Permalänk
Medlem

Seg nedladdning

Hej allihop!

Jag är inte direkt så insatt på det här med internet och dess uppkopplingar, men mitt problem (eller snarare en fundering) är:

Varför har jag inte 30mbit nedladdningshastighet när min internethastighet är det?
För tillfället har jag 1-2mbit nedladdning om jag har tur.

Ska det vara såhär eller är min router helt ute och cyklar?

Tack i förhand

Permalänk

Vad har du enligt bredbandskollen? 1-2mbit där med?

Permalänk
Medlem

Säker på att det är mbit du läser nedladdningshastigheten i?
MB = MegaByte
Mbit = Megabit

Det går 8 bit per byte, vilket betyder att 30 Mbit = 3,75 MB/s som max nedladdningshastighet. Sen beror din hastighet på hur belastad nätverket till din internetleverantör är, och hur snabb/belastad servern är som du tankar från

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Du har bara en viss garanterad hastighet, jag har Telia 60mbit och då är jag garanterad minst 30 men max 60.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Den du laddar ner från kanske inte har mer bandbredd än så tillgängligt?

Märkte i morse att Origin inte kunde komma upp i mer än 200Mbit/s men Steam däremot tillhandahöll 500Mbit/s, allt vad mitt bredband för tillfället kunde ta emot.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Säker på att det är mbit du läser nedladdningshastigheten i?
MB = MegaByte
Mbit = Megabit

Det går 8 bit per byte, vilket betyder att 30 Mbit = 3,75 MB/s som max nedladdningshastighet. Sen beror din hastighet på hur belastad nätverket till din internetleverantör är, och hur snabb/belastad servern är som du tankar från

Skickades från m.sweclockers.com

Yes jag är säker, bredbandskollen säger också 30mbit i hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Den du laddar ner från kanske inte har mer bandbredd än så tillgängligt?

Märkte i morse att Origin inte kunde komma upp i mer än 200Mbit/s men Steam däremot tillhandahöll 500Mbit/s, allt vad mitt bredband för tillfället kunde ta emot.

Jag laddar ned från Steam som du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arezza:

Om du får 30 mega bit när du kollar med bredbandskollen så klarar uppenbarligen routern 30 Mbit.

Om du streamar saker samtidigt som du laddar hem så går det naturligtvis långsammare.

För att kontrollera så att man inte blandar ihop mega bit vs mega byte så kan du ta fram taskmanagern ctrl+shift+esc

Välj fliken performance och klicka på Ethernet (eller det nätverk du använder) där kan de se vilken fart windows tycker att du skickar/tar emot i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arezza:

I steam står det väl hur många Megabyte per sekund du laddar ner. Har du 30Mbit/s kan du ladda ner filer i ca 3 Megabyte per sekund.

Du laddade med andra ord ner i 10Mbit/s ungefär.

Som sagt fler faktorer kan påverka detta, det är inte alls säkert att du maxar din anslutning när du laddar ner från steam. Du måste testa andra källor för att vara säker.