Zenimax vill säljstoppa Oculus Rift

Permalänk
Melding Plague

Zenimax vill säljstoppa Oculus Rift

Ett antal månader efter domen mot Oculus fortsätter nu rättstvisten mellan dem och Zenimax. Detta då Zenimax vill blockera all försäljning av Oculus VR-headset Rift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Zenimax har fått vad de vill, vid det här laget är de bara barnsliga. "Vore det inte coolt om vi kunde stoppa försäljningen också? Vi stämmer dem igen!" Vilken rättvisa...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Så Oculus VR källkod är helt baserad på koden som var stulen från Zenimax av Carmack, och nu när produkten redan är på marknaden skulle det kosta multum att skriva ny egen kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Zenimax har fått vad de vill, vid det här laget är de bara barnsliga. "Vore det inte coolt om vi kunde stoppa försäljningen också? Vi stämmer dem igen!" Vilken rättvisa...

Nej, de fick inte vad de ville. Zenimax anklagade Oculus för att ha kopierat deras arbete, vilket domstolen inte höll med om. Oculus och Co fälldes istället för att ha brutit mot ett Non-disclosure agreement. Zenimax tilldelades en förhållandevis liten summa jämfört med vad de krävde.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt blandade känslor inför det här. Jag gillar ju inte patent, eller patenttroll, men det känns ju ändå väldigt bra och mysigt innombords när det slår mot ett företag som jag verkligen hyser agg mot och hoppas att de går i konkurs, så jag vet inte vad jag ska säga om det här riktigt. Jag får helt enkelt inte ihop det rent moraliskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Du citera precis definitionen av hycklare

Men jag förstår precis hur du tänker, känner lite samma sak.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

@Ozzed: Du citera precis definitionen av hycklare

Men jag förstår precis hur du tänker, känner lite samma sak.

Mja... Det är ju inte så att jag unnar Zenimax det här, verkligen inte. Det är mer att jag är skadeglad när det går dåligt för Occulus, som jag själv tycker har hycklat väldigt genom att först maskera sig (och locka crowdfunders) som ett indieprojekt för att sedan BAM! ta in stålar från "Stora stygga Facebook". Där visade man ju på något sätt att man inte var ute efter ett communitydrivet VR projekt för folk som vill vara pionjärer inom VR, utan man är ett pengastinnt företag som inte skiljer sig från andra.

Felet ligger inte i att de är ett företag som vill tjäna pengar, utan att de ljög för oss alla. Då tycker jag att det som händer dem nu är lite åt "karma" hållet.

Så hycklar gör jag väl inte utan jag får ändå ihop det, rent moraliskt, men det krävdes ett mer komplext resonemang än vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har väldigt blandade känslor inför det här. Jag gillar ju inte patent, eller patenttroll, men det känns ju ändå väldigt bra och mysigt innombords när det slår mot ett företag som jag verkligen hyser agg mot och hoppas att de går i konkurs, så jag vet inte vad jag ska säga om det här riktigt. Jag får helt enkelt inte ihop det rent moraliskt.

Jo men rättvisa ska inte användas mot "de som man hyser agg mot" hur oetiska de än är. Jag personligen gillar varken Zenimax eller Oculus. Men det är larvigt att kräva något sådant här så sent i produktion och försäljning. Det här skulle blivit löst innan 2015, inte i mitten av 2017, det är väl bara 1 år kvar ungefär innan vi kan börja förvänta oss andra, bättre VR headset komma till marknaden, och ytterligare 2 år innan de börjar komma ner under 5000kr lappen, billigare och bättre teknik är redan påväg att ersätta Oculus och Vive, att Zenimax håller på så här är bara barnsligt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Mja... Det är ju inte så att jag unnar Zenimax det här, verkligen inte. Det är mer att jag är skadeglad när det går dåligt för Occulus, som jag själv tycker har hycklat väldigt genom att först maskera sig (och locka crowdfunders) som ett indieprojekt för att sedan BAM! ta in stålar från "Stora stygga Facebook". Där visade man ju på något sätt att man inte var ute efter ett communitydrivet VR projekt för folk som vill vara pionjärer inom VR, utan man är ett pengastinnt företag som inte skiljer sig från andra.

Felet ligger inte i att de är ett företag som vill tjäna pengar, utan att de ljög för oss alla. Då tycker jag att det som händer dem nu är lite åt "karma" hållet.

Så hycklar gör jag väl inte utan jag får ändå ihop det, rent moraliskt, men det krävdes ett mer komplext resonemang än vanligt.

Oculus kan inte vara hycklare, de är ett företag, deras jobb är att tjäna pengar och skapa produkter/tjänster, inte att vara moraliska ståuppmän

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Oculus kan inte vara hycklare, de är ett företag, deras jobb är att tjäna pengar och skapa produkter/tjänster, inte att vara moraliska ståuppmän

Ja och nej. Om du är en startup som behöver kapital för att dra igång produktionen av ekologiska grödor, och folk går igång på det och ger pengar till dig, så blir ju du en hycklare om du sedan använder Monsanto's fröer och bekämpningsmedel, och det som Occulus har gjort är ett helt och hållet jämförbart tilltag i min mening.

Jag hade absolut inte gett dem pengar om jag vetat att de tänkt sig finansiering av Facebooj, och många tänker likadant, och detta visste de såklart om.

Ingen vill väl ge pengar till en startup om målet ändå är att skaffa "fulfinansiering"? liksom...

Ta ett banklån då istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nej, de fick inte vad de ville. Zenimax anklagade Oculus för att ha kopierat deras arbete, vilket domstolen inte höll med om. Oculus och Co fälldes istället för att ha brutit mot ett Non-disclosure agreement. Zenimax tilldelades en förhållandevis liten summa jämfört med vad de krävde.

Okej,att de fick vad de ville var kanske felformulerat. Jag menar att de fick pengar, och ville ha pengar. Detta säljstopp är att gå för långt enligt mig.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja och nej. Om du är en startup som behöver kapital för att dra igång produktionen av ekologiska grödor, och folk går igång på det och ger pengar till dig, så blir ju du en hycklare om du sedan använder Monsanto's fröer och bekämpningsmedel, och det som Occulus har gjort är ett helt och hållet jämförbart tilltag i min mening.

Jag hade absolut inte gett dem pengar om jag vetat att de tänkt sig finansiering av Facebooj, och många tänker likadant, och detta visste de såklart om.

Ingen vill väl ge pengar till en startup om målet ändå är att skaffa "fulfinansiering"? liksom...

Ta ett banklån då istället.

Att du väljer att inte ge dom pengar har fortfarande ingenting att göra med att de är hycklare eller ej, de är ditt val som konsument att inte stötta dåliga företag. Men två dåliga företag som juridiskt slår på varandra för att se till att dra tillbaka utvecklingen av VR är dåligt för hela industrin. Oavsett vad du eller jag tycker om Oculus, så är de fortfarande de som började pusha den här jättestora metaforiska stenen över kanten, och även om de inte följer med den hela vägen ner när stenen rullar nedför kullen så är de fortfarande en av anledningarna till att VR är en grej. Viva hade aldrig hoppat på tåget utan Oculus, och utan dom hade inte VR sett ut som de gjort idag.

Jag personligen avskyr apple och iphone, men jag låtsas inte som att touchtelefoners utveckling inte har varit till största dels tack till dom. Oculus kanske inte är vad de var när de började på sin resa, men de är anledningen till att den resan började när den gjorde de. Tro inte att Sony och HTC skulle hoppat på VR-tåget om inte någon annan hade testat konceptet för dom. PS-VR var ett safe-bet, Oculus va de inte.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Att du väljer att inte ge dom pengar har fortfarande ingenting att göra med att de är hycklare eller ej, de är ditt val som konsument att inte stötta dåliga företag. Men två dåliga företag som juridiskt slår på varandra för att se till att dra tillbaka utvecklingen av VR är dåligt för hela industrin. Oavsett vad du eller jag tycker om Oculus, så är de fortfarande de som började pusha den här jättestora metaforiska stenen över kanten, och även om de inte följer med den hela vägen ner när stenen rullar nedför kullen så är de fortfarande en av anledningarna till att VR är en grej. Viva hade aldrig hoppat på tåget utan Oculus, och utan dom hade inte VR sett ut som de gjort idag.

Jag personligen avskyr apple och iphone, men jag låtsas inte som att touchtelefoners utveckling inte har varit till största dels tack till dom. Oculus kanske inte är vad de var när de började på sin resa, men de är anledningen till att den resan började när den gjorde de. Tro inte att Sony och HTC skulle hoppat på VR-tåget om inte någon annan hade testat konceptet för dom. PS-VR var ett safe-bet, Oculus va de inte.

När Occulus fortfarande var ett communityfinansierat indieprojekt så visst, absolut. De var viktiga för utvecklingen, men nu är de ju inte det längre. Det finns massa bra alternativ till dem idag så för min del så får de gärna följa med stenen över kanten. Gärna att de hamnar precis under den när den slår i backen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Okej,att de fick vad de ville var kanske felformulerat. Jag menar att de fick pengar, och ville ha pengar. Detta säljstopp är att gå för långt enligt mig.

Absolut, det är direkt vidrigt hur de håller på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

När Occulus fortfarande var ett communityfinansierat indieprojekt så visst, absolut. De var viktiga för utvecklingen, men nu är de ju inte det längre. Det finns massa bra alternativ till dem idag så för min del så får de gärna följa med stenen över kanten. Gärna att de hamnar precis under den när den slår i backen

Jo men du missar den stora delen: Oculus har redan fått skit för att de inte kunde hålla vad de lovat, HTC gick om de långt, och PS VR också och inom 2 år kommer Oculus bli sedda som de som kickstartade VR, men tillskillnad från Apple så misslyckades de att behålla marknadsandelar. Så oavsett deras vikt på marknaden nu eller inte, så har de redan gjort sitt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo men rättvisa ska inte användas mot "de som man hyser agg mot" hur oetiska de än är. Jag personligen gillar varken Zenimax eller Oculus. Men det är larvigt att kräva något sådant här så sent i produktion och försäljning. Det här skulle blivit löst innan 2015, inte i mitten av 2017, det är väl bara 1 år kvar ungefär innan vi kan börja förvänta oss andra, bättre VR headset komma till marknaden, och ytterligare 2 år innan de börjar komma ner under 5000kr lappen, billigare och bättre teknik är redan påväg att ersätta Oculus och Vive, att Zenimax håller på så här är bara barnsligt.

Har du några källor på framtidsplanerna?
Jag säger inte att jag inte tror dig, är bara nyfiken och vill veta mer.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Tråkigt, hoppas inte VR går i graven pga detta.
Skulle inte förvåna mig ifall VR gen 2 blir fördröjt eller får sämre specifikationer pga konkurrensbrist.

Facebook var företaget som kunde gjort VR mainstream, nu kan det bli en nischad marknad utan kapital.
Hur mycket pengar vill t.ex HTC pumpa in i VR och hur brett vill dom att vi ska använda produkten?

Gen 3 kan nog bli tillräckligt bra för att inte vara en gimmick men det är ju typ om säkert 6 år och jag är tveksam till att VR kan hålla sig med kapital fram tills dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja och nej. Om du är en startup som behöver kapital för att dra igång produktionen av ekologiska grödor, och folk går igång på det och ger pengar till dig, så blir ju du en hycklare om du sedan använder Monsanto's fröer och bekämpningsmedel, och det som Occulus har gjort är ett helt och hållet jämförbart tilltag i min mening.

Jag hade absolut inte gett dem pengar om jag vetat att de tänkt sig finansiering av Facebooj, och många tänker likadant, och detta visste de såklart om.

Ingen vill väl ge pengar till en startup om målet ändå är att skaffa "fulfinansiering"? liksom...

Ta ett banklån då istället.

Jag tvivlar väldigt starkt på att Oculus planerade för att bli uppköpta för miljarder.
Och jämförelsen makes no sense. Det är inte att dom skulle göra X men sen gör Y med mer pengar, dom ville ha pengar för att göra X sen fick dom mer pengar från annat håll som dom fortfarande gör X med.

Utan Kickstarter lär dom aldrig kommit så långt att en multi-miljard del ens var något att låtsas drömma om ens.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag tvivlar väldigt starkt på att Oculus planerade för att bli uppköpta för miljarder.
Och jämförelsen makes no sense. Det är inte att dom skulle göra X men sen gör Y med mer pengar, dom ville ha pengar för att göra X sen fick dom mer pengar från annat håll som dom fortfarande gör X med.

Utan Kickstarter lär dom aldrig kommit så långt att en multi-miljard del ens var något att låtsas drömma om ens.

Det var ju inte det man donerade för. De flesta som ger pengar till ett företag gör ju det för att de vill ha en hejdundrande bra produkt i utbyte, inte för att företagsledningen ska få smörja kråset för fulpengar.

Som sagt var, om huvudargumentet för ens startup är att man behöver kapital "skit samma var det kommer ifrån" så kan man ta ett hederligt banklån.

Charmen med Rift var ju just att de slog underifrånl, kom från botten, var pionjärer, men allt det raseras ju när Facebook ger dem pengar-

Det är min åsikt i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Har du några källor på framtidsplanerna?
Jag säger inte att jag inte tror dig, är bara nyfiken och vill veta mer.

Ren spekulering, men med tanke på hur VR såg ut 2015 och 2016 och hur det ser ut nu i 2017 med massa storföretag som satsar så skulle det kännas konstigt ifall VR headset behåller 6999-10000 prislappen de håller idag särskilt länge.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
SpelClockers

På vilken grund vill de ha säljs stop. Så vitt jag vet så dömdes endast Oculus för NDA brott och inte stöld av Kod.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var ju inte det man donerade för. De flesta som ger pengar till ett företag gör ju det för att de vill ha en hejdundrande bra produkt i utbyte, inte för att företagsledningen ska få smörja kråset för fulpengar.

Som sagt var, om huvudargumentet för ens startup är att man behöver kapital "skit samma var det kommer ifrån" så kan man ta ett hederligt banklån.

Charmen med Rift var ju just att de slog underifrånl, kom från botten, var pionjärer, men allt det raseras ju när Facebook ger dem pengar-

Det är min åsikt i alla fall.

"De flesta som ger pengar till ett företag gör ju det för att de vill ha en hejdundrande bra produkt i utbyte" – vilket var precis vad de fick. De inte bara fick det första utvecklingskitet, utan även den kompletta konsumentversionen, trots att Oculus inte alls hade varit tvungna att ge dem det.

Vad förlorade personerna som Kickstartade Rift på att företaget blev uppköpt av Facebook? Hittills verkar det ha lett till avsevärt mer pengar att leka runt med för R&D samt massor av Oculus-finansierade spel och upplevelser som annars troligen inte sett dagens ljus. Vad hade hänt med Oculus om de drabbats av den pågående rättsprocessen utan att ha Facebook och dess kapital i ryggen?

Nej, charmen med Rift var inte att de "slog underifrån", utan att det var den första faktiskt fungerande konsumentprodukten för VR. De är precis lika mycket pionjärer i VR-branschen idag som de hade varit om de aldrig fått Facebook bakom sig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ett antal månader efter domen mot Oculus fortsätter nu rättstvisten mellan dem och Zenimax. Detta då Zenimax vill blockera all försäljning av Oculus VR-headset Rift.

Läs hela artikeln här

Jag förstår inte vad Zenimax är ute efter, förrutom pengar.
Det är ju knappast så att de har ett eget VR-hedset.
Och om de dödar Oculus, hur går det då med deras VR-satsningar på Fallout 4 och Skyrim?
De skjuter sig själva i huvudet.
Jag kommer köpbojkotta allt som har med Zenimax att göra i två år, det finns så många andra spel att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja... Det är ju inte så att jag unnar Zenimax det här, verkligen inte. Det är mer att jag är skadeglad när det går dåligt för Occulus, som jag själv tycker har hycklat väldigt genom att först maskera sig (och locka crowdfunders) som ett indieprojekt för att sedan BAM! ta in stålar från "Stora stygga Facebook". Där visade man ju på något sätt att man inte var ute efter ett communitydrivet VR projekt för folk som vill vara pionjärer inom VR, utan man är ett pengastinnt företag som inte skiljer sig från andra.

Felet ligger inte i att de är ett företag som vill tjäna pengar, utan att de ljög för oss alla. Då tycker jag att det som händer dem nu är lite åt "karma" hållet.

Så hycklar gör jag väl inte utan jag får ändå ihop det, rent moraliskt, men det krävdes ett mer komplext resonemang än vanligt.

The end justifies the means.

Inte konstigare än så. Ingen vill bli skuren, men gör det gärna för att få ut en tumör.

Facebook-företag får gärna gå under, och ta FB med sig, om man frågar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azlan1:

På vilken grund vill de ha säljs stop. Så vitt jag vet så dömdes endast Oculus för NDA brott och inte stöld av Kod.

Palmer Luckey och i förlängningen Oculus dömdes även för intrång i upphovsrätten och osant intygande (vilket utgjorde grunden för brott mot NDA).
Zenimax menar att Palmer gjort intrång i upphovsrätten genom att återskapa IP (kod/design?) tillhörande Zenimax i Oculus produkter - för vilket de såklart vill ha betalt för.
Så har jag uppfattat dispyten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Dr.Mabuse:

Palmer Luckey och i förlängningen Oculus dömdes även för intrång i upphovsrätten och osant intygande (vilket utgjorde grunden för brott mot NDA).
Zenimax menar att Palmer gjort intrång i upphovsrätten genom att återskapa IP (kod/design?) tillhörande Zenimax i Oculus produkter - för vilket de såklart vill ha betalt för.
Så har jag uppfattat dispyten.

Så vitt jag vet så dömdes de inte för något intrång utan just endast brytandet av NDA

Citat:

Oculus has been ordered to pay half a billion dollars in a lawsuit with games company ZeniMax. According to Polygon, a jury awarded the sum after determining that Oculus executives violated a ZeniMax non-disclosure agreement in the early days of building the Oculus Rift VR headset. But it also decided that Oculus wasn’t guilty of misappropriating trade secrets, another of ZeniMax’s charges.
Källa

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

@Azlan1: Jo jag hittar såklart bara på...

"Of the $500 million, Oculus is paying out $200 million for breaking the NDA and $50 million for copyright infringement. Oculus and Luckey each have to pay $50 million for false designation. And former Oculus CEO Brendan Iribe has to pay $150 million for the same, final count."

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net