Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Har du en länk så att man kan beställa över nätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr, bara i butik.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det där Philips Hue Ambiance-paketet som länkats är något att ha? Är det ett bra pris eller är det någon gammal generation som håller på att fasas ut? Sökte runt på nätet men det är svårt att hitta relevant info..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Någon som vet om det där Philips Hue Ambiance-paketet som länkats är något att ha? Är det ett bra pris eller är det någon gammal generation som håller på att fasas ut? Sökte runt på nätet men det är svårt att hitta relevant info..

Verkar inte gå att beställa längre ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Stort tack till detta tips. Är inte student längre men det gick att få samma pris om man är befintlig kund. Dessutom bytte jag in min gamla telefon och fick ännu lite billigare. Ganska intressant hur man kan få en telefon för 5800kr jämfört med 7800-8000kr som den kostar på andra ställen.

Vad bytte du in och vad fick du för telefonen?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Stacks:

Om någon vill komma igång med Z-wave och hemautomatisering så säljer Webhallen

Telldus - TellStick ZNet Lite v2 för 1079:-
Ord: 1449:-

Nästa på prisjakt är: 1439:- från Styrahem.

Jag köpte en för att koppla ihop de olika 433MHz-sändare/mottagare man köpt på sig under åren, men finns det något "roligare" man kan göra med den? Tips på projektsidor som visar olika uppsättningar?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeybikey:

Sony A6000 vit + E 16-50/3,5-5,6 PZ OSS - 4990kr med kod: SONYA6000

Sjukt bra pris för en av tidernas bästa kameror!

Vet inte om det är värdens bästa kamera. Den är helt OK (var själv inne på att köpa den för några år sedan), men finns många bra (bättre?) alternativ inte minst spegellösa från Fujifilm, eller m43 från Panasonic och Olympus.

Det som är lite sämre är optiken som inte är någon direkt höjdare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet inte om det är värdens bästa kamera. Den är helt OK (var själv inne på att köpa den för några år sedan), men finns många bra (bättre?) alternativ inte minst spegellösa från Fujifilm, eller m43 från Panasonic och Olympus.

Det som är lite sämre är optiken som inte är någon direkt höjdare.

Hmm. Nu blev jag ju väldigt sugen på att skaffa den här som komplementkamera till min DSLR, i stället för min gamla Sony RX100. Verkar dock som om optiken fått ganska mycket kritik. Finns det någon bra allroundoptik till kameran?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

@bubbelbabbel:

Rekommenderar a6300 då jag har den själv. Du får 4k och 1080p 120fps inspelning.
Köp begagnat. Sony 30mm/f1.4 dc dn, samyang 12mm/f2 och sonys 18-105mm är en riktigt bra combo.
Objektiven funkar givetvis lika bra till a6000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Hmm. Nu blev jag ju väldigt sugen på att skaffa den här som komplementkamera till min DSLR, i stället för min gamla Sony RX100. Verkar dock som om optiken fått ganska mycket kritik. Finns det någon bra allroundoptik till kameran?

Nej. Inte enligt mig. Kameran är jättefin och bra (även om rätt gammal teknik idag). Var seriöst intresserad att köpa den för en två år sedan, och var ytterst nära att göra så. Det föll dock på att det inte fanns tillräckligt med bra optik för den.

Blev så att jag till slut valde Fujis kameror istället som spegellöst komplement till mina DSLR:er. Efter det så har jag även skaffat m43-kameror och objektiv (det är Panasonic som jag köpt, men finns även från Olympus som delar på samma system).

Sony är jätteduktiga och innovativa på att utveckla både sensorer och kamerahus, men fokuserar inte lika mycket på objektiven. Speciellt APS-C (E-objektiv) är det extra tunnt med. Den optik som Sony mest satsat på är FE-objektiv till deras A7-serie med fullformatssensorer.

Du kan montera fullformatsobjektiv på A6000 (precis som du kan hos Canon och Nikon), men dels så får du större och tyngre objektiv som du inte kan utnyttja hela ytan av, och dels så kostar det onödigt mycket (så ur mitt perspektiv så är inte det någon helt bra lösning normalt).

Att köpa in sig i en systemkamera hänger värdet mycket på hela dess ekosystem. Det är som att ha en telefon eller dator som har jättefin hårdvara, men inga appar eller tillbehör att köpa (eller dåligt med det). Ett fint kamerahus utan bra objektiv är slöseri IMO.

Det närmaste alternativet till Sony E-mount är som sagt Fujifilms X-mount. Kika främst på det systemet är mitt tips om du vill ha bra optik till överkomliga priser.

Men även m43 är också ett starkt och fint ekosystem (du går ner lite i sensorformat, även om skillnaden i bildförhållande gör att skillnaden i crop mellan 1,5x och 2x inte är lika stor som man kan tro, beroende på om/hur man beskär bilderna).

Skall du dock främst filma så är Sony riktigt bra på det. Då behöver man inte heller autofokus, och kan köra manuellt fokuserade objektiv (vilket jag själv vill kunna ha möjlighet till när jag fotograferar). Där finns dock även A7-serien med FF-sensor som alternativ som många föredrar (kanske bättre i vissa fall än APS-C, men det beror lite på).

Men för främst att fotografera så skulle jag rekommendera Fuji X-systemet eller Panasonic och Olympus m43-system.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

SEAGATE 4TB HDD.15 5900rpm SATA serial ATA 6Gb/s NCQ 64MB cache 3,5inch BLK (ST4000DM000)

Lågt pris på en 4TB intern hårddisk. 808 kr inkl moms.

CDdata.se har rykte om sig att ibland inte leverera de varor de annonserar till reapris.

Närmaste SÅF MacData 958kr.

Skulle tro att detta inte är reapris (står inte rea någonstans...), gissar att det som vanligt är en felaktig prislista som skickats ut till återförsäljarna. Man känner ingen mönstret när priset är oväntat lågt i flera små okända butiker för att sedan öka kraftigt när man kommer till mer välrenommerade butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

@bubbelbabbel:

Rekommenderar a6300 då jag har den själv. Du får 4k och 1080p 120fps inspelning.
Köp begagnat. Sony 30mm/f1.4 dc dn, samyang 12mm/f2 och sonys 18-105mm är en riktigt bra combo.
Objektiven funkar givetvis lika bra till a6000.

Tack, men dryga 10 000 för andrakameran är alltför saftigt för mina behov. Filmning är dessutom lågprioriterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack, men dryga 10 000 för andrakameran är alltför saftigt för mina behov. Filmning är dessutom lågprioriterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Då tycker jag du skall skippa Sony, och istället kika först och främst på Fuji (skulle du främst filma, och med fotografering lågprioriterat, så skulle jag rekommendera tvärt om).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Komplett har (som vanligt) helgrea.
Exempelvis: https://www.komplett.se/product/908131/datorer/datorer-barbar...

Funderar skarpt på denna.
Någon som hört nåt riktigt hemskt om den, annars känns den bra för den pengen.
Till fotoredigering på resande fot samt plugg tänker jag mig.
14" 1080p IPS
500gb ssd
i7
940m
1,3kg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Philips Fidelio S2WT/00 in-ear Hörlurar (vit) på Elgiganten för 404 kr om man kör hämta i butik. Har själv de svarta och kan verkligen rekommendera dessa lurar.

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/horlurar/S2WT/phi...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1719592

Får inte detta att fungera, står 449:- när jag kommer till orderöversikt. Har testat att välja tvp butiker i Stockholm. Gäller det någon specifik butik?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Skulle tro att detta inte är reapris (står inte rea någonstans...), gissar att det som vanligt är en felaktig prislista som skickats ut till återförsäljarna. Man känner ingen mönstret när priset är oväntat lågt i flera små okända butiker för att sedan öka kraftigt när man kommer till mer välrenommerade butiker.

Gjorde en beställning på Multitronic för 719 kr styck. Betalning via kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Gjorde en beställning på Multitronic för 719 kr styck. Betalning via kreditkort.

Beställde även jag fast från en annan butik, aningen dyrare med lite påtagligt bättre betyg på prisjakt. Är dock fullt medveten om att det är rätt troligt att ordern kommer att bli makulerad pga felaktig prissättning...vilket jag inte kommer att bråka om då jag är medveten om att det är klart möjligt att priset är felaktigt. Vi får väl se vad som händer

Permalänk
Inaktiv

Några direkta nackdelar med en Rift i dagsläget? Att Facebook äger Occulus är irrelevant men undrar om det finns några seriösa problem med produkten. Att den har något år på nacken är ett, men samtidigt finns det inte något alternativ som är nyare med. För att inte tala om priset.

Bra sugen faktiskt...

Skrivet av Dune2k:

Dom säljer just nu oculus rift med kontrollerna för 449 euro

https://www.oculus.com/blog/rift-touch-399-for-a-limited-time...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Får inte detta att fungera, står 449:- när jag kommer till orderöversikt. Har testat att välja tvp butiker i Stockholm. Gäller det någon specifik butik?

Det kan vara så att de har tagit bort möjligheten att få ytterligare 10 %. Funkade i alla fall att få det på de 449 kr i morse.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dune2k:

Dom säljer just nu oculus rift med kontrollerna för 449 euro

https://www.oculus.com/blog/rift-touch-399-for-a-limited-time...

jävla skillnad att köpa det för 399 dollar eller 449 euro hade köpt det för det förstnämnda, men nu vetefan

Permalänk
Inaktiv

Äsch, blev en Rift ändå. Rätt sida om 5000kr och bra stöd för simulatorer. Lär nog fungera fint tills nyare och bättre produkter dyker upp på marknaden.

Möjligt minus är om DOOM VR och Fallout 4 VR kommer stödjas framöver, Oculus och Zenimax (ägare av Bethesda som är Fallout 4s utgivare) slåss i domstol och skulle inte förvåna mig om Zenimax väljer att straffa kunderna. Sedan är jag inte så sugen på att betala fullpris igen för mer eller mindre samma spel.

Men ett tag kvar till lansering oavsett.

Skrivet av Daemon85:

jävla skillnad att köpa det för 399 dollar eller 449 euro hade köpt det för det förstnämnda, men nu vetefan

Dollarpriset hade ändå blivit högre pga avsaknad av moms. Fortfarande ett bra pris, blir runt det dubbla i Sverige. En bit över 6000kr för Rift och 2000kr för Touch-kontrollen. Men jag håller med dig, dollarpriset blir ju ändå alltid roligare. Personligen saknar jag när det gick att handla med dollar på GreenManGaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Är denna sajt rimlig? Inte jättebra betyg på Prisjakt direkt. 3.14/10.

Väldigt bra pris på hårddisken dock - man blir ju sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Det kan vara så att de har tagit bort möjligheten att få ytterligare 10 %. Funkade i alla fall att få det på de 449 kr i morse.

Hur fick man ytterligare 10%? Kod eller generell hörlurskampanj?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Sennheiser HD 6XX är uppe på massdrop igen

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-sennheiser-hd6xx

Skickades från m.sweclockers.com

Hur funkar det med Massdrop egentligen? Så jag betalar 200 dollar nu och får lurarna i december? Hur är det med frakten till Sverige? Blir det tull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur funkar det med Massdrop egentligen? Så jag betalar 200 dollar nu och får lurarna i december? Hur är det med frakten till Sverige? Blir det tull?

Moms och tull blir det förmodligen (du kan räkna på det via tullverkets hemsida) och du betalar så fort "droppen" är slutförd, d.v.s. om 20 dagar dras pengarna. Och ja, de skickas iväg 18:e December OM allt går bra!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@anon5930: Förstår inte redigt, hur mycket blir kostnaden för Oculus med frakt, moms och allt? Blir det mer än 450 euro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Är denna sajt rimlig? Inte jättebra betyg på Prisjakt direkt. 3.14/10.

Väldigt bra pris på hårddisken dock - man blir ju sugen.

Om det låter för bra för att vara sant är det i regel inte det. Ett litet källarföretag har knappast möjlighet att sälja komponenter för mindre än hälften av vad de stora drakarna tar, det är ju uppenbart.

Jag fattar inte att folk länkar till Asedo, Cddata, Multitronic mfl hela tiden när de alltid avbokar beställningarna med hänvisning till felaktig prissättning. Handla hos seriösa butiker istället och låt skojarna skrumpna ihop och dö, ingen är betjänt av den sortens butiker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Moms och tull blir det förmodligen (du kan räkna på det via tullverkets hemsida) och du betalar så fort "droppen" är slutförd, d.v.s. om 20 dagar dras pengarna. Och ja, de skickas iväg 18:e December OM allt går bra!

Okej, då blir slutkostnaden runt 2500kr. Lika bra att köpa här då känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Okej, då blir slutkostnaden runt 2500kr. Lika bra att köpa här då känns det som.

Massdrop x Sennheiser HD 6XX är en "revision" av Sennheiser 650 som i dagsläget kostar ca 3200 kr:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880

Jag vet inte vilken skillnad det är mellan dessa men antar att de är snarlika ljudmässigt. Men ja, med frakt, tull och moms kommer priset nog landa på ca 2500-2600 kr. Räknar man sedan med att få vänta minst 6 månader innan man får tag på dessa så är kanske de 600 kr extra man spenderar på HD650 här i Sverige ett bättre val.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Om det låter för bra för att vara sant är det i regel inte det.

Fixade det åt dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Om det låter för bra för att vara sant är det i regel inte det. Ett litet källarföretag har knappast möjlighet att sälja komponenter för mindre än hälften av vad de stora drakarna tar, det är ju uppenbart.

Jag fattar inte att folk länkar till Asedo, Cddata, Multitronic mfl hela tiden när de alltid avbokar beställningarna med hänvisning till felaktig prissättning. Handla hos seriösa butiker istället och låt skojarna skrumpna ihop och dö, ingen är betjänt av den sortens butiker.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar alltid på kreditkortet och om de vägrar leverera så får de en stjärna av mig och ibland har man tur. Vill inte att marknaden skall domineras av ett fåtal drakar. Vi får se, ingen jätteförlust direkt om ordern blir makulerad.