Permalänk
Medlem

amf aktiefond europa
Avanza zero
spiltan aktiefond invest.
spiltan globlfond invest.
spiltan räntefond Sverige
spp akiefond gobal
spp aktiefond japan
spp aktiefond usa

dessa kör jag med jämn fördelning över alla. kanske spritt min risk onödigt mycket?
den röda tråden är lågavgiftsfonder i alla fall. och jag tycker det fungerar bra än så länge *ta i trä*

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag kör på utdelningsaktier à la Petrusko.

Aktier:
ABB Ltd
Akelius Residential Pref
ALM Equity Pref
Atlas Copco B
Axfood
Castellum
Clas Ohlson B
Fast. Balder pref
Handelsbanken A+B
Heimstaden Pref
Hennes & Mauritz B
Industrivärden C
Investor B
K2A Knaust & Andersson Pref
Kinnevik B
Klövern pref
Nordea Bank
Oscar Properties Holding PREFB
SAS PREF
Skanska
Volati Pref

Lite för mycket i preffar just nu, försöker vikta ned dem genom att öka i annat. Har 20% i fonder som ligger kvar sedan jag började spara. Detta ska säljas av och inleda bygget av en utlandsportfölj.

Permalänk
Skrivet av kaya:

Nej jag har flera fonder, köper lite varje månad.
Men om en av mina fonder går upp med 5% och dom andra med 1% den senaste månaden så köper jag den som gått bäst.
Så det har blivit lite mycket av just den fonden.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då köper du ju dyrt den månaden.
Och även om Roburs fond gått bra så är fallhöjden desto högre.

http://www.morningstar.se/Articles/Market.aspx?title=it-fonde...

Permalänk
Inaktiv

@Tacomix: hur stor andel lägger du på courtage i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

@Tacomix: hur stor andel lägger du på courtage i månaden?

Jag hittade inget sätt att se total courtage för ett år på Avanza. Har courtageklass mini och förra året handlade jag för 125 000kr. Med mini som jag hade då också blir det 312,5kr courtage. Såg ut att vara 200st köp under året och det skulle ge lägsta courtage 200kr.
Så mellan 200 och 300 kronor per år. Mellan 17-25 kr / mån i snitt då.
Utdelning i år blir 6 200kr om jag inte köper mer, så det känns ok

Om någon vet ett smidigt sätt att se total courtage på Avanza så är jag nyfiken på hur.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av kaya:

Nej jag har flera fonder, köper lite varje månad.
Men om en av mina fonder går upp med 5% och dom andra med 1% den senaste månaden så köper jag den som gått bäst.
Så det har blivit lite mycket av just den fonden.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av newtoninja:

Fast då köper du ju dyrt den månaden.
Och även om Roburs fond gått bra så är fallhöjden desto högre.

http://www.morningstar.se/Articles/Market.aspx?title=it-fonde...

Jag tycker också att det är skumt. Jag brukar följa devisen att "köpa billigt", dvs. köpa det som har gått sämst (förutsatt att det är något jag tror på, så klart). Det händer att man missar "raketer", men det blir en betydligt mer stabil utveckling.

Permalänk
Avstängd

@newtoninja: Ja månadssparar man så blir det ju så, enda sättet att undvika det är att hitta en fond/aktie så går ner varje månad.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Jag tycker också att det är skumt. Jag brukar följa devisen att "köpa billigt", dvs. köpa det som har gått sämst (förutsatt att det är något jag tror på, så klart). Det händer att man missar "raketer", men det blir en betydligt mer stabil utveckling.

Här är en ytterligare analys om varför it-fonder historiskt är rätt riskabla att investera i.

Bra strategi. Köpa de som gått sämst är ju verkligen svårt.
Jag undviker nästan allt som man hör som ska vara raketer som alla andra har köpt. Då är ju priserna redan trissade.
Tillväxtmarkndsfonder är ett annat gissel som inte är väl förankrade i verkligheten. Det visar sig att det inte alls är sjävklart att värdet på aktier ökar bara för ett land har en stark tillväxt, snarare tvärtom i vissa fall. Småbolag varnas det också rätt mycket för... fallhöjden på dessa är värre.

Morningstar (Jonas) skriver mycket vettiga analyser som får en att stanna upp och inte rycks med vilket det är lätt att göra. Han har väl iofs fått kritik för att han nästan alltid är negativ, men hellre det än de som alltid är hyperpositiva till börsen. Som om 7-8% årlig avkastning i princip är garanterad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Jag kör på utdelningsaktier à la Petrusko.

Aktier:
ABB Ltd
Akelius Residential Pref
ALM Equity Pref
Atlas Copco B
Axfood
Castellum
Clas Ohlson B
Fast. Balder pref
Handelsbanken A+B
Heimstaden Pref
Hennes & Mauritz B
Industrivärden C
Investor B
K2A Knaust & Andersson Pref
Kinnevik B
Klövern pref
Nordea Bank
Oscar Properties Holding PREFB
SAS PREF
Skanska
Volati Pref

Lite för mycket i preffar just nu, försöker vikta ned dem genom att öka i annat. Har 20% i fonder som ligger kvar sedan jag började spara. Detta ska säljas av och inleda bygget av en utlandsportfölj.

Kör du dessa i en KF då eller? För jag har för mig att att ett ISK omvandlas till en vp-depå om du inte längre är skriven i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Kör du dessa i en KF då eller? För jag har för mig att att ett ISK omvandlas till en vp-depå om du inte längre är skriven i Sverige.

Ja portföljen som skall innehålla de utländska aktierna får ligga i en KF. Men jag ska inte flytta någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Ja portföljen som skall innehålla de utländska aktierna får ligga i en KF. Men jag ska inte flytta någonstans

Det gick lite snabbt där, trodde du menade utlandsflytt.

Permalänk
Medlem

Jag har aktier i ett par bolag där jag tänker köpa in mig mer successivt så länge jag tycker kursen ligger lågt. Tänker behålla dem en längre tid så länge inget oegentligt händer.

Kollar samtidigt på index- och hedgefonder att investera i men har inte hunnit göra tillräcklig research än.

Väldigt enkel strategi alltså. Det är måhända dålig spridning på risken just nu men jag behöver gå in med mer pengar innan jag börjar tänka på sånt (och dessutom vara mer likvid för att ta till vara på möjligheter bättre).

Permalänk
Medlem

Har forumet någon bra aktiewidget till android att tipsa om? Det är en aktie på OMX Stockholm 30 jag vill följa.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kör huvudsakligen på sparande i utdelningsaktier samt indexfonder.

Eget sparande:

Aktier:

Amhult2 B
Atlas Copco B
Castellum
Handelsbanken B
HM
Industrivärden C
Investor A
Mekonomen
Nordea
Ratos B
Skanska B
Tele2 B
Telia

Fonder:

Länsförsäkring Tillväxt
Länsförsäkring Global
Tundra Frontier Africa Fund
Schroder ISF Frontier Markets Eq A

Premiepension:

Såfa7

Tjänsterpension:

Länsförsäkringar Index Sverige
Länsförsäkringar Index Global
Länsförsäkringar Index Tillväxt

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Litenskit:

Har forumet någon bra aktiewidget till android att tipsa om? Det är en aktie på OMX Stockholm 30 jag vill följa.

Jag tycker att Avanzas är helt OK. Skapa en bevakningslista på ditt konto så kan du lägga en widget för att bevaka den listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

amf aktiefond europa
Avanza zero
spiltan aktiefond invest.
spiltan globlfond invest.
spiltan räntefond Sverige
spp akiefond gobal
spp aktiefond japan
spp aktiefond usa

dessa kör jag med jämn fördelning över alla. kanske spritt min risk onödigt mycket?
den röda tråden är lågavgiftsfonder i alla fall. och jag tycker det fungerar bra än så länge *ta i trä*

Gillar att vi har så sjukt lika upplägg och grundtanke om långsiktiga fondinvesteringar ^_^
Utöver fetmarkerade i ditt inlägg så har jag även denna efter tips från farsan:
Öhman Etisk Emerging Markets A

Kan det ev. vara så att vi har läst samma bok av en viss Per H. Börjesson? Den kan jag för övrigt tipsa er som inte läst/lyssnat på den tidigare också, "Så kan varje svensk bli miljonär". Herrn som skrivit den ger -generella- investeringsråd med räkneexempel kring varför han rekommenderar som han gör, enkelt, lättläst (även för mig som bara har grepp kring ekonomi på lekmans nivå) och avsevärt mycket mindre "torrt" än vad jag förväntade mig av en bok om ekonomi

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag tycker att Avanzas är helt OK. Skapa en bevakningslista på ditt konto så kan du lägga en widget för att bevaka den listan.

Den verkar rätt bra men är inte kund där och kan inte skapa listor då :/

EDIT: Har nu blivit kund så problemet löst!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Gillar att vi har så sjukt lika upplägg och grundtanke om långsiktiga fondinvesteringar ^_^
Utöver fetmarkerade i ditt inlägg så har jag även denna efter tips från farsan:
Öhman Etisk Emerging Markets A

Kan det ev. vara så att vi har läst samma bok av en viss Per H. Börjesson? Den kan jag för övrigt tipsa er som inte läst/lyssnat på den tidigare också, "Så kan varje svensk bli miljonär". Herrn som skrivit den ger -generella- investeringsråd med räkneexempel kring varför han rekommenderar som han gör, enkelt, lättläst (även för mig som bara har grepp kring ekonomi på lekmans nivå) och avsevärt mycket mindre "torrt" än vad jag förväntade mig av en bok om ekonomi

Tja!
inte läst någonting alls om investeringar, men får väl börja på Börjesson nu då
Jag har bara försökt sprida risker och satsa på fonder som har låg avgift

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tja!
inte läst någonting alls om investeringar, men får väl börja på Börjesson nu då
Jag har bara försökt sprida risker och satsa på fonder som har låg avgift

Tror inte du kommer ångra dig! Kolla in hans webbsida först, vet att de för ett tag sedan gav bort boken till de som signade upp på deras nyhetsbrev, om de inte gör det längre så kostade den en dryg femtiolapp när jag köpte den om jag minns rätt så det är ingen stor investering direkt

Permalänk
Medlem

Personligen slängde jag in lite pengar i Nvidia för nån vecka sedan när prestandasiffror för Vega FE började dyka upp. Vega FE var såklart inte tänkt att bli någon storsäljare men eftersom RX vega baseras på samma kisel/arktiketur så ger den en fingervisning om prestandan för RX Vega.

I bästa fall verkar det som att vi kan vänta oss prestanda i linje med GTX 1080 och sämre än 1080ti för RX Vega när det släpps om en månad. Då bör nämnas att GTX 1080 är över ett år gammalt. I bästa fall kan AMD konkurrera med pris men eftersom Nvidia redan har rätt hög marginal på 1080/1080ti tror jag de kan kontra och fortfarande sälja korten med vinst. Dessutom kommer volta antagligen lanseras i början av 2018 vilket rimligen borde ha bättre prestanda än alla kort som nämns ovan. AMD kommer inte kunna kontra med en ny arkitektur(navi) förrän tidigast 2019 enligt sina egna roadmaps.

Det borde ge Nvidia åtminstone tre år(gtx 1080 lanserades maj 2016) på prestandatronen för konsumenter och jag tror Nvidia kommer öka sina marknadsandelar gentemot AMD tills åtminstone 2019. Därför köpte jag lite Nvidia för någon vecka sedan, är ned någon procent hittils, nvidia aktien har inte reagerat på de ljumma prestandasiffrorna på Vega FE.

Nu är det visserligen inte bara guld o gröna skogar, Nvidia är redan rätt högt värderat och AMD konkurrerar trots allt bra med med de lite billigare korten och miners verkar uppskatta deras kort men även här kan det bli svårt att konkurrera under de närmsta två åren för AMD. Nu har jag förstås inte pratat någon om de proffessionella korten (quadro vs firepro) men om vi inte får någon negativ överasskning där tror jag Nvidia kan gå bra över de närmsta åren, trots att aktien redan gått bra de senaste åren.

Några tankar om detta? Borde finnas folk här på forumet som är bättre pålästa än mig på grafikkort här på forumet, framförallt vad gäller framtidsutsikterna för striden mellan quadro/firepro.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

AMD 87%
Sen resterande 13% i

Starbreeze
Öresund
Bilia

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv

@bsk!: Nvidia i är ett rätt säkert kort. Tror dock inte på någon raketökning. Men den har ganska bevisad potential. Bilar, rymd, AI. Det används inom mycket. Och nu är även dessa lite halft aktuella för mining. AMD är intressantare för raketökning. De har inte dessa marknader, än.. (utom mining)

Permalänk
Medlem

Edgeware har köprekommendation från Lena Österberg på Carnegies, rankad som Sveriges främsta aktieanalytiker.
Dessa har idag dykt 20% ska jag sitta still i båten med mitt innehav eller köpa mer?:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wille93:

@bsk!: Nvidia i är ett rätt säkert kort. Tror dock inte på någon raketökning. Men den har ganska bevisad potential. Bilar, rymd, AI. Det används inom mycket. Och nu är även dessa lite halft aktuella för mining. AMD är intressantare för raketökning. De har inte dessa marknader, än.. (utom mining)

Ändrar mig angående "säkert kort". Jag är rätt osäker gällande hur länge det fortsätter uppåt i någon aktie. Finns vissa jag skulle kunna tänka mig som säkra, men även där tvekar jag.

Permalänk
Medlem

Det tycks vara så att kunskapen här inte bara finns inom it, utan även ekonomi.

Tänkte passa på och höra med er lite mer kunniga ang sparande/investerande.

Vart börjar man? Vart kan jag lära mig allt detta?

Har för närvarande 2 konton, ett "vanligt?" där jag handlar med kortet osv, och ett e-spar (ingen ränta, ingen kostnad) där jag bara kastar över det som ej går åt, brukar bli ett par tusen i månaden.
Den enda planen jag har för allt sparande är väl ett hem (bor för nuvarande i hyres).

Men antar det finns bättre sätt att göra på om man har lite kött på benen?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Det tycks vara så att kunskapen här inte bara finns inom it, utan även ekonomi.

Tänkte passa på och höra med er lite mer kunniga ang sparande/investerande.

Vart börjar man? Vart kan jag lära mig allt detta?

Har för närvarande 2 konton, ett "vanligt?" där jag handlar med kortet osv, och ett e-spar (ingen ränta, ingen kostnad) där jag bara kastar över det som ej går åt, brukar bli ett par tusen i månaden.
Den enda planen jag har för allt sparande är väl ett hem (bor för nuvarande i hyres).

Men antar det finns bättre sätt att göra på om man har lite kött på benen?

Tacksam för svar.

Billiga (Max 0,4% avgift) indexfonder i en ISK. Men som alltid får man räkna med att det rör sig både ner och upp. Men med isimagen är ger det mycket mer än esparkonto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Det tycks vara så att kunskapen här inte bara finns inom it, utan även ekonomi.

Tänkte passa på och höra med er lite mer kunniga ang sparande/investerande.

Vart börjar man? Vart kan jag lära mig allt detta?

Har för närvarande 2 konton, ett "vanligt?" där jag handlar med kortet osv, och ett e-spar (ingen ränta, ingen kostnad) där jag bara kastar över det som ej går åt, brukar bli ett par tusen i månaden.
Den enda planen jag har för allt sparande är väl ett hem (bor för nuvarande i hyres).

Men antar det finns bättre sätt att göra på om man har lite kött på benen?

Tacksam för svar.

Lära sig kan man på diverse bloggar eller introduktionsböcker. Miljonär innan 30 har t.ex. nyligen skrivit en bok på ämnet men det finns en rad liknande av t.ex. Marcus Hernhag och Per Börjesson.

Välj vilken bank du vill använda. Nätmäklarna är enkla och har många bra verktyg. Jag använder Avanza.
Det viktigaste är att vara tålmodig, spara långsiktigt och att spara tillräckligt mycket. 10% av nettolönen bör ses som ett minimum. Tid är ens bästa vän när det gäller sparande. Utöver buffert bör allt sparas i aktier eller aktiefonder. Aktier om man är intresserad, aktiefonder om man är mindre intresserad.
Väljer man aktiefonder bör man välja sådana med låg avgift/gratis vilket vanligen är indexfonder.
Ett exempel skulle kunna vara: Avanza Zero, Länsförsäkringar Global Index, Länsförsäkringar Tillväxt Index. En tredjedel i varje funkar bra.
Väljer man aktier är det enklast att börja med stabilare utdelningsaktier på OMX30. T.ex. Industrivärden, Investor, Kinnevik, Storbanker eller telekombolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Billiga (Max 0,4% avgift) indexfonder i en ISK. Men som alltid får man räkna med att det rör sig både ner och upp. Men med isimagen är ger det mycket mer än esparkonto.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu inser jag hur illa det är, detta är för mig rena rama kinesiskan, aldrig hört talas om indexfonder eller ISK.

Skrivet av XerXes:

Lära sig kan man på diverse bloggar eller introduktionsböcker. Miljonär innan 30 har t.ex. nyligen skrivit en bok på ämnet men det finns en rad liknande av t.ex. Marcus Hernhag och Per Börjesson.

Välj vilken bank du vill använda. Nätmäklarna är enkla och har många bra verktyg. Jag använder Avanza.
Det viktigaste är att vara tålmodig, spara långsiktigt och att spara tillräckligt mycket. 10% av nettolönen bör ses som ett minimum. Tid är ens bästa vän när det gäller sparande. Utöver buffert bör allt sparas i aktier eller aktiefonder. Aktier om man är intresserad, aktiefonder om man är mindre intresserad.
Väljer man aktiefonder bör man välja sådana med låg avgift/gratis vilket vanligen är indexfonder.
Ett exempel skulle kunna vara: Avanza Zero, Länsförsäkringar Global Index, Länsförsäkringar Tillväxt Index. En tredjedel i varje funkar bra.
Väljer man aktier är det enklast att börja med stabilare utdelningsaktier på OMX30. T.ex. Industrivärden, Investor, Kinnevik, Storbanker eller telekombolag.

Har lite snabbt lusläst genom tråden och sett Avanza många gånger, förmodligen av en anledning. Visste dock ej att det ens var en bank?

Använder själv Swedbank och har alltid gjort, trodde det var dom eller Nordea som gällde?

Känner efter dessa två svar att jag har nog inte mycket bättre koll än en 12åring (är för övrigt 25).

Det här med aktier och fonder har jag förstått som att man köper och säljer?
Tycker det är bra smidigt att ha ett extrakonto där jag kan ge och ta bäst jag vill inom loppet av en minut.
Rätt vad det är kanske månaden blir dyrare än väntat och man behöver ta tillbaka en bit av det man sparade undan när lönen kom.
Kort och gott använder jag mitt e-spar som ett slags "gömställe" för att inte ha för mycket pengar på kortet.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Nu inser jag hur illa det är, detta är för mig rena rama kinesiskan, aldrig hört talas om indexfonder eller ISK.

Har lite snabbt lusläst genom tråden och sett Avanza många gånger, förmodligen av en anledning. Visste dock ej att det ens var en bank?

Använder själv Swedbank och har alltid gjort, trodde det var dom eller Nordea som gällde?

Känner efter dessa två svar att jag har nog inte mycket bättre koll än en 12åring (är för övrigt 25).

Det här med aktier och fonder har jag förstått som att man köper och säljer?
Tycker det är bra smidigt att ha ett extrakonto där jag kan ge och ta bäst jag vill inom loppet av en minut.
Rätt vad det är kanske månaden blir dyrare än väntat och man behöver ta tillbaka en bit av det man sparade undan när lönen kom.
Kort och gott använder jag mitt e-spar som ett slags "gömställe" för att inte ha för mycket pengar på kortet.

Har äntligen fått tummen ur och flyttat mitt sparande från Swedbank till Avanza.
Trött på att låna ut pengar till Swedbank gratis.
Har bara lönekontot kvar hos dem.
Istället för att ha pengar på ditt e-konto till 0% ränta kan du få 0.7% ränta obundet genom Avanza.
Smidigt att flytta pengar och bättre fondutbud.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Betyder det att en flytt ger mig en 0.7% ökning av mitt sparande varje år och kostar ingenting? Samt att jag kan flytta pengar fram och tillbaka från "bankkorts-kontot"?

Isf: Varför har inte alla Avanza? Är alla lika bakom flötet som jag i ett ändå så viktigt ämne?

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU