Permalänk

OpenVPN behöver lite hjälp

Har Bahnhof som leverantör och köpte nyligen även deras VPN tjänst med Openvpn. Har installerat allt i min dator och fått det att fungera med bra resultat, men jag är inte så haj på detta med nätverk därav har jag några frågor.

Mitt nätverk i huset ser ut på följande vis. Inkommande fiber inkopplad med en Netgear Nighthawk R7800 därefter skickas det trådlöst till en Netgear EX7000 extender där min dator är inkopplad med nätverksladd. (detta pga att inkommande fiber är i övervåningen och datorn i nedervåning har inte velat borra för en kabel).

Som det ser ut nu är det endast min dator som går igenom VPN tunnel? Hur ska man göra för att få VPN till allt i huset från Routern (är det ens nödvändigt) På bahnhofs sida står det att man kan som högst ha 3 enskilda punkter sammankopplade samtidigt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om Netgear R7800 stödjer det med tillverkarens egna firmware, men du behöver ha något som heter OpenVPN client, inte OpenVPN Server. När du ansluter med klienten så kommer alla enheter på ditt interna nätverk också få tillgång till VPN-uppkopplingen.

Här verkar vara en bra utgångspunkt för dig att börja kolla om det finns i inställningarna för routern: https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/how-t...

Permalänk
Medlem

Brukar inte bli bra att lägga OpenVPN i routern, de har alldeles för klen CPU.
Max 50Mbit/s med toppskiktet av konsument routrar kan man räkna med.

En separat VPNserver, som kör OpenVPN client, är nog det som behövs.
Behövs rätt mycket singel CPU prestanda så någon form av X86 baserat med lite kräm i behövs.
Vill man ha det i routern så är det lättaste en bra PC burk med pfSense i som router.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem

Som ovan, du behöver köra vpn-klient på din rojjter eller en maskin före rojjtern om allt i huset ska gå via det.

Själv kör jag OpenVPN på min OpenBSD-rojjter. Funkar fint, men den har ju i3-prolle..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya