konsekvenser av att vara vegetarian?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

nu är det så att min syster har kommit på iden om att bli vegetarian vilket är sjukt drygt för resten av familjen som inte är det. men vad kan konsekvenserna bli för henne? hon äter inte sallad, morot eller dricker mjölk heller.

Är väl inga direkta större konsekvenser rent hälsomässigt då man inte behöver äta djur för att klara sig. Dock är det väl rekommenderat då du lätt får i dig nödvändiga proteiner mm. Hon kan äta bönor, linser och annan kaninmat(hah, var tvungen att kalla de det)

Nötter är också ett bra alternativ, såsom mandlar. Om hon är vegetarian, så kan hon fortfarande äta biprodukter av djur, såsom mjölk, ägg, ost mm. Äter man inte biprodukterna, så är man istället vegan.

Skrivet av HickeHiskelig:

vi övriga i familjen tvingas göra två maträtter, t.ex. idag så att vi köttfärssås med spaghetti och då gjorde pappsen någonting som hon kunde ha till spaghettin. hon är 12 år så det kan bli svårt för henne att sköta kosten "rätt" osv...

12 år? Om det blir ett problem, så be dina föräldrar att ge henne samma mat som ni äter. Om hon inte gillar det så kan hon gå hungrig. Givetvis är det ju bra att försöka respektera sina barns val(har inga barn själv, dock ser jag det som sunt förnuft), men då hon bor under sina föräldrars tak, så har hon inte många valmöjligheter. Att vara förälder innebär ibland att göra val som gynnar barnen, men nödvändigtvis inte är så populära.

Är värt att notera p.g.a. din systers ålder, att hennes val kan leda till skada, eftersom hon fortfarande växer. Så länge hon får i sig tillräckligt med protein, så bör det inte vara några större problem. Vill dock säga detta att jag inte är någon expert på något vis. Rekommenderar dig att be dina föräldrar att ta med henne till en kostrådgivare. Även när vuxet folk gör radikala ändringar i kost så är det rekommenderat att söka råd först, då det kan ha diverse otrevliga konsekvenser.

Vissa studier/undersökningar har påvisat att en vegetarisk diet kan skada unga som fortfarande växer.

Permalänk
Medlem

@NordhNet:
När man själv handlar och lagar mat.

Edit:
Kan tillägga att för mig handlar det inte om köttets vara eller inte vara. Jag har inte sagt något om det. Jag läste tråden för jag tyckte det var en intressant frågeställning. Tycker samma sak om en kollegas ungar som ratar mat de inte gillar. Han lagar annan mat till dem då, vilket ungarna vet och utnyttjar så han får laga 3-4 sorters mat varje måltid. I skolan äter ungarna allt för det finns inget annat val om de inte vill gå hungriga.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Hade en av mina döttrar tagit ansvar och beslutat att vara vegetarian, så hade hon fan fått ansvaret att fixa sitt eget mat också.

Min fru äter inte kolhydratrik mat, och det är helt ok för min del, hun får fixa sig lite extra på sidan till det jag lagar själv.
Vegetariskt är lite annorlunda, då får man verkligen fixa 2 måltider, och det hade jag inte orkat.

Trevligt av dig att inte uppmuntra sunda moraliska val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Trevligt av dig att inte uppmuntra sunda moraliska val.

Är vegetarianer mer moraliska än oss andra?
Hur många var vegetarianer för 50 år sedan, när vi inte hade samma mängd med alternativ i butiker?
Jag gillar enkla praktiska lösningar. Jag har respekt för vegetarianer, men om du tar steget, gör det på eget ansvar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

är personligen inte vegetarian men har övervägt tanken då det för mig åtminstone känns etiskt korrekt att inte äta levande varelser. Men kött är så sjukt gott jämfört mot alternativen, har testat en del vegetariska alternativ men ingenting slår en schysst köttbit eller en riktigt bra burgare.

Jag äter inte heller levande djur.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hon är 12 år och ni låter henne bestämma kosten för resten av familen? Hahaha pinsamt gjort från dina föräldrar.

Dina föräldrar borde ge henne en örfil (okej man ska inte syssla med aga, men ett rejält snack för att visa vem som bestämmer behövs här) och säga att hon äter det som bjuds om hon inte själv vill laga maten. Serveras det kött så äter man kött. Hon är inte gammal nog att bestämma sådant själv, speciellt inte när hon inte själv står för kostnaderna i hemmet, det får hon göra när hon blir 18 år fyllda.

Där emot, om dina föräldrar faktiskt vill laga två måltider, så är ju det HELT OKEJ, då det är deras val. Men föräldrar idag bör passa sig noga för att låta sina barn få precis som dom vill. Det märks TYDLIGT på den yngre generationen att det är jävligt skev uppfostran idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Om hon är vegetarian, så kan hon fortfarande äta biprodukter av djur, såsom mjölk, ägg, ost mm. Äter man inte biprodukterna, så är man istället vegan.

Är man vegetarian så äter man inte biprodukter, äter man ägg så läggs 'ovo' till när man beskriver vilken typ av vegetarian man är, äter man mjölkprodukter så lägger man till 'lakto', så en vegetarian som äter mjölkprodukter och ägg är en "lakto-ovo vegetarian". Skillnaden mellan en vegan och en strikt vegetarian är att vegan inte använder sig av animaliska produkter alls, som då tex läderskor.

Veganer äter inte heller honung, vilket är då är en riktig biprodukt...

En vegetarian som äter löpe eller gelatin har inte riktigt förstått vad de är gjorda av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Konsekvensen är att hon får godare nattsömn p.g.a. ett rent samvete är den bästa huvudkudden.

Skulle jag sova bättre så skulle jag hamna i koma, och det med en mage full av härlig bacon. Blir nog till att ta en grillad kyckling extra ikväll för att kompensera för dryga vegetariankommentarer. Mums!

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Sen om det är lämpligt för en 12åring att bli vegatarian eller vegan är individuellt beroende på mognadsgrad. Hen är ju fortfarande ett barn och har ju inte slutat växa, så jag skulle sätta som krav att hen håller reda på att hen får i sig tillräckligt med näringsämnen (något som dock även gäller för en hel allätare...) och att hen också börjar laga iallafall lite av sin egna mat.

Det riktigt förkastliga är annars föräldrar som tvingar sina barn att bli vegatrianer/veganer från födseln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

är personligen inte vegetarian men har övervägt tanken då det för mig åtminstone känns etiskt korrekt att inte äta levande varelser. Men kött är så sjukt gott jämfört mot alternativen, har testat en del vegetariska alternativ men ingenting slår en schysst köttbit eller en riktigt bra burgare.

Man äter inte levande djur...mer risk att plantan fortfarande är vid liv som du ska äta än den där styckade köttbiten

Min diet är 10% kött och resten baljväxter..

Köttet är för dyrt att äta varje dag, så en gång i månaden får det bli då och då.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Återigen så hänger mycket på hur strikt vegeterian man är, men att hävda att någon som lakto-ovo-vegeterian skulle få problem med näringsvärden är bara rent nonsens.

Den enklaste lösningen borde bara vara att steka på något vegetariskt alternativ när köttet serveras separat och testa att laga med en vegetarisk färs när det gäller saker som lasagne eller köttfärssubstitut. Får det inte till att vegetarisk färsk är direkt dyrare än vanlig nötfärs, undantaget den utländska skiten ingen borde köpa med tanke på det bisarra antibiotikaanvändandet.

Permalänk
Medlem

Familjen får äta väldigt mycket köttfärsrätter, med köttfärsen serverad sidan om, så man kan välja vilken sort man vill ha. Quorn till tjejen, kött till övriga, om man inte känner sig lite... modigare någon dag.
Men jag skulle verkligen råda föräldrarna att vända sig till en dietist. En 12-åring växer fortfarande som fan, och bra mat är viktigt, annars kan det bli fel på många sätt.

Själv kan jag omöjligtvis bli någon slags vegetarian. Jag nyttjar sexleksaker i läder, och i matväg är rotmos, stuvad spenat och grönkålsoppa de enda "grönsaker" jag äter. Rotmos måste man ha kött, och senap till, grönkålsoppa ska ha frikadeller, så jag skulle få leva på stuvad spenat, och ägg. Det kan vara gott ibland, men jag vill gärna ha de där falukorvsbitarna med... Ja, och så har man ju mejeriprodukter i när man stuvar spenaten, så det blir ju laktovo, på bara den maträtten.

Personligen hade jag dock uppmuntrat en 12åring som vill skapa nya, möjligen bättre, vanor, än mina. Så vill man bli vegetarian, kör på.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att alla tror vegan är något som är narturligt när det är OMÖJLIGT att överleva på en narturligt odlad vegankost i Sverige.

Varifrån kommer idén att det är "narturligt" ?

Veg/Veganfolk överlag är väl inte de mest logiska dock...

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag älskar att alla tror vegan är något som är narturligt när det är OMÖJLIGT att överleva på en narturligt odlad vegankost i Sverige.

Varifrån kommer idén att det är "narturligt" ?

Veg/Veganfolk överlag är väl inte de mest logiska dock...

Så du äter bara vad som kan, naturligt, odlas i Sverige? Måste vara hemskt tråkigt...

Mänskligheten har ju gjort enorma framsteg och det vore ju tråkigt om man bara skulle kunna använda sig av de saker som är naturligt förekommande i Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Så du äter bara vad som kan odlas i Sverige? Måste vara hemskt tråkigt...

Mänskligheten har ju gjort enorma framsteg och det vore ju tråkigt om man bara skulle kunna använda sig av de saker som är naturligt förekommande i Sverige...

Nej, men jag förstår vikten av att ha en landsbyggd som är levande hur mycket boskap bidrar till mljön.
Bekvämlighet och förväntan att alltid få "rolig" mat är den största boven när det kommer till utsläpp. Jag tycker det är bra att vi blir glada när det tex dyker upp jordgubbar. Bra att folk har nära kontakt med naturen och kan relatera till hur det faktiskt fungerar.

Folk får gärna köpa avokado osv och leva på det året om, men kalla det bara inte narturlig kost.

Jag äter väldigt mycket säsongsgrönsaker och frukter. Att förvänta sig alla världens grönsaker och frukter hela året om är extremt onarturligt och väldigt dåligt för mljön.

Det finns ingen smidig lösning för allt, men att i blindo lita på nya-metoder och inte ta till vara på de uråldriga traditioner som vi har använt oss av i hundratals/tusentals år.

Det är lite som att folk köper en Tesla och verkligen tror att de hjälper miljön. Man får som vanligt inte ha sin kaka och äta den samtidigt
Svenskar och miljön skulle nog dock säkert må bra av att folk drog ned på sin köttkonsumption med minst 30-40kg per år.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Självklart, hur kan det ens vara en fråga 2017?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Så du äter bara vad som kan, naturligt, odlas i Sverige? Måste vara hemskt tråkigt...

Nej det gör han inte, han säger ju att det är omöjligt, då det inte går att odla tillräckligt med grönsaker året om till hela befolkningen om allt ska komma från Sverige.

Men om vi ska gå in på miljöfrågan så är det såklart bäst om alla försökte äta endast lokalproducerat eller i alla fall produkter från Sverige.
Det betyder att man inte kan äta enbart grönsaker året om, på vintern blir det mer rotfrukter och kött och på sommaren mer grönsaker osv.
Så på den fronten, har vi verkligen inte gjort framsteg, varken vi eller andra länder.

Summa summarum, bara för att man går vegetarian och tror man är duktig och bidrar till ett bättre miljösamhälle så är man inte det när man bor i Sverige och själv äter bananer och tomater och gurkor, apelsiner, mango osv osv året om....

Skrivet av WIRN:

Självklart, hur kan det ens vara en fråga 2017?

Haha ja jösses.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Hur många var vegetarianer för 50 år sedan, när vi inte hade samma mängd med alternativ i butiker?
Jag gillar enkla praktiska lösningar. Jag har respekt för vegetarianer, men om du tar steget, gör det på eget ansvar.

Jag tycker det är en dålig jämförelse att ta upp hur världen såg ut i sammanhanget för 50 år sedan. Det är inte relevant. Nu har vi alternativet och ur moraliskt perspektiv så gör vegetarianer mer rätt än de som äter kött då de värnar mer om miljön (Jag är på sätt och vis en hycklare då jag själv inte är vegetarian). De värnar även om djurens liv vilket även det ger moraliska poäng, olika mycket beroende på vem du frågar men vem argumenterar för att det är moraliskt rätt att överkonsumera kött och främja lidande?

Det jag syftade på var mer att du inte skulle anpassa maten till din eventuella dotter/son om denne skulle vilja bli vegetarian. Det borde uppmuntras till fullo då det i längden skulle göra världen bättre i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Skulle jag sova bättre så skulle jag hamna i koma, och det med en mage full av härlig bacon. Blir nog till att ta en grillad kyckling extra ikväll för att kompensera för dryga vegetariankommentarer. Mums!

Jag tackar för upplysningen! Själv har jag inmundigat lövbiff (vad nu det har för relevans för tråden). Kanske var det bara ett infantilt försök att provocera?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Djurens själsmission är inte att bli ätna, men att ge utav sina produkter (mjölk och ägg)

Därför rekommenderas vegetarianism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Nu har vi alternativet och ur moraliskt perspektiv så gör vegetarianer mer rätt än de som äter kött då de värnar mer om miljön (Jag är på sätt och vis en hycklare då jag själv inte är vegetarian). De värnar även om djurens liv vilket även det ger moraliska poäng, olika mycket beroende på vem du frågar men vem argumenterar för att det är moraliskt rätt att överkonsumera kött och främja lidande?

Vilket är bäst? Att aldrig leva, eller att leva ett bra liv, och bli någons mat?
Jag kommer aldrig bli vegetarian. Jag anser inte att det har någon "moralisk" högre ställning, och enligt min åsikt är den som försöker hävda det bara förvirrad.
Är dålig djurhållning hemskt? Självklart. Men alla de djur som faktiskt har ett bra, om än kort liv, för att sedan hamna på tallriken? De som aldrig hade fötts, om det inte vore just för att de ska hamna på tallriken?

Skrivet av Lafa:

Djurens själsmission är inte att bli ätna, men att ge utav sina produkter (mjölk och ägg)

Därför rekommenderas vegetarianism.

Okaj... Vad ska vi göra med alla kalvar av hankön som föds, nu när de tydligen inte får bli mat, och mjölkproducenterna ska fortsätta framavlas? Slakt direkt vid födseln? Nötköttet som man i dag tar tillvara på från mjölkboskap, när den inte längre ger mjölk, det ska bara kastas?
Ägg är bra. Men även här är det så att bara honor lägger ägg. Alla tupp-kycklingar, ska alltså avlivas så fort man konstaterar att det är en hane? Och när hönsen inte längre producerar blir de i dag slaktade för matproduktion, de ska framöver bara kastas?
Jag antar att alla inser att icke-lönsam boskap KOMMER slaktas, så höns kommer inte dö av hög ålder, och kor kommer inte gå sina sista år på grönbete för att de slutat ge mjölk. Och, vid den här typen av produktion är hälften av de som kommer till livet, av fel kön, och "oanvändbara", ska de verkligen genast slaktas i stället för att erbjudas ett bra, om än kort liv? Den glädjen en nyfödd kalv visar när den skuttar runt i hagarna, är den inget värd, bara för att kalven råkar vara en hane? Ska kalven straffas för att kor måste kalva regelbundet, för att fortsätta ge mjölk?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Själv ska jag dra ner på Yulin Dog meat festival och mumsa i mig en massa delikat Vovve. Jag tar mig några extra stekar och highfive'ar dig mentalt. Om du är nyfiken på hur slaktdjuren vars lik du äter har det innan de äts upp kan du ju testa Googla det. Det finns naturligtvis en del djur som har det bättre innan de slaktas men handen på hjärtat, du äter inte bara gårdskött från frigående djur va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Själv ska jag dra ner på Yulin Dog meat festival och mumsa i mig en massa delikat Vovve. Jag tar mig några extra stekar och highfive'ar dig mentalt. Om du är nyfiken på hur slaktdjuren vars lik du äter har det innan de äts upp kan du ju testa Googla det. Det finns naturligtvis en del djur som har det bättre innan de slaktas men handen på hjärtat, du äter inte bara gårdskött från frigående djur va?

Jag har personligen aldrig förstått mig på varför det skulle vara mer synd om en hund än om en gris, men festivalen ifråga är ökänd för sitt djurplågeri, så jag får nog råda dig att inte åka på den.

Jag käkar i stort sett uteslutande närproducerat, ja, eftersom det både är billigt och lättillgängligt där jag bor (ej i Sverige). Djuren ifråga har det bra och jag har närvarat vid slakt ett flertal gånger, tackar som frågar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arebokert:

Jag tycker det är en dålig jämförelse att ta upp hur världen såg ut i sammanhanget för 50 år sedan. Det är inte relevant. Nu har vi alternativet och ur moraliskt perspektiv så gör vegetarianer mer rätt än de som äter kött då de värnar mer om miljön (Jag är på sätt och vis en hycklare då jag själv inte är vegetarian). De värnar även om djurens liv vilket även det ger moraliska poäng, olika mycket beroende på vem du frågar men vem argumenterar för att det är moraliskt rätt att överkonsumera kött och främja lidande?

Det jag syftade på var mer att du inte skulle anpassa maten till din eventuella dotter/son om denne skulle vilja bli vegetarian. Det borde uppmuntras till fullo då det i längden skulle göra världen bättre i min mening.

Det att vegetariskt ska vara mer miljövänligt har jag aldrig förstått..

Skörd kräver ju miljontals liter vatten, diverse besprutningsmedel, kvadratmils stora områden för att planteras, stora satans maskiner som plöjer upp och sår plantorna..gödsel, med mera med mera..

Sedan lastbilarna som ska transportera denna enormt stora lass till affärerna..

Ordet miljövänligt känns bara som ett PR-trick för att sälja mer, även om grönsaker är ett väldigt bra livsmedel, men det är inte felfritt eller en säker energivara..

PS: Innan ni dödar mig, jag äter inte alls mycket kött, jag är flexitarian.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det att vegetariskt ska vara mer miljövänligt har jag aldrig förstått..

Skörd kräver ju miljontals liter vatten, diverse besprutningsmedel, kvadratmils stora områden för att planteras, stora satans maskiner som plöjer upp och sår plantorna..gödsel, med mera med mera..

Sedan lastbilarna som ska transportera denna enormt stora lass till affärerna..

Ordet miljövänligt känns bara som ett PR-trick för att sälja mer, även om grönsaker är ett väldigt bra livsmedel, men det är inte felfritt eller en säker energivara..

PS: Innan ni dödar mig, jag äter inte alls mycket kött, jag är flexitarian.

Svara lite sansat med en fråga här. Vad tror du djuren äter för att någon sedan ska äta deras kött?

köttproduktion Wikipedia

Spoiler: Det är mycket energieffektivare att äta en vegetabilisk kost än en animalisk.

Permalänk
Medlem

Jag är absolut med att kött produktion producerar mycket co2, metan och what not.
Men all annan mat kräver sitt också.

Här ställer jag mig faktiskt på samma sätt som religion, gör vad fan du vill, så länge du inte försöker att pusha det på mig.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag har slaktat fler djur än jag kan räkna. Kor, grisar, får, kaniner, höns osv. Alla har haft ett fint och tryggt liv med säker tillgång till foder. De djuren som det är mest synd om är egentligen de som lever i naturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag har personligen aldrig förstått mig på varför det skulle vara mer synd om en hund än om en gris, men festivalen ifråga är ökänd för sitt djurplågeri, så jag får nog råda dig att inte åka på den.

Jag käkar i stort sett uteslutande närproducerat, ja, eftersom det både är billigt och lättillgängligt där jag bor (ej i Sverige). Djuren ifråga har det bra och jag har närvarat vid slakt ett flertal gånger, tackar som frågar.

Har själv varit med och slaktat bla. Älg,gris och gäss. Och visst det finns djur som har en helt okej tillvaro innan de dödas och äts upp men jag skulle tippa på att de utgör en extremt liten del av det kött som äts både nationellt och internationellt.

Permalänk
Avstängd

Svara lite sansat med en fråga här. Vad tror du djuren äter för att någon sedan ska äta deras kött?

köttproduktion Wikipedia

Spoiler: Det är mycket energieffektivare att äta en vegetabilisk kost än en animalisk.

Jo, jag är medveten om det med djur ska ha mat, men hur mycket mer effektivt är det att äta grönt, rör det sig om 1%? Rör det sig om 70% mer effektivare? (Enbart i Sverige, inte resten av världen)

Känns fortfarande som en säljargimmick för affärerna..

Fast jag håller självklart med att det är bättre att äta grönt, nackdelen är ju att man fiser så satans av det..och tänk 4 miljarder människor leva på enbart grönsaker..metangaserna skulle öka med 90% haha ..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köttproduktion Wikipedia

Fast frågan är inte riktigt så enkel. Grödor för mänsklig konsumtion kräver en hel del underhåll. Vi vill inte äta salladsblad med hål i, så de måste besprutas, men vill ha väldigt mycket sallad från en relativt liten markyta så man måste tillföra näringsämnen för tillväxten, salladen är inte djupt rotad utan sådd årligen, och måste vattnas, för att det inte ska växa ogräs, och förbruka både plats och näringsämnen som salladen behöver, så måste den besprutas igen. Kossorna äter gräset i hagen, och de har ett par badkar med automatisk vattenpåfyllning.

I gengäld ska kossorna fraktas till och från gården, slakt, styckning och butikerna. Salladen ska, förutsatt att vi håller oss till närproducerat, plockas från åkrarna, och köras till butikerna.

Totalt sett påstås det gå åt mindre arealer för att föda en vegetarian, än en köttätare, och det är säkert sant, och att det är energieffektivare för att man slipper att kossan bränner av 30% av vad den äter för att hålla sig vid liv tvivlar jag inte en sekund på, men det gör det inte automatiskt mer miljövänligt. Frigående boskap som är gårdsslaktad, torde vara svårslaget, om man håller sig till argument som "miljövänligt".

Visa signatur