Accesspunkt eller repeater för FiberTV och stationär dator?

Permalänk
Medlem

Accesspunkt eller repeater för FiberTV och stationär dator?

Jag har nyligen flyttat till en lägenhet med nydraget fiber, har beställt 100/100 och FiberTV från Bahnhof.
Personen jag beställde av sa att FiberTv-boxen behöver anslutas med nätverkskabel till routern.

Problemet är att dessa två sitter i olika rum och en kabeldragning skulle bli minst sagt problematisk och mindre estetiskt tilltalande
Jag har i dagsläget en ASUS RT-N66U, plus den "fiberlåda" som sitter på vägen som fibret ansluts till (fiberlådan har ingen synlig antenn men 4st ethernet-portar).

Jag skulle vilja sända signalen trådlöst från "fiberlådan" till min Asus-router som jag sedan ansluter till TV och stationär dator via kabel.
Om jag förstår det rätt vore en accesspunkt bäst i hastighetssyfte, däremot verkar dessa enbart fungera över kabel.
En repeater verkar vara mitt andra alternativ men då åker jag på en hel del förluster i hastighet om jag förstår det hela rätt.
(Det finns inga nätversuttag i lägenheten förutom "fiberlådan").

Hur skulle ni föreslå att jag sätter upp detta, samt vad rekommenderar ni för produkter?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Till att börja med kommer iptv och internet inte i samma uttag. De kommer ur olika ethernetportar i fiberlådan. Så du behöver dra två olika kablar (alt ha två olika trådlösa lösningar) till dator/tv. Alternativt investera i nätverksinfrastruktur som klarar vlan-taggning.

Sen finns det olika lösningar för trådlösa bryggor eller att utnyttja elnätet i huset du kan använda. Men jag är inte så insatt i dessa.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag sett till att dra uttag dit det behövs.
Kabeldrsgning i lägenhet om det är stenväggar är bakom lister eller "liggande hörnet" list/vägg.
Kan du inte göra det själv anlita nån, det blir.böst så och du blir nöjdast.
Hålla på med.repeaters och elnätsnätverk osv skapar bara onödig huvudvärk och känns bara billigt sniklösning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Till att börja med kommer iptv och internet inte i samma uttag. De kommer ur olika ethernetportar i fiberlådan. Så du behöver dra två olika kablar (alt ha två olika trådlösa lösningar) till dator/tv. Alternativt investera i nätverksinfrastruktur som klarar vlan-taggning.

Finns vissa isp/stadsnät som levererar ut IPtv och internet via samma rj45 i modem/fiberlåda.
Det är isf routern bakom som splittar detta. Taggat vs otaggat.
T.ex. en vanlig lösning är att i fiberlådan så kopplar du in routern -> Sen från, t.ex, uttag 4 så kopplar du in din IPTV.
Detta gör att du kan leda runt huvud signalen hur du vill sen dra en ny kabel till TV'n.
Men i slutändan ät det modem eller i unika fall routern gör är att ''separera'' signalen från TV delen och Internet delen.
Sen måste man se till att TV delen når TV boxen.

För att föra över den nämnda TV delen så behöver du utrustning som är byggd för att hantera detta vilket inte är vanligt att hitta i butiker.
Oftast är det IPTV leverantören själv som har ett utbud på ''trådlösa sändare'' som du kopplar in i fiberlåda/router och sedan en mottagare in i din TV box.
Hör med Bahnhof vilket utbud de har, alternativt den partner som tillhandahåller TV boxen har.

Har de inget så är det kabel som gäller, vilket jag starkt rekommenderar endå eftersom IPTV är lagom känsligt och minsta störning på det trådlösa så har du fryslagg på TV'n. Kabel för allt som måste vara stabilt, och man vill inte ha fryslagg i live sändningar!

Och nej. Törs med stor säkerhet säga att din Asus router inte är byggd för att hantera TV delen. (Värt att ringa Asus supporten om du vill vara 100% säker. Svensk gratis support).
Trådlös sändare från fiberlåda direkt till TV box eller inget om du ska ha trådlöst.

Permalänk

@Sawy: är det samma lösning som Telia kan det gå. http://m.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-tel...

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, även om det eventuellt kan gå att lösa trådlöst via Tomato-firmware så får jag nog hyra in någon som gör lite hål i väggen åt mig. Jag har ingen lust att investera så mycket tid och/eller pengar i något som har så stor chans att strula i slutänden.
Men jag har åtminstone lärt mig en hel del nya saker om nätverk

Tusen tack ska ni ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mehp