Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

@SUMITOMO: Betyder det att en flytt ger mig en 0.7% ökning av mitt sparande varje år och kostar ingenting? Samt att jag kan flytta pengar fram och tillbaka från "bankkorts-kontot"?

Isf: Varför har inte alla Avanza? Är alla lika bakom flötet som jag i ett ändå så viktigt ämne?

Jo, kolla här: https://www.avanza.se/sparkonto.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

@SUMITOMO: Betyder det att en flytt ger mig en 0.7% ökning av mitt sparande varje år och kostar ingenting? Samt att jag kan flytta pengar fram och tillbaka från "bankkorts-kontot"?

Isf: Varför har inte alla Avanza? Är alla lika bakom flötet som jag i ett ändå så viktigt ämne?

Om du har ett konto med 0% ränta så är det en ökning med 0.7% ökning som tar ungefär 20minuter att genomföra. Det är absolut värt den lilla tiden det tar att öppna ett sparkonto hos t.ex. SBAB eller Avanza för det.
Jag har sparkonto på SBAB som också nu har 0.7% ränta jämfört med storbankerna som alla har 0% om man ska ha utan bindningstid och med fria uttag.

Det viktiga är att kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin, så du får tillbaka pengarna som ligger på kontot ifall bolaget går i konkurs eller liknande. SBAB har den garantin på sina sparkonton, jag har ej koll på Avanza men skulle bli förvånad om dom inte har statlig insättningsgaranti också på sina konton.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

@Bananus: Ja du kan göra direktöverföring till Avanza och sedan placera pengarna var du vill.
Sparkonto, fonder, aktier. Dock så kan det ta en bankdag att få dem tillbaka till Swedbank.

Vill man maximera räntan kan man välja kreditinstitut som ger typ 1.2% ränta, men då är dem låsta 1 eller 2år.

Men valde Avanza för att inte röra till det och ha fler än 2 banker.

https://www.avanza.se/sparkonto.html

Permalänk
Medlem

Collector Bank ger 0,8% ränta på sitt sparkonto utan bindningstid med fria uttag och insättningsgaranti Brukar se över räntorna runt om i bankvärlden typ nån gång varannan månad för att hitta den bästa

Visa signatur

i5-4890k

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Ska kika lite på Avanzas hemsida å se om jag blir nå klokare.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Nu inser jag hur illa det är, detta är för mig rena rama kinesiskan, aldrig hört talas om indexfonder eller ISK.

Har lite snabbt lusläst genom tråden och sett Avanza många gånger, förmodligen av en anledning. Visste dock ej att det ens var en bank?

Använder själv Swedbank och har alltid gjort, trodde det var dom eller Nordea som gällde?

Känner efter dessa två svar att jag har nog inte mycket bättre koll än en 12åring (är för övrigt 25).

Det här med aktier och fonder har jag förstått som att man köper och säljer?
Tycker det är bra smidigt att ha ett extrakonto där jag kan ge och ta bäst jag vill inom loppet av en minut.
Rätt vad det är kanske månaden blir dyrare än väntat och man behöver ta tillbaka en bit av det man sparade undan när lönen kom.
Kort och gott använder jag mitt e-spar som ett slags "gömställe" för att inte ha för mycket pengar på kortet.

Min rekommendation hade nog varit att inte se sparandet som en snabbuffert att ta lite av om månaden blir dyr. Det kan du möjligen använda ett buffertkonto till som då rimligen ligger på högräntekonto, man kommer inte mycket högre än 1% i ränta idag.
Långsiktigt sparande bör vara just långsiktigt, d.v.s. att om du sätter in pengar där bör pengarna stanna där och vara placerade i aktier. Du behöver inte köpa och sälja bara för att du sparar i aktier och fonder utan det räcker gott med att bara köpa.
Sparar du 2000 kr i månaden i 10 år blir det nästan en halvmiljon kronor förutsatt 11% avkastning vilket stockholmsbörsen historiskt presterat.

Permalänk

@Bananus: det finns väldigt många banker

Storbanker:
_ Handelsbanken
_ Nordea
_ SEB
_ Swedbank

Andra banker (urval)
_ Avanza (Nätmäklare)
_ Forex
_ ICA-banken
_ Ikano
_ Nordnet (Nätmäklare)
_ SBAB

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

endast fondsparande på dessa.
Nordea Global Dividend Fund
Nordea Stratega 10
Nordea Stratega Ränta
Nordea Swedish Stars

skulle verkligen vilja sätta min in i detta och börja investera, men har ingen aning vart jag ska ta vägen.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Edgeware har köprekommendation från Lena Österberg på Carnegies, rankad som Sveriges främsta aktieanalytiker.
Dessa har idag dykt 20% ska jag sitta still i båten med mitt innehav eller köpa mer?:)

Kunde inte besinna mig så ökade mitt innehav med 200%, nu är det bara att be till den stora skutguden om att de går upp, och massor.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kunde inte besinna mig så ökade mitt innehav med 200%, nu är det bara att be till den stora skutguden om att de går upp, och massor.

Du får göra precis som du vill. Men lägg bara inte alla ägg i en och samma korg!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Rolig tråd! Är själv sugen på att lära mig investera bättre så blir en självklar follow på denna!

Jag har en fonddepå som en släkting har sparat i sedan jag föddes och nu har jag tagit över denna, har pengarna fördelade över 4 st fonder. Startades för ~25 år sedan.
Vad rekommenderar ni att göra med detta? Har själv funderat och tänkt om man skulle låta det vara kvar och sätta in ~250kr i varje fond som ett månadssparande.
Eller ska jag kolla på något annat?

DI Horisont Aktie
SEB Aktiesparfond
SEB Sverige Exp
SEB Världenfond

Har noll koll på aktiemarknaden så alla tips uppskattas

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har äntligen fått tummen ur och flyttat mitt sparande från Swedbank till Avanza.
Trött på att låna ut pengar till Swedbank gratis.
Har bara lönekontot kvar hos dem.
Istället för att ha pengar på ditt e-konto till 0% ränta kan du få 0.7% ränta obundet genom Avanza.
Smidigt att flytta pengar och bättre fondutbud.

Vill slå ett slag för Hoist spar. Jag spara där och på Avanza.
Hoist har 0,75% sparränta. pengarna är ej låsta och du kan göra fria insättning/uttag. insättningsgaranti och ett enkelt webgränssnitt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

endast fondsparande på dessa.
Nordea Global Dividend Fund
Nordea Stratega 10
Nordea Stratega Ränta
Nordea Swedish Stars

skulle verkligen vilja sätta min in i detta och börja investera, men har ingen aning vart jag ska ta vägen.

jag har slutat helt med Nordeas fonder. kolla upp deras avgifter bara. dina kanske är bättre, men många nordeafonder brukar ligga på ~1,5% i avgift.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Mixe: Jag hade sålt och tagit skattesmällen nu (30% av vinsten) sen öppnat en isk (du kan öppna i din nuvarande bank) och köpt indexfonder 20-50% Sverige och 50-80% Global välj fonder med låg avgift (max 0,4%).

Anledningen till detta är att på sikt kommer med stor sannolikhet ge mer pengar även om det känns som det kostar en del nu.

Säg vad du har för bank så kan jag komma med fondförslag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

@Mixe: Jag hade sålt och tagit skattesmällen nu (30% av vinsten) sen öppnat en isk (du kan öppna i din nuvarande bank) och köpt indexfonder 20-50% Sverige och 50-80% Global välj fonder med låg avgift (max 0,4%).

Anledningen till detta är att på sikt kommer med stor sannolikhet ge mer pengar även om det känns som det kostar en del nu.

Säg vad du har för bank så kan jag komma med fondförslag.

Tack för ditt svar

Danske bank.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Jag kör endast aktier i min Kapitalförsäkring på Avanza.
Anledningen att jag valt just Kapitalförsäkring är av den anledningen att jag vill slippa jaga tillbaka utländsk källskatt när jag får utdelning på mina innehav utanför Sverige.

Rekommendationen jag ger till alla är att skippa bankernas egna fonder i största möjliga mån. De är dyra och utvecklas mer eller mindre ALLTID sämre än Index.
Skaffa en egen aktiedepå och köp stora stabila bolag som du tror kommer utvecklas bra över lång tid.
En bra början för de flesta är Investmentbolagen, då får du en fin riskspridning.
Om du sen månadssparar kontinuerligt försvinner även behovet att att tajma marknaden.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Tack för ditt svar

Danske bank.

Hittar tyvärr inget publikt fondutbud hos danske så kan inte komma med förslag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

jag har slutat helt med Nordeas fonder. kolla upp deras avgifter bara. dina kanske är bättre, men många nordeafonder brukar ligga på ~1,5% i avgift.

jo du har rätt.
Nordea Swedish Stars (ISK) - 1,40%
Nordea Stratega Ränta (ISK) - 0,65%
Nordea Stratega 10 (Fondkonto) - 0,95%
Nordea Global Dividend Fund (ISK) - 1,50%

detta var Nordea som satte upp dessa för mig för ett par år sedan. Vilka skulle jag ersätta dessa med tycker du/ni?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

jo du har rätt.
Nordea Swedish Stars (ISK) - 1,40%
Nordea Stratega Ränta (ISK) - 0,65%
Nordea Stratega 10 (Fondkonto) - 0,95%
Nordea Global Dividend Fund (ISK) - 1,50%

detta var Nordea som satte upp dessa för mig för ett par år sedan. Vilka skulle jag ersätta dessa med tycker du/ni?

jag körde något liknande själv hos nordea, för några år sedan...
Men deras bankmän är rena säljare och har nte vårat intresse högst värderat. Det är mina erfarenheter av Nordeas bankmän

Nu har jag flyttat 90% av mina pengar till avanza och Hoist.
Avanza har sin indexfond (Avanza zero) som är helt utan avgift som jag sparar ganska mycket i. sedan köra jag lite globalfonder med låg avgift. Tror jag har min post lite högre upp i tråden, där jag listar hela mitt innehav.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

jag körde något liknande själv hos nordea, för några år sedan...
Men deras bankmän är rena säljare och har nte vårat intresse högst värderat. Det är mina erfarenheter av Nordeas bankmän

Nu har jag flyttat 90% av mina pengar till avanza och Hoist.
Avanza har sin indexfond (Avanza zero) som är helt utan avgift som jag sparar ganska mycket i. sedan köra jag lite globalfonder med låg avgift. Tror jag har min post lite högre upp i tråden, där jag listar hela mitt innehav.

intressant. varför hör man så mycket om avanza i denna tråden? trodde det var Nordea eller Swedbank som gällde. Det låter rätt intressant dock. Skulle det gynna en att flytta fondsparande till avanza istället för Nordea? Är det inte bara att sälja fonder och köpa nya?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Skrivet av griid:

Men deras bankmän är rena säljare och har nte vårat intresse högst värderat. Det är mina erfarenheter av Nordeas bankmän

Min erfarenhet av Avanza är att de numer är en bluff. De lever helt på gamla meriter som före detta prispressare. Hos Avanza får jag betala 99:- för att handla aktier hos dem, det får jag betala vare sig jag köper en aktie för 50:- eller flera aktier för 100000:-. Mycket ofördelaktigt upplägg för deras kunder.

Om vi ska ta Nordea som exempel så får jag betala 1:- om jag köper en aktie för 50:- och 99:- om jag köper aktier för 100000:-.

Avanza borde verkligen se över sina courtager. Men det verkar de inte vilja göra så för mig är de numera ett blufföretag.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av korbevel:

intressant. varför hör man så mycket om avanza i denna tråden? trodde det var Nordea eller Swedbank som gällde. Det låter rätt intressant dock. Skulle det gynna en att flytta fondsparande till avanza istället för Nordea? Är det inte bara att sälja fonder och köpa nya?

Med tanke på att du åker på 30% skatt på vinsten så är det inte alls vettigt att bara sälja av i de flesta fall. Däremot kan du ju teckna nya billigare fonder och börja månadsspara där, så att du styr om ditt sparande från fond med hög avgift till en med låg avgift. Sen är avgift ingen garanti för någonting.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@Mixe: Om du vill lära dig mer om marknaderna och blir mer aktiv, så kan du spana in https://www.lt2.academy/ och http://www.st3.se/. Ger en bra grund att stå på.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

skulle verkligen vilja sätta min in i detta och börja investera, men har ingen aning vart jag ska ta vägen.

En bra utgångspunkt är att utgå från vad din intressen är, titta vilka publika bolag som finns noterade på börsen inom det området som du tycker gör kvalitétsgrejor och sen är det bara registrera ett investeringssparkonto på avanza/nordnet/degiro och tuta o köra. Börja med att investera mindre summor och välja den lägsta prisplanen, du kan ofta få courtage från 1 kr på affär.

Är du intresserad av gaming? Finns hundratals gamingbolag noterade på börser runt om världen. Är du intresserad av datorhårdvara? Då finns intel, nvidia, amd, micron och massor andra. Är du intresserad av båtmotorer? Då finns cimco marine osv. osv. Börja med bolag du förstår dig på och gillar.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du får göra precis som du vill. Men lägg bara inte alla ägg i en och samma korg!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då det är lugnt! Det är ungefär 5% av mitt innehav nu men absolut värt att påpeka för andra som läser!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av korbevel:

endast fondsparande på dessa.
Nordea Global Dividend Fund
Nordea Stratega 10
Nordea Stratega Ränta
Nordea Swedish Stars

skulle verkligen vilja sätta min in i detta och börja investera, men har ingen aning vart jag ska ta vägen.

Googlade lite på de fonder du har hos Nordea.
Alla de är onödigt dyra för blygsamma resultat. Långsiktigt kommer din avkastning gröpas ut rejält. I en tidsperiod på ett par decennier kan avgifterna utgöra ~30%.
Jag tycker att du ska överväga att flytta dina pengar till Nordnet eller Avanza.
Du kan skapa liknande portfölj med räntor och aktiefonder till betydligt billigare pris!
Kolla in rikatillsammans.se där finns det många tips om hur man börjar spara i fonder.

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Rolig tråd! Är själv sugen på att lära mig investera bättre så blir en självklar follow på denna!

Jag har en fonddepå som en släkting har sparat i sedan jag föddes och nu har jag tagit över denna, har pengarna fördelade över 4 st fonder. Startades för ~25 år sedan.
Vad rekommenderar ni att göra med detta? Har själv funderat och tänkt om man skulle låta det vara kvar och sätta in ~250kr i varje fond som ett månadssparande.
Eller ska jag kolla på något annat?

DI Horisont Aktie
SEB Aktiesparfond
SEB Sverige Exp
SEB Världenfond

Har noll koll på aktiemarknaden så alla tips uppskattas

Gamla fonder är oftast dyra och du skulle tjäna på att flytta allt till en vettigare fondportfölj med billiga indexfonder. SEB har indexfonder. Prisskillnaden mellan dolda indexfonder (sägs vara aktivt förvaltade men följer princip index) och indexfonder brukar vara någon procent. Men i det långa loppet kan det handla om oerhört mycket pengar, flera hundra tusen kr i kostnader som istället kunnat blivit din avkastning. Ränta på ränta effekten är mycket kraftfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Googlade lite på de fonder du har hos Nordea.
Alla de är onödigt dyra för blygsamma resultat. Långsiktigt kommer din avkastning gröpas ut rejält. I en tidsperiod på ett par decennier kan avgifterna utgöra ~30%.
Jag tycker att du ska överväga att flytta dina pengar till Nordnet eller Avanza.
Du kan skapa liknande portfölj med räntor och aktiefonder till betydligt billigare pris!
Kolla in rikatillsammans.se där finns det många tips om hur man börjar spara i fonder.

jo misstänkte det. öppnade ett konto på avanza och ska kolla hur det är att flytta över pengarna. är det några fonder som du skulle rekommendera att jag kollar in på?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Skrivet av korbevel:

jo du har rätt.
Nordea Swedish Stars (ISK) - 1,40%
Nordea Stratega Ränta (ISK) - 0,65%
Nordea Stratega 10 (Fondkonto) - 0,95%
Nordea Global Dividend Fund (ISK) - 1,50%

detta var Nordea som satte upp dessa för mig för ett par år sedan. Vilka skulle jag ersätta dessa med tycker du/ni?

Bankernas blandfonder och sverigefonder osv är oftast 3-4ggr dyrare än motsvarande indexfonder.
Glöm inte att den årliga avgiften gärna är högre. Sedan tillkommer det ofta transaktionsavgifter, marginal på valutaväxling som inte offentliggörs. Därför är det av största vikt att man väljer bra och billiga indexfonder. Nån enstaka procent i prisskillnad gör enorma skillnader i vad du får i handen på sikt.

Exempel på bra fonder ;

Global fond : Länsförsäkringar global indexnära (0,2% i avgift)
Sverigefond : Nordnet superfond (gratis), Avanza zero (gratis)
Räntefonder : Finns flera, t ex AMF räntefond kort, Spiltan räntefond Sverige (0,1% i avgift)
Blandfond (ränte och aktiefond) AMF balans (0,4% avgift)

När en bankman tipsar om "bra fonder" eller "investeringar", ska man ta det med en nypa salt. Alltid. En bank drivs ju som ett företag och en rådgivare är ju egentligen deras säljare som vill sälja så mycket produkter som möjligt.

Permalänk
Skrivet av korbevel:

jo misstänkte det. öppnade ett konto på avanza och ska kolla hur det är att flytta över pengarna. är det några fonder som du skulle rekommendera att jag kollar in på?

Här är årets bästa fonder enligt rikatillsammans:

https://rikatillsammans.se/basta-fonderna-2017/

Kolla närmare på globalfonder, sverigefonder och räntefonder.

Nu när jag kollat in Nordea lite närmare ser jag att även de har indexfonder att erbjuda.
De är något dyrare men om du t ex kan få bättre boränta genom att du fortsätter med att spara hos dem kan du kanske bli kvar. Men då byta till indexfonder.