SNES Mini - Super Nintendo Classic Edition släpps 29 september!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns ingenting som hindrar en privatperson från att köpa produkten från ett annat EES/EU-land.

1. Nu diskuterade jag som konkurrent till Bergsala (vilket faktiskt skulle säkert driva ner priserna om de fick konkurrens på importen), och det är inga volymer jag kan göra som privatperson.

2. Hur? Hjälp mig praktiskt med hur det skall gå till så är jag enormt tacksam. Har verkligen försökt, men inte lyckats (amazon.co.uk hade extremt kort tid uppe bokning av SNES Mini), och andra leverantörer har jag varit tvungen att ha London-adress (vilket jag inte har).

Så det är LÄTT att säga så gällande SNES Mini, men extremt svårt/omöjligt rent praktiskt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

1. Nu diskuterade jag som konkurrent till Bergsala (vilket faktiskt skulle säkert driva ner priserna om de fick konkurrens på importen), och det är inga volymer jag kan göra som privatperson.

Då får du gå på de som införde parallellimportförbudet och utformade varumärkeslagstiftningen.

Inget av dem genomfördes av Bergsala AB.

Skrivet av martinot:

2. Hur? Hjälp mig praktiskt med hur det skall gå till så är jag enormt tacksam. Har verkligen försökt, men inte lyckats (amazon.co.uk hade extremt kort tid uppe bokning av SNES Mini), och andra leverantörer har jag varit tvungen att ha London-adress (vilket jag inte har).

Så det är LÄTT att säga så gällande SNES Mini, men extremt svårt/omöjligt rent praktiskt.

Kan vi vara överens om att det inte är Bergsala ABs fel att det förhåller sig så?

Storbritannien är säkerligen inte det enda EES/EU-land de går att köpa ifrån heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

@anders190 Jag håller med dig, men detta har ju redan avhandlats 20 ggr+ i tråden.

Även om inte Bergsala "låst" något pris till slutkund, så är vi fortfarande i en sits just nu där butikerna skyller priset ~1500 på att Bergsala tar ut ett högt pris till dom.
Jag står därför fast vid att det är Bergsala som fastslår någon sorts "minimumpris", för man jag ju inte förvänta sig att en affär som säljer till slutkund ska sälja +/- 0 eller med minusmarginal?

Det kan vara allt från att :
A) Bergsala tar hela ökningen ...
B) Bergsala/ÅF har båda höjt (dvs säg att Bergsala höjt med 300:- och ÅF lägger på sin vinst procentuellt, då leder ju Bergsalas högre pris till ett ännu högre pris för oss konsumenter eftersom påslaget blir högre)
C) ... till att ÅF tar hela höjningen.

Bergsala vägrar kommentera och ÅF:arna försöker få det till att hela höjningen beror på Bergsala.
Utan att någon läcker priset som Bergsala säljer för, så kan man ju omöjligen spekulera i vem i kedjan det är som driver upp priset.

------

Även intressant att det nu börjar komma info om att affärer börjar boka upp "andra leveransen". Jag var under intrycket att infot som ÅF fått från Bergsala var gällande deras "totala volym", men så verkar ju nu inte längre fallet.
En sak är säker, och det är att vad man än tycker om priset så är ju hela förloppet misskött.

Problemet är ju att många i tråden redan dömt skyldig på förhand utan några som helst bevis. Finns saker som pekar i bägge riktningarna även om jag själv tycker det mer pekar på ÅF.

Bergsala tar knappast risken att åka dit på böter igen efter vad som hände förra gången för att dra in lite extra på det relativa fåtal SNES Classic som kommer säljas i regionen. Istället är det mer troligt att ÅF'arna sysslar med detta. Vi har exempelvis Dustin som bryter mot rea-lagstiftningen regelbundet utan att åka dit (när de "rear" vissa produkter så är vad som är reapriset det normala priset medans det som anses vara det ordinarie priset under rean är ett påhittat belopp som är (mycket) högre för att ge illusionen av ett bra rea-pris. Något de inte åkft fast för ännu, trots att de hållit på i många år på detta vis. Andra ÅF'ar sysslar också med fulheter och viss kartellbildning verkar finnas på vissa varor emellanåt.

Bergsala sätter vad jag förstått inget rekommenderat pris, helt upp till ÅF att prissätta. Dock finns det ju ett minsta möjliga försäljningspris där ÅF kan sälja produkten och gå minst ett öre i vinst. Men det är ju lika med alla produkter, oavsett distributionsled.

För mycket oklarheter. Det jag läst är att SNES Classic ska tillverkas året ut men sen är det förmodligen stopp. Missar man första leveransen/vågen/etc så bör man ha chans på nästa.

Skrivet av non_noutils:

Vad som är värt att tänka på är att det inte bara är i Sverige detta priset är satt, det är så i flera länder (även utanför bergsalas domän.)

Priset sticker i ögonen på en fattiglapp som mig men men men.. tyvärr så är jag en av de svaga själarna som nog kommer pröjsa 1500kr för min enhet. Jag har inte ägt en konsol sedan PS2 och det har börjat kliat i fingrarna senaste tiden. Jag är väldigt sugen på att äga en konsol och eftersom jag inte känner mig som seriös konsolspelare och samtidigt är hyfsat nostalgisk över SNES (utan att ha faktiskt spelat så många av de spelen som ingår!) så är SNES mini perfekt. Men jag hade inte trott att jag skulle behöva betala så mycket. Den verkar inte ens vara så exklusiv som NESen var, så därför svider priset ännu lite mer.

Grejen när ni snackar kapitalism (folk som månar för okontrollerad kapitalism kan inte ha mycket mellan öronen men det är en annan diskussion..) osv så är det väldigt viktigt att tänka på, tror jag, att varför just denna prishöjning fungerar är tack vare LIMITED EDITION, alltså samma anledning till att det finns koncertbiljett-scalpers. Hade det funnits oändligt av enheterna så hade företagen fått jobba för att sälja så många enheter som möjligt och därför behövt kämpa genom att sätta attraktiv nivå på priset. Men eftersom det är begränsad utgåva så kan man vara säker på att sälja ut lagret utan att behöva oroa sig ett dugg för allmänna prissättning.

Jag tror helt enkelt att någonstans i ledet (om det är bergsala eller butikerna, skit samma) så listade någon ut att de var för billiga i förra omgången (NES alltså). Dessutom antar jag att det bara är särskilt väletablerade butiker som får enheter av distributören, så därför kan inga små aktörer kan komma in och sänka marknadens prisbild? (Men varför skulle de vilja det? Limited edition!) I Inets mail stod det att inköpspriset inte bara var "högre," utan faktiskt "mycket högre," så om man naivt litar på Inet så verkar Bergsala bära stor skuld till prisbilden.

Naivt nog hoppas man på någon prisförändring innan säljstart men det är ytterst tveksamt, och att våga låta bli att köpa för att få tag på enhet efter eventuell prisnedsättning på grund av osålda enheter.. äh, så naiv är inte ens jag.

Riktigt trist situation för många. Själv bokade jag tidigare och har råd att också köpa två varav den ena är julklapp, i värsta fall backup om Inet blåser mig på första leveransen.

NES Classic är en produkt som troligen finns för att Nintendo inte hade Switch redo för julhandeln 2016. Nintendo behöver inte produkten för att gå i vinst och allt jobb med att få ut den är nog inte motiverbart den låga vinst de lär göra på varje såld enhet. Produkten de vill vi köper är snarare Switch och 3DS och den billigare 2DS. Där kan nya spel tillkomma och säljas vilket går att tjäna pengar på. Inte ens Nintendo hade kunnat ana hur pass bra NES Classic skulle sälja, förväntningarna var nog rätt låga, speciellt med tanke på hur dåligt de Sega-licensierade produkterna sålt.

Även jag hoppas på att priset korrigeras, priset är orimligt sett till vad den faktiskt kostar i utlandet. Eller ja, från utländska ÅF'ar som inte kraftigt saltar priset då. Frågan är just vem som är skyldig bara.

Skrivet av Viper69:

Kan informera er som bokat på CDON.com att de inte har gjort någon överbokning. De som bokat kommer få ett ex, det kan bli senare leverans än september dock. Priset kan komma att ändras. Allt enligt deras kundtjänst/inköp idag. Hoppas det stämmer...

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt, då borde jag ha två på väg då. Var osäker på CDON-beställningen då jag var sen på den. Om de nu går att lita på då.

Permalänk

Vad då inte få? Nintendo säljer på amazon.co.uk/de/fr/etc och skeppar till Sverige. Inga problem, fri marknad inom EU.

Skrivet av martinot:

Det kommer du inte att få för Nintendo Japan (det är Bergsala som "äger" Skandinavien, och Nintendo Europe resten av Europa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då får du gå på de som införde parallellimportförbudet och utformade varumärkeslagstiftningen.

Inget av dem genomfördes av Bergsala AB.
Kan vi vara överens om att det inte är Bergsala ABs fel att det förhåller sig så?

Storbritannien är säkerligen inte det enda EES/EU-land de går att köpa ifrån heller.

Skrivet av Falafelbollen:

Vad då inte få? Nintendo säljer på amazon.co.uk/de/fr/etc och skeppar till Sverige. Inga problem, fri marknad inom EU.

Ni säger att det "bara" är att privatimportera.

Jag (och andra) säger; det fungerar inte i praktiken med NES Mini om man inte bor i de länderna.

Om jag har fel, och ni mot förmodan skulle ha rätt; så är ingen gladare än jag (och många andra i tråden här med mig skulle jag misstänka).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej. Jag är personligen övertygad att det 100% är Bergsalas fel att priserna förhåller sig så här i Skandinavien (detta kan jag dock självklart inte bevisa - för att ha det konstaterat).

Sedan tycker jag, som Nintendokund och lite av Nintendofan, inte att det är ett dugg roligt. Tvärtom; jäkligt trist!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så om det blir obegränsad tillgång på dem så vill du ha en, även om den kostar 1500 kr?
Var har du lärt vad kapitalism är för något? Hos Ung Vänster?
Är det inte orättvist att guld är så dyrt?
Det kan ju bero på att enheterna sålde slut långt innan de kom till Sverige. Exakt samma sak som skulle hända med vilken produkt som helst, alltså.
Du måste börja med att inse det är konsumenterna som sätter priset, eller signalerar huruvida de vill ha en produkt till ett visst pris genom att köpa eller inte köpa den. Nämn en person som blivit tvingad av Bergsala AB att köpa ett Nintendo.
Jag hoppas att du inte får tag på någon SNES Classic så att du slipper känna dig utnyttjad.

hmm

Först och främst, min förbokning på Inet gick igenom, så jag är lovad en enhet. Elgiganten hade sin förbokning öppen i vadå, 4 dagar? Det verkar finnas hyfsat rikligt med enheter och jag hör viskningar om en 2:a produktionscykel (vet inget). Så jag menade naturligtvis att det är synd att den inte är mer exklusiv om jag ändå ska pröjsa 2x av vad jag hade förväntat mig. (Detta är ingen åsikt jag är stolt över men så är det..) För ~800kr så hade det kunna varit obegränsad tillgång.

Sedan.. vart har du lärt dig kapitalism då? Intervjuer med ayn rand? Vet inte vad du snackar om "ung vänster"? Det är ingen extrem åsikt att tycka att absolut fri kapitalism är jämförbart med totalitarianism. "Fria marknadens osynliga hand" har ingen chans mot en välskött miljard-koncern. Tro inte att jag är emot kapitalism, en lagom reglerad kapitalism är det vackraste som finns men jag kommer aldrig tycka att pengar = makt.

Jag tycker att Nintendo kan sätta vilka priser de vill. Men jag tycker inte det är okej att mellanhänder går ihop för att trissa upp priser i en monopol-styrd marknad (Bergsala menar jag då).

Visst, det är en spelkonsol och inte en livsviktig medicin men likväl att det är säljares rätt att sätta priser så har vi rätt att klaga och vara missnöjda. Konsumenterna sätter priset men även om de säljer slut varenda enhet för 1500kr innan de ens fått leveranserna, så kan dålig PR göra det till ett bakslag i det stora. "Missnöjd konsument" finns ju också.

Vi är inte naiva eller korkade. Vi fattar den fria marknaden och utbud/efterfrågan (det grundläggande kring dessa koncept åtminstone..)

Vi är bara chockade och missnöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej. Jag är personligen övertygad att det 100% är Bergsalas fel att priserna förhåller sig så här i Skandinavien (detta kan jag dock självklart inte bevisa - för att ha det konstaterat).

Sedan tycker jag, som Nintendokund och lite av Nintendofan, inte att det är ett dugg roligt. Tvärtom; jäkligt trist!

Fast det du skrev var ju att det är svårt att privatimportera, och det kan knappast Bergsala AB lastas för.

Alla vill ha billiga grejer, men ingen vill ta risken eller jobbet med att sälja dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det du skrev var ju att det är svårt att privatimportera, och det kan knappast Bergsala AB lastas för.

Alla vill ha billiga grejer, men ingen vill ta risken eller jobbet med att sälja dem.

Att det är svårt att privatimportera SNES Mini (som du hävdar är ett alternativ, men inte kan backa upp med exempel på det) hänger på Nintendo är fåniga genom att medvetet stöka till det för oss kunder genom att vilja skapa hype genom strypta upplagor.

Det Bergsala är ansvarig för (enligt mig personligen) är deras kontroll och prissättning som de använder tack vare som sin ensamrätt på den skandinaviska marknaden.

Tyvärr är dessa två faktum extra dåliga tillsammans. Då passar Bergsala på att skinna oss Nintendokunder i Skandinavien på extra mycket pengar. Finns ingen konkurrens i praktiken på vår marknad.

Två dåliga förhållanden - blir extra dåliga i kombination med varandra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

Så jag menade naturligtvis att det är synd att den inte är mer exklusiv om jag ändå ska pröjsa 2x av vad jag hade förväntat mig. (Detta är ingen åsikt jag är stolt över men så är det..) För ~800kr så hade det kunna varit obegränsad tillgång.

Se där, du verkar ju förstå och dessutom erkänna hur marknaden fungerar!

Skrivet av non_noutils:

Sedan.. vart har du lärt dig kapitalism då?

Inte hos några vänsterextrema som tillskriver kapitalismen statens misslyckanden och korruption.

Skrivet av non_noutils:

Det är ingen extrem åsikt att tycka att absolut fri kapitalism är jämförbart med totalitarianism.

Testa att läsa det första stycket, två meningar, här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitalism

Skrivet av non_noutils:

"Fria marknadens osynliga hand" har ingen chans mot en välskött miljard-koncern. Tro inte att jag är emot kapitalism, en lagom reglerad kapitalism är det vackraste som finns men jag kommer aldrig tycka att pengar = makt.

Så staten ska kort och gott få bestämma vem som får behålla sin egendom och inte?

Pengar är makt eftersom det ger individer möjlighet att skaffa sig saker de inte själva kan eller vill producera.

Skrivet av non_noutils:

Jag tycker att Nintendo kan sätta vilka priser de vill. Men jag tycker inte det är okej att mellanhänder går ihop för att trissa upp priser i en monopol-styrd marknad (Bergsala menar jag då).

Men det här är ju baserat på rena spekulationer. Vem kommer ta risken och göra jobbet med att importera och sälja en vara, samt lämna garanti, om någon annan ska bestämma hur mycket de ska tjäna? Du?

Skrivet av non_noutils:

Visst, det är en spelkonsol och inte en livsviktig medicin men likväl att det är säljares rätt att sätta priser så har vi rätt att klaga och vara missnöjda. Konsumenterna sätter priset men även om de säljer slut varenda enhet för 1500kr innan de ens fått leveranserna, så kan dålig PR göra det till ett bakslag i det stora. "Missnöjd konsument" finns ju också.

Det enklaste är ju att inte gynna ett företag man är missnöjd med genom att inte köpa deras produkter.

De här idéerna om att någon annan ska styra över Bergsalas prissättning är ren kommunism. I övrigt kan ni tacka socialdemokratin för importförbuden och varumärkeslagstiftningen, som satt kapitalismen ur spel och istället använder statens våldsmonopol för att tvinga svenska återförsäljare att köpa av Bergsala.

Skrivet av non_noutils:

Vi är inte naiva eller korkade. Vi fattar den fria marknaden och utbud/efterfrågan (det grundläggande kring dessa koncept åtminstone..)

Jag har inte utnämnt någon till intellektuell otillräcklig, men däremot helt okunniga om vad kapitalism är och hur statliga interventioner i marknaden regelmässigt skylls på någon slags ondskefull kapitalistisk entitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Att det är svårt att privatimportera SNES Mini (som du hävdar är ett alternativ, men inte kan backa upp med exempel på det) hänger på Nintendo är fåniga genom att medvetet stöka till det för oss kunder genom att vilja skapa hype genom strypta upplagor.

Det Bergsala är ansvarig för (enligt mig personligen) är deras kontroll och prissättning som de använder tack vare som sin ensamrätt på den skandinaviska marknaden.

Är det Bergsala som stoppar privatimporten, eller din oförmåga att köpa en högt efterfrågad vara billigare än i Sverige?

Skrivet av martinot:

Finns ingen konkurrens i praktiken på vår marknad.

Det är också Bergsalas fel enligt dig, antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det Bergsala som stoppar privatimporten, eller din oförmåga att köpa en högt efterfrågad vara billigare än i Sverige?

Nej.

Läs vad jag skrev i föregående inlägg (repeterar inte igen då jag antar att du inte är helt oförmögen att läsa).

Däremot, om du anser att det är främst/endast min förmåga/oförmåga att jag inte lyckas privatimportera en SNES Mini från utlandet; var då så god med din fantastiska förmåga och tala om hur jag skall göra detta?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Tyvärr är dessa två faktum extra dåliga tillsammans. Då passar Bergsala på att skinna oss Nintendokunder i Skandinavien på extra mycket pengar. Finns ingen konkurrens i praktiken på vår marknad.

Två dåliga förhållanden - blir extra dåliga i kombination med varandra!

Nu var det inte Nintendo själva som skapade all hype med NES Classic utan kunderna och även hipsters samt profitörer. Jag har fortfarande inte sett något försök till hype med SNES Classic, det de gjort är att visa upp produkten, resten står media, försäljare, spelare och hipsters och profitörer för.

Det är inte distributören som sätter priserna, det är ÅF's jobb. Finns fortfarande inga bevis på att Bergsala gör fel här, desto fler saker som pekar på ÅF. Räcker ju även att kolla på övriga produkter Bergsala distribuerar, prissättningen på SNES Classic avviker rejält på övriga produkter när man jämför med utlandet.

Sedan är det upp till företaget som har produkten hur de säljer den, vill de låsa sig till en distributör eller ha flera olika, upp till dom. Allt annat än något unikt att just Bergsala fått ensamrätt på en viss marknad, tvärtom är det ganska vanligt.

Om du nu verkligen brinner för att få fram fler distributörer så skadar det ju inte att kontakta såväl Nintendo som möjliga alternativa distributörer för att se om det finns något intresse. Någonstans måste man ju börja.

Dock kommer en annan distributör fortfarande vilja ha betalt för sina tjänster och då det i slutändan fortfarande är ÅF som sätter priset så lär du se SNES Classic för 1500kr då marknaden av allt att dömma enats på prissättningen och även de som hållit ett lägre pris också sjusterat upp priset till denna summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Däremot, om du anser att det är främst/endast min förmåga/oförmåga att jag inte lyckas privatimportera en SNES Mini från utlandet; var då så god med din fantastiska förmåga och tala om hur jag skall göra detta?

Det har ingenting med sakfrågan att göra. Du hävdar att det är Bergsalas ansvar att det är svårt för dig att importera en högt eftertraktad produkt. Du kräver kort och gott att få köpa en vara till lägre än marknadspris, utan att behöva göra något jobb eller ta någon risk, och att det är Bergsalas fel att priserna trissats upp av att folk har panikköpt och/eller bokat exemplar de inte ens tänkt köpa.

Du framför inte ens argument, utan en barnslig upprepning av att dina personliga motgångar är någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns de som vill ge bort saker, men försök få in att det är konsumenten som bestämmer värdet. För mig är en konsertbiljett värd en bråkdel av vad låtarna kostar att köpa på nätet. För min morsa skulle en SNES Classic inte vara värd många korvören. En produkt har inget värde förrän någon annan är villig att betala för den.

Ja, och? Jag förstår inte poängen med din kommentar, hur är den relaterad till det jag skrev?

Skrivet av Sveklockarn:

Som t.ex. att en socialistisk stat reglerar marknaden och ger Bergsala ensamrätten att sälja Nintendo kommersiellt i Sverige, istället för att låta marknadens aktörer importera och sälja dem fritt samt konkurrera om kunderna?

Monopolställning är snarare ett bra exempel på problem som uppstår vid brist på reglering. Socialism är ett ganska brett begrepp, men om du avser extremen kommunism så är det tveksamt om ett privat företag som Nintendo överhuvudtaget skulle kunna existera och sälja sina produkter under de förutsättningarna.

Skrivet av Sveklockarn:

Så vad du säger är att ingen egentligen äger någonting, de bara utpressar andra på pengar genom att sälja något?

Nej, men det är verkligen förundrande vilken bakvänd logik du måste använt för att dra den slutsatsen ur det jag skrev. Jag gav extrema exempel på när kapitalism som princip står i kontrast till moderna etiska värderingar. Att fallen är extrema betyder precis att de inte gäller allmänt.

Kanske en förenklande liknelse förtydligar logiken för dig: om jag skriver att det i Sverige finns de som överklockar sina processorer så extremt (med kort stabilitet, flytande helium etc) att datorerna i praktiken blir oanvändbara, så följer det inte logiskt att överklockning i allmänhet är meningslöst.

Skrivet av martinot:

Fast på sätt och vis är det väl rätt nära att vara en slags naturlag?

Fast ändå inte.

Det är nog anarki som är det närmaste "naturlag" vi har när jag tänker efter.

Nu börjar vi bli filosofiska Med naturlag menar jag regel utan kända undantag, mer i klass med fysikaliska naturlagar. Livets utveckling påminner mycket riktigt om något som liknar kapitalism, och är ett enkelt och effektivt sätt att förädla organismers anpassning till sin omgivning. Utveckling genom naturligt urval har varit extremt framgångsrikt för livet på jorden, men samtidigt oerhört brutalt och inget vi vill efterlikna alltför nära i våra mänskliga samhällen. Det fina med människan är att vår intelligens har lyft oss från anarkin, vi har insett att samarbete t.ex. i form av samhällen ger överlevnadsfördelar. Vår moderna civilisation är en förutsättning för den enorma teknikutveckling vi upplevt, och kapitalismen har otvivelaktigen varit till stor hjälp.

Ok, nu känns det som vi drivit lite off topic. Det hela började för min del som en kommentar till varför "skalpers" finns och varför jag tycker det är sorgligt att det finns de som tycker sig vara "smarta" genom att utnyttja en obalanserad prissättning.

Permalänk
Medlem

Kul hur de finns personer om verkligen skyddar Bergsala för hur de trissar upp priset!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Kanske, men borde dem inte sagt något om det? Inget jag hört rapporteras om iaf. Och varför släppa en SNES istället för att skeppa fler NES först?

Kan vara en hög ställkostnad så att de måste tillverka X antal enheter för att det ska löna sig (kanske rent av lika många som i första omgången) och då är det inte säkert att så pass stor efterfrågan finnes. Tror inte de är så sugna på att ha enheter drällandes.

Ja nu spekulerar jag bara utifrån mina egna erfarenheter inom elektornikproduktion. Kan vara så att leverantören måste ha särskilda verktyg till maskiner (eller till å med hela maskiner) för batch 1 och att dessa sedan skrotades när det var klart...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Kul hur de finns personer om verkligen skyddar Bergsala för hur de trissar upp priset!

Ingen här som skyddar Bergsala, vissa av oss är sansade och har insett att det inte finns några bevis för att Bergsala, ÅF eller båda skulle vara skyldig till att trissa upp priserna. Läs diskussionen, finns väldigt många frågetecken kring situationen. Det enda vi vet är att priset är orimligt högt mot för europa men vi vet inte hur prisökningen uppstått.

Vad som är trist är att sånna som dig dömmer utan att ha varken bevis eller insikt i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det har ingenting med sakfrågan att göra.

Fel. Det har 100% med både tråden och i högsta grad sakfrågan att göra.

Vad jag är ute efter är att konkret få tag på en SNES Mini till ett rimligt pris (dvs. utan Bergsalaskatten).

Du hävdar att det inte är något problem med hjälp av "privatimport". Jag hävdar att verkligheten inte är så.

Skrivet av Sveklockarn:

Du hävdar att det är Bergsalas ansvar att det är svårt för dig att importera en högt eftertraktad produkt.

Nej. Inte alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, och? Jag förstår inte poängen med din kommentar, hur är den relaterad till det jag skrev?

Därför att du försöker stoppa in social rättvisa som något slags argument för att reglera priserna.

Skrivet av deltascu:

Monopolställning är snarare ett bra exempel på problem som uppstår vid brist på reglering.

Vilka monopol har vi i Sverige och vem upprätthåller dom?

Situationen med Bergsala som generalagent för den svenska Nintendo-marknaden är INTE ett exempel på monopol, utan ett exempel på vilka konsekvenser statlig reglering får för konsumenterna. Som jag redan har skrivit minst en gång i tråden så är situationen uppkommen ur Varumärkeslagen samt parallellimportförbudet som infördes 1999. Ingen av orsakerna är kapitalism eller monopol.

Skrivet av deltascu:

Socialism är ett ganska brett begrepp, men om du avser extremen kommunism så är det tveksamt om ett privat företag som Nintendo överhuvudtaget skulle kunna existera och sälja sina produkter under de förutsättningarna.

Så, hur vill du ha det? Ska statliga organ bestämma priset på Nintendo-enheter eller ej?

Skrivet av deltascu:

Jag gav extrema exempel på när kapitalism som princip står i kontrast till moderna etiska värderingar.

Nej, du kallar det utpressning när marknadens aktörer själva bestämmer priset på varor de säljer, och gör jämförelser som är helt uppåt väggarna om att det är jämförbart med att någon stulit en fysisk vara eller otillbörligen tillskansat sig känslig information som de hotar att behålla respektive offentliggöra om inte pengar betalas ut till utpressaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du framför inte ens argument, utan en barnslig upprepning av att dina personliga motgångar är någon annans fel.

!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fel. Det har 100% med både tråden och i högsta grad sakfrågan att göra.

Vad jag är ute efter är att konkret få tag på en SNES Mini till ett rimligt pris (dvs. utan Bergsalaskatten).

Du hävdar att det inte är något problem med hjälp av "privatimport". Jag hävdar att verkligheten inte är så.

Vi rullar tillbaka bandet och kollar vad jag skrev:

Citat:

Importera själv om du vill slippa Bergsala.

Från nästa inlägg jag skrev:

Citat:

Det är som sagt fullt möjligt att privatimportera SNES Classic från ett annat land.

Förklara gärna vad det är du inte förstår med dessa två meningar, så ska vi se om jag kan hjälpa dig.

Det klart att det en hel vecka efter release är praktiskt omöjligt att få tag på en produkt ur en begränsad upplaga som redan är fullbokad, men det beror ju på konsumenterna. Inte minst de som bokar massa exemplar de inte tänker lösa ut. Du sitter och hävdar med en dåres envishet att Bergsala på något sätt ingår i en internationell konspiration för att hindra dig från att köpa TV-spel till ett godtyckligt rimligt pris.

Som sagt, varken Bergsala eller Nintendo hindrar dig från att privatimportera dem från ett annat land.

Permalänk
Inaktiv

Också värt att tänka på är att det är knappt tre månader tills de första SNES Classic rullar ut. Fram tills dess kan mycket hända både med hur många som kan levereras, prisbilden men också om konkurrensvärdet nu skulle granska ärendet.

Inget är hugget i sten. Om man seriöst är ute efter en så bör man hålla koll på relevanta butiker och se om/när de släpper upp fler beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vi rullar tillbaka bandet och kollar vad jag skrev:

Sveklockarn; du repeterar dig gällande vad du skriver; men det eller du definierar inte vad sakfrågan är. Sorry.

Skrivet av Sveklockarn:

Du sitter och hävdar med en dåres envishet att Bergsala på något sätt ingår i en internationell konspiration för att hindra dig från att köpa TV-spel till ett godtyckligt rimligt pris.

Nej.

Du hittar på vad jag tycker, eller inte tycker.

Tråkig stil du har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du hittar på vad jag tycker, eller inte tycker.

Det är inte lätt att tolka vad du skriver när du sitter och kastar skulden på Bergsala och Nintendo för att du inte lyckas att privatimportera en enhet billigare än till marknadspris. Indirekt är du ju på spåren varför det svenska priset kommer att vara rimligt, men du lyckas ändå inte dra rätt slutsatser.

Jag tycker det är märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte lätt att tolka vad du skriver när du sitter och kastar skulden på Bergsala och Nintendo för att du inte lyckas att privatimportera en enhet billigare än till marknadspris. Indirekt är du ju på spåren varför det svenska priset kommer att vara rimligt, men du lyckas ändå inte dra rätt slutsatser.

Jag ansvar inte för dina tolkningsproblem. Sorry.

Du hittar också hela tiden på nya tolkningar vad andra säger och påstår. Osnyggt.

Föredrar att diskutera sakfrågan istället för dessa dina metadebatter.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker det är märkligt.

LOL. Jag tycker dina kommentar som denna nedan både är märklig och skrattretande:

Skrivet av Sveklockarn:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Testa att läsa det första stycket, två meningar, här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitalism

Varför kan du inte kopiera lite text för att visa exakt vad jag missförstår? För menar du skillnaden på kapitalism och marknadsekonomi? När jag skriver kapitalism menar jag naturligtvis det kapitalistiska systemet vi har, dvs kapitalistisk marknadsekonomi. Inte text-definition av vad just kapitalism betyder. Om jag fortfarande är fel ute så får du gärna påpeka noggrannare.

"De här idéerna om att någon annan ska styra över Bergsalas prissättning är ren kommunism." Det känns väl att bergsala ska följa Nintendos prissättning? Varför skulle annars Nintendo redovisa sin prislapp på 80$? Och sedan får man bara hoppas att man ligger i rätt land för att få den (inom rimligheter)

Det är väl som att enda systembolaget i en stad skulle börja sälja vodkan dubbelt så dyrt som alla andra.. det känns knepigt när de inte har någon riktig konkurrens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

Varför kan du inte kopiera lite text för att visa exakt vad jag missförstår? För menar du skillnaden på kapitalism och marknadsekonomi? När jag skriver kapitalism menar jag naturligtvis det kapitalistiska systemet vi har, dvs kapitalistisk marknadsekonomi. Inte text-definition av vad just kapitalism betyder. Om jag fortfarande är fel ute så får du gärna påpeka noggrannare.

Du likställer kapitalism med totalitarianism.

Hur får du in det i kapitalism, som enkelt uttryckt är ett fritt utbyte av varor och tjänster?

Skrivet av non_noutils:

Det känns väl att bergsala ska följa Nintendos prissättning? Varför skulle annars Nintendo redovisa sin prislapp på 80$? Och sedan får man bara hoppas att man ligger i rätt land för att få den (inom rimligheter)

Som sagt, de har satt ett pris som de bedömer är på en nivå som kunderna är beredda att betala. De har knappast några moraliska skyldigheter att sätta ett lågt pris. Deras särställning på den svenska marknaden upprätthålls av svenska staten, något jag tycker är en dålig idé rent generellt.

Skrivet av non_noutils:

Det är väl som att enda systembolaget i en stad skulle börja sälja vodkan dubbelt så dyrt som alla andra.. det känns knepigt när de inte har någon riktig konkurrens?

Det är ju dock inte så att Bergsala har ett monopol på att sälja TV-spel på det sätt som Systembolaget har på att sälja alkohol. Folk köper mängder med sprit från utlandet (t.o.m. på postorder), antagligen för att de inte ställer upp på den svenska prismodellen för alkohol.

Jag är helt för en avveckling av parallellimportförbud och generalagenter som saltar prislappar, men det är inte någon mening att göra dem till syndabockar när folk har suttit och röstat in regering efter regering som hittat på de protektionistiska reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Indirekt är du ju på spåren varför det svenska priset kommer att vara rimligt, men du lyckas ändå inte dra rätt slutsatser.

Nja... Att köpa en enhet från ett annat land innebär ju att man får betala dubbla internationella frakter, något som åtminstone delvis äter upp besparingen man kan göra genom att köpa den från utlandet till att börja med.
Personligen känner jag att det inte borde vara speciellt svårt att köpa en från utlandet och få den skickad hem, så att det fortfarande blir mindre än att köpa den här hemma, fraktkostnaden täcks av den nya elektronikskatten, resten av prisskillnaden borde "bli över". Jag har dock inte provat, eftersom jag inte vill ha någon till priset som blir aktuellt. Jag surar å andra sidan inte över det i heller. Nintendo får sälja sina enheter för vilket pris de vill, och om jag anser att det är prisvärt är jag i deras målgrupp, annars uppenbarligen inte.

Oavsett. Jag ser inte riktigt hur vi kan "veta" att det är Bergsalas fel att priset är högt. De sätter ett pris på enheten, som de nominellt vill ha av återförsäljarna. Det priset är beroende av vad de ger för enheterna från Nintendo, och fraktkostnaden. Återförsäljarna sätter vad de vill, och behöver, som pris ut till kund. Återförsäljarna måste även lägga på saker som elektronikskatten, och moms.
Det kan vara så enkelt att Nintendo bestämt att Bergsala ska betala samma pris för enheterna som europeiska återförsäljare får betala, just eftersom de bestämt sig för en begränsad upplaga. Det skulle rätt enkelt förklara skillnaden mellan nordiska, och övriga av Europas priser.
Bergsala själva kan ha bestämt sig för att höja priset, för att öka profiten, och motverka andrahandsförsäljningen i någon utsträckning, och återförsäljarna kan ha gjort det, av precis samma anledning. Vi har ingen aning, och ingen insyn.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att du försöker stoppa in social rättvisa som något slags argument för att reglera priserna.
Vilka monopol har vi i Sverige och vem upprätthåller dom?

Jag har inte skrivit något om social rättvisa, och inte heller något om att reglera priser. Du har nog missuppfattat. Jag pratade om att en kapitalistisk marknadsekonomi inte kan vara oreglerad, för att om man tar den till sin extrem så resulterar det i situationer som inte är förenliga med mänskliga värderingar.

Skrivet av Sveklockarn:

Situationen med Bergsala som generalagent för den svenska Nintendo-marknaden är INTE ett exempel på monopol, utan ett exempel på vilka konsekvenser statlig reglering får för konsumenterna. Som jag redan har skrivit minst en gång i tråden så är situationen uppkommen ur Varumärkeslagen samt parallellimportförbudet som infördes 1999. Ingen av orsakerna är kapitalism eller monopol.

Oavsett orsaken så är det svårt att förneka att de har ett de facto monopol på just den här produkten i Sverige. Det tycker jag inte är särskilt anmärkningsvärt, konstigt eller fel. Det finns ju konsoller av andra tillverkare. Jag tycker också att Bergsala har rätt att sätta vilket pris de vill. Det står oss konsumenter fritt att inte köpa deras produkter. Det jag ogillar är när de frånsäger sig allt ansvar över prisbilden i Sverige genom att säga att det helt är upp till återförsäljarna att sätta priset, att Bergsala minsann inte försöker påverka priset ett dugg. För mig är det uppenbart att Bergsala försöker justera priset till den begränsade tillgången, och jag ser åter inget fel i det, men de får hellre vara ärliga och erkänna det än att säga att de inte har något med prissättningen att göra.

Skrivet av Sveklockarn:

Så, hur vill du ha det? Ska statliga organ bestämma priset på Nintendo-enheter eller ej?

Eh, nej? Du kanske blandar ihop mig med någon annan i tråden? Jag har aldrig påstått att det skulle vara en bra idé.

Skrivet av Sveklockarn:

Nej, du kallar det utpressning när marknadens aktörer själva bestämmer priset på varor de säljer, och gör jämförelser som är helt uppåt väggarna om att det är jämförbart med att någon stulit en fysisk vara eller otillbörligen tillskansat sig känslig information som de hotar att behålla respektive offentliggöra om inte pengar betalas ut till utpressaren.

Nej, det där har du hittat på själv. Det jag skriver är: En kapitalistisk marknadsekonomi fungerar i normalfallet väl, men måste regleras för att undvika att den fastnar i extrema tillstånd. För att underlätta förståelsen av vad jag menar med extrema tillstånd så gav jag exempel på ett par sådana som skulle vara fullt tillåtna enligt en strikt fri marknadsprincip, men uppenbart är förkastliga. Du försöker få det som att jag därmed menar att all marknadsekonomi är förkastlig, vilket är helt fel.

Jag har läst lite av det du skrivit här i tråden, och du har en del bra poänger, men jag ogillar ditt sätt att förvränga det folk skriver till din förutfattade mening om vad du tror att de menar. Bättre att läsa vad de faktiskt skriver, det blir lättare att föra en positiv diskussion då.