Ni som kan Facebook och Messenger

Permalänk
Medlem

Ni som kan Facebook och Messenger

Hej

Jag har aldrig haft Facebook och har ett par frågor angående Messenger-appen som är kopplad till Facebook.

Min tjejkompis har fått massa kränkande meddelanden från en gemensam bekant via Messenger. (Vi kan kalla honom för Kalle.)
Hon berättar det för mig för ett par dagar sedan och att hon hotade honom med att polisanmäla honom om han inte slutade.
Detta ska hon ha gjort den 20e maj, då hon även raderade konversationen, tog bort honom som kontakt och blockerade honom.

Strax efter att hon berättar det här för mig så plingar det till i hennes telefon. Då är det ett grovt kränkande meddelande från Kalle.
Jag blir förbannad och tänker att jag måste snacka med honom om vad han pysslar med.

Innan jag går vidare och konfronterar Kalle så är det två saker som jag tycker är lite konstiga och får mig att tro att jag kanske inte fått reda på allt.

1. Hon sa att hon tagit bort honom som kontakt och blockerat honom den 20e maj. Men han låg kvar på kontakter och kunde skriva till henne. Är det svårt, eller kan man missa det på något sätt? Exempelvis kan det vara så att man måste göra det även på Facebook för att det ska fungera?
Hon är visserligen tekniskt okunnig, men samtidigt så lever hon ihop med sin telefon och sociala medier.

2. När jag ser det kränkande meddelandet från Kalle. Så står det överst "Du lade till Kalle den 20 maj 2017".
Vad innebär det?
Jag tolkar det som att hon har skrivit något till honom efter att hon raderat konversationen. Men hon lovar att hon inte skrivit något utan bara försökt att ta bort honom.
Kan man starta en "konversation/chatt" av misstag utan skriva till personen?

Nu har jag inget Facebook eller Messenger själv. Men jag försökte återskapa förloppen på hennes telefon. Att blockera och ta bort honom var inte svårt. Vill minnas att man skickades vidare till Facebook inställningar och gjorde det därifrån. Kanske att hon försökte med alternativet i Messenger-appen om att inaktivera kontakten och att det var därför det inte gick..?
Jag lyckades inte återskapa "Du lade till xx den xx 2017". Vilket också var svårare att återskapa utan att förklara för hennes övriga kontakter om vad som skett. Hittade något om att man kan skicka en "vinkning", men det säger hon att hon inte har gjort till honom.

Ni som har och kan Facebook, kan ni hjälpa mig få klarhet i detta? Jag vill gärna ha mitt på det torra, innan jag konfronterar Kalle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mr:

Hej

Jag har aldrig haft Facebook och har ett par frågor angående Messenger-appen som är kopplad till Facebook.

Min tjejkompis har fått massa kränkande meddelanden från en gemensam bekant via Messenger. (Vi kan kalla honom för Kalle.)
Hon berättar det för mig för ett par dagar sedan och att hon hotade honom med att polisanmäla honom om han inte slutade.
Detta ska hon ha gjort den 20e maj, då hon även raderade konversationen, tog bort honom som kontakt och blockerade honom.

Strax efter att hon berättar det här för mig så plingar det till i hennes telefon. Då är det ett grovt kränkande meddelande från Kalle.
Jag blir förbannad och tänker att jag måste snacka med honom om vad han pysslar med.

Innan jag går vidare och konfronterar Kalle så är det två saker som jag tycker är lite konstiga och får mig att tro att jag kanske inte fått reda på allt.

1. Hon sa att hon tagit bort honom som kontakt och blockerat honom den 20e maj. Men han låg kvar på kontakter och kunde skriva till henne. Är det svårt, eller kan man missa det på något sätt? Exempelvis kan det vara så att man måste göra det även på Facebook för att det ska fungera?
Hon är visserligen tekniskt okunnig, men samtidigt så lever hon ihop med sin telefon och sociala medier.

2. När jag ser det kränkande meddelandet från Kalle. Så står det överst "Du lade till Kalle den 20 maj 2017".
Vad innebär det?
Jag tolkar det som att hon har skrivit något till honom efter att hon raderat konversationen. Men hon lovar att hon inte skrivit något utan bara försökt att ta bort honom.
Kan man starta en "konversation/chatt" av misstag utan skriva till personen?

Nu har jag inget Facebook eller Messenger själv. Men jag försökte återskapa förloppen på hennes telefon. Att blockera och ta bort honom var inte svårt. Vill minnas att man skickades vidare till Facebook inställningar och gjorde det därifrån. Kanske att hon försökte med alternativet i Messenger-appen om att inaktivera kontakten och att det var därför det inte gick..?
Jag lyckades inte återskapa "Du lade till xx den xx 2017". Vilket också var svårare att återskapa utan att förklara för hennes övriga kontakter om vad som skett. Hittade något om att man kan skicka en "vinkning", men det säger hon att hon inte har gjort till honom.

Ni som har och kan Facebook, kan ni hjälpa mig få klarhet i detta? Jag vill gärna ha mitt på det torra, innan jag konfronterar Kalle.

jag antar att hon godkänt hans "message request" blockera igen och ta bort meddelandet och se om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag antar att hon godkänt hans "message request" blockera igen och ta bort meddelandet och se om det fungerar.

Nu är han helt borttagen och blockerad. Vad är en message request? Låter som en förfrågan om att återuppta meddelanden?

Permalänk
Inaktiv

Kanske skulle vara smartare att spara meddelanden om hon tänker polisanmäla honom. Är ju alltid bäst med bevis.

Finns inte någon sorts report funktion i FB messenger, har för mig att den tillåter då FB att som tredje part bevisa att meddelanden skickades som hon hävdar (kryptografiskt säkert).

Permalänk
Medlem

men är personen blockerad, så kan inte personen skriva något.
så om hon blockade och fick sen, måste hon tagit bort blockeringen på han.

för hennes profil försvinner för personen, dvs går inte söka efter på FB,

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Skulle tro att hon rensade bort allting som hade att göra med snubben, men att Kalle skapade ett nytt konto och skickade ett meddelande. Det som stod med "Du lade till" kan vara Message Request, det är något som inte kommer upp som en notis utan syns när man går in i messenger appen, där måste man godkänna meddelandet för att kunna svara eller se hela meddelandet (om jag kommer ihåg korrekt där).

Jag tror att din tjejkompis råkat ut för fullständig nutter, även fast det är tungt för personen så försök svara tillbaka lugnt med att "Jag vill inte du kontaktar mig igen" och spara så mycket som möjligt av konversationerna. Då har ni sparade bevis, se till att ni sparar screenshots samt kameratagna bilder på konversationerna också, har för mig att om man tar bort sin profil/blockerar profilen så står det bara "Facebook användare" istället för namnet och det håller inte i rätten.

Lite osammanhängande kommentar men något kanske det ger!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

men är personen blockerad, så kan inte personen skriva något.
så om hon blockade och fick sen, måste hon tagit bort blockeringen på han.

för hennes profil försvinner för personen, dvs går inte söka efter på FB,

Ligger väl fortfarande kvar i historiken på Messenger så det är bara att gå in där och skicka meddelande
och då får hon en förfrågan att godkänna det,

Permalänk
Medlem

Tänk även på att om ni tar bort konversationen så tas den bara bort för dig , Det finns fortfarande hos den andra personen och förmodligen sparat på Facebooks servers.

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

Tack för många svar!
Jag kanske var lite otydlig. Det jag verkligen undrar är fråga 2.
Kan det av någon anledning stå "Du lade till Kalle den 20 maj 2017" fast att hon inte skrivit eller "vinkat" till honom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Tack för många svar!
Jag kanske var lite otydlig. Det jag verkligen undrar är fråga 2.
Kan det av någon anledning stå "Du bjöd in Kalle den 20 maj" fast att hon inte skrivit eller "vinkat" till honom?

"Du bjöd in" eller "du lade till"? "Du lade till" låter som att hon accepterat hans förfrågan imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Du bjöd in" eller "du lade till"? "Du lade till" låter som att hon accepterat hans förfrågan imo.

Du lade till ska det vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Ligger väl fortfarande kvar i historiken på Messenger så det är bara att gå in där och skicka meddelande
och då får hon en förfrågan att godkänna det,

Tror inte det.
Testade precis med en jag vet har blockat mig

Historiken finns kvar men jag kan ej trycka på skicka iaf hmm

Jag får meddelande "personen kan ej ta emot meddelandet blabla"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Blockera personen: personen kan inte hitta dig whatsoever.
Blockera meddelande: personen kan hitta dig men inte välja att skriva alls.

När inget av detta är valt och personen skriver till dig: du måste acceptera personens meddelande för att han ska se att du godkänt meddelandeförfrågan.

Dock kan du här läsa hans första meddelande utan att godkänna.

Mao använder han ett nytt konto eller så har din tjej inte blockat honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Det som stod med "Du lade till" kan vara Message Request, det är något som inte kommer upp som en notis utan syns när man går in i messenger appen, där måste man godkänna meddelandet för att kunna svara eller se hela meddelandet (om jag kommer ihåg korrekt där).

Skrivet av oouhdawg:

Blockera personen: personen kan inte hitta dig whatsoever.
Blockera meddelande: personen kan hitta dig men inte välja att skriva alls.

När inget av detta är valt och personen skriver till dig: du måste acceptera personens meddelande för att han ska se att du godkänt meddelandeförfrågan.

Dock kan du här läsa hans första meddelande utan att godkänna.

Mao använder han ett nytt konto eller så har din tjej inte blockat honom.

Hon trodde sig ha blockerat honom, vilket hon inte gjort. Jag har efteråt gått in och hjälpt henne att blockera honom.
Hon säger att hon inte gjort något aktivt val för att kontakta honom igen, utan bara försökt att blockera honom.
Inte skrivit något eller vinkat till honom. Inte heller accepterat en tydlig message request/meddelandeförfrågan.

Många anger message request som förklaring. Hur ser en sådan ut i Messenger? Är den tydlig?
Typ: Kalle vill skriva till dig
Acceptera?
Tryck Ja eller Nej

Skrivet av Toivo83:

Tror inte det.
Testade precis med en jag vet har blockat mig

Historiken finns kvar men jag kan ej trycka på skicka iaf hmm

Jag får meddelande "personen kan ej ta emot meddelandet blabla"

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för input!

Kan någon svara på om man raderar en konversation och sen klickar runt lite på dens profil.
Kan det leda till att efteråt när den andra person skriver till en, så står det: "Du lade till XX den XX 2017". ?

Permalänk
Medlem

Ska man polisanmäla så är det ofta bra att inte radera hela konversationen. Bara ett tips. Jag kan inget om facebook annars.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd

"Person X vill starta en Konversation med dig"

Godkänn / Neka

Detta, samtidigt som du har möjligheten att läsa vad han skrev.

Godkänner du ser han att du läst. Nekar du så ser han det som att du inte läst det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

"Person X vill starta en Konversation med dig"

Godkänn / Neka

Detta, samtidigt som du har möjligheten att läsa vad han skrev.

Godkänner du ser han att du läst. Nekar du så ser han det som att du inte läst det.

Tack för svar!
Det verkar ju helt klart tydligt och som inget man råkar göra av misstag.

Permalänk
Medlem

Då kom jag nog ihåg fel.
Jag skulle tro att du inte fått hela historien.
Spara allting och polisanmäl

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jag skulle tro att du inte fått hela historien.

Det är precis det jag är rädd för.
Därför vill jag försäkra mig om vad "Du lade till" innebär?
Kommer det enbart av att man själv skriver till personen eller accepterar personens message request?
Eller kan det även komma av att man lite tafatt klickar runt på personens profil i försök att blockera honom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mr:

Det är precis det jag är rädd för.
Därför vill jag försäkra mig om vad "Du lade till" innebär?
Kommer det enbart av att man själv skriver till personen eller accepterar personens message request?
Eller kan det även komma av att man lite tafatt klickar runt på personens profil i försök att blockera honom?

Man går in under meddelanden. Där finns en flik: Meddelandeförfrågningar.

Där kommer alla som skrivit till dig med du ännu inte godkänt.

När du klickar på Godkänn så kommer det stå FÖR DIG i konversationen: "Du lade till".

Står det att du lagt till betyder det att du tryckt på Godkänn konversationen.

Är Etthundrafemtio procent säker på detta.

Permalänk
Skrivet av Mr Mr:

Det är precis det jag är rädd för.
Därför vill jag försäkra mig om vad "Du lade till" innebär?
Kommer det enbart av att man själv skriver till personen eller accepterar personens message request?
Eller kan det även komma av att man lite tafatt klickar runt på personens profil i försök att blockera honom?

När det säger "Du lade till" så har du antingen blivit vän med personen på Facebook då detta kommer upp automatiskt i Messenger appen. Eller så har personen i fråga skrivit till dig och du har accepterat att denne har skrivit till dig. Gjorde själv en nit med en kamrat som kallade mig fet och tryckte "ta bort" Då trodde jag att jag hade blockerat personen och tagit bort konversationen men så är inte fallet, om personen finns kvar i din vänlista eller inte är blockerad så kan personen skriva hej vilt till dig.

Tycker dock det hela är lite suspekt... Om det nu är en gemensam bekant som har skrivit allt detta be då att få höra historian från dennes sida. Det kan ju vara så att den "utsatta" startade det hela genom att skriva något dumt eller göra något dumt.

"Man ska inte skrida till verket innan man kan hela planen" Brukar min farsa säga och detta är en sån situation tycker jag

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Man går in under meddelanden. Där finns en flik: Meddelandeförfrågningar.

Där kommer alla som skrivit till dig med du ännu inte godkänt.

När du klickar på Godkänn så kommer det stå FÖR DIG i konversationen: "Du lade till".

Står det att du lagt till betyder det att du tryckt på Godkänn konversationen.

Är Etthundrafemtio procent säker på detta.

Skrivet av john00133:

När det säger "Du lade till" så har du antingen blivit vän med personen på Facebook då detta kommer upp automatiskt i Messenger appen. Eller så har personen i fråga skrivit till dig och du har accepterat att denne har skrivit till dig.

Tack för svar!

I och med att hon säger att hon varken skrivit till honom den 20e maj, att han skrivit till henne då eller att hon accepterat en meddelandeförfrågan från honom.
Så kan vi konstatera att hon ljuger om något?
Det finns ingen annan möjlig förklaring på det hela?

john00133 du skriver blivit vän med personen på Facebook. Kan det förklara det på något sätt? Hon säger att hon försökte blocka honom och ta bort honom den 20e maj. Det står att "Hon lade till honom den 20e maj." Skulle det kunna vara så att hon tillfälligt på något sätt tar bort honom och att det är det som "triggar" "Du lade till Kalle den 20e maj" ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mr:

Tack för svar!

I och med att hon säger att hon varken skrivit till honom den 20e maj, att han skrivit till henne då eller att hon accepterat en meddelandeförfrågan från honom.
Så kan vi konstatera att hon ljuger om något?
Det finns ingen annan möjlig förklaring på det hela?

john00133 du skriver blivit vän med personen på Facebook. Kan det förklara det på något sätt? Hon säger att hon försökte blocka honom och ta bort honom den 20e maj. Det står att "Hon lade till honom den 20e maj." Skulle det kunna vara så att hon tillfälligt på något sätt tar bort honom och att det är det som "triggar" "Du lade till Kalle den 20e maj" ?

Det kan vi konstatera, ja.

Hon kan ju tro att hon gjort något, men hon det stämmer inte isf.