommendera det dyrare paketet.
Det är ju inte så ofta man köper datorgrejer.
Ett sånt paket kan räcka 3-4 år kanske.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

En sista fråga bara.
När man tittar runt på alla data hemsidor som komplett , inet osv så har dom lite olika paket erbjudanden som tex finns ett med ryzen 1600 och ett med ryzen 1600x.
Vilket är mest prisvärt ? Lutar åt 1600 eller gör jag bort mej då?

Ryzen 1600 är mest prisvärd eftersom du får med en bra kylare och den är ganska mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Jag kör nog på ett 1600x, men vilket erbjudande är bäst ? kompletts eller inets ?
Dom har olika moderkort och kylare.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som om din datorkunskap är lite begränsad? Säker på att du ska bygga ihop datorn själv?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Dom är väldigt begränsade det vet jag men kul med utmaningen och man måste lära sej på något sätt Finns många guider o kolla på så det hoppas jag löser sej

Permalänk
Medlem

Det följer med instruktioner med bilder.
Både med moderkortet, processorn och kylaren.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Tycker det låter som om din datorkunskap är lite begränsad? Säker på att du ska bygga ihop datorn själv?

Skrivet av brodan85:

Dom är väldigt begränsade det vet jag men kul med utmaningen och man måste lära sej på något sätt Finns många guider o kolla på så det hoppas jag löser sej

Hur ska man skaffa sig praktisk kunskap utan att göra något praktiskt? Lite risk måste man ta i början, bara man kollar igenom lagom många guider Kul, men lite nervöst, är det allt första gången. Gjorde det själv självständigt med hjälp av onlineguider första gången, gick hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

Jag vet att när jag byggde min första dator så letade jag upp någon "datorbyggarguide" på nätet, måste varit runt 2003 eller något sådant, minns att det var nån sida med blått tema och på svenska var det också! Them Childhood Memories!

Edit* Hittade den via webarchives! https://web.archive.org/web/20041205015549/http://www.64bits....
Kanske inte är jätteaktuell längre, men du hittar nog jätte bra guider på youtube nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Vart ett 1600x från inet. Tack alla för snabba och bra svar!

Permalänk
Medlem

Är kanske lite försent med detta om du redan har beställt, men jag skulle säga att Ryzen 1600 är mer prisvärd än 1600X.

1600X har högre klockfrekvens men om man överklockar dem så når 1600 och 1600X ungefär samma frekvens. (beror på tur. Ett 1600X kan klocka högre än ett 1600 men det kan lika gärna gå tvärtom)
Den enda andra fördelen med 1600X är att den kan köra minnen i högre frekvens, men detta kommer antagligen inte vara av någon större betydelse i spel. (med 1600 kan du inte köra minnen i mer än 2966Mhz men med 1600X kan du nå 3200Mhz. Är inte helt säker på om jag kommer ihåg rätt siffror men det är någonstans i närheten iaf)
För detta kostar 1600X ca 300-400 mer och det följer inte med någon kylare till den.
Kylaren som kommer med 1600 är inte allt för pjåkig heller. Den är väldigt tyst även när den körs på maxstyrka så även om den kanske inte räcker om man vill få ut den maximala prestandan ur processorn så duger den för att överklocka processorn under 4Ghz om man ställer in fläkten på att köras på full styrka. Över 4Ghz kanske den inte riktigt räcker till men processorn kommer antagligen inte att klocka mycket över 4Ghz utan att bli ostabil även med andra kylare så det är ingen större förlust i prestanda.

Sen kan du få mer valuta för pengarna om du köper delarna separat istället.
https://www.inet.se/produkt/5300251/amd-ryzen-5-1600-3-2-ghz-...
https://www.inet.se/produkt/1900218/asus-prime-b350-plus#spec...
https://www.dustinhome.se/product/5010970201/ballistix-sport-...
Samma processor och moderkort men dubbelt med minne (av annat märke men dem är på samma frekvens och är kompitabla med moderkortet) för samma pris som Ryzen 1600 uppgraderingspaketet på inet.

Permalänk
Medlem

Får mitt uppgraderingspaket idag och det dök upp en ny fråga :/
Kommer jag behöva installera om windows eller duger det att bara koppla in hårddiskarna som vanligt ?
Mvh daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

Får mitt uppgraderingspaket idag och det dök upp en ny fråga :/
Kommer jag behöva installera om windows eller duger det att bara koppla in hårddiskarna som vanligt ?
Mvh daniel

Du kommer behöva installera om Windows eftersom du har ny hårdvara. Notera att du måste ha licensen för att kunna aktivera ditt Windows. Om du har OEM licens eller inte har någon kod alls så kan du köpa en på t.ex Kinguin för ~250 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok tack för snabbt svar !
Dom andra hårdiskarna man har tex spel o bilder på dom kommer funka som vanligt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

Ok tack för snabbt svar !
Dom andra hårdiskarna man har tex spel o bilder på dom kommer funka som vanligt ?

Det enda du kan behöva göra är att installera om spelen, förutom om de ingår i Origin eller Steam för där kan programmen automatiskt känna av att du har alla filer som behövs. Du behöver bara ändra installationssökvägen för spelen i Origin/Steam.

Andra spel kan behöva installeras från grunden.
Annars funkar de hårddiskarna som vanligt ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Så har precis fixat mitt uppgraderings paket och allt värkar funka, Men behövde varken installera om windows eller något spel. Allt bara funkade direkt. Kan det bli så eller har jag gjort något fel ?
Mvh