Laptop för studier, programmering, enklare spel och spelutveckling

Permalänk
Medlem

Laptop för studier, programmering, enklare spel och spelutveckling

Hej!

Hade tänkt köpa en bärbar dator för att ha med under studierna nu i 3:an på teknikprogrammet och sen 3 års ytterligare studier på datateknik eller liknande. Tänker att kanske batteritid hör till en av de viktigare delarna. Spelmässigt så tänker jag bara att den ska klara ganska gamla spel eller moderna ickekrävande, typ gwent. Har en bra stationär dator som komplement men önskar ändå att kunna ta med mig något till skolan om dagarna. Inte så insatt på den bärbara sidan men tänker att åtminstone 256 GB SSD och I5 borde vara tillräckligt, dock osäker. Om någon har erfarenhet av liknande högskoleprogram som jag funderar på skulle det uppskattas väldigt mycket.

Denna lutar det åt just nu och jag undrar vad ni tycker.

https://www.dustinhome.se/product/5011002920/zenbook-ux330ua

//Andreas

Permalänk
Medlem

Budget?
Med tanke på priset 10k så antar jag att det inte finns någon direkt? Jag har en Asus zenbook själv, modell äldre dock. Jag är nöjd med den, enda nackdelen på min var tangenterna. De fanns inte någon "stabilram" som gör att tangenterna trycks ned rakt. Så ibland reggas inte knapptryckningarna. Inget jätteproblem, och det lär nog vara åtgärdat nu. Grafikkortet är ju rätt sunkigt, beroende på vilken typ av programmering du ska göra så kanske det är ett problem? Storlek och datormässigt så skulle jag köpt en. Dessutom bra med rea också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@twmanar: En bra laptop för allt utom spel egentligen, du kan köra lite enklare titlar och rätt gamla titlar på låga inställningar.

Se gärna https://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-620.172256.0.... för lite siffror på grafikkretsen.

Fördelen är att den är lätt och smidig att släpa med sig överallt, och det kommer du uppskatta om du ska plugga programmering några år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Budget?
Med tanke på priset 10k så antar jag att det inte finns någon direkt? Jag har en Asus zenbook själv, modell äldre dock. Jag är nöjd med den, enda nackdelen på min var tangenterna. De fanns inte någon "stabilram" som gör att tangenterna trycks ned rakt. Så ibland reggas inte knapptryckningarna. Inget jätteproblem, och det lär nog vara åtgärdat nu. Grafikkortet är ju rätt sunkigt, beroende på vilken typ av programmering du ska göra så kanske det är ett problem? Storlek och datormässigt så skulle jag köpt en. Dessutom bra med rea också.

Prismässigt tänker jag runt 10k, kan gå över det en bit också. Lite osäker gällande programmering men tänker att detta är något jag kommer spendera mycket tid med inom de närmsta åren så vill för det mesta bara ha rätt hårdvara för det. Enbart hållit på en aning men kommer även ha min stationära.

Permalänk
Medlem

@twmanar:
Enda jag kan se som en nackdel är graffekortet. F ö så är det bra dator. Smidig att ha med sig. Jag föredrar dock att använda nätverkskabel när jag kan, men med en sådan tunn dator så måste man ha med sig adaptern hela tiden. Vilket kanske inte är ett problem. Min SSD är inte den snabbaste, var lite besviken på den. Men datorn har några år på nacken så det var väl inte den snabbaste disken heller Du kan ju kolla om du hittar några reviews på nätet/tuben. Det skadar inte att kolla efter andra laptops heller och jämföra med. Har du hittat några andra kandidater?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@twmanar:
Enda jag kan se som en nackdel är graffekortet. F ö så är det bra dator. Smidig att ha med sig. Jag föredrar dock att använda nätverkskabel när jag kan, men med en sådan tunn dator så måste man ha med sig adaptern hela tiden. Vilket kanske inte är ett problem. Min SSD är inte den snabbaste, var lite besviken på den. Men datorn har några år på nacken så det var väl inte den snabbaste disken heller Du kan ju kolla om du hittar några reviews på nätet/tuben. Det skadar inte att kolla efter andra laptops heller och jämföra med. Har du hittat några andra kandidater?

Inet har också en rea just nu så har kollat runt lite

https://www.inet.se/kategori/82/14-eller-mindre?filters=%7B%2...

Så har även kollat in t.ex denna https://www.inet.se/produkt/1960923/lenovo-ideapad-710s-plus-13-i5-8gb-512gb-pcie-ssd-gt-940mx#specs

Denna verkar dock sämre batteri än zenBooken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twmanar:

Inte så insatt på den bärbara sidan men tänker att åtminstone 256 GB SSD och I5 borde vara tillräckligt, dock osäker.

Enorm skillnad mellan en i5U och en i5Q, båda är för bärbara. Den första kan ha väldigt låg frekvens och 2 kärnor med fyra trådar medans i5Q har 4 kärnor med fyra trådar i mycket högre frekvens. U är däremot mycket strömsnålare. Mao, i3/i5/i7 säger inte så mycket om vad du faktiskt vill ha för prestanda. Om U räcker eller om du behöver Q faller helt på vad du tänkt göra med den, finns dessvärre inget allmänt svar. Är det däremot enbart kod skrivning och inte körning så räcker U. Ska du även köra kod så är beroende på vad du tänkt göra kan Q att vara önskevärd. Hade själv en i3-3227U för ett bra tag sedan och var helt obrukbart för mig, processorn gick i 100% konstant. Sitter idag på i7-7700HQ och är en markant förbättring för mig.

Ett exempel på varför i3/i5/i7 är meningslöst att titta på, en i7u är klenare än en i3 för desktop även om de är i samma generation. Sedan ska vi inte ens prata om modeller så som i7-7Y75 som har en basfrekvens på 1.3 GHz. Det är inte dåliga processorer däremot, det är bara det att Intels namnteckning är galet missledande.

Kortfattat
Skriva kod - U räcker gott och väl
Köra kod - Beror helt på vad du tänkt köra för kod. För tyngre program så är en Q modell väldigt gynnsamt, för lättare så räcker U.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

.. riktigt kortfattat: för porrsurf only kör U, för blandad användning med lite spel osv. kör på en burk med HQ-ändelse på cpu

edit: Står dock fast vid att zenbooken länkad i första posten är helt okej för generell programmering, det är när du ska in på directx/opengl-applikationer den kanske är lite i underkant, samt för gaming är den rätt klen både i cpu och gpu.

Permalänk

Surface Pro 4 bör ju gå billigare nu.. En otroligt fin dator. Bästa bärbara jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Enorm skillnad mellan en i5U och en i5Q, båda är för bärbara. Den första kan ha väldigt låg frekvens och 2 kärnor med fyra trådar medans i5Q har 4 kärnor med fyra trådar i mycket högre frekvens. U är däremot mycket strömsnålare. Mao, i3/i5/i7 säger inte så mycket om vad du faktiskt vill ha för prestanda. Om U räcker eller om du behöver Q faller helt på vad du tänkt göra med den, finns dessvärre inget allmänt svar. Är det däremot enbart kod skrivning och inte körning så räcker U. Ska du även köra kod så är beroende på vad du tänkt göra kan Q att vara önskevärd. Hade själv en i3-3227U för ett bra tag sedan och var helt obrukbart för mig, processorn gick i 100% konstant. Sitter idag på i7-7700HQ och är en markant förbättring för mig.

Ett exempel på varför i3/i5/i7 är meningslöst att titta på, en i7u är klenare än en i3 för desktop även om de är i samma generation. Sedan ska vi inte ens prata om modeller så som i7-7Y75 som har en basfrekvens på 1.3 GHz. Det är inte dåliga processorer däremot, det är bara det att Intels namnteckning är galet missledande.

Kortfattat
Skriva kod - U räcker gott och väl
Köra kod - Beror helt på vad du tänkt köra för kod. För tyngre program så är en Q modell väldigt gynnsamt, för lättare så räcker U.

Har som sagt ingen jättebra koll på vad jag kan förvänta mig, däremot verkar HQ modellerna vara både dyrare och ha sämre batteritid. Har du någon modell du rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Nyligen gått 3 års programmerings utbildning på universitetet.

Det jag värderade mest i min dator:
* 15" skärm, mer kod syns samt tror stenhårt på "Om du ändå ska bära med dig den vad gör 0.5kg extra?".
* Lång batteritid, hade 9h och det behövdes ofta.
* Mycket ram, det är inte ovanligt att man kör lite olika operativsystem med virtuella maskiner, ram är viktigt!
* Stor SSD, 256 räcker säkert - men rekommenderar 512 om du kan.
* i7 / i5 programmeringen krävde aldrig något mer än i5 för min del utan SSD var ju den som gjorde mest skillnad. Har inga tips angående den tyvärr utan avgör själv vad du vill ha ut, studiemässigt / programmeringsmässigt tror jag inte du behöver mer än i5 U-modell, men vill du använda tyngre utvecklingsmiljöer som Unity / UnrealEngine så kanske en HQ inte vore fel.
- HQ mer prestanda, oftast sämre vikt/kylning/batteritid
- U oftast mindre vikt/värme bättre batteritid sämre prestanda

I övrigt spelade jag aldrig på min, även om tanken bakom min studiedator var att kunna, stationär blev fortfarande det som spelades på.

Lycka till!

Visa signatur

- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av twmanar:

Har som sagt ingen jättebra koll på vad jag kan förvänta mig, däremot verkar HQ modellerna vara både dyrare och ha sämre batteritid. Har du någon modell du rekommenderar?

Har inte koll på 10kkr klassen, har bara koll på high-end klassen så kan inte direkt ge några råd.
HQ drar mer ström, genererar mer värme och är dyrare. Men skillnaden i prestanda är väldigt stor. Exempelvis sopar en i5-7300HQ eller i5-7440HQ banan med en i7-7500U. De har däremot helt olika syften som du märkt. Behöver du inte prestandan så är U modellen överlägsen, men behöver du prestandan så är U modeller den snabbaste vägen till att datorn och väggen ses på dejt.

Man kan iofs om man vet att man alltid kommer ha bra nätverks anslutning när man använder datorn göra som jag med mina riktigt tunga laster, köra dem på en annan maskin remotely. Jag har däremot skaffat en rätt kraftig bärbar ändå då jag vill kunna köra en hel del lokalt också men för det riktigt tunga slänger jag det på min server eller desktop.

Skrivet av elBenko:

.. riktigt kortfattat: för porrsurf only kör U, för blandad användning med lite spel osv. kör på en burk med HQ-ändelse på cpu

Så kan man väl också sammanfatta det. Själv blir jag lätt galen utav U processorer men jag belastar mina maskiner rätt hårt också. Har iofs inte testat sedan Ivy Bridge men men. Utmärkt (idag iaf, för den jag hade gick knappt det) för att skriva kod men var som sirap när jag faktiskt försökte köra koden. Alltid lika "skoj" när man försökte köra FEM analyser eller mer än en sak i taget öht.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Så kan man väl också sammanfatta det. Själv blir jag lätt galen utav U processorer men jag belastar mina maskiner rätt hårt också. Har iofs inte testat sedan Ivy Bridge men men. Utmärkt (idag iaf, för den jag hade gick knappt det) för att skriva kod men var som sirap när jag faktiskt försökte köra koden. Alltid lika "skoj" när man försökte köra FEM analyser eller mer än en sak i taget öht.

Hehe, mjo, U är lite för klen för en power user, de är till för kontorsbruk, folk som reser runt och visar upp sina kalkylark och powerpointpresentationer på möten
Var själv i liknande sits som OP för ett par år sedan, slutade med att jag tog en asus med 4-serien HQ och 850m grafikkrets, lite överdimensionerad för c#-utveckling, men jag ångrar inte beslutet en sekund då burken kommit till användning för så mycket annat också.

Permalänk
Medlem

@twmanar: Btw, kollat upp om det finns några bra csn/mecenat-erbjudande på laptops ?

Denna t.ex.

"Nya OMEN by HP 15 med Intel i7 och GeForce GTX 1050 Ti" på https://mecenat.com/se/hp

Specarna:
7: gen. Intel® Core™ i7-7700HQ Quad-Core processor
39.6 cm (15.6") Full-HD (1920 x 1080) skärm
16 GB DDR4-2133 SDRAM (2 x 8 GB)
256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD + 1 TB 7200 rpm SATA
NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti (4 GB dedikerat GDDR5)
Windows 10

för 11000kr

Känns ganska vettig, lite låg upplösning på skärmen kanske, men på 15" är det rätt lugnt, samt senaste generationen cpu och gpu.
Aningen klumpigare än zenbooken dock.

Permalänk
Medlem

Tack för många bra svar!

Skrivet av AjNoX:

Nyligen gått 3 års programmerings utbildning på universitetet.

Det jag värderade mest i min dator:
* 15" skärm, mer kod syns samt tror stenhårt på "Om du ändå ska bära med dig den vad gör 0.5kg extra?".
* Lång batteritid, hade 9h och det behövdes ofta.
* Mycket ram, det är inte ovanligt att man kör lite olika operativsystem med virtuella maskiner, ram är viktigt!
* Stor SSD, 256 räcker säkert - men rekommenderar 512 om du kan.
* i7 / i5 programmeringen krävde aldrig något mer än i5 för min del utan SSD var ju den som gjorde mest skillnad. Har inga tips angående den tyvärr utan avgör själv vad du vill ha ut, studiemässigt / programmeringsmässigt tror jag inte du behöver mer än i5 U-modell, men vill du använda tyngre utvecklingsmiljöer som Unity / UnrealEngine så kanske en HQ inte vore fel.
- HQ mer prestanda, oftast sämre vikt/kylning/batteritid
- U oftast mindre vikt/värme bättre batteritid sämre prestanda

I övrigt spelade jag aldrig på min, även om tanken bakom min studiedator var att kunna, stationär blev fortfarande det som spelades på.

Lycka till!

Har du något förslag runt 10k? Verkar som det mesta enbart har en sak men saknar något annat.

Skrivet av elBenko:

@twmanar: Btw, kollat upp om det finns några bra csn/mecenat-erbjudande på laptops ?

Denna t.ex.

"Nya OMEN by HP 15 med Intel i7 och GeForce GTX 1050 Ti" på https://mecenat.com/se/hp

Specarna:
7: gen. Intel® Core™ i7-7700HQ Quad-Core processor
39.6 cm (15.6") Full-HD (1920 x 1080) skärm
16 GB DDR4-2133 SDRAM (2 x 8 GB)
256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD + 1 TB 7200 rpm SATA
NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti (4 GB dedikerat GDDR5)
Windows 10

för 11000kr

Känns ganska vettig, lite låg upplösning på skärmen kanske, men på 15" är det rätt lugnt, samt senaste generationen cpu och gpu.
Aningen klumpigare än zenbooken dock.

Kanske lite för bra gpu mot vad jag tänkt använda den till samt att batteritiden känns lite tveksam, tack för tipset ändå!

Permalänk

Ska du sitta mkt framför datorn är ju en bra skärm ngt att tänka på. 15" för att se kod samt tänk på PWM ifall du är känslig: http://laptopmedia.com/highlights/what-is-pwm-why-is-it-impor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twmanar:

Kanske lite för bra gpu mot vad jag tänkt använda den till samt att batteritiden känns lite tveksam, tack för tipset ändå!

Jag hoppas du inte kollar på tillverkarnas angivna "batteritid" då det är väldigt långt från logiskt standardiserat, iaf enligt mig. Du bör kolla på Wh som är det mest konkreta och gör det "lätt" att räkna på med undantag för skärmens konsumption. Den modellen verkar ha ~63Wh vilket är mediokert iofs. Problemet är att om man ska ha avsevärt högre så blir det snabbt dyrt. Tack vare teknik som Nvidia Optimus drar lyckligtvis inte dedikerade GPU kretsar mer än någon enstaka W när du inte vill använda det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@twmanar

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=W6Y14EA...

Tyvärr bara 13" men sjuuukt trevlig upplösning så den kanske kompenserar lite, 1000kr sommarrea rabatt landar på 8990:-
Tyvärr kanske inte mycket och spela på, om du inte gillar enklare spel dvs
(Glöm inte och kolla HP studenterbjudanden först )

Den prickar ju in följande iaf:
* Processor 2,5 i7 U -modell
* 8gb ram
* Sjukt bra upplösning (33,8 cm (13,3") WLED- QHD+ IPS-skärm (3 200 x 1 800))
* Bra batteritid
* 512gb hdd (M.2 SSD häftigt!)

Jag sökte lite innan och verkar svårt och få tag på 15" + med bra batteritid under 10k idag tyvärr, oftast är det bra spec på papper med låg budgeterad skärm samt kass batteritid men denna modellen ovan hade ju ändå bra upplösning och IPS panel vilket är trevligt!

Denna skulle jag nog säga att denna är den vettigaste/prisvärdaste jag hittat, metall chassi är en trevlig feeling också

Mvh

Visa signatur

- Citera gärna för svar! -