Permalänk
Medlem

Egen maildomän

Tjenare

Jag vill ta och fixa en egen maildomän och har kollat funderar på fixa ett .io domän. Jag har ingen som helst koll på grejerna, så all hjälp uppskattas.

Det räcker inte att jag köper domänen eller hur? Måste sen köpa email-tjänsten? webhotell? hur går jag tillväga?

Tack!
/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Tjenare

Jag vill ta och fixa en egen maildomän och har kollat funderar på fixa ett .io domän. Jag har ingen som helst koll på grejerna, så all hjälp uppskattas.

Det räcker inte att jag köper domänen eller hur? Måste sen köpa email-tjänsten? webhotell? hur går jag tillväga?

Tack!
/M

Ja du måste köpa både namnet och sedan en mejltjänst. Erbjuds via de flesta webbhotell. Köper man det på samma ställe konfigurerar de det automatiskt annars måste man själv sätta upp DNS-records.

Permalänk
Medlem

Du kan koppla en egendomän till Gmail. Du kan hosta en egen mailserver också. Lite mer jobb dock.

Jag kör Zoneedit för DNS och mail-relay, och Zimbra som mailserver.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja du måste köpa både namnet och sedan en mejltjänst. Erbjuds via de flesta webbhotell. Köper man det på samma ställe konfigurerar de det automatiskt annars måste man själv sätta upp DNS-records.

Vilken skulle du rekommendera mellan godaddy och webb.se? Dessa två säljer .io domäner. Godaddy kostar 630kr/år och webb.se kostar 500kr/år.. är det någon skillnad på dem? kommer det vara lättare om man kör via godaddy eller viceversa?

Skrivet av bandite:

Du kan koppla en egendomän till Gmail. Du kan hosta en egen mailserver också. Lite mer jobb dock.

Jag kör Zoneedit för DNS och mail-relay, och Zimbra som mailserver.

Vill ha det så simpelt som möjligt. Typ.. betala för domänen, aktivera mailet och kunna använda den imorgon!

?
Jag har 0 koll på detta. Så att bara länka till loopia säger inte mig ingenting.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera one.com har haft dem i ca 8 år utan ett enda problem, utöver inbokade avbrott. Dock används den bara som hemsida/mail. Så det kan ju hända att det inte fungerat utan jag att märkt det. De sköter allt jag betalar ca 250 kr /år för allt, det minsta paketet med 25 GB utrymme har jag för mig. Det är för .se domän

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag kan rekommendera one.com har haft dem i ca 8 år utan ett enda problem, utöver inbokade avbrott. Dock används den bara som hemsida/mail. Så det kan ju hända att det inte fungerat utan jag att märkt det. De sköter allt jag betalar ca 250 kr /år för allt, det minsta paketet med 25 GB utrymme har jag för mig. Det är för .se domän

Är det då att du får båda domännamnet och mail? Eller endast domän för 250kr/år och sedan betalar du extra för mail? Jag vet att one är oerhört bra, men tyvärr har de inte .io

/M

Permalänk
Medlem

Du får allt. Mail (imap)/webmail, 25 GB utrymme för mail och hemsida. Första gången så kostar det lite mer va 400 kr för det är registreringsavgift etc. Men sen löpande ca 250 kr. Du konfar valfri mailklient med deras imap-inställningar. Sen kan du ansluta med winscp (eller logga in på deras kontrollpanel) för att fixa hemsida. PHP/MySQL-stöd.
Nä det har de kanske inte

EDIT: Du kan ju dock regga domänen någon annanstans och sedan peka den till one.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du får allt. Mail (imap)/webmail, 25 GB utrymme för mail och hemsida. Första gången så kostar det lite mer va 400 kr för det är registreringsavgift etc. Men sen löpande ca 250 kr. Du konfar valfri mailklient med deras imap-inställningar. Sen kan du ansluta med winscp (eller logga in på deras kontrollpanel) för att fixa hemsida. PHP/MySQL-stöd.
Nä det har de kanske inte

EDIT: Du kan ju dock regga domänen någon annanstans och sedan peka den till one.com

Så jag kan köpa en .io domän från Godaddy för att sedan peka åt one.com ? Vad är poängen med det? Några för- eller nackdelar? Betalar jag inte i så fall för domänen på godaddy och sedan extra betalning till one.com?

/M

Permalänk
Medlem

Körde egen mail server förr men efter för mycket problem så bytte jag till https://www.zoho.com/.

Zoho är gratis upp till 25 användare och det räcker att du pekar dina records mot dom. Tog ca 15-30min att få igång allt, även DKIM och SPF records inlagt för extra säkerhet.

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Så jag kan köpa en .io domän från Godaddy för att sedan peka åt one.com ? Vad är poängen med det? Några för- eller nackdelar? Betalar jag inte i så fall för domänen på godaddy och sedan extra betalning till one.com?

/M

Enda fördelen är att det ger dig en .io domän fast du använder one.com som webhotellet. Skillnaden annars är att du köper domänen hos one.com så de står som registrar. Funktionen är densamma. Dock får du ju 2 olika räkningar så. Men troligen billigare än att köra allt hos någon av dem du kollat upp.

EDIT: Så om du vill ha en räkning och lite enklare hantering så är det en fördel att ha båda delarna på samma ställe. Så om du inte vill ändra dig om .io domän så kör på någon av de du har tänkt. Kostar ju lite mer dock.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparc0:

Körde egen mail server förr men efter för mycket problem så bytte jag till https://www.zoho.com/.

Zoho är gratis upp till 25 användare och det räcker att du pekar dina records mot dom. Tog ca 15-30min att få igång allt, även DKIM och SPF records inlagt för extra säkerhet.

Känns för avancerat för mig

Skrivet av fragwolf:

Enda fördelen är att det ger dig en .io domän fast du använder one.com som webhotellet. Skillnaden annars är att du köper domänen hos one.com så de står som registrar. Funktionen är densamma. Dock får du ju 2 olika räkningar så. Men troligen billigare än att köra allt hos någon av dem du kollat upp.

EDIT: Så om du vill ha en räkning och lite enklare hantering så är det en fördel att ha båda delarna på samma ställe. Så om du inte vill ändra dig om .io domän så kör på någon av de du har tänkt. Kostar ju lite mer dock.

Kollar lite snabbt så kostar Godaddy 631,74kr för 1 år. Innebär det egentligen att det kostar så pass mycket för bara domännamnet? Sedan tillkommer en kostnad på emailen/webhotellet om jag väljer one.com ?

Sorry för dumma frågor.. helt ny på just denna del

/M

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att köpa en färdig tjänst om du inte har koll på grejerna runt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Mitt råd är att köpa en färdig tjänst om du inte har koll på grejerna runt.

Det har jag inget emot! Något förslag för det då? ^_^

/M

Permalänk
Permalänk

Var kul första domänen jag reggade utan koll för hundra år sedan...
Massa telefonsamtal mitt i natten första månaden eller nått, där skumma företag på utrikiska erbjöd SEO etc...

Se till att ditt primära nummer/mail inte hamnar i WHOIS...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Var kul första domänen jag reggade utan koll för hundra år sedan...
Massa telefonsamtal mitt i natten första månaden eller nått, där skumma företag på utrikiska erbjöd SEO etc...

Se till att ditt primära nummer/mail inte hamnar i WHOIS...

http://www.whoisguard.com/

Antar att det finns liknande tjänster.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om https://www.rackspace.com/en-gb/email-hosting/webmail

Har några några dussintals domäner och dryga hundra e-postkonton.
Fungerar fint både för min egna del men även kunder, väldigt trevligt interface med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Känns för avancerat för mig

Kollar lite snabbt så kostar Godaddy 631,74kr för 1 år. Innebär det egentligen att det kostar så pass mycket för bara domännamnet? Sedan tillkommer en kostnad på emailen/webhotellet om jag väljer one.com ?

Sorry för dumma frågor.. helt ny på just denna del

/M

Det verkar vara så att priset på .io är högre än andra domäner tyvärr

Permalänk
Medlem

Får bumpa denna tråd så slipper jag skapa en ny

Hur fungerar det med domäner som "expires"? Jag har ögonen på en domän, kollade upp på whois.sc och då står det som sådan:

Created on 2016-06-02 - Expires on 2017-06-02 - Updated on 2017-07-14
-----
Creation Date: 2016-06-02T00:57:11.0Z
Registry Expiry Date: 2017-06-02T23:59:59.0Z
---

Betyder inte det att jag egentligen borde kunna köpa domänen? Går jag in på Godaddy.com och söker på domänens namn så står det att domänen inte är tillgänglig. Hur länge brukar de "hållas" till att kunden väljer att förnya domänen?

/M

Permalänk
Medlem

@Slapinator: Rekomenderar one.com för en enkel och billig tjänst, som innehåller email tjänst osv osv. Billigt, bra support och enkelt.

Angående din fråga, gjorde en sökning på google (sökning). Då även detta datum är noterat som ca 2020, tycker jag inte att du ska förvänta dig att domänen blir ledig.

Permalänk
Medlem

Varför köpa på godaddy alls?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Mustaf: Rekomenderar one.com för en enkel och billig tjänst, som innehåller email tjänst osv osv. Billigt, bra support och enkelt.

Angående din fråga, gjorde en sökning på google (sökning). Då även detta datum är noterat som ca 2020, tycker jag inte att du ska förvänta dig att domänen blir ledig.

Nej nej, det är inte Google jag vill ha. Det är en annan, en egentligen helt okänd/död domän. Söker jag på domänen kommer jag till ”Sidan kan inte visas”..

Tyvärr så erbjuder inte one.com lite ”annorlunda” domäner (.io, .xyz) - det gör GoDaddy. Det är anledningen till att jag ens kollar där

Skrivet av Dax:

Varför köpa på godaddy alls?

Vill köpa en domän med .io eller .xyz eller dylikt. Alla vanliga (.nu, .se, .com, .org..) är tagna. Det enda som var ledigt var .co.uk & det känns inte något jag vill ha

/M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det verkar vara så att priset på .io är högre än andra domäner tyvärr

.io är tyvärr ganska dyra. Men det går att nästan halvera det Godaddy tar.

https://www.domcomp.com/tld/io

Skrivet av Slapinator:

Får bumpa denna tråd så slipper jag skapa en ny

Hur fungerar det med domäner som "expires"? Jag har ögonen på en domän, kollade upp på whois.sc och då står det som sådan:

Created on 2016-06-02 - Expires on 2017-06-02 - Updated on 2017-07-14
-----
Creation Date: 2016-06-02T00:57:11.0Z
Registry Expiry Date: 2017-06-02T23:59:59.0Z
---

Betyder inte det att jag egentligen borde kunna köpa domänen? Går jag in på Godaddy.com och söker på domänens namn så står det att domänen inte är tillgänglig. Hur länge brukar de "hållas" till att kunden väljer att förnya domänen?

/M

Ja och nej, beroende på vad det är för domän se, io, com,... så brukar det även efter en viss tid finnas ett datum som är det när domänen släpps till allmänheten. Även om det inte är att rekommendera så går det att låta doänen förfalla, men den är fortfarande 'din' ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

.io är tyvärr ganska dyra. Men det går att nästan halvera det Godaddy tar.

https://www.domcomp.com/tld/io

Ja och nej, beroende på vad det är för domän se, io, com,... så brukar det även efter en viss tid finnas ett datum som är det när domänen släpps till allmänheten. Även om det inte är att rekommendera så går det att låta doänen förfalla, men den är fortfarande 'din' ett tag till.

Märkte att .io var jäkligt dyra, speciellt för en domän som jag egentligen bara vill ha mail-domänen för
Tänkte köra på .xyz domän och det står som jag skrev där uppe, expires 06-02; men läste lite på registrarn(?) som har hand om domänen och de har att domänen kan förnyas inom 30 dagar och sedan 40 dagar med en extra fee. Så 70 dagar efter expire date borde domänen släppas för allmänheten.

/M

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Tjenare

Jag vill ta och fixa en egen maildomän och har kollat funderar på fixa ett .io domän. Jag har ingen som helst koll på grejerna, så all hjälp uppskattas.

Det räcker inte att jag köper domänen eller hur? Måste sen köpa email-tjänsten? webhotell? hur går jag tillväga?

Tack!
/M

Köp en domän på x sida, förslagsvis typ här: https://www.citysites.se/
Sen kopplar du till Gsuit(Gmail)

Annar har även Citysites epostpaket för 348kr om året.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Slapinator: Ähm "Det är inte Google:s domän jag vill ha..." självklart förstår jag väl det. Hänvisade endast till att Google:s url också "utgick" ca 2020 (enligt den där hemsidan), vilket leder till att jag inte skulle rekommendera dig att sitta och "vänta" på att din url som du vill ha (alltså inte Google:s) bara för att det står "utgår" på hemsidan.

Eventuellt kan du ta direktkontakt med ägaren av Url:en du vill åt, och köpa den på så sätt

Permalänk
Medlem

@Slapinator: Tjänare igen... Gick in på one igen, för att undersöka om dom inte hade fler URL än vad du sa.

Hittade en hel del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Mustaf: Ähm "Det är inte Google:s domän jag vill ha..." självklart förstår jag väl det. Hänvisade endast till att Google:s url också "utgick" ca 2020 (enligt den där hemsidan), vilket leder till att jag inte skulle rekommendera dig att sitta och "vänta" på att din url som du vill ha (alltså inte Google:s) bara för att det står "utgår" på hemsidan.

Eventuellt kan du ta direktkontakt med ägaren av Url:en du vill åt, och köpa den på så sätt

Fast denna utgick 2 juni 2017; därav väntandet

Skrivet av Overwatch:

@Mustaf: Tjänare igen... Gick in på one igen, för att undersöka om dom inte hade fler URL än vad du sa.

Hittade en hel del...

http://i.imgur.com/91lTKGPg.jpg

Hur fan missade jag det?
Tack!

Edit: jag var inställd på .io domän och det fanns inte på one.com -- därav missade jag att one också hade .xyz

/M