nu är det så att min syster har kommit på iden om att bli vegetarian vilket är sjukt drygt för resten av familjen som inte är det. men vad kan konsekvenserna bli för henne? hon äter inte sallad, morot eller dricker mjölk heller.
Är väl inga direkta större konsekvenser rent hälsomässigt då man inte behöver äta djur för att klara sig. Dock är det väl rekommenderat då du lätt får i dig nödvändiga proteiner mm. Hon kan äta bönor, linser och annan kaninmat(hah, var tvungen att kalla de det)
Nötter är också ett bra alternativ, såsom mandlar. Om hon är vegetarian, så kan hon fortfarande äta biprodukter av djur, såsom mjölk, ägg, ost mm. Äter man inte biprodukterna, så är man istället vegan.
vi övriga i familjen tvingas göra två maträtter, t.ex. idag så att vi köttfärssås med spaghetti och då gjorde pappsen någonting som hon kunde ha till spaghettin. hon är 12 år så det kan bli svårt för henne att sköta kosten "rätt" osv...
12 år? Om det blir ett problem, så be dina föräldrar att ge henne samma mat som ni äter. Om hon inte gillar det så kan hon gå hungrig. Givetvis är det ju bra att försöka respektera sina barns val(har inga barn själv, dock ser jag det som sunt förnuft), men då hon bor under sina föräldrars tak, så har hon inte många valmöjligheter. Att vara förälder innebär ibland att göra val som gynnar barnen, men nödvändigtvis inte är så populära.
Är värt att notera p.g.a. din systers ålder, att hennes val kan leda till skada, eftersom hon fortfarande växer. Så länge hon får i sig tillräckligt med protein, så bör det inte vara några större problem. Vill dock säga detta att jag inte är någon expert på något vis. Rekommenderar dig att be dina föräldrar att ta med henne till en kostrådgivare. Även när vuxet folk gör radikala ändringar i kost så är det rekommenderat att söka råd först, då det kan ha diverse otrevliga konsekvenser.
Vissa studier/undersökningar har påvisat att en vegetarisk diet kan skada unga som fortfarande växer.